València, Capital de la República 1936-37
En defensa de la cultura
València, capital de la República 1936-37
Del 31 de gener al 30 de març de 2008
Salas
Thesaurus, Martínez Guerricabeitia, Oberta - La Nau
Horari: de dimarts a dissabte de 10 a 13.30 hores i de 16 a 20 hores. Diumenge
i festius de
10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE |
Programa València Capital Cultural de
la República (1937-2007) |
Visita visual |
 |
|
1.
De la defensa de la República a la defensa de la cultura
Claustre i Sala Oberta
La plàcida vida ciutadana d’aquesta ciutat es va veure
alterada en passar al primer pla de la vida nacional i
internacional. Com a seu del Govern, el centre polític
de la República es va desplaçar a València, i en ocupar
aquest lloc, es va convertir en testimoni i
protagonista, durant quasi un any, dels esdeveniments
més importants que es van produir en la part d’Espanya
que es mantingué dins de la legalitat.
Alguns dels sectors més compromesos de la societat
valenciana s’implicaren en el llarg procés de
recomposició de l’autoritat administrativa, dinamitada
pels efectes de la sublevació militar i, com a resposta
d’aquesta, per la revolució iniciada per les
organitzacions obreres. Canalitzar l’esforç per a
guanyar la guerra i establir les bases socials per a
construir un futur esperançador esdevingueren els eixos
fonamentals sobre els quals havia de discórrer
l’activitat de les institucions republicanes durant la
seua permanència a la capital del Túria. Aquesta, al seu
torn, havia d’adequar les seues infraestructures i
serveis a les noves necessitats sobrevingudes per la
seua condició de capital institucional.
Però en aquest escenari bèl·lic no es deixa de banda la
realització de la utopia, perquè es tenia el
convenciment que s’estava en les albors d’una nova i
brillant etapa en la història d’aquest país.
Era la cultura l’instrument que permetria construir aquesta
nova societat a què s’aspirava, enfront d’un enemic que
representava la barbàrie, la destrucció i un pas enrere
en el complex avanç social. Hi havia la convicció que un
poble, només si la seua organització recolza sobre una
cultura oberta a totes les classes socials, és el
propietari del seu destí. |
|
 |
 |
|
2.
L’art al servei del poble
Sala Martínez Guerricabeitia
L’art valencià va viure, durant la dècada dels 30, un
període d’extraordinària vitalitat que es va traduir en
una producció repleta d’expressions diverses. L’esclat
de la Guerra Civil no tancà les portes de
l’experimentació formal que alguns pintors i escultors
havien començat a posar en pràctica, i va obrir un camí
amb noves intencions i resultats. L’art havia de
posar-se al servei d’una causa. El ressò dels
esdeveniments que es produïen a Europa des de feia un
temps, la denúncia de l’alçament contra un govern
legalment constituït i, sobretot, la injustícia d’una
lluita fratricida, es van convertir en motor i en
leitmotiv de la creació artística. El debat que en
aquells anys havia sorgit al voltant de la funció de
l’artista i el valor de la seua producció adquiria ara
tot el seu sentit. La labor realitzada llavors va quedar
de manifest en el Pavelló de la República Espanyola de
l’Exposició Internacional de París de 1937.
En les obres d’aquesta sala, s’exhibeix la resposta que
oferiren alguns pintors i escultors valencians a la
tasca que les circumstàncies els havien imposat. Des
d’un realisme ple de matisos estilístics, els artistes
intentaren deixar testimoni d’un drama humà. Aquestes
peces ens commouen pel seu anhel de reflectir el dolor i
el patiment d’aquells que van viure la tragèdia d’una
guerra. |
|
 |
 |
|
3.
La protecció del tresor espanyol
Sala Thesaurus
Salvaguardar els valors més preats que identifiquen i
defineixen la història cultural d’un poble forma part de
les obligacions que una societat adquireix respecte de
les futures generacions. Així va ser entès per l’Espanya
republicana, durant els difícils anys de la guerra, que
no va escatimar esforços, ni en recursos econòmics ni
humans, per garantir que els tresors artístics,
patrimoni de tot el poble espanyol, no patiren cap
contratemps,
enmig d’una societat en guerra, en què les dues parts
enfrontades s’obstinaven a destruir-se. Si el Govern i
les institucions de la República van buscar recer a la
rereguarda, també consideraren que les grans obres d’art
o els rics fons bibliogràfics, com que estaven en perill
si es quedaven a les ciutats pròximes al front de
batalla, havien de ser traslladats a lloc segur.
València va ser la ciutat triada, que es va convertir en
l’abric segur per a les obres d’art.
Però el concepte que es tenia de tresor en aquells
moments era més ampli que el conjunt de les obres d’art
o del patrimoni documental i bibliogràfic. Aquells grans
homes, artistes o científics, que eren anomenats
savis, també formaven part d’aquell conjunt
patrimonial que calia protegir, i van ser acollits a
València i allotjats a la Casa de la Cultura perquè hi
continuaren la labor que l’assetjament de les bombes els
impedia de fer als seus llocs de residència habitual, ja
que Madrid i la rodalia s’havien convertit en front de
batalla. |
|
 |
 |
|
Es presentaran obres d’art i documentació
històrica procedent de les col·leccions i els museus
següents:
Museu
Nacional d’Art de Catalunya
Institut Valencià d’Art Modern
Museu
Nacional de Ceràmica González Martí
Museu de Belles Arts Sant Pius V
Museo
Ramón Gaya. Ayuntamiento de Murcia
Museo
Victorio Macho. Real Fundación de Toledo
Museu
Municipal de l’Almodí. Ajuntament de Xàtiva
Museu
de la Ciutat. Casa Polo. Ajuntament de Vila-real
Museo
de la Ciudad. Ajuntament de València
Museu
d’Història de València. Ajuntament de València
Ajuntament de Sueca
Familia Gumbau
Familia Pons Claros
Biblioteca Valenciana
Biblioteca Nacional
Museo
Histórico Militar de Valencia
Museo
Histórico Militar de Cartagena
Archivo General Militar en Ávila.
Archivo de la Guerra Civil Española en Salamanca
Arxiu
del Regne de València.
Archivo Municipal de Valencia. Ajuntament de València
Instituto del Patrimonio Histórico Español en Madrid
Universitat de València |
|

|
 |
|
|
|