Psicología Política, Número 27, Noviembre 2003

Monograph. PSYCHOLOGICAL RESPONSES TO THE 2001 TERRORIST ATTACK ON THE USA

 

 Coordination by William F. Stone

 

Introduction. Political psychological studies in the aftermath of the terrorist attacks on the United States [PDF]

   William F. Stone

    7-11

American and Lebanese college students’ responses to the events of Sep­tem­ber 11, 2001. The relation of hopes and fears to the psychology of group positions [PDF]

   F. Pratto, A.F. Lemieux, D.E. Glasford, P.J. Henry

 

  13-35

American expressions of altruism and generativity in the aftermath of the September 11, 2001 terrorist attacks [PDF]

  J.Azarow, M.J.Manley, C.Koopman, A.Platt-Ross, L.D.Butler, D.Spiegel

 37-58

American national identification among college students before, during, and after September 2001 [PDF]

   M.D. Silver- L.A. Silver

  59-77

Integrative complexity of western and terrorist leaders in the war against the Afghan terrorist regime [PDF]

   Peter Suedfeld

  79-91

Beyond the American reaction: integrative complexity of middle eastern leaders during the 9/11crisis [PDF]

   L.G. Conway, III- P.Suedfeld- S.M. Clements

  93-103

Patterns of justification of the United States’ ‘war against terrorism’ in Afghanistan  [PDF]

   J.C.Cohrs- J.Maes- B.Moschner- S.O.Kielmann

105-117

The effects of authoritarianism and social dominance upon American stu­dents’ attitudes toward attacking Iraq  [PDF]

   Sam McFarland

119-130

Epilogue. Political Impressions from Europe [PDF]

   Julio Seoane

131-135

Intercambios Cientificos [PDF]

137-147

 

Volver


Resúmenes

 

 

Psicología Política, Nº 27, 2003, 7-11

 

INTRODUCTION

POLITICAL PSYCHOLOGICAL STUDIES IN THE AFTERMATH

OF THE TERRORIST ATTACKS ON THE UNITED STATES

William. F. Stone

University of Maine

 

 

Psicología Política, Nº 27, 2003, 13-35

AMERICAN AND LEBANESE COLLEGE STUDENTS’ RESPONSES TO THE EVENTS OF SEPTEMBER 11, 2001.

The relation of hopes and fears to the psychology of group positions

F.Pratto, A.F. Lemieux, D. E. Glasford, P.J. Henry

University of Connecticut and University of California at Santa Barbara

RESUMEN

Algunos meses después de los ataques terroristas del 11-9-01, universitarios americanos y libaneses expresaron sus esperanzas y miedos por el fu­turo. Los resultados reve­lan la importancia de ciertas orientaciones polí­tico-psicoló­gicas básicas, como la empatía, la identificación con los grupos poderosos o los de bajo poder, la orientación de la dominancia social y el autoritarismo de derechas, en las esperanzas y miedos específicos de los americanos y de los libaneses. Los de baja orientación en la dominancia social y los que se identifican con los grupos de menos poder en ambas muestras temen la violencia entre grupos. Sin embargo, mientras que los americanos con alto autoritarismo temen la pérdida de poder de los EE.UU., los libaneses con baja orientación en la dominancia social esperan un descenso del predominio de los EE.UU. Los estudios psicológicos de las respuestas a acontecimientos políticos relevantes, in­cluso traumáticos, muestran la importancia de de las posiciones psicológicas de grupo.

ABSTRACT

American and Lebanese college students reported their hopes and fears for the future in the months following the terrorist attacks on the U.S. of September 11, 2001. Results illustrated the importance of robust political-psychological orientations, including empathy, identification with powerful or powerless groups, social dominance orientation, and right-wing authoritarianism, in predicting particular hopes and fears among both Americans and Lebanese. Fear of intergroup violence was felt especially by those low on social dominance orientation and who identify with low power groups in both samples. However, whereas Americans high on authoritarianism feared a loss of U.S. predominance, Lebanese low on social dominance orientation hoped for a loss of U.S. predominance. We argue that psychological studies of responses to significant political events, even traumatic ones, are informed by psychological group positions.

Key words: social dominance orientation, right-wing authoritarianism, empathy, terrorist attacks

 

Psicología Política, Nº 27, 2003, 37-58

AMERICAN EXPRESSIONS OF ALTRUISM AND GENERATIVITY
IN THE AFTERMATH OF THE SEPTEMBER 11, 2001 TERRORIST ATTACKS

J. Azarow, M. J. Manley, C. Koopman, A. Platt-Ross, L. D. Butler, D. Spiegel

Stanford University

RESUMEN

Se analizan las declaraciones escritas de altruismo y solidaridad generacional de los ciudadanos de Estados Unidos y residentes, a raiz de los ataques terroristas del 11 de septiembre de 2001. El altruismo se refiere a conductas y compromiso con el bienestar de los demás, realizadas de forma desinteresada, mientras que la solidaridad generacional (Erikson, 1950) alude a la preocupación  y compromiso con el bienestar de las generaciones siguientes y futuras. Los objetivos del es­tudio son describir los tipos de preo­cu­paciones y conductas altruistas  así como la solidaridad, expresadas en las declaraciones recogidas en el momento y después de seis meses; observar los posibles cambios con el paso del tiempo en su relevancia; y determinar si la expresión de estos intereses prosociales  se relacionan con la orientación política de los encuestados. Participaron 137 personas. La orientación política no se relacionó con las alusiones al altruismo o la solidaridad generacional, es decir, que se expresaron por igual entre encuestados de distintas orientaciones políticas.

ABSTRACT

This study examines expressions of altruism and generativity in narratives written by United States citizens and residents in the aftermath of the September 11, 2001 terrorist attacks. Altruism refers to concern and behavior on behalf of another’s well-being that is not motivated primarily by anticipated self-benefit, while generativity (Erikson, 1950) denotes concern for and commit­ment to the well-being of the next and fu­ture generations. The study’s aims were to: characterize the kinds of altruistic and gene­ra­tive concerns and behavior expressed in narratives collected at baseline and six-month follow-up; explore possible changes in their salience over time; and determine whether expression of these prosocial concerns in the narratives was associated with authors’ political orien­tation. Participants in­­cluded 137 persons. Political orientation was not re­la­ted to mentions of altruism or generativity; these concerns were expressed to a comparable degree across respondents of diverse political orientations.

Key words: altruism, generativity, political orientation, September 11, terrorism.

 

Psicología Política, Nº 27, 2003, 59-77

AMERICAN NATIONAL IDENTIFICATION AMONG COLLEGE

STUDENTS BEFORE, DURING, AND AFTER SEPTEMBER 2001

Michael D. Silver - Lisa A. Silver

Anacapa Sciences, Inc. - University of California at Santa Barbara

RESUMEN

Este artículo analiza los cambios en la iden­tificación nacional americana a raíz de los hechos del 11 de septiembre de 2001. Desde una definición multidimensional de la iden­tidad nacional americana, la investigación compara el nivel de identificación de un grupo de universitarios, justo después de los hechos del 11 de septiembre de 2001, con el manifestado por otro grupo comparable de uni­ver­sitarios, en septiembre de 2000 y 2002. Partiendo de la teoría de identidad social y de investigaciones previas, se supuso que el nivel de identificación en 5 as­pec­tos sería superior después del 11-9 que el de los períodos anteriores comparados. Los resultados de otras investigaciones, que muestran un mayor compromiso cívico después del 11-9, fue una razón más para comprobar esta hipótesis en un aspecto con­creto de la identificación –el sentimien­­to de unidad con el propio grupo. Tam­bién se analizan los efectos del género y del grupo étnico. En definitiva, en este trabajo se pro­por­ciona una aportación que puede ser útil.

ABSTRACT

This paper addresses changes in American national identification as a result of the events of September 11, 2001. Using a social identity-based multidimensional defi­ni­tion of American national identification, the current study compared American identification levels in college students just after the events of September 11th, 2001 to those of comparable students in September 2000 and 2002. Based on social identity theory, and previous research, we predicted that identification levels across five identi­fication aspects would be higher shortly after 9/11 than in the two comparison periods. An additional motivation for this hypothesis for one particular identification aspect –associated with feelings of oneness with one’s group– was based partly on others’ research showing increases in civic engagement after 9/11, and therefore provides a potentially-useful extension of that work. This paper also analyzes the effects of ethnic and gender group memberships.

Key words: national identification, social identity theory, 9/11 attacks, ethnic and gender groups

 

Psicología Política, Nº 27, 2003, 79-91

INTEGRATIVE COMPLEXITY OF WESTERN AND TERRORIST LEADERS IN THE WAR AGAINST THE AFGHAN TERRORIST REGIME

Peter Suedfeld

The University of British Columbia

RESUMEN

La complejidad integradora, una medida de procesamiento cognitivo de la información, en estudios anteriores ha detectado cambios relacionados con las crisis internacionales: plantea niveles relativamente altos en las comunicaciones de los líderes en la fase previa a una resolución pacífica, disminuciones unilaterales en los momentos previos a un ataque sorpresa y disminuciones bila­terales antes del estallido de una espiral bélica. El estudio actual mide los niveles de complejidad integradora, previos al ataque terrorista del 11 de septiembre en EE.UU. y durante el año y medio del contraataque en Afganistán. Las medidas de la complejidad de las comunicaciones de los líderes de cua­tro naciones occidentales (US, Inglaterra, Francia y Alemania), la OTAN, los taliba­nes y Al-Qaeda señalan algunos rasgos nue­vos relacionados con características espe­cíficas de los líderes y su nación u organi­zación. En general, sin embargo, el modelo de cambios de complejidad es muy similar a los encontrados en las guerras anteriores.

ABSTRACT

 Integrative complexity, a measure of cognitive information processing, has in past studies shown reliable changes associated with international crises: sustained relative­ly high levels in the communications of leaders  prior to a peaceful resolution, unilateral decreases on the part of a nation’s leaders  prior to its launching a surprise attack, and bilateral decreases before the outbreak of an escalation spiral war.  The current study measured integrative comple­xity levels before the Sept. 11, 2001 terrorist attack in the U.S. and during the ensuing 1-1/2 years of the coalition counterattack in Afghanistan. Complexity measures of the communications of leaders of four major Western nations (the US, the U.K., France, and Germany), NATO, the Taliban, and al-Qaeda indicated some novel features associated with the specific characteristics of individual leaders and their nation or organization.  In general, however, the pattern of complexity changes was highly similar to those found in previous wars.

Key words:  integrative complexity, national leaders, Sept 11, 01 terrorist attack, counterattack

 

Psicología Política, Nº 27, 2003, 93-103

BEYOND THE AMERICAN REACTION: INTEGRATIVE COMPLEXITY

OF MIDDLE EASTERN LEADERS DURING THE 9/11CRISIS

L.G. Conway, III- P.Suedfeld- S.M. Clements

Indiana State U., U. of British Columbia, Indiana State U.

RESUMEN

Este trabajo analiza la respuesta psicológica y la complejidad integradora de los líderes de Oriente Medio durante la crisis del 11/9. Se completa así el artículo anterior de este monográfico sobre la respuesta psicológica de los líderes occidentales a la crisis del 11 del 9. La complejidad integradora es el gra­do en que las personas reconocen la existencia de dimensiones múltiples y, en consecuencia, relacionan entre sí dichas dimensiones. Las comunicaciones públicas de los principales líderes de naciones/or­gani­za­ciones medio-orientales se codificaron se­gún la complejidad integradora en cinco fases de la crisis. Los resultados indican que, en la mayoría de estos líderes, la complejidad integradora disminuyó después del 11-9 y luego aumento de forma significativa, llegando al máximo en el con­tra-ataque americano de Afganistán. A pesar de jugar un papel secundario en la crisis, parece que los líderes orientales fueron muy impactados psicológicamente por los hechos provocados por el ataque del 11 septiembre.

ABSTRACT

To complement previous work on Western leaders’ psychological response to the 9/11 crisis, the present study evaluated Middle Eastern leaders’ integrative complexity throughout the crisis. Integrative complexi­ty is the degree that persons recognize the validity of multiple dimensions and subse­quent­ly relate those dimensions to each other. The public communications of central leaders from nine Middle Eastern nations /organizations were coded for integrative complexity across five different phases of the crisis. Results indicated that, for the majority of Middle Eastern leaders in the study, integrative complexity dropped mar­kedly immediately after 9/11, and then rose steadily, peaking during the U.S. counter-attack on Afghanistan. These results suggest that, despite playing largely peripheral roles in the crisis, Middle Eastern leaders were nonetheless substantially psychologically impacted by the events precipitated by the 9/11 attacks.

Key words: Middle Eastern leaders, integrative complexity, psychological response, 9/11 attacks

 

Psicología Política, Nº 27, 2003, 105-117

PATTERNS OF JUSTIFICATION OF THE UNITED STATES’ ‘WAR AGAINST TERRORISM’ IN AFGHANISTAN

J.C.Cohrs- J.Maes- B.Moschner- S.O.Kielmann

Friedrich-Alexander University of Erlangen-Nuremberg, University of Trier,

Carl von Ossietzky University of Oldenburg, University of Trier, Germany

RESUMEN

Según la teoría de la guerra justa, las intervenciones militares deben cumplir varios criterios para estar legitimadas (Haspel, 2002). Estos criterios se corresponden con cuatro procesos de desconexión moral des­critos por Bandura (1999): la justifi­cación moral, la negación de responsabilidad, el menosprecio de las consecuencias negativas y la culpabilidad de la víctima. A partir de datos de un estudio alemán en Internet con 1536 participantes, analizamos si estos as­pectos de interpretación se relacionan con la actitud hacia la Guerra de Afganistán, si existen modelos específicos de desconexión moral, y cómo se relacionan con las actitudes. Todos los as­pectos de interpretación se relacionan entre si para apoyar a la guerra. Sin embargo, nosotros identificamos varios modelos de descone­xión moral y sólo el menosprecio de las consecuencias negativas y el rechazo de responsabilidad se encontraron en todos los modelos.

ABSTRACT

According to just war theory, military interventions have to fulfill several criteria in order to be legitimate (Haspel, 2002). These criteria correspond broadly to four processes of moral disengagement described by Bandura (1999): moral justification, denial of responsibility, minimization of negative consequences, and blame of the victim. Using data from a German Internet study with 1,536 participants, we examined whe­ther these aspects of interpretation relate to attitude toward the Afghanistan War, whether there are specific patterns of moral disengagement, and how these patterns relate to attitudinal variables. All aspects of interpretation related to support for war. We identified various patterns of moral disengagement. However, only minimization of negative consequences and denial of responsibility were found in all patterns.

Key words: moral disengagement, war, political attitudes, justice, internet study.

 

Psicología Política, Nº 27, 2003, 119-130

THE EFFECTS OF AUTHORITARIANISM AND SOCIAL DOMINANCE UPON AMERICAN STUDENTS’ ATTITUDES TOWARD ATTACKING IRAQ

Sam McFarland

Western Kentucky University

RESUMEN

Se parte de la teoría del proceso dual de Duckitt (2001, 2002) como un esquema conceptual para analizar los efectos del autoritarismo y la dominancia social en el apoyo al ataque americano y británico en el 2003 en Irak. Estos efectos se analizaron en la semana previa al ataque. El au­toritarismo y la dominancia social inten­sificaron el apoyo al ataque aumentando un patriotismo ciego (es decir, acrítico). Siguiendo la teoría de Duckitt, también contribuyeron por separado de forma es­pecífica: el autoritarismo reforzó el apoyo al resaltar la percepción de que América estaba amenazada por Saddam Hussein. La dominancia social aumentó el apoyo reduciendo la preocupación por el coste humano de la guerra. El patriotismo ciego reafirmó tam­bién la creencia de que Irak era una amenaza y redujo la preocupación por el coste humano de la guerra.

ABSTRACT

In the week before the 2003 American and British attack upon Iraq, the effects of authoritarianism and social dominance upon support for the attack were examined using Duckitt’s (2001, 2002) dual process theory as a framework. Both au­thoritarianism and social dominance in­tensified support for the attack by increasing blind (i.e., uncritical) patriotism, and, in keeping with Duckitt’s theory, each contributed to support in a unique way as well: Authoritarianism strengthened support for the attack by intensifying the perception that Iraq, under Saddam Hussein, threatened America. Social dominance increased support by reducing concern for the human costs of the war. Blind patriotism also strengthened belief that Iraq posed a threat and reduced concern for the war’s human costs.

Key words: authoritarianism, social dominance, patriotism, war

 

Psicología Política, Nº 27, 2003, 131-135

 

EPILOGUE

POLITICAL IMPRESSIONS FROM EUROPE

Julio Seoane

University of Valencia. Spain.

 

Volver