Els Vestits del Saber. Enquadernacions Mudèjar a la
Universitat de València
Els vestits del saber
Enquadernacions mudèjars a la Universitat
de València
La Nau
- Sala Duc de Calàbria
Des del 25 de març fins al 25
juny de 2003
Visita visual
|
 |
La Biblioteca Reial de la Corona d’Aragó a Nàpols ha estat considerada
sempre com un punt de referència especial per a la difusió de la cultura i
de l’art al llarg del segle xv.
Va nàixer a recer de l’obertura intel·lectual i de l’elaboració d’identitat
cultural, i va mantenir prestigi i valor fins a la seua dispersió, després
de la caiguda del regne de Nàpols sota la influència francesa. Les
enquadernacions dels còdexs que hi van pertànyer, a través d’una perfecció
artesanal de les més exquisides, continuen testimoniant aquella
extraordinària riquesa.
Lluny de ser un simple sistema de coberta, les enquadernacions dels còdexs
aragonesos que la Universitat de València conserva a la seua Biblioteca
Històrica són vius exemples de la projecció del món artístic i cultural
compartit entre el regne d’Aragó i el context mediterrani del segle xv. Les obres recollides a la Sala
Duc de Calàbria volen esbossar aquella varietat de sensibilitats artístiques
establint paral·lels i semblances que ajuden a comprendre pervicències
d’estils i intercanvis d’idees. Els horitzons de les obres d’art,
particularment els de l’art mudèjar, són sempre més extensos que els límits
dels seus suports o de la seua gènesi històrica i geogràfica. No cal
sorprendre’s, per tant, si l’art de l’enquadernació mostra tenir
familiaritat amb l’ofici dels guadamassils, amb les decoracions ceràmiques o
amb les geometries de la fusteria, tal com es pot comprovar si confrontem
les obres exposades procedents del Museu Nacional de la Ceràmica González
Martí, les del Museo Arqueológico de Sevilla i les del Museu de l’Art de la
Pell de Vic.
Les enquadernacions de l’antiga Biblioteca Reial de Nàpols representen un
vincle perdut no sols dins l’ampli panorama de la història de l’art de
l’enquadernació, on defineixen un moment de pas extraordinari i esdevenen
testimoni singular de la conservació de l’estil mudèjar a través de la seua
relació amb l’art del llibre sefardita, sinó entre dues vores del
Mediterrani que la Corona d’Aragó va comunicar durant quatre importants
dècades. La rellevància d’aquests objectes no es limita, per tant, a la
finor artística, sinó que abraça el valor de projecció de la política
cultural, social i econòmica dels reis aragonesos; des d’Alfons el Magnànim,
el qual va començar amb determinació aquesta col·lecció de bibliòfil, fins
al duc de Calàbria, que va portar amb ell a València els últims vestigis
d’aquella luxosa biblioteca |
 |
 |
L’any 1442 marca el punt culminant del procés d’expansió del regne d’Aragó a la Mediterrània,
on els seus territoris ja incloïen les importants illes i punts estratègics de Sicília, des de 1282, i Sardenya, des de 1323.Alfons V d’Aragó i I de Nàpols va ser el protagonista d’aquesta aventura que no sols reforçà la presència econòmica dels mercaders i dels productes del seu regne en el
context mediterrani, sinó que també va situar la política dels sobirans aragonesos en una posició de diàleg privilegiat amb les realitats polítiques del sistema italià i en paral·lel amb el ferment
cultural que s’hi desplegava i que es va consolidar després de la pau de Lodi de 1454.Al llarg de les dècades següents, el
regne aragonès de Nàpols, gràcies a la intel·ligència d’Alfons el Magnànim (1442-1458) i del seu fill Ferran I de Nàpols (1458-1494), va saber harmonitzar l’herència
cultural i humana de la terra d’origen amb les noves i diverses influències derivades dels contactes amb els regnes de la península italiana. D’aquesta manera, mesclant i intercanviant sensibilitats i
interessos, l’estil mudèjar i les artesanies i tècniques relacionades van entrar a Itàlia al mateix temps que l’humanisme penetrava i es difonia en el pensament i les noves teories artístiques a
l’altra vora de la mar.
Amb els seus successors Alfons II (1494-1495), Ferran II (1495-1496) i
Frederic III (1496-1501), el regne aragonès de Nàpols s’encamina a la seua decadència, en favor de l’hegemonia de la nova potència del regne d’Espanya. |
 |
La història de la Biblioteca Reial de
Nàpols de la Corona d’Aragó va seguir, des de la seua
creació l’any 1442, el camí polític, econòmic i cultural
dels reis d’Aragó en la nova realitat mediterrània, fins
que l’entrada a Nàpols de les tropes franceses de Carles
VIII el 1495 determinà la dispersió dels quasi 2.500
volums que la componien.Ferran d’Aragó, duc de Calàbria
(1488-1550), és el responsable de l’arribada a València
dels llibres d’aquella riquíssima col·lecció, ja que els
va reclamar com a dot en qualitat de virrei de València,
després del destronament de son pare, Frederic I, darrer
sobirà de Nàpols. Entre els còdexs de la col·lecció, que
es conserven a la Biblioteca Històrica de la Universitat
de València, es
troben noranta-dues precioses enquadernacions que
mostren la decoració original del segle
xv i, entre aquestes, setanta-tres
de típicament mudèjars.Les
enquadernacions es troben entre les arts decoratives de
major cura i elegància, a causa del valor de l’objecte
que recobreixen i protegeixen, i, com tota expressió
artística, dialoguen estilísticament amb altres formes i
artesanies, i donen proves d’osmosis contínues de
fantasies ornamentals i elaboracions simbòliques
recurrents.Les
cobertes dels llibres de
la
Biblioteca Reial de
Nàpols van nàixer en un context de gran riquesa
compositiva, i van compartir idees estètiques amb
tècniques que, encara que a vegades lluny del treball en
cuir, hi mostren interessants similituds i ajuden a
comprendre la vida artística d’aquestes manufactures i
la seua identitat mudèjar. |
 |
|
|
|