Accedir a la pàgina principal de la UniversitatImatge decorativa
Vicerectorat de Cultura

Nova Selecció de la Col.lecció Martínez Guerricabeitia

NOVA SELECCIÓ

Col.lecció Martínez Guerricabeitia

Juliol - Desembre 2001

Sala Martínez Guerricabeitia

Durant els propers mesos de juliol a desembre de 2001 serà possible contemplar a la Sala Martínez Guerricabeitia de l'edifici de La Nau l'exposició Col·lecció Martínez Guerricabeitia. Nova selecció, un conjunt d'obres de la col·lecció permanent donada per Jesús Martínez Guerricabeitia fa ara dos anys.

El criteri triat per realitzar aquesta nova selecció dels fons de la col·lecció Martínez Guerricabeitia ha estat principalment mostrar obres fins ara no presentades en les dues mostres anteriors, en les quals es va donar a conèixer la donació: Ethica et Aesthetica (setembre - desembre 1999) i Utopies àcides (desembre 2000- maig 2001). El resultat és una mostra d’autors i tècniques força variats, i que abraça una àmplia cronologia, però  conjuminats sota el mateix esperit que les va aplegar en una mateixa col·lecció.

El grup més homogeni de la col·lecció el formen els artistes que van cultivar les variades opcions de la figuració i del realisme després del gran èxit internacional de l’informalisme espanyol. És un conjunt format per unes seixanta peces que abracen des de la meitat dels anys seixanta fins a la dècada següent. D’aquest període mostrem ara, entre d’altres, obres de Josep Grau-Garriga, Juan Genovés, Juan Ripollés, José Duarte, Paolo Baratella, Julián Pacheco i Sergio Sarri.

Durant la dècada dels vuitanta els artistes joves van rebutjar les temàtiques socials de l’art anterior, alhora que el context polític de la transició propicia l’oblit de les imatges més subversives de la lluita antifranquista. Per aquest motiu, l’art dels vuitanta està escassament representat en aquesta col·lecció. Només n’hi ha una trentena de peces, realitzades majoritàriament per pintors la trajectòria dels quals havia començat en les dècades anteriors. S’han seleccionat d’aquest període, a més d’unes altres moltes, obres de Darío Villalba, Antoni Miró, Artur Heras, Alfonso Albacete i Martín Caballero.

Amb tot, els anys noranta la col·lecció creix amb obres d’artistes més joves que, enfront de l’hedonisme de l’art de la dècada anterior, s’inclinen per un treball més analític, més conceptual, que planteja noves formes de compromís ideològic i de contestació davant les situacions d’hipocresia, injustícia, domini o marginació. Són en total unes quaranta obres d’una nova posició crítica, fins i tot subversiva, que està be palesa en la mostra que oferim a través de peces com ara les de Juan Ugalde, Curro González i Chema López.

L’interès de Jesús Martínez per l’art polític explica la presència en la col·lecció no solament d’autors consagrats per les institucions artístiques, sinó d’uns altres menys coneguts, fins i tot postergats els últims anys, per raó precisament de la seua fidelitat a unes idees que ja no són les imperants en el mercat artístic, però que  dominen la pintura i que, amb justícia, mereix dir-se que van ser fidels al seu temps. A aquests artistes no tan coneguts ens apropem des d’aquesta nova selecció.

El perfil d’una col·lecció remet inexorablement a la personalitat del col·leccionista, i aquest conjunt de peces així ho demostra. El compromís ideològic ha estat el criteri rector a l’hora de configurar aquesta col·lecció, com també ho ha estat al llarg de la trajectòria vital del seu artífex.

El valor d’aquesta col·lecció pictòrica donada per Jesús Martínez Guerricabeitia i la seua esposa a la Universitat de València el 1999 es basa en bona part en la singularitat de les obres i dels artistes que la componen. Singularitat que rau tant en el seu caràcter d’artistes figuratius d’avantguarda com en el fet de la seua presa de postura ideològica. Els quadres que componen aquesta col·lecció són el testimoni viu d’un període de l’art espanyol en què els creadors van posar el seu art de part de la llibertat enfront de la dictadura i les seues tares: censura, repressió, desigualtat, arbitrarietat… No hi ha dubte que moltes d’aquestes obres formen part d’allò que podríem anomenar la “memòria visual de l’antifranquisme”.

La col·lecció donada engloba un centenar llarg de pintures i gairebé tres-centes obres gràfiques. Entre les pintures que componen la col·lecció, en podem destacar les d’Anzo, Arroyo, Barjola, Canogar, Equipo Crónica, Equipo Realidad, Erró, Genovés, Spadari i Vostell, entre d’altres.

 

Més informació: cultura@uv.es