JOSEP SORRIBES MONRABAL
Departament d’Economia Aplicada II
Curs 2004/2005
La Comunitat Autònoma de BRIGADOR ocupa el 25% de la superfície
d´un Estat anomenat AÑAPSE. Brigador suposa el 40% de la
seua població, i la seua participació en el PIB nacional es del 35%. La seua
propensió a exportar és molt elevada, però la seua especialització productiva
en sectors de baixa demanda i contingut
tecnològic ha fet minvar en els darrers anys la seua taxa de creixement
econòmic. Gaudeix d´un clima mediterrani amb moltes hores de sol a l´any.
Al nord de BRIGADOR es troba
la regió de SANT COLP, encapçalada
per la ciutat de GROSSBERNA
(2.250.000 Hab.), la més important de
l´Arc del Mediterrani. GROSSBERNA compta
amb un port important, competidor tradicional del principal port de MEGACITY, capital de BRIGADOR.
Al nordoest, ens trobem amb la regió de CHAMPIONA. La seua capital reb el nom de CHAMPION,(40.000 hab.), una ciutat que exerceix el paper de ciutat
central d´un entorn d´agricultura intensiva d´exportació que ocupa la major
part de la superficie de la regió .
Al sudoest es troba la regió de TABASCO,
amb capital del mateix nom(120.000 hab.), que es dedica a la producció i
comercialització de vi de qualitat, destinat
a l´exportació.
El sistema urbà de BRIGADOR
s´estructura en torn a l´àrea
metropolitana d´IGUANOR (amb MEGACITY com a nucli principal) i a les
ciutats de MALPICA , BENISARIM
i BACAVÉS. MALPICA (57.000 habitants) és una ciutat mitjana ubicada a 50 Km
al nord de MEGACITY que ofereix com a
peculiaritat l´existència de dos nuclis urbans, separats l’un de l´altre
per una carretera de 5 Km, i que tenen especialitzacions molt diferents. El
nucli més allunyat de la costa és un nuc de comunicacions viàries i
ferroviàries que viu de la comercialització dels productes de CHAMPIONA i TABASCO , mentre que el nucli urbà costaner fou, fins la crisi dels vuitanta, una colònia industrial
centrada en la indústria siderúrgica amb un port especialitzat en la importació de productes petrolífers que abasteixen a
tota BRIGADOR i en l´exportació de productes siderúrgics.
En l´actualitat està en marxa un
procés de reindustrialització aprofitant l´ubicació estratègica de MALPICA
i l´abundància de terrenys industrials previstos per a l´ampliació de la
siderúrgia abans que començara la crisi. Tanmateix, el ritme de
reindustrialització és ben modest per la superposició de competències entre
l´Ajuntament i el Govern Autònom , a més
de la manca d´una estratègia definida.
BENISARIM (52.000 habitants) és una ciutat de forta especialització
turística, ubicada vora mar, a 70 Km. al
sud de MEGACITY. Té un terme municipal molt gran, un centre
urbà ple de gratacels y un rapidíssim creixement de les urbanitzacions
de baixa densitat. A més, al nord del terme municipal s´ha produït una ocupació
intensiva de la franja costanera per l´activitat turística. Aquest fet ha
provocat greus consequències com la destrucció
de la costa i del paisatge o la pèrdua de qualitat mediambiental. L’ ocupació
arriba pràcticament fins al teme municipal de SIM-4.La comunicació
de BENISARIM amb SIM-4 ,
MEGACITY, , MALPICA i SANT
COLP es limita a una carretera
nacional en prou mal estat , forta congestió i freqüents accidents, carretera
que discorre fins a MALPICA a 500 metres de la línia costanera amb
importants efectes de barratge tant per al creixement dels nuclis urbans que
travessa com per al drenatge d´aigües pluvials. Per últim, la ciutat de BACAVÉS (285.000 habitants) és un important nucli industrial
ubicat a 120 Km. al sudoest de MEGACITY amb una forta especialització en la indústria paperera i en la indústria de la pell. El riu
Calonges, que neix a les
serralades de TABASCO, travessa BACAVÉS i es dirigeix cap al nordest
creuant SIM-4 i MEGACITY
abans de
abocar les seues aigües al Mediterrani, al nord del port d´aquesta
ciutat. El Calonges és un riu molt
contaminat pels vessaments industrials i urbans
de BACAVÉS , SIM- 4 i MEGACITY . A
més,el Calonges provoca fortes inundacions
endèmiques a la tardor .
L´àrea metropolitana d´IGUANOR està
formada per sis ciutats. Insistim a continuació
en les característiques bàsiques de cadascuna
d’elles :
1.
MEGACITY : és
el nucli d´àrea i compta amb
740.000. habitants. Als anys 60 es desenvolupà la indústria del moble, fet que
va propiciar l´aparició d’indústries
complementàries. Com a consequència d´aquest fort procés d’industrialització,
la població ha augmentat en més de 200.000 persones els darrers 40 anys, provocant importants
pressions a l´alça en el preu de l´habitatge. A hores d´ara, la ciutat s´ha
terciaritzat notablement i la indústria s´ha desplaçat a SIM
4 i SIM 5.
Aquesta indústria és altament contaminant, i una recent normativa legal
en matèria de contaminació l´obliga a pagar unes taxes molt elevades o a fer fortes inversions a les empreses per tal de minimitzar aquesta externalitat negativa. El
problema encara no resolt dels residus
sòlids (urbans i industrials) generats
en l´àrea metropolitana ha fet pensar en
la conveniència de construir, a més de vàries depuradores, un abocador i una planta de reciclatge, però
cap ciutat d’ IGUANOR vol que
s´instal·len al seu terme municipal infraestructures d’aquest tipus.
MEGACITY té un
altre problema afegit, el de la congestió de tràfic. Donat el caràcter radial
de les comunicacions predominant a l´àrea,
reb vehicles de totes les SIMS d´IGUANOR, sense comptar amb
l´important volum de tràfic (amb destí final en MEGACITY o de pas) provinent de les altres ciutats de BRIGADOR
i de les regions limítrofs . Aquests vehicles, en passar pel casc urbà
de la ciutat, provoquen congestió i
forta contaminació ambiental. Alguns dels barris perifèrics que es formaren en l´etapa
de la industrialització ràpida
estan prou degradats, i o bé perden població o bé són ocupats cada vegada més per població de
baixa renda procedent de SIM 3 i
d´altres regions de l´Estat o de l´estranger. Així mateix, al sud del
desembocament del Calonges hi ha un barri popular anomenat Pescadors,
lligat històricament a l´activitat de la
pesca i als treballs portuaris .A pescadors, al costat d´edificis de
baixa densitat hi ha polígons públics d´habitatge edificats els anys 50 per a
acollir als treballadors de la zona portuària. El creixement cap al sud del
port ha suposat la revalorització d´aquest
barri com a espai d´oci, però la legislació de protecció vigent i la
mobilització popular ha aturat, de moment , el procés de renovació. El resultat
ha estat un ràpid procés de degradació física i funcional del barri. A 8 Km. al
Sud- Oest de Megacity es troba
l´aeroport que ha quedat envoltat per les edificacions d´un nucli residencial popular anomenat PARQUE PRINCIPE. Les comunicacions de Megacity
amb l´aeroport es fan per carretera nacional i les
instal.lacions de l´aeroport presenten
clars signes de obsolescència.
2.
SIM-1: és
una ciutat universitària,ubicada al
nordoest de Megacity amb facultats tècniques i instituts tecnològics
on es formen bona part dels treballadors
especialitzats de BRIGADOR.
L´economia de SIM-1 depén bàsicament
de la població universitària. Compta amb
47.000 habitants i està comunicada per ferrocarril i autovia amb MEGACITY.
3.
SIM-2 és un
centre residencial de moda ubicat també
cap al nordoest de MEGACITY, A 10 Km
de distància de SIM- 1. A aquesta ciutat es troba la torre de
telecomunicacions i una central d´energia solar que dona suministre a tota IGUANOR. Té 66.000 habitants , un model
de creixement de baixa densitat i una taxa de creixement molt ràpida, perquè el
saldo migratori es possitiu gràcies al desplaçament de població des d´altres ciutats de l´àrea metropolitana .
En l´actualitat s´estan discutint els costos monetaris i no monetaris
que ocasiona aquest model d´urbanització , per tal de veure si cal modificar el
planejament urbanístic vigent. La seua comunicació amb MEGACITY està resolta per
una autovia de construcció recent.
4.
SIM-3
(350.000 habitants), ciutat situada a 25 km al sudoest d´IGUANOR és un important centre comercial, distribuïdor dels
productes procedents de CHAMPION, TABASCO i de la pròpia BRIGADOR, que van dirigits a parts
iguals al mercat interior d´AÑAPSE i a l´exportació . Tanmateix , per
arribar al port de MEGACITY , els camions de
contenidors han de travessar MEGACITY després dels 25 Kms. de carretera nacional . SIM-3 era l´antiga capital de BRIGADOR. Té un centre històric
important, de caire residencial, que va patir fa poc un incendi que el va
deteriorar greument. Ara es troba en un estat ruïnós i ha estat ocupat per minories marginals. La seua
decadència amenaça amb estendre´s als seus voltants. Les empreses comercials
tradicionals s´ubiquen en la perifèria, a les eixides de la ciutat. La pressió
impositiva és baixa, fet que provoca també que el pressupost municipal per
habitant siga modest i inferior a la
mitja metropolitana. Una part important
de la seua població resident es desplaça a treballar diàriament a MEGACITY y a SIM- 4 i SIM – 5.
5.
SIM-4 (25.000
habitants) i SIM-5 (28.0000 habitants) són ciutats industrials(la primera més nova)
, ubicades a 15 Km. al sud de MEGACITY, i que han estat
afavorides per el procés de
descentralització industrial . En SIM-5 observem també un procés de
degradació en una part de la periferia. Es tracta d´una zona industrial que ha
quedat obsoleta i carent d´atractius per a que les empreses s´hi instal·len.
Son dues ciutats molt pròximes unides per una autovia que , tanmateix ,esdevé carretera nacional a
l´eixida de SIM- 4 , en direcció a MEGACITY.
El ràpid creixement
de SIM-2
, SIM- 4 y SIM- 5 ha suposat el canvi d´ús agrícola a ús urbà d´una
considerable extensió. Fins i tot en MEGACITY, malgrat tindre la població estabilitzada, ha hagut un
creixement de l´espai urbanitzat vinculat al creixement dels centres comercials
i d´oci que es localitzen en els accesos a la ciutat i vinculat alhora a la construcció d´un
centre direccional d´oficines al costat del nou Auditori . Hi ha un fort
moviment de protesta per la pèrdua d´espais agrícoles de característiques
semblants als existents a CHAMPIONA,
però tant a MEGACITY com a les
ciutats més dinàmiques d´IGUANOR hi
ha una forta demanda d´inversió al sector
immobiliari que prové en bona part
de les altres regions de l´Estat i que té un fort component de demanda
turística, tot i que als nuclis urbans , la pujada continuada de preus dels
habitatges afavoreix també l´adquisició d´ habitatges com a inversió.
En aquest context, els promotors no volen sentir parlar de “contenció”
del creixement, i proposen com a solució
un fort increment del sòl urbanitzable, la disminució d´impostos i l´alleugerament
dels tràmits administratius.
Comptat i debatut , el model territorial d´IGUANOR respón al que es
coneix com model de difusió dispersa, amb una taxa de viatges mecanitzats per
habitant i dia del 1´5, un 70% dels
quals es fa mitjançant la motorització privada . Les infraestructures viàries
existents presenten graus de congestió elevats i el transport públic (autobusos,
tramvies i una xarxa poc densa de ferrocarrils metropolitans ) sols manté en
els darrers anys el nombre absolut de
viatgers transportats perquè tots els increments de demanda de mobilitat
generats per les modificacions de l´estructura urbana metropolitana són
absorbits per l´increment de la motorització privada.
S´acaba de crear l´OGMI ( Organisme de Gestió Metropolitana d´IGUANOR), amb capacitat per a
gestionar les infraestructures i vetllar
nit i dia pel bon funcionament de l´economia d´IGUANOR . L´organisme està gestionat per prestigiosos tècnics provinents tant de SIM-1 com d´altres regions. Es financia
mitjançant un recàrrec sobre l´IBI dels municipis d´Àrea.
a) Fes un croquis aproximat amb la informació suministrada.
b)Explica, utilitzant les interpretacions teòriques
pertinents, els problemes econòmics i urbans detectats en els diferents nivells espacials.
c)Defineix i raona la política de promoció econòmica que
consideres més adient per a BRIGADOR.
d)Avalúa els problemes de sostenibilitat de l´àrea i proposa un sistema d´indicadors
que permeta fer el seguiment de la situació.
e) Proposa mesures concretes per a fer front als problemes
de degradació urbana i de congestió de tràfic detectats.
f) Proposa les línies bàsiques de la política d´habitatge
que consideres més adient.
g) Explicita els principals problemes de l´estructura
metropolitana d´IGUANOR.
h) Defineix les funcions que haurien de ser assumides per l´OGMI i les eines de planificació i gestió que hauria de fer
servir.
i) ¿Quina
estrategia espacial i quina
política de cooperació exterior caldria afavorir a la llum de les
recomanacions apuntades als darrers documents generats per la Unió Europea?
j)Analitza la situació de la hisenda local de la regió de
BRIGADOR, a la llum de la informació oferida i valora els costos i beneficis de l´existència
de diferents pressions fiscals autònomes
als municipis d´IGUANOR. Compara la despesa corrent i d´inversió per habitant i
la taxa d´endeutament amb les dades de GROSSBERNA i extreu les consideracions
pertinents .(Nota :es proporcionaran les dades pressupostàries)
k) Degut a la importància
de les externalitats creuades entre totes les ciutats d´IGUANOR , l´OGMI està
pensant en posar en funcionament un sistema de
mesura d´aquestes com a pas previ
per a una reforma de la fiscalitat de l´àrea metropolitana .Valora la iniciativa.