Accedir a la pàgina principal de la UniversitatImatge decorativa
Vicerectorat de Cultura

Eusebi Sempere. De l'Art al Microxip

 

EUSEBI SEMPERE. DE L'ART AL MICROXIP

La Nau

Sala d'Exposicions

Del 5 de febrer al 30 de març de 2001

La Nau acull del  5 de febrer al 30 de març una àmplia visió retrospectiva de l'obra gràfica de l'artista alacantí Eusebi Sempere. Obres inèdites com ara Serpentín i també aspectes de la seua vida són recuperats en aquesta iniciativa.L'exposició Eusebi Sempere. De l'art al microxip' forma part d'un conveni cultural de col·laboració entre la Universitat de València i  la d'Alacant. La mostra ofereix  una part del llegat d'Eusebi  Sempere -en concret, 60 peces-,  tot partint d'una col·lecció gràfica  de l'artista pertanyent al MUA  (Museu de la Universitat  d'Alacant). Si bé és cert que les  escultures i els mòbils visitaren  València a través de les  retrospectives de l'IVAM i la  Politècnica, coordinades per  Pablo Ramírez els anys 1998 i  1999, respectivament, encara no  s'havia reunit l'obra gràfica de  Sempere a la ciutat del Túria,  una manera "d'arredonir la  trilogia", segons comenta el  comissari de l'exposició, Ricard  Huerta. La figura de Sempere està molt  vinculada a la Universitat: "Sempere estudià Arts i Oficis i  Belles Arts, i aconseguí  anar-se'n a París gràcies a una  beca de la Universitat. A més, tot  i que als professors de Belles  Arts els demanaven que pintaren  al riu, ell ho feia al Jardí Botànic.  I Sempere exposà al Club  Universitari". Eusebi Sempere, un asceta de  forta personalitat i aparença  fràgil, era partidari que totes les  ciutats disposaren d'un centre  des d'on irradiar cultura, una  espècie d'àgora grega, i això ho  tenim ara a la Nau. "El que més  m'interessa és apropar el públic  més jove, sobretot els  universitaris, i que facen seua la  Nau. Sempere pot engaxar,  perquè en els anys seixanta  l'artista compartia les passions  de la joventut actual: informàtica  i música. Sense oblidar la seua  intensa vida", comenta il·lusionat  el comissari i director d'Activitats  Culturals de La Nau Ricard  Huerta. La mostra està estructurada en  tres ambients: el vincle de  Sempere amb el món de la  informàtica: "La ment de l'artista,  un microxip suculent"; la  trajectòria vital de Sempere: "Des  de menut m'he sentit agredit pel  món"; i les relacions de l'artista  amb la música: "La llum del so".  La sala estarà ambientada amb ordinadors, llum, música i  creacions audiovisuals perquè el  públic hi puga participar. Així mateix, s'organitzaran un  conjunt d'activitats per a reforçar l'obra: visites guiades i dos  concerts de música d'amics de  Sempere de València (Vicent Asencio, Matilde Salvador,  Frances Llàcer...) i de Madrid  (Cristóbal Halffter, Luis de Pablo,  Tomás Marco...) tres passions i  un tràgic destí. Eusebi Sempere  (Onil, Alacant, 1923-1985) estava  captivat pel món de la  informàtica, i n'esdevingué un  pioner de l'època. Treballava al  Centre de Càlcul de la  Universitat Complutense de  Madrid; dominava la tècnica de  la serigrafia (procés industrial  que es fa servir per a fabricar els  circuits integrats dels ordinadors)  i tenia un rigor geomètric en els  seus acurats treballs manuals. A  més, l'any 1968 desenvolupà  una escultura electroacústica  mòbil junt amb l'IBM, l'empresa  d'informàtica que,  paradoxalment, ha rebutjat  col·laborar amb l'exposició  perquè "està més interessada en  les fires", subratlla Huerta. L'altra gran passió fou la música,  deia Sempere: "A mi m'agrada la  música. No n'entenc res, però  arribe a casa i no sé per què  necessite escoltar-la...". I  l'última, la medicina. Segons  confessà la germana del pintor,  Conxa, Sempere començà  pintant els cadàvers dels  hospitals. La seua història  culmina en una tragèdia, que  sembla extreta del guió d'un  thriller poètic: l'assassinat de  l'artista aragonés Abel Martín  l'agost del 1993 en un xalet d'El  Plantío on vivia amb la seua  parella, Sempere, qui havia mort  després d'una malaltia  degenerativa huit anys abans.  Una part de l'herència del pintor  recaigué en el seu amant i  aquest tresor era el que els  lladres ambicionaven. Els presumptes autors del crim  són dos joves portuguesos  coneguts de la parella. De fet,  eren nebots del metge que  visitava Sempere durant la seua  malaltia terminal. Entre les obres  que van furtar figuraven peces  de Juli González. Eusebi  conegué la filla de Juli, Roberta,  a finals dels cincuanta a París i  ella, que estava separada de  l'artista expressionista Hartung,  s'enamorà de Sempere. La  relació amb la família González  fou molt estreta i Sempere es  perfivalava com l'hereu de  l'universal escultor, però, abans  que la seua filla fera el testimoni,  aparegué morta en un camp de  blat. Un misteri que ha arrossegat  dins del món de l'art Joaquín  Palacios, un especialista en  Investigació Criminal: "Utilitze  l'adjectiu d'amic perquè la seua  vida travessa la meua tasca  professional. Les circumstàncies  que envolten la mort de Sempere  han canviat la meua vida privada.  En certes circumstàncies és poc recomanable, però, en el meu  cas particular, fou gratificant",  assenyala de manera entusiasta  qui també ha participat en la  confecció del catàleg.

 


Més informació: cultura@uv.es