Accedir a la pàgina principal de la UniversitatImatge decorativa
Vicerectorat de Cultura

Art salvat

Art salvat

70è aniversari del salvament del patrimoni artístic espanyol i de la intervenció internacional

 

Del 30 de març al 30 de maig de 2010

 

Claustre Major - La Nau

 

Horari: de dilluns a dissabte de 9 a 21 hores. Diumenge i festius de 10 a 14 hores

Els dilluns 5 i 12 d'abril l'edifici romandrà tancat

ENTRADA LLIURE

Dossier premsa [+]  
 

Taller de restauració de la Junta Central del Tresor Artístic a València, 1937.

Biblioteca Nacional d’Espanya

 

Organitzada per:

Societat Estatal de Commemoracions Culturals (SECC) i Universitat de València

Hi col·laboren:

Ajuntament de Madrid, Ajuntament de Barcelona i Ajuntament de Figueres.

Comissari: Arturo Colorado Castellary, professor titular d’Història de l’Art Contemporani, Universitat Complutense (Madrid)

 

L’exposició Art salvat. 70è aniversari del salvament del patrimoni artístic espanyol i de la intervenció internacional recupera i difon una de les històries més apassionants de la guerra civil: la protecció i l’evacuació del patrimoni artístic nacional, així com la intervenció de les institucions internacionals per evitar-ne la destrucció i garantir-ne la conservació. 

Aquesta mostra analitza i presenta, amb un plantejament molt accessible i visual,  la política de protecció i salvament duta a terme pel govern de la Segona  República Espanyola, l’evacuació de les obres més importants de Madrid a València, més tard a Barcelona i a l’Empordà, per ser evacuades finalment a Ginebra gràcies a la intervenció del Comitè Internacional per al Salvament dels Tresors d’Art Espanyols, el febrer del 1939.

Aquesta exposició, promoguda per la Societat Estatal de Commemoracions Culturals (SECC) i comissariada per Arturo Colorado Castellary, s’instal·larà al Claustre Major de La Nau, Centre Cultural de la Universitat de València, i durant els dos mesos de permanència esdevindrà protagonista rotunda d’aquest emblemàtic espai públic universitari.

 

Obreros de hoy respetad la labor de nuestros compañeros de ayer, València, Ministeri d’Instrucció Pública, Direcció General de Belles Arts, 1936.

Espanya. Ministeri de Cultura. Centre Documental de la Memòria Històrica. (PS-Cartells, 1584)

Trasllat de les obres d’art al Palau de les Nacions. 14-17 de febrer de 1939.

Arxius de la Societat de Nacions, Biblioteca de l’Oficina de les Nacions a Ginebra (per conveni amb la Direcció General del Llibre, Arxius i Biblioteques. Ministeri de Cultura)

 

 

Sir Frederic Kenyon, exdirector del British Museum, James G. Mann, conservador de la Wallace Collection, i Timoteo Pérez Rubio, al Col·legi del Patriarca de València, vora Las Meninas, de Velázquez, l’agost del 1937.

Biblioteca Nacional d’Espanya

Arribada del tren amb les obres procedents de Ginebra a l’Estació del Nord de Madrid, el 9 de setembre de 1939.

Agència EFE

 

Disposició i contingut expositiu 

L’exposició té un disseny innovador i motivador a fi que l’espectador o l’espectadora se senta immers en les dramàtiques i difícils circumstàncies que van envoltar la tasca de salvament del patrimoni artístic espanyol i els perills i les dificultats que van haver d’afrontar el Comitè Internacional i els membres de la Junta del Tresor Artístic per dur a terme la seua missió. Una sèrie d’embalatges de diferents formes i mides es distribueixen al Claustre Major de La Nau, d’una manera només aparentment aleatòria. Aquests embalatges deixen entreveure reproduccions a mida real de les obres salvades més representatives i formen, al seu torn, els suports per a l’exposició d’informació gràfica i documental que reuneix un centenar de fotografies de l’època acompanyades per plànols, mapes, cartells i divers material documental. La mostra es completa amb un lloc interactiu sobre les fases de l’evacuació i amb la projecció de seqüències de vídeo i de diapositives digitals que mostren una selecció de les obres salvades.

 

El pintor José María Sert.

Arxiu de l’Institut Municipal d’Història (Casa de l’Ardiaca), Barcelona

Jacques Jaujard (francès), subdirector dels Museus Nacionals. Secretari i delegat francès a Figueres del Comitè Internacional.

Museus Nacionals, Arxius de la Direcció dels Museus de França

 

 

Anàlisi d’estat i inventari d’El triomf de la Mort, de Pieter Bruegel el Vell, procedent del Museu del Prado.

Arxius de la Societat de Nacions, Biblioteca de l’Oficina de les Nacions a Ginebra (per conveni amb la Direcció General del Llibre, Arxius i Biblioteques. Ministeri de Cultura)

Transport de Venus i la música, de Ticià, al Museu d’Art i d’Història.

Mundo Hispánico, núm. 65, agost de 1953

 

El visitant pot seguir cronològicament els detalls del salvament de les obres d’art, primerament de Madrid a l’Empordà passant per València, gràcies a la política de protecció de la Junta del Tresor Artístic de la República, així com la gestació del Comitè Internacional per al Salvament dels Tresors d’Art Espanyols, les dramàtiques circumstàncies de l’acord de Figueres (mitjançant el qual, el 3 de febrer de 1939, s’autoritzava el trasllat de les obres a Ginebra i la seua custòdia a cura de la Societat de Nacions) i el difícil pas a França. La tercera part recrea el trasllat de Perpinyà a Ginebra, l’inventari de les obres salvades –la duana suïssa va registrar un carregament de 1.868 caixes i 139.890 quilograms–, l’exposició que es va celebrar en aquesta ciutat suïssa i la tornada a Espanya el setembre del 39. La mostra es tanca amb un epíleg sobre el deute històric contret amb tots les persones que, espanyoles o estrangeres, van lluitar durant la guerra per posar en lloc segur el patrimoni artístic espanyol.

 

Transport de les obres des del Palau de les Nacions al Museu d’Art i d’Història.

Mundo Hispánico, núm. 65, agost de 1953

El públic, procedent d’arreu d’Europa, omple les sales de l’exposició.

Mundo Hispánico, núm. 65, agost de 1953

 

Prestadors d’imatges i documentació diversa 

·                     Museo del Prado

·                     Biblioteca Nacional

·                     Instituto del Patrimonio Cultural Español

·                     Real Academia de Bellas Artes de San Fernando

·                     Patrimonio Nacional

·                     Museo Español e Iberoamericano de Arte Contemporáneo

·                     Musée d’Art et d’Histoire de Genève

·                     Direction des Musées de France

·                     Archivo General de la Administración

·                     Archivo Regional de la Comunidad de Madrid

·                     Archivo Manuel de Arpe

·                     Centro Documental de la Memoria Histórica

·                     Manuel Moros - Fons Peneff

·                     Diari ABC

·                     Agència EFE

·                     Grupo de Investigación Complutense “Museum I+D+C. Laboratorio de Cultura digital y museografía hipermedia”

 

Mapa d’Espanya en què figura l’itinerari i les dates dels successius trasllats del tresor artístic evacuat, amb indicació dels canvis de la seu del govern de la República

 

Bombardeig sobre Figueres el febrer del 1939.

Biblioteca Nacional d’Espanya

 

 

Més informació: cultura@uv.es