Ciutadania per a tots i totes

 

Fa dies, i ja no sabem quants, que ens sentim irritats i impotents davant el que està passant amb l'ensenyament a aquesta terra nostra. Més enllà d’altres problemes, que n’hi ha prou, hauríem d’avergonyir-nos dels barracons on encabim els estudiants de primària i secundària, de que l'administració educativa descure els estudiants que arriben de l'estranger, de tindre una taxa de fracàs escolar molt alta dins el context europeu i espanyol, de que els pares hagen de pagar de la butxaca les fotocòpies dels seus fills, de no tenir les instal·lacions mínimes, que no hi haja suficients biblioteques, ni aules d'informàtica, ni gimnasos, etc., etc. No volem ser exhaustius, però. Anem malament en matèria educativa; molt malament. És un fet objectiu, aquest.

 

Qui és el responsable d'aquesta situació? Doncs fonamentalment el govern valencià. Aquest govern, tanmateix, compta amb el suport d'un segment majoritari de la població, mentre que un sector minoritari, tot i ser ben ample, està esmicolat i indefens davant la crua realitat que patim. Així estan les coses i cadascú conta la festa segons la viu: n’hi ha qui creu que vivim la millor època de la nostra història com a poble, amb tot un seguit de fites i esdeveniments històrics; altres diuen no tardarem a desaparèixer com a poble, convertits en figurants d'un gran parc temàtic, on hi haurà regates de cabotatge i de mar endins, curses de cotxes i de motocicletes, ciutats de les arts i les ciències amb molt de continent però amb poc de contingut, ciutats de la música, del cinema, del teatre, de les llengües, macro-concerts d'astres rutilants del cosmos musical, camps de golf i, d’això no en cal dubtar,  les millors falles de la galàxia. Les millors falles, les millors fogueres i les millors gaiates; que, com tothom sap, som tres províncies i cal que ningú no es moleste

 

Però no només no hem tocat fons, sinó que com diuen que deia el professor Fabià Estapé: continuem esbarbant. El nostre govern regional creu que encara ens cal més festa, més pa i circ; per més que ploga, encara necessitarem més aigua; tampoc no  en té prou amb haver inventat un nou model de gestió sanitària. No importa  que això  només ens haja permés ser els primers a Espanya en  despesa farmacèutica, mentre quedem per sota de la mitjana en tots els indicadors de qualitat assistencial. Calia singularitzar-nos més i millor davant tothom.

 

Algú va tindre una feliç ocurrència. Segurament, en alguna reunió d'assessors, el més fotogènic i prometedor  va fer una reflexió ben senzilla, alhora que convincent. Va preguntar-se retòricament: No estem en contra de l'adoctrinament del jovent que el govern de Zapatero vol imposar-li a Espanya? Sí, estem en contra; va ser la resposta. Segona pregunta: Altres dels nostres no han proposat l'objecció de consciència? Sí, sí que ho han fet; li van respondre. Doncs nosaltres, que som la regió més envejable de tota Europa i que som més cosmopolites que ningú, hem d'inventar una resposta nova, estel·lar: impartirem l'assignatura, sí; però, ho farem en anglès.

 

Pensat i fet, que és com acostumem a anar pel món. Tot seguit, es van donar les ordres oportunes. Poc va importar l'opinió dels claustres ni dels directors, com tampoc que els professors es negaren majoritàriament a formar part de  l'opera bufa. El govern va dir avant, i va amenaçar tots els que gosaren alçar els ulls de terra i posar l'ordre en qüestió. L’empastre estava servit. Tret d’uns quants herois que s’ho faran tot sols, hi haurà dos professors a l’aula. Serà per diners! L’un ho explicarà  en castellà o valencià, i l’altre vehiculitzarà (que no traduirà; Concha Gómez dixit) a l’anglés. Els xiquets, que d’anglès van justos,  seran incorporats al sainet. Després, hauran d’examinar-se en castellà o valencià d’uns continguts que un professor ha explicat ves-a-saber-com i potser un altre ha traduït en anglès sense que ningú li fera cas; ni falta que en feia.

 

Alguns valents, atrevits, persones conseqüents, han expressat públicament la seua negativa a participar de la mascarada. Les penes de l’infern cauran sobre ells, amenaça l'autoritat competent; civil, per suposat. Altres han optat per una resistència passiva, a l'espera que l'oratge millore, avergonyits del paperot que els cal representar. I amb l’enrenou, la ciutadania valenciana mostra el fàstic i opina majoritàriament que el millor és que l’assignatura siga optativa. Quan menys bultos més claror!

 

Des de fora dels centres de secundària, des de prop però, des de la Universitat, altres professors que no patim aquests problemes, volem enviar-los, als implicats  tots un missatge.

 

Les autoritats educatives valencianes han perdut la seua legitimitat. Han subordinat l'ensenyament als seus interessos estrictament partidaris. Sabem que estan jugant amb els joves estudiants i amb els seus professors; ofenen la intel·ligència dels primers i la dignitat professional dels segons. I nosaltres, des de la Universitat, som conscients del que està passant i volem unir-nos als nostres col·legues en una petició doble però concreta: que l’assignatura d’Educació per a la Ciutadania siga impartida en valencià o en castellà, i que el Conseller Font de Mora cesse en el càrrec per incompetent.

  

SIGNEU


  Fins a les 16:30 del divendres 7 de novembre s’han arreplegat 715 signatures