JOSEP SORRIBES MONRABAL

Departament d’Economia Aplicada II

Curs 2004/2005

 

 

 

 

 

 

 

Exercici d’Economia Regional i Urbana

 

 

 

 

  
 

 

La Comunitat Autònoma  de BRIGADOR  ocupa el 25% de la superfície d´un Estat anomenat AÑAPSE. Brigador suposa el 40% de la seua població, i la seua participació en el PIB nacional es del 35%. La seua propensió a exportar és molt elevada, però la seua especialització productiva en sectors de  baixa demanda i contingut tecnològic ha fet minvar en els darrers anys la seua taxa de creixement econòmic. Gaudeix d´un clima mediterrani amb moltes hores de sol a l´any.

Al nord de BRIGADOR es troba la regió de SANT COLP, encapçalada per la ciutat de GROSSBERNA (2.250.000 Hab.), la més important  de l´Arc del Mediterrani. GROSSBERNA compta amb un port important, competidor tradicional del principal port de MEGACITY, capital de BRIGADOR.

 Al nordoest, ens trobem amb  la regió de CHAMPIONA. La seua capital reb el nom de CHAMPION,(40.000 hab.), una ciutat que exerceix el paper de ciutat central d´un entorn d´agricultura intensiva d´exportació que ocupa la major part de la superficie de la regió .

Al sudoest es troba la regió de TABASCO, amb capital del mateix nom(120.000 hab.), que es dedica a la producció i comercialització de vi de qualitat, destinat a l´exportació.

El sistema urbà de BRIGADOR s´estructura en torn a  l´àrea metropolitana d´IGUANOR (amb MEGACITY com a nucli principal) i a les ciutats de MALPICA , BENISARIM  i  BACAVÉS. MALPICA (57.000 habitants) és una ciutat mitjana ubicada a 50 Km al nord de MEGACITY que ofereix com a  peculiaritat l´existència de dos nuclis urbans, separats l’un de l´altre per una carretera de 5 Km, i que tenen especialitzacions molt diferents. El nucli més allunyat de la costa és un nuc de comunicacions viàries i ferroviàries que viu de la comercialització dels productes de CHAMPIONA i TABASCO , mentre que el nucli urbà costaner fou, fins  la crisi dels vuitanta, una colònia industrial centrada en la indústria siderúrgica amb un port  especialitzat en la importació  de productes petrolífers que abasteixen a tota BRIGADOR i en  l´exportació de productes siderúrgics.

 En l´actualitat està en marxa un procés de reindustrialització aprofitant l´ubicació estratègica de MALPICA i l´abundància de terrenys industrials previstos per a l´ampliació de la siderúrgia abans que començara la crisi. Tanmateix, el ritme de reindustrialització és ben modest per la superposició de competències entre l´Ajuntament i el  Govern Autònom , a més de  la manca d´una estratègia definida.

 BENISARIM (52.000 habitants) és una ciutat de forta especialització turística, ubicada vora mar,  a 70 Km. al sud de MEGACITY. Té un terme municipal molt gran,  un centre  urbà ple de gratacels y un rapidíssim creixement de les urbanitzacions de baixa densitat. A més, al nord del terme municipal s´ha produït una ocupació intensiva de la franja costanera per l´activitat turística. Aquest fet ha provocat greus consequències com la  destrucció de la costa i del paisatge o la pèrdua de qualitat mediambiental. L’ ocupació arriba pràcticament fins al teme municipal de  SIM-4.La  comunicació  de BENISARIM  amb SIM-4 ,  MEGACITY,  , MALPICA  i SANT COLP  es limita a una carretera nacional en prou mal estat , forta congestió i freqüents accidents, carretera que discorre fins a MALPICA a 500 metres de la línia costanera amb importants efectes de barratge tant per al creixement dels nuclis urbans que travessa com per al drenatge d´aigües pluvials. Per últim, la ciutat de BACAVÉS (285.000 habitants) és un important nucli industrial ubicat a 120 Km. al sudoest de MEGACITY  amb una forta especialització  en la indústria  paperera i en la indústria de la pell. El riu  Calonges, que neix a les serralades de TABASCO, travessa  BACAVÉS i es dirigeix cap al nordest creuant  SIM-4   i  MEGACITY abans  de  abocar les seues aigües al Mediterrani, al nord del port d´aquesta ciutat. El Calonges és un riu molt contaminat pels vessaments industrials i urbans  de BACAVÉS , SIM- 4 i MEGACITY . A més,el Calonges provoca fortes inundacions  endèmiques a la tardor .

L´àrea metropolitana d´IGUANOR està formada per sis ciutats. Insistim a continuació en les  característiques bàsiques de cadascuna d’elles :

 

1.                  MEGACITY : és el nucli d´àrea i compta amb 740.000. habitants. Als anys 60 es desenvolupà la indústria del moble, fet que va propiciar  l´aparició d’indústries complementàries. Com a consequència d´aquest fort procés d’industrialització, la població ha augmentat en més de 200.000 persones  els darrers 40 anys, provocant importants pressions a l´alça en el preu de l´habitatge. A hores d´ara, la ciutat s´ha terciaritzat notablement i la indústria s´ha desplaçat  a SIM 4  i SIM 5.

Aquesta indústria és altament contaminant, i una recent normativa legal en matèria de contaminació l´obliga a pagar unes taxes molt elevades o a fer  fortes inversions  a les empreses per tal de minimitzar  aquesta externalitat negativa. El problema  encara no resolt dels residus sòlids  (urbans i industrials) generats en l´àrea metropolitana  ha fet pensar en la conveniència de construir, a més de vàries depuradores,  un abocador i una planta de reciclatge, però cap ciutat d’ IGUANOR vol que s´instal·len al seu terme municipal infraestructures d’aquest tipus.  

MEGACITY té un altre problema afegit, el de la congestió de tràfic. Donat el caràcter radial de les comunicacions predominant a l´àrea,  reb vehicles de totes les SIMS IGUANOR, sense comptar amb l´important volum de tràfic (amb destí final en MEGACITY o  de pas) provinent de les altres ciutats de BRIGADOR i de les regions limítrofs . Aquests vehicles, en passar pel casc urbà de la ciutat, provoquen congestió i  forta contaminació ambiental. Alguns dels barris perifèrics  que es formaren  en l´etapa  de la industrialització ràpida  estan prou degradats, i o bé perden població o bé  són ocupats cada vegada més per població de baixa renda procedent de SIM 3 i d´altres regions de l´Estat o de l´estranger. Així mateix, al sud del desembocament del Calonges hi ha un barri popular anomenat Pescadors, lligat històricament a l´activitat de la  pesca i als treballs portuaris .A pescadors, al costat d´edificis de baixa densitat hi ha polígons públics d´habitatge edificats els anys 50 per a acollir als treballadors de la zona portuària. El creixement cap al sud del port  ha suposat la revalorització d´aquest barri com a espai d´oci, però la legislació de protecció vigent i la mobilització popular ha aturat, de moment , el procés de renovació. El resultat ha estat un ràpid procés de degradació física i funcional del barri. A 8 Km. al Sud- Oest de Megacity  es troba l´aeroport  que ha  quedat envoltat  per les edificacions d´un nucli  residencial popular anomenat  PARQUE  PRINCIPE. Les comunicacions de Megacity  amb l´aeroport es fan  per carretera nacional i les instal.lacions  de l´aeroport presenten clars signes de obsolescència.

 

2.                  SIM-1: és una ciutat universitària,ubicada al nordoest de Megacity amb facultats tècniques i instituts tecnològics on es formen bona part  dels treballadors especialitzats de BRIGADOR. L´economia de SIM-1 depén bàsicament de la població universitària. Compta amb  47.000 habitants i està comunicada per ferrocarril  i autovia amb MEGACITY.

 

3.                  SIM-2 és un centre residencial de moda ubicat  també cap al nordoest de MEGACITY, A 10 Km de distància de SIM- 1.  A aquesta ciutat es troba la torre de telecomunicacions i una central d´energia solar que dona suministre a tota IGUANOR. Té 66.000 habitants , un model de creixement de baixa densitat i una taxa de creixement molt ràpida, perquè el saldo migratori es possitiu gràcies al desplaçament  de població  des d´altres ciutats de l´àrea metropolitana . En l´actualitat  s´estan  discutint els costos monetaris i no monetaris que ocasiona aquest model d´urbanització , per tal de veure si cal modificar el planejament urbanístic vigent. La seua comunicació amb MEGACITY  està resolta per una autovia de construcció recent.

4.                  SIM-3 (350.000 habitants), ciutat situada a 25 km al sudoest d´IGUANOR és un important centre comercial, distribuïdor dels productes procedents de CHAMPION, TABASCO i de la pròpia BRIGADOR, que van dirigits a parts iguals al mercat interior d´AÑAPSE  i a l´exportació . Tanmateix , per arribar  al port de MEGACITY , els camions de  contenidors han de travessar MEGACITY  després dels 25 Kms. de carretera nacional . SIM-3 era l´antiga capital de BRIGADOR. Té un centre històric important, de caire residencial, que va patir fa poc un incendi que el va deteriorar greument. Ara es troba en un estat ruïnós i ha  estat ocupat per minories marginals. La seua decadència amenaça amb estendre´s als seus voltants. Les empreses comercials tradicionals s´ubiquen en la perifèria, a les eixides de la ciutat. La pressió impositiva és baixa, fet que provoca també que el pressupost municipal per habitant siga modest  i inferior a la mitja metropolitana. Una part  important de la seua població resident es desplaça a treballar diàriament a MEGACITY y a SIM- 4 i SIM – 5.

 

5.                  SIM-4 (25.000 habitants)  i  SIM-5 (28.0000 habitants)  són ciutats industrials(la primera més nova) , ubicades a 15 Km. al sud de MEGACITY, i que  han estat afavorides per  el procés de descentralització industrial . En SIM-5 observem també un procés de degradació en una part de la periferia. Es tracta d´una zona industrial que ha quedat obsoleta i carent d´atractius per a que les empreses s´hi instal·len. Son dues ciutats  molt pròximes  unides per una autovia  que , tanmateix ,esdevé carretera nacional a l´eixida de SIM- 4 , en direcció a MEGACITY.

 

 

 El ràpid creixement de  SIM-2 , SIM- 4 y SIM- 5 ha suposat el canvi d´ús agrícola a ús urbà d´una considerable extensió. Fins i tot en  MEGACITY, malgrat tindre  la població estabilitzada, ha hagut un creixement de l´espai urbanitzat vinculat al creixement dels centres comercials i d´oci que es localitzen en els accesos a la ciutat  i vinculat alhora a la construcció d´un centre direccional d´oficines al costat del nou Auditori . Hi ha un fort moviment de protesta per la pèrdua d´espais agrícoles de característiques semblants als existents a CHAMPIONA, però tant a MEGACITY com a les ciutats més dinàmiques d´IGUANOR hi ha una forta demanda d´inversió al sector  immobiliari que prové en bona part  de les altres regions de l´Estat i que té un fort component de demanda turística, tot i que als nuclis urbans , la pujada continuada de preus dels habitatges afavoreix també l´adquisició d´ habitatges com a inversió.

En aquest context, els promotors no volen sentir parlar de “contenció” del creixement,  i proposen com a solució un fort increment del sòl urbanitzable, la disminució d´impostos i l´alleugerament dels tràmits administratius.

Comptat i debatut , el model territorial d´IGUANOR respón al que es coneix com model de difusió dispersa, amb una taxa de viatges mecanitzats per habitant  i dia del 1´5, un 70% dels quals es fa mitjançant la motorització privada . Les infraestructures viàries existents presenten graus de congestió elevats i el transport públic (autobusos, tramvies i una xarxa poc densa de ferrocarrils metropolitans ) sols manté en els darrers anys  el nombre absolut de viatgers transportats perquè tots els increments de demanda de mobilitat generats per les modificacions de l´estructura urbana metropolitana són absorbits per l´increment de la motorització privada.

 S´acaba de crear l´OGMI ( Organisme de Gestió Metropolitana d´IGUANOR), amb capacitat per a gestionar  les infraestructures i vetllar nit i dia pel bon funcionament de l´economia d´IGUANOR . L´organisme està  gestionat per prestigiosos tècnics  provinents tant de SIM-1 com d´altres regions. Es financia mitjançant un recàrrec sobre l´IBI dels municipis d´Àrea. 

 

 

Es demana :

a) Fes un croquis aproximat  amb la informació suministrada.

b)Explica, utilitzant les interpretacions teòriques pertinents, els problemes econòmics i urbans detectats  en els diferents nivells espacials.

c)Defineix i raona la política de promoció econòmica que consideres més adient per a BRIGADOR.

d)Avalúa els problemes de sostenibilitat  de l´àrea i proposa un sistema d´indicadors que permeta fer el seguiment de la situació.

e) Proposa mesures concretes per a fer front als problemes de degradació urbana i de congestió de tràfic detectats.

f) Proposa les línies bàsiques de la política d´habitatge que consideres més adient.

g) Explicita els principals problemes de l´estructura metropolitana d´IGUANOR.

h) Defineix les funcions que haurien de  ser assumides per l´OGMI i les eines  de planificació i gestió que hauria de fer servir.

i) ¿Quina  estrategia espacial i quina  política de cooperació exterior caldria afavorir a la llum de les recomanacions apuntades als darrers documents generats per la Unió Europea?

j)Analitza la situació de la hisenda local de la regió de BRIGADOR, a la llum de la informació oferida i  valora els costos i beneficis de l´existència de diferents  pressions fiscals autònomes als municipis d´IGUANOR. Compara la despesa corrent i d´inversió per habitant i la taxa d´endeutament amb les dades de GROSSBERNA i extreu les consideracions pertinents .(Nota :es proporcionaran les dades pressupostàries)

k) Degut a la importància  de  les externalitats   creuades entre  totes les ciutats d´IGUANOR , l´OGMI està pensant en  posar en funcionament  un sistema de  mesura d´aquestes  com a pas previ per a una  reforma de la fiscalitat  de l´àrea metropolitana .Valora la iniciativa.