Accedir a la pàgina principal de la UniversitatImatge decorativa
Vicerectorat de Cultura

Certificats d’una infància congelada (Fotografies 1890-1940)

Certificats d’una infància congelada (FOTOGRAFIES 1890-1940)

 De l’11 de desembre de 2008 a l'1 de març del 2009

Sala Thesaurus - La Nau

 

Horari: de dimarts a dissabte de 10 a 13.30 hores  i de 16 a 20 hores. Diumenge i festius de 10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE

Visita visual

 

 

Comissàries:

Áurea Ortiz Villeta, Universitat de València

Victoria Bonet Solves, Universitat Politècnica de València

 

INTRODUCCIÓ

Estem tan acostumats a les imatges que hem acabat per no donar-los la importància que mereixen. Des de la seua aparició, la fotografia ens ha donat l'oportunitat de construir una identitat visual de nosaltres mateixos i de tot allò que ens envolta. Ens va permetre tenir a les nostres mans un reflex suposadament fidel de la realitat i que aquesta arribara a tot el món. Ens va ensenyar no sols a mirar-nos, sinó també la possibilitat de controlar de forma més efectiva la nostra aparença. Tendim a creure que la fotografia revela tota la veritat, que la càmera garanteix l'objectivitat i, en canvi, està profundament condicionada. D'una banda està el fotògraf, aficionat o professional, que decideix, amb els seus gustos i valors personals, el fragment de realitat que vol immortaliltzar i com fer-ho; després està la mirada de l'espectador que la contempla, i per damunt d'ambdós una societat i una cultura.

 

 

En el segle XIX es va donar el pas d'una societat aristocràtica i rural a una altra de burgesa i urbana. Per consolidar el seu domini, la burgesia triomfant necessitava mecanismes propis d'autoafirmació i el retrat va ser un d'ells. La necessitat de crear un llinatge que justificara un lloc rellevant en una societat controlada per l'aristocràcia i el desig d'emular alguns dels seus costums i ambients domèstics, van portar el triomf d'un gènere que havia estat en un lloc secundari dins de l'art. Amb la invenció de la fotografia, i sobretot amb l'aparició en el mercat del format de la targeta de visita, la burgesia va trobar el mitjà ideal per perpetuar la seua imatge i mostrar-la tant en l'àmbit públic com en el privat. El fonament d'aquesta societat burgesa i del nou individu serà la família. La fotografia va ajudar a certificar l'existència del nucli familiar tal com imposava la concepció burgesa: l'espòs com a cap indiscutible de la família; l'esposa, companya ideal i mare abnegada, i els fills com a propietat i com a continuïtat del llinatge. Durant el XIX, la infància començarà a tenir un paper en la llar i en la societat semblant al que té hui en dia. D'ací que, dins de la importància del retrat fotogràfic en aqueixa època, el retrat infantil tinguera un lloc destacat.

 

 

L'EXPOSICIÓ 

En el 2000 vam ser comissàries d’una exposició de fons fotogràfics,amb el títol  Fotograías de bodas: testimonio público de una historia íntima. Durant la seua elaboració ens vam adonar de l'enorme valor que la fotografia té per comprendre el nostre món i a nosaltres mateixos. En les labors de documentació trobem un gran nombre de retrats de xiquets que al nostre parer mereixia un estudi específic sobre la imatge de la infància. L'exposició que ara proposem consisteix en la selecció d'una sèrie de fotografies, il·lustracions i textos que ofereixen una anàlisi d'aqueixa qüestió des de la invenció de la tècnica fotogràfica fins a la Guerra Civil.

 

 

Quan un veu fotos antigues de xiquets, se sorprèn davant de la falta de naturalitat i la teatralitat que contenen. Cal tenir en compte que es tracta de fotografies realitzades en estudi, amb decorat, amb poses molt assajades i, de vegades, amb temps d'exposició llargs. Molts dels valors que associem amb la infància, com l'alegria, l'espontaneïtat o la vitalitat, estan completament absents d’aquestes representacions. Al contrari, resulten severes, serioses i, en alguns casos, fins i tot sinistres. El límit cronològic es fixa en els anys 30, en funció de la popularització de les càmeres per a aficionats, que permeten fer fotos a qualsevol lloc, sense necessitat d'acudir a l'estudi.

 

 

A través de la presentació d'aquest material es pretén, en primer lloc, la recuperació d'una part de la nostra memòria històrica, vinculada als aspectes privats i, per tant, també més pròxims a l'espectador; en segon lloc, mostrar al públic com es veien els xiquets en el nostre passat immediat i fer patents les diferències i semblances amb el nostre món actual; d'altra banda, invitar a reflexionar sobre la distància que hi ha entre l'aparença i la realitat, entre com eren els xiquets i com la societat volia que foren. És innegable que a tots ens agrada veure fotografies i en el cas de les més antigues la inevitable distància temporal les fa especialment atractives. De manera que aquesta exposició es planteja com una font de plaer i gaudi davant de la contemplació d'aquests xiquets del passat.

 

 

El discurs expositiu s'organitza per mitjà de la relació entre fotografies i textos explicatius, tant de l'època com redactats per a la mostra. Consta de diversos apartats temàtics, que il·lustren diversos aspectes del món de la infància reflectits en les fotografies. Entre ells: 

La infància espectacle: fotografies amb escenografies peculiars i cridaneres, amb xiquets en poses teatrals, amb composicions a l’estil d’Anne Geddes i altres curiositats. 

La infància a l'aparador: fotografies en què els xiquets apareixen disfressats o en què s'imposa la moda del moment.  

La infància sinistra: fotografies de xiquets morts i altres imatges que revelen el costat fosc dels xiquets i de la família.  

Despertar la tendresa: fotografies de bebès i fotografies en què l'afectivitat és la protagonista. 

Infància i classe social: fotografies en què es mostren els contrastos i les diferències socials del xiquet i la família retratats.  

La infància feliç: imatges en què es mostren els xiquets associats a l'oci, amb amics, jocs, joguets, disfresses, de vacances.

 

 

Imatges inesperades: fotografies que revelen escenes inesperades del xiquet i el seu entorn i imatges ambigües i desconcertants des del punt de vista del xiquet i de l'espectador. 

La imatge oficial: fotografies d'actes socials com batejos, noces i comunions, i fotografies realitzades a l'escola.  

El petit adult: fotografies de xiquets en actituds d'adults com fumant, anant en cotxe, llegint diaris, disfressats de major, xiquetes-mare. 

L'adolescència: fotografies d'adolescents que manifesten un tractament diferent respecte a la fotografia infantil.  

La infància filmada: a més de les fotografies i els textos, el discurs es completarà amb la projecció de pel·lícules familiars inèdites que mostren la vida quotidiana, actes socials, reunions i altres activitats del xiquet. Les pel·lícules provenen bàsicament de l'arxiu de l'Institut Valencià de Cinematografia.  

Els materials fotogràfics  presentats provenen dels fons de la Biblioteca Valenciana, de la Diputació de València, de l’Arxiu José Huguet, de l’Arxiu J. J. Díaz Prósper i de diversos arxius particulars. També es presentarà material fílmic de diferents arxius particulars dipositat a l'IVAC-La Filmoteca.

 

 

PERFIL  COMISSÀRIES 

Victoria Bonet Solves. Professora titular d'història de l'art de l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura, de la Universitat Politècnica. Treballs d'investigació sobre pintura del segle XIX a València, espai domèstic i ornamentació, història de gènere i fotografia. Autora del llibre José Benlliure, l'ofici de pintor (Ajuntament de València) i Vistes italianes dels Benlliure (Conselllería de Cultura), i col·laboradora d'altres amb diversos capítols com Francisco Domingo (Bancaixa), Trens i mars. Ha estat comissària, des de l'any 2000 d’exposicions com ara Fotografías de boda: testimonio público de una historia íntima (Museu de Prehistòria i Cultures Valencianes, Diputació de València), San Francisco de Asís en la pintura de José Benlliure (Universitat Politècnica de València) o La aplicación del genio (Conselleria de Cultura). 

 

 

Àurea Ortiz Villeta. Professora de cine en el Departament d'Història de l'Art de la Universitat de València. Del 2001 al 2005, cap d'Extensió i Comunicació de l'Institut Valencià de Cinematografia, institució a què ha estat vinculada laboralment en diferents comeses des de 1989. Professora de l'Escola Internacional de Cine de San Antoni de los Baños (Cuba). Exerceix la crítica cinematogràfica en La Cartelera-Levante EMV. És autora dels llibres La pintura en el cine. Cuestiones de representación visual, junt amb Mª Jesús Piqueras, La arquitectura en el cine. Lugares para la ficción y Fotografías de boda: testimonio público de una historia íntima amb Victoria Bonet. Ha impartit seminaris i conferències sobre diversos aspectes del cine en diverses universitats espanyoles. Ha publicat articles en revistes especialitzades com Nosferatu, Archivos de la Filmoteca, Viridiana i Banda a parte, i en publicacions col·lectives com Historia del cine valenciano, Robert Aldrich i el Diccionario del cine español.

 

 

 

 


 

Més informació: cultura@uv.es