Trènor. L’exposició d’una família burgesa
Trenor. L’Exposició
d’una gran família burgesa
Sala Thesaurus - La Nau
26 de maig de 2009 - 25 d'octubre de
2009
Horari: de dimarts a dissabte de 10 a 14 hores i de 16 a 20 hores. Diumenge
i festius de
10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE |
Nota de premsa [+] |
Visita visual |
|

Colección Familia Trenor. |
|
Organitza i produeix: Vicerectorat de Cultura,
Universitat de València
Hi col·labora: Ajuntament de València
Comissaris:
Justo Serna, professor titular d’Història Contemporània,
Universitat de València.
Anaclet Pons, professor titular d’Història
Contemporània, Universitat de València. |
|
Aquesta exposició consta de dos motius. D’una banda, la
commemoració de l’Exposició Regional Valenciana de 1909.
De l’altra, l’exhumació simbòlica del seu inspirador
principal: Tomàs Trènor, membre d’una família distingida
i burgesa de la València dels segles
xix i
xx,
originària de Limerick (Irlanda). En aquesta mostra es
recrea la trajectòria d’aquesta dinastia mercantil i
industrial (una de les principals del Vuit-cents), tot
prenent com a punt de partida l’any 1909. Es tracta de
mostrar la València i l’Europa d’aquell temps. Es pretén
presentar l’interior i l’exterior del món burgès: les
seues cases, les seues empreses, els seus carrers, el
seu hàbits, les seues indumentàries, els seus costums,
els seus ocis, els seus negocis.
El món comercial s’obria en aquells temps, el 1909, i la
València industriosa es mostrava al món. Els Trènor
inspiraven aquest esdeveniment, però sobretot
condensaven el llarg procés de modernització de la
societat, de la cultura i de l’economia valencianes.
Plantejaven, a més, un projecte per a la València del
segle xx.
En aquest projecte expositiu es proposa reconstruir el
món burgès del Vuit-cents, com es va adaptar València a
les formes industrioses de vida i de relació. Els Trènor
són, per al cas que ens ocupa, els nostres Buddenbrook
locals. Amb l’ajuda de la família actual, amb el concurs
de Tomás Trènor Puig, podrem recrear aquell món amb
fotografies, amb mobles, amb utensilis, amb joguets, amb
documents originals, amb reproduccions de documents, amb
plafons explicatius, amb música, amb contextualitzacions
culturals i literàries. L’espai de la sala Tesaurus
permetrà una evocació d’aquell moment: 1909, però també
del llarg segle
xix. L’espectador hi trobarà com a motiu inicial
l’Exposició Regional Valenciana: l’itinerari de
l’exposició el portarà en un entretingut flash back
cap a la Limerick natal de la dinastia. De València a
Irlanda, doncs. I, de tornada, d’Europa a València.
A més dels treballs d’investigació dels comissaris,
Justo Serna i Anaclet Pons, el catàleg recull les
col·laboracions de Tomás Trènor Puig, Josep Vicent
Boira, Alejandro Lillo, Amparo Ruiz i Concha Ridaura. |
|

Ricardo Bucelli, Retrato de Thomas Trenor Keating
(1798-1858), 1847. Colección Familia Trenor. |

Vicente López, Retrato de Rita de Juna y Fuster,
1805 [ca]. Colección Familia Trenor. |
|
1. L’Exposició Regional Valenciana de 1909
Els contemporanis havien vist el Vuit-cents com un segle
de progrés, d’acceleració, de millores i d’avanços. Tot
un repertori de novetats tècniques s’havien posat al
servei de la indústria, de l’agricultura i, fins i tot,
del ciutadà corrent. Els uns i els altres competien per
idear nous artefactes, nous enginys que feren més fàcil
i confortable la vida de les nacions. Però la clau
d’aquells avanços no estava sols en la fabricació, sinó
en la seua difusió, que arribara a tots, que beneficiara
a tots. Un èxit material que no fóra conegut era un èxit
insuficient, perquè necessitava un mercat on mostrar-lo,
un nom en qui reconèixer l’autoria i un país que
s’enorgullira d’aquesta gesta industrial. Aquella pugna
saludable —tal com deien els cronistes del segle
xix— va
començar a formalitzar-se ben aviat en una infinitat de
certàmens, reunions, esdeveniments de tota mena, en què
es reunien els fabricants, els inventors, els tècnics,
els científics i, fins i tot, els governants. No tots
aquests esdeveniments aconseguien la mateixa
transcendència i importància.
Al començament, l’àmbit geogràfic d’aquelles reunions
solia ser local, regional o nacional. L’any 1845, per
exemple, s’havia fet a Madrid l’Exposició Pública de la
Indústria, amb expositors esforçats arribats des de tots
els punts d’Espanya. Era tot un esdeveniment del
capitalisme, que necessitava que es desenvolupara, però
un esdeveniment al cap i a la fi. El prestigi que
suposava presentar-hi els productes resultava evident
per als fabricants que s’arriscaven així a millorar les
seues empreses i el mercat de les seues manufactures.
D’aquelles reunions, els expositors solien tornar amb
medalles i premis que després mostraven cofois en el
paper timbrat, en els seus prospectes i als rètols dels
seus comerços. Però també tornaven amb contactes i amb
contractes, ja que aquelles concentracions eren com
grans fires del comerç, cosa que els mercaders havien
inventat molts segles enrere. En aquesta època,
tanmateix, es materialitzava d’una altra manera: en
recintes tancats, amb espais assignats i prèviament
fixats, amb catàlegs i mostraris que facilitaven la
visita i orientaven el transeünt i el mateix expositor.
Ara bé, el gran canvi que aquestes fires de nou encuny
van experimentar al segle
xix és la
seua internacionalització. És el seu canvi més
important. I això va passar per primera vegada l’any
1851, quan es va convocar la Great Exhibition de
Londres. L’èxit va ser fabulós, fantàstic, i va marcar
una fita en la història de l’Anglaterra victoriana,
convertida en la factoria i en l’aparador del progrés
industrial. Va ser la mostra que havien de seguir tots
aquells prohoms que, a imitació i exemple de la
londinenca, volgueren fomentar en el futur iniciatives
semblants. Des de llavors, qualsevol certamen havia
d’edificar un palau digne per a l’ocasió, com l’havia
estat el Crystal Palace el 1851, amb instal·lacions
àmplies i espaioses que enlluernaren els expositors i el
públic àvid i bulliciós. A més, la Great Exhibition
va tenir tant d’èxit, va comptar amb tants visitants,
que va suposar el començament del turisme modern i
organitzat. Calia, doncs, arreglar les ciutats,
engalanar els seus carrers i disposar de l’allotjament
necessari per allotjar-hi els milers de viatgers que hi
arribaven. Aquell mateix èxit va portar també a afegir
altres reclams a les exposicions industrials, alguna
cosa que fera encara més atractiva la visita. Un
d’aquests elements va ser la instal·lació d’espais per a
l’evocació històrica i cultural, per a recreació
d’escenes del passat, cosa molt atractiva en observadors
que demanaven oci i representació amb què alegrar les
seues vides.
|
|

Hermanos Trenor Palavicino en la terraza del Monasteria
de San Jerónimo de Cotalba.
1855
[ca]. Colección Familia Trenor. |

Familia de Ricardo Trenor Palavicino.
1880 [ca]. Colección Familia Trenor. |
|
La ciutat de València no va ser aliena a aquest remolí
de certàmens, ni tampoc a l’oportunitat de les fires. La
Reial Societat Econòmica d’Amics del País havia
promocionat amb assiduïtat concursos i premis. Les
autoritats havien creat fins i tot, l’any 1871,
l’anomenada Fira de Juliol, esdeveniment en el qual, a
vegades, s’organitzaven mostres i exposicions; el 1872
es va fer un Congrés Agrícola; el 1883 es va promoure
sense èxit una primera Exposició Regional. Tanmateix, no
es va poder complir el desig fins a uns anys després,
fins al 1909. És a l’Ateneu Mercantil i sobretot al seu
president, el que fóra alcalde de la ciutat Tomàs Trènor
i Palavicino, a qui cal atribuir el mèrit que el somni
es fera realitat, entre juliol de 1909 i novembre de
1910, primer com a exposició regional i després com a
nacional. Un espai de més de 150.000 metres quadrats,
una nova passarel·la per a connectar la ciutat amb
l’Albereda —el passeig més distingit—, una vintena
d’edificis sumptuosos, diverses desenes de petits
pavellons, més de 2.000 expositors i un catàleg de
novetats que celebrava l’agricultura valenciana, la seua
feracitat productiva i els seus luxes, així com
l’expansió industrial que al seu voltant s’havia
desenvolupat, aquella agroindústria cridanera... Ací es
trobaven els productes agraris, però també els
metal·lúrgics, la maquinària agrícola, el material
ferroviari, les fàbriques de fertilitzants, d’explosius,
el sector del moble, de la il·luminació, els adobs, la
marroquineria, l’alimentació i un llarg i dispers
etcètera.
La inauguració va tenir lloc el 22 de juliol de 1909,
amb la presència del rei Alfons XIII i tot un seguici
d’autoritats i personalitats. Tomàs Trènor recordava
clarament el moment de la seua arribada: «La
gente se echó a la calle bien temprano. Las tropas
alegraron la ciudad con sus músicas al dirigirse a los
sitios que tenían señalados (…). El tren real estaba a
la vista, minutos después entraba en el andén, sonó el
cañón, la fuerza que rendía honores presentó armas, la
música batió marcha: el Rey estaba en Valencia».
Des d’aquell dia i fins a la primeria de gener de l’any
següent hi va haver una infinitat de manifestacions de
tota mena: concursos hípics i atlètics, competicions
ciclistes i filatèliques, exhibicions de globus i
d’animals, reunions d’automobilistes i d’artistes,
assemblees de tot tipus, congressos múltiples, etcètera.
Una gran quantitat d’activitats per a les quals València
s’havia preparat a consciència sota la batuta i la
previsió de l’organitzador.
Tomàs Trènor ho va deixar escrit: «las
Exposiciones son como las recepciones, los banquetes,
los bailes, en la vida social; las ferias y las fiestas
en la vida ciudadana; son alardes de pujanza, de
opulencia, de grandeza, de vitalidad».
Per això calia sumar-hi València, per seguir la senda
del segle, per recórrer el mateix camí que abans havien
fet els certàmens universals de París, Londres o
Barcelona al Vuit-cents, i per mantenir l’empremta que
havien deixat les regionals de Madrid el 1907 i
Saragossa el 1908. I es va fer de manera espectacular,
no sols construint un edifici únic, sinó diversos, però
dins de les claus del gènere: mostra comercial, orgull
empresarial, espectacle urbà, oci de masses. Així va ser
aquella exposició. Tot això i alguna cosa més:
l’encarnació del que aquelles gents entenien per regió
valenciana i per Espanya. Cosa que es va reflectir
plenament en la simbologia i en la decoració dels
edificis construïts, farcits d’escuts, de motius
agrícoles.
Què hi va quedar de tot allò? La ciutat va experimentar
alguns canvis apreciables: la millora d’accessos i
l’adequació d’alguns carrers, la presència de
l’electricitat, l’augment de l’oferta hotelera,
restauradora i de lleure. Ara bé, el triomf final va ser
per a l’arquitectura, amb el destacable estil gòtic, una
elecció que volia remetre a un passat gloriós, que
buscava l’època més brillant del temps pretèrit. Amb
l’Exposició Regional, les elits valencianes entraven en
la societat de masses i, sobretot, s’apoderaven de
l’espai virtual del que s’havia representat, del que
s’havia desitjat, del que s’havia imaginat: la indústria
i l’agricultura no eren exactament el que la mostra
reflectia, però aquella exposició recreava aquesta
realitat com a espectacle mercantil. I els seus efectes
encara perduren. |
|

Tomás Trenor Palavicino en el Alto de
los leones. Colección Familia
Trenor. |

Visita de S.A.R la Infanda Dª Isabel a
la exposición Regional Valenciana.
1909. Archivo Gráfico de José Huguet. |
|
2. Els Trènor. L’exposició d’una família burgesa
Thomas Trenor va ser un irlandès de Dublín que havia
nascut al final del segle
xviii en el
si d’una família de comerciants que, com molts altres
dels seus veïns, va emigrar a Espanya. Segons sembla, va
arribar a la península durant la contesa napoleònica, o
al poc de temps d’acabar, tot seguint les petjades de
dos dels seus familiars. L’un era Philip Keating-Roche,
que hi havia arribat per participar en el conflicte i va
ser tinent coronel del 17è Regiment de Llancers, els
anomenats Light Dragoons, de l’exèrcit britànic.
Cal assenyalar que en el curs de la guerra va
millorar-ne la graduació militar, perquè, de fet, se’l
coneix com a general Roche i va ser ell qui, entre
d’altres mèrits, va comandar les tropes que van vèncer
al mariscal Suchet a Mutxamel el 23 d’abril de 1812.
L’altre era Henry O’Shea, que va ocupar el càrrec
d’intendent de guerra en l’exèrcit esmentat. Siga com
siga, després d’acabar la guerra, aquest últim i Thomas
es van reunir a Espanya, el primer a València i el segon
a Cadis, on negociaven molts altres compatriotes seus.
Hem de pensar que aquella separació física no els va
mantenir distants, sinó que potser aquesta elecció els
permetia complementar negocis comuns com a socis i
corresponsals. Ara bé, no degué resultar excessivament
fructífera o potser es van haver d’atenir a les
circumstàncies canviants, perquè Trenor també es va
instal·lar aviat a València, tal vegada reclamat pel seu
familiar. Sabem que, tot coincidint amb el trasllat de
Henry O’Shea a Madrid el 1824, Thomas va passar a
dirigir la societat que aquest regentava. Un any
després, pel maig de 1825, ambdós van formar una
societat conjunta, la raó social de la qual era Henrique
O’Shea, Trenor y Compañía, en la qual va participar
també el comerciant Guy Champion. La societat, d’altra
banda, es dedicava a la importació i l’exportació, amb
especial atenció al mercat britànic. De fet, en aquell
mateix any de 1825 se li va adjudicar l’arrendament dels
drets sobre la importació de l’abadejo, monopoli que
s’havia regulat un any abans.
Thomas Trenor es va instal·lar, doncs, definitivament a
València als anys vint a l’empara dels negocis
familiars. A més, va començar els seus propis
introduint-se en el mercat de l’exportació de la pansa
des del port de Dénia, tot liquidant així mateix, el
1827, els negocis que havia desenvolupat a Cadis. Dos
anys després, el 22 de juliol de 1829, es va traslladar
a Màlaga per contraure matrimoni amb Brigida Bucelli,
filla d’un altre conegut de la família, Pedro Fabio
Bucelli. Arrelat a València, va reprendre i ampliar els
seus negocis. A mitjan dels anys trenta, per exemple, es
va associar amb un britànic establert a Alacant, amb qui
va constituir la societat Satchell y Trenor, que
negociava amb diverses mercaderies, especialment amb els
derivats de la vinya. Poc després, el 1837, es va
convertir en empresari i va donar poders a Antonio María
Peyrolón per dirigir la contracta de «los buques vapores
de la limpia de puerto del Grao». I l’any següent va
aprofitar una de les grans oportunitats del moment, la
que li oferia el procés desamortitzador, i va adquirir,
entre d’altres finques, el monestir de Sant Jeroni de
Cotalva, a Alfauir.
El nou propietari no es va conformar amb la compra, sinó
que es va aplicar a millorar-ne el patrimoni heretat amb
coratge, fent ús de totes aquelles mesures que va
estimar necessàries per a aconseguir-ho. D’una banda, va
mantenir una forma d’explotació clàssica en
l’agricultura valenciana, és a dir, l’arrendament en
parcel·les petites. De l’altra, va dur a terme una
profunda transformació del conreu, ja que l’antic
monestir mantenia una part de la propietat sense
conrear, que va reconvertir en vinya. Aquests canvis van
incloure també un altre tipus d’inversions que van
repercutir sobre la productivitat i sobre la
comercialització dels productes que començaven a
obtenir-se, especialment la pansa. En efecte, les seues
inversions es van destinar sobretot a la producció
d’aquest derivat de la vinya, ja que una de les seues
activitats era la comercialització d’aquesta mercaderia,
especialment des que va establir els seus primers
contactes amb les poblacions de les comarques de la
Safor i la Marina.
|
|

Vista de la pasarela construida sobre
el cauce del río túria. 1910
[ca]. Archivo Gráfico de José Huguet. |

Entrada a la Glorieta.
1900 [ca]. Archivo Gráfico de José Huguet. |
|
Però les seues activitats no es van centrar sols en la
propietat agrària i en la comercialització d’aquests
productes. Al final dels anys vint, l’any 1828, el seu
soci, Guy Champion, va atorgar poders a Henry O’Shea per
arrendar una casa fàbrica de filats de seda situada a
Vinalesa, sobre la qual Guy Champion havia escripturat
un pacte en aquest sentit amb la Societat Combey y
Compañía, que l’havia dirigit, encara que llavors estava
embargada pel Tribunal de Comerç. Anys després, el 1842,
Thomas Trenor la va acabar comprant, encara que
segurament l’acord d’adquisició fóra anterior i que
potser prèviament ja posseïra part d’aquesta. D’aquesta
manera, la reinversió de beneficis del que era la seua
activitat comercial es va concretar tant en el sector
agrícola com en l’industrial, en aquest cas en el més
tradicional, la sederia. D’aquesta manera, la fàbrica de
teixits de seda que posseïa a Vinalesa es va convertir
en una de les instal·lacions que va experimentar més
renovació, tal com reflecteixen les informacions
d’aquesta època. Llavors es deia que, entre els
establiments de l’època, hi havia tres filatures, en les
quals es registraven importants transformacions,
fonamentalment mitjançant l’aplicació del vapor. Una
d’aquestes era precisament la dels Trènor, que «por
cuenta de una compañía inglesa dirige la de Vinalesa».
Dues iniciatives posteriors van acabar per arrodonir
aquesta trajectòria. L’any 1845 va adquirir mitjançant
subhasta la casa en què hi havia estat llogat i que
seria la seua llar durant els pròxims anys, situada al
número nou del carrer del Trinquet de Cavallers. El 1847
va aconseguir entrar en un nou negoci, el del preat
guano del Perú, a través de la firma anglesa Antony
Gibbs & Sons, a la qual, llavors, el govern d’aquella
república havia cedit part del seu monopoli. I tot això
va concloure amb la constitució, el 1854, de la societat
comercial Trenor y Compañía, inicialment amb el seu
nebot Guillermo Mathews i, des de 1858, amb els seus dos
fills majors. En efecte, entre 1830 i 1840 van nàixer
els cinc fills que li van sobreviure: Frederic, nascut
al març de 1830; Enric, al juliol de 1832; Tomàs, a
l’agost de 1835; Elena, a l’octubre de 1837; i Ricard,
al juliol de 1840. Així doncs, el 1858 els dos majors
tenien 28 i 26 anys, respectivament, i eren els únics
que podien treballar amb el pare, perquè ja havien
superat la barrera de la majoria d’edat, llavors situada
en els 25 anys, mentre que Tomàs havia ingressat a
l’acadèmia militar d’enginyers i Ricard encara era massa
jove.
Tomàs Trènor va morir al poc de temps de formar societat
amb els seus fills, pel setembre de 1858, mentre que es
trobava al balneari de Panticosa. Quan va morir, els
hereus van inventariar els béns, entre els quals hi
havia les inversions ja esmentades, a més d’accions de
diverses i importants empreses, com eren les societats
de ferrocarrils del Madrid-Saragossa-Alacant i de
l’Almansa-València-Tarragona, o com les financeres del
Crédito Mobiliario Español, la Valenciana de Seguros
Marítimos o el Crédito Valenciano, sense oblidar
diverses participacions en la propietat de diferents
embarcacions. No obstant això, els familiars van decidir
que no hi haguera repartiment de la legítima paterna.
Els germans majors (Enric i Frederic) van continuar al
capdavant de la companyia i de la testamentaria. I
pagaven, a sa mare i a la resta dels descendents, un 5%
d’interès anual sobre el seu haver per raó del cabal
divisible. Enric i Frederic anaven fent efectiva la part
de l’herència que corresponguera a cadascun dels seus
germans en la mesura que aquests anaven emancipant-se.
Frederic es va casar amb una filla del marquès de
Misarol, M. de la Concepció Palavicino i Ibarrola, el
1861, tal com van fer els dos germans menors, ja que
Tomàs es va casar amb la seua cunyada Desemparats el
1862 i Ricard amb Josepa el 1864, mentre que Frederic va
contraure matrimoni amb Júlia Montesinos i Sacristán el
1860, i Elena amb Joan I. de Llano i White el 1862.
Malgrat aquests matrimonis i l’àmplia descendència que
van tenir els diferents germans, la societat familiar va
continuar funcionant al llarg de tot el segle, amb els
negocis de sempre i amb altres que s’hi van anar
afegint. Entre aquests negocis, cal citar-ne la
Refineria Colonial de Badalona, dedicada a la fabricació
de terrossos de sucre, una empresa a la qual es va unir,
més endavant, el cèlebre marquès de Comillas. I també la
fàbrica d’àcid sulfúric i adobs del Grau, una de les
primeres d’Espanya en el seu ram i pionera en la tècnica
de solubilitzar els fosfats a través d’aquest àcid. En
aquell temps, en començar el segle, ja formaven part de
la societat alguns dels néts, entre els quals es trobava
Tomàs Trènor i Palavicino. Nascut el 1864, mantenia, com
son pare, el nom del fundador de la dinastia. També
compartia amb el seu progenitor el fet d’haver fet
carrera militar, ja que va ingressar en l’Acadèmia
Militar d’Artilleria el 1881. Així mateix, va ser
diputat a Corts pels districtes d’Albaida i Vinaròs, els
anys 1903 i 1907, pel partit conservador i, sobretot, va
ser el promotor de l’Exposició Regional Valenciana de
1909, una iniciativa que li va reportar el títol de
marquès del Túria i un daltabaix econòmic considerable
per tal de fer front a part del dèficit generat. Casat
amb Margarita de Azcárraga, filla del cèlebre militar i
polític Marcelo Azcárraga, el marquès del Túria va morir
a Madrid pel març de 1913. |
|

Hermanos Tomás y Federico Trenor Bucelli, 1870
[ca]. Colección Familia Trenor. |
|
|
|