Presentación
 
 

Shakespeare &  Cervantes  & ...

23. April 2003
 
 

Cervantes Virtual/Shakespeare Hyper-real






The Mirror held up to Nature. El Quijote se mira en Sancho Panza.
En un lugar de la Mancha... The Blob on the white page became Gutenberg.
Nor do I remember, WHO I am. ...de cuyo nombre no quiero acordarme.

Sancho nos cuenta cómo ve al Quijote. El Quijote sólo ve al Sancho del futuro virtual.
Shakespeare watches the Human Being. Through his eyes we all improve and win.

Qué sabe el Quijote de su tiempo? Conoce su camino?
Shakespeare is timeless. He exists everywhere on this globe.

Shakespeare socializes the audiences and teaches them basic universals.
Cervantes identifica y por ello sólo accede el lector individual.

Su teatro es revolucionario, anti-autoritario, anti-clerical. Se escapaba de las cárceles via la actuación.
Huía con toda la familia por que no podía pagar el alquiler.

Shakespeare was loved by a Queen. Political power is part of his social being.
He was close to the law...the status quo...through his plays he changed them.
Cervantes fue siempre perseguido por la ley, sufrió la cárcel y sólo en la intimidad de la escritura encontraba la Libertad.

In England's Renaissance Shakespeare flourished and was sponsored, he integrated (English-French-Italian-Spanish- Portuguese- German- Latin and Greek),
multi-lingually, multi-formats, multi-plots, re-editing, re-inventing, up-dating
his eternally contemporaries through chronos/tempus and space/void.

Reading versus acting. The voice is the text that produces the words.
El actor como lector en voz alta para los demás que no sabían leer.
If you listen carefully you know how to write it. What you can not hear, is still unwritten.

Escuchaban para aprender, escribían para olvidar o desaprender falsos teoremas.
En Tiempos de Inquisición las palabras las cargaba el Diablo, la letra hería.
El Futuro es como Recuerdo inalcanzable, el camino hacia él nos lleva demasiado Espacio.
Ancha es la Mancha. Y ahora ya no quiero acordarme.
 
 



Mostrarle un espejo a la Naturaleza. El Quijote looks at himself through Sancho Panza.
In a place of La Mancha ... La Mancha en el blanco papel se hizo Gutenberg.
Ni recuerdo, QUIEN soy. ...whose name I do not want to remember.

Sancho tells us how he sees El Quijote. El Quijote only sees the Sancho of his virtual future.
Shakespeare observa al Ser Humano. A través de sus ojos todos mejoramos y salimos ganando.

What does El Quijote know about his time? Does he know his way?
Shakespeare es eterno. Existe en todos lugares alrededor del globo.

Shakespeare socializa a los públicos y les enseña los universales básicos.
Cervantes identifies and that is why only the individual reader reaches him.

His theater is revolutionary, anti-authoritarian, anti-clerical. He escaped from prisions performing.
He fled sometimes with all the family as he could not pay the rent.

A Shakespeare le amó una Reina. El poder político es parte de su ser social.
Estaba próximo a la ley... el status quo... mediante sus obras la cambió.
Cervantes always was followed closely by the law, suffered imprisonment and only in the intimacy of his writings did he find Freedom.

En la Inglaterra Renacentista Shakespeare floreció y fue mantenido, integró (Inglés-Francés-Italiano-Español-Portugués-Alemán-Latín y Griego),
multi-lingüístico, multi-formatos, multi-temáticos, re-editando, re-inventando, actualizando
sus eternos contemporáneos a través de chronos/tiempo y espacio/vacio.

Leer en la actuación. La voz es el texto que produce las palabras.
The actor as a loud reader for the others who did not know how to read.
Si escuchas con atención sabes cómo se escribe. Lo que no escuchas, está por escribir.

They listened to learn, they wrote to forget or unlearn false theorems.
In Times of the Inquisition the words are loaded by the devil, the letter hurts.
Future is like an unreachable Memory, the way towards it takes up too much Space.
Wide is the Mancha. And now I do not want to remember it.

Austin, Valencia, September 2002.
© Dr. Vicente Forés López
@ mmm.uv.es_www.mmm.eu
©www.mmm.utexas.edu