Accedir a la pàgina principal de la UniversitatImatge decorativa
Vicerectorat de Cultura

La Mirada Còmplice. Poesia Visual, Poesia Objecte

La Mirada Còmplice.

Poesia Visual, Poesia Objecte

Del 30 de març al 30 de maig de 2004

Sala Oberta - La Nau

Visita visual

Òxid

Les últimes propostes de poesia visual de Josep Sou afloren directament de les barroques imatges postfotogràfiques, emanades —com un joc cabalístic— de tants altres espills, còncaus o convexos, ubicats pertot, on realment es reflecteixen imaginàriament.

Un vers recordat, una paraula flotant, una frase asclada o una citació perduda i atzarosament recobrada constitueixen, de fet, la matèria primera. Però també cal comptar amb l’estructura formal dels valors plàstics d’aquestes obres, profundament escenogràfiques, emparades per les connotacions tecnològiques que de totes elles, més o menys, intensament afloren.

D’aquesta manera —davant del batec i la connivència de “la mirada còmplice”— es posa a prova l’última poètica experimental de l’autor, sempre després de la recerca obsessiva i la conquesta pactada de nous llenguatges/nous mitjans/noves estratègies per a la comunicació estètica.

Que quede, per tant, ben clar que el punt de partida es troba en els fragments poemàtics, en les lletres i en els signes de qualsevol tipus que poden ser concitats a la manipulació d’imatges subsegüent. És així que el color, el moviment, els clarobscurs, la diversificació de plans, els contrastos, els ritmes, la densitat de les pròpies imatges o les formes inventades cooperen amb la tecnologia per arbitrar l’aparició d’una realitat nova i diferent, en l’escenografia del complex discurs visual que en resulta.

És així que el poema-origen deixa pas en aquesta manipulació seriada de les imatges, en aquesta acurada postfotografia, a “un altre tipus de poema visual”, al ciberpoema materialitzat en el format fotogràfic. D’aquesta manera, altres significants, més enllà de l’estricta paraula, amb una altra sintaxi i altres associacions visuals donen lògicament pas franc a uns altres significats.

Certament, l’imperatiu del color penetra exultant i irresistible en l’àmbit de la poesia, després de la voluntat manifesta, per part de l’autor, d’investigar qualssevol possibilitats dels llenguatges poètics, sense renunciar a priori a cap mitjà expressiu utilitzable, des de les mediacions tecnològiques.

Ens topem, en aquest camp de batalla, amb deconstruccions i construccions en intercanvi febril, amb collages i decollages poètics que assalten i transformen l’existència normalitzada de les velles paraules, que amb prou feienes enllacem, dels versos fragmentats, dels signes alfabètics cada vegada més atomitzats en benefici —a ultrança— de les noves formes de representació, que desfilen accelerades, mises en abîme, tocades pel vertigen, cridades per un caos estètic.

I enmig de tota aquesta celeritat, els significats n’ixen projectats paral·lelament a la volatilització estructural de la poesia reglada i responent així a la fractura visual de les nostres pròpies expectatives. Sens dubte, altres formes imperen definitivament en els poemes cibernètics recents de Josep Sou.

Bertolt Brecht

Cel d'aigua

Però al costat d’aquest apartat de la “poesia visual”, recollida en aquesta mostra, Josep Sou, amb una calculada complicitat retrospectiva, ens ofereix així mateix una determinada selecció de nombrosos “objectes poètics” desenvolupats, per ell, a través de les dues darreres dècades.

Una adequada estratègica expositiva, aquesta, que globalment propicia l’acostament a un discurs de contrastació entre una dilatada trajectòria creativa i els resultats més recents.

Sempre els objectes poètics de Josep Sou han jugat amb l’immediata i espontània troballa d’allò quotidià, buscant a més el reforç subsegüent d’aquest atzar, per recarregar-lo amb una ironia esmolada i sagaç. En la cultura catalana no han faltat, és ben cert, bons i sòlids mestres d’aquests ressorts i recursos poètics, emanats directament de la pròpia capacitat dels objectes mateixos per a parlar-nos de mil formes transgressores i suggeridores, encara que bé podem dir que, entre nosaltres, Josep Sou alis volat propriis.

Llenguatge dels objectes, llenguatge de les imatges i llenguatge de les paraules que apel·len ineludiblement a la participació oberta d’aquella mirada còmplice, disposada potser motivadament a deixar-se sorprendre, que és la nostra.

Per a això, ingenuïtat i ironia, acceleració i espectacle, destresa i agudesa, loquacitat i prodigalitat mantenen els límits de la seua copresència corresponent i problemàtica. És possible, al cap i a la fi, que en aquesta complexa fórmula d’experiències contrastades es trobe encara el secret refugi de la poesia.

Romà de la Calle

Institut Universitari de Creativitat i Innovacions Educatives

Universitat de València-Estudi General

Sarga

 

Més informació: cultura@uv.es