Durant
els propers mesos de juliol a desembre de 2001 serà possible contemplar a
la Sala Martínez Guerricabeitia de l'edifici de La Nau l'exposició Col·lecció
Martínez Guerricabeitia. Nova selecció, un conjunt d'obres de la col·lecció
permanent donada per Jesús Martínez Guerricabeitia fa ara dos anys.
El
criteri triat per realitzar aquesta nova selecció dels fons de la col·lecció
Martínez Guerricabeitia ha estat principalment mostrar obres fins ara no
presentades en les dues mostres anteriors, en les quals es va donar a conèixer
la donació: Ethica et Aesthetica (setembre - desembre 1999) i Utopies àcides
(desembre 2000- maig 2001). El resultat és una mostra d’autors i tècniques
força variats, i que abraça una àmplia cronologia, però
conjuminats
sota el mateix esperit que les va aplegar en una mateixa col·lecció.
El
grup més homogeni de la col·lecció el formen els artistes que van
cultivar les variades opcions de la figuració i del realisme després del
gran èxit internacional de l’informalisme espanyol. És un conjunt
format per unes seixanta peces que
abracen des de la meitat dels anys seixanta fins a la dècada següent.
D’aquest període mostrem ara, entre d’altres, obres de Josep Grau-Garriga,
Juan Genovés, Juan Ripollés, José Duarte, Paolo Baratella, Julián
Pacheco i Sergio Sarri.
Durant
la dècada dels vuitanta els artistes joves van rebutjar les temàtiques
socials de l’art anterior, alhora que el context polític de la transició
propicia l’oblit de les imatges més subversives de la lluita
antifranquista. Per aquest motiu, l’art dels vuitanta està escassament
representat en aquesta col·lecció. Només n’hi ha una trentena de
peces, realitzades majoritàriament per pintors la trajectòria dels quals
havia començat en les dècades anteriors. S’han seleccionat d’aquest
període, a més d’unes altres moltes, obres de Darío Villalba, Antoni
Miró, Artur Heras, Alfonso Albacete i Martín Caballero.
Amb
tot, els anys noranta la col·lecció creix amb obres d’artistes més
joves que, enfront de l’hedonisme de l’art de la dècada anterior,
s’inclinen per un treball més analític, més conceptual, que planteja
noves formes de compromís ideològic i de contestació davant les
situacions d’hipocresia, injustícia, domini o marginació. Són en
total unes quaranta obres d’una nova posició crítica, fins i tot
subversiva, que està be palesa en la mostra que oferim a través de peces
com ara les de Juan Ugalde, Curro González i Chema López.
L’interès
de Jesús Martínez per l’art polític explica la presència en la col·lecció
no solament d’autors consagrats per les institucions artístiques, sinó
d’uns altres menys coneguts, fins i tot postergats els últims anys, per
raó precisament de la seua fidelitat a unes idees que ja no són les
imperants en el mercat artístic, però que dominen la pintura i que, amb
justícia, mereix dir-se que van ser fidels al seu temps. A
aquests artistes no tan coneguts ens apropem des d’aquesta nova selecció.
El
perfil d’una col·lecció remet inexorablement a la personalitat del col·leccionista,
i aquest conjunt de peces així ho demostra. El
compromís ideològic ha estat el criteri rector a l’hora de configurar
aquesta col·lecció, com també ho ha estat al llarg de la trajectòria
vital del seu artífex.
El
valor d’aquesta col·lecció pictòrica donada per Jesús Martínez
Guerricabeitia i la seua esposa a la Universitat de València el 1999 es
basa en bona part en la singularitat de les obres i dels artistes que la
componen. Singularitat que rau tant en el seu caràcter d’artistes
figuratius d’avantguarda com en el fet de la seua presa de postura ideològica.
Els quadres que componen aquesta col·lecció són el testimoni viu d’un
període de l’art espanyol en què els creadors van posar el seu art de
part de la llibertat enfront de la dictadura i les seues tares: censura,
repressió, desigualtat, arbitrarietat… No hi ha dubte que moltes d’aquestes
obres formen part d’allò que podríem anomenar la “memòria visual de
l’antifranquisme”.
La
col·lecció donada engloba un centenar llarg de pintures i gairebé tres-centes
obres gràfiques. Entre les pintures que componen la col·lecció, en
podem destacar les d’Anzo, Arroyo, Barjola, Canogar, Equipo Crónica,
Equipo Realidad, Erró, Genovés, Spadari i Vostell, entre d’altres.
|