Psicología Política, Número 27, Noviembre 2003
Monograph. PSYCHOLOGICAL RESPONSES TO THE 2001 TERRORIST
ATTACK ON THE USA
Coordination by William F. Stone
Introduction. Political psychological studies
in the aftermath of the terrorist attacks on the United States [PDF] William F. Stone |
7-11 |
American and Lebanese college
students’ responses to the events of September 11, 2001. The relation of hopes and fears
to the psychology of group positions [PDF] F. Pratto, A.F. Lemieux, D.E. Glasford, P.J. Henry |
13-35 |
American
expressions of altruism and generativity in the
aftermath of the September 11, 2001 terrorist attacks [PDF] J.Azarow, M.J.Manley,
C.Koopman, A.Platt-Ross, L.D.Butler, D.Spiegel |
37-58 |
American national identification among
college students before, during, and after September 2001 [PDF] M.D. Silver- L.A. Silver |
59-77 |
Integrative complexity of western and
terrorist leaders in the war against the Afghan terrorist regime [PDF] Peter Suedfeld |
79-91 |
Beyond the American reaction: integrative
complexity of middle eastern leaders during the 9/11crisis [PDF] L.G. Conway, III- P.Suedfeld- S.M. Clements |
93-103 |
Patterns of justification of the United States’
‘war against terrorism’ in Afghanistan
[PDF] J.C.Cohrs- J.Maes- B.Moschner- S.O.Kielmann |
105-117 |
The effects of authoritarianism and social
dominance upon American students’ attitudes toward attacking Iraq [PDF] Sam McFarland |
119-130 |
Epilogue. Political Impressions from
Europe [PDF] Julio Seoane |
131-135 |
Intercambios Cientificos [PDF] |
137-147 |
Resúmenes
Psicología Política, Nº 27, 2003, 7-11 INTRODUCTION POLITICAL
PSYCHOLOGICAL STUDIES IN THE AFTERMATH OF THE
TERRORIST ATTACKS ON THE UNITED STATES William. F. Stone University of Maine |
Psicología Política, Nº 27, 2003, 13-35 AMERICAN AND LEBANESE COLLEGE STUDENTS’ RESPONSES TO THE EVENTS OF
SEPTEMBER 11, 2001. The relation of hopes and fears to the
psychology of group positions F.Pratto, A.F. Lemieux, D. E. Glasford, P.J. Henry University of Connecticut and University of California at Santa
Barbara RESUMEN Algunos
meses después de los ataques terroristas del 11-9-01, universitarios
americanos y libaneses expresaron sus esperanzas y miedos por el futuro. Los
resultados revelan la importancia de ciertas orientaciones político-psicológicas
básicas, como la empatía, la identificación con los grupos poderosos o los de
bajo poder, la orientación de la dominancia social y el autoritarismo de
derechas, en las esperanzas y miedos específicos de los americanos y de los
libaneses. Los de baja orientación en la dominancia social y los que se
identifican con los grupos de menos poder en ambas muestras temen la violencia
entre grupos. Sin embargo, mientras que los americanos con alto autoritarismo
temen la pérdida de poder de los EE.UU., los
libaneses con baja orientación en la dominancia social esperan un descenso
del predominio de los EE.UU. Los estudios psicológicos
de las respuestas a acontecimientos políticos relevantes, incluso
traumáticos, muestran la importancia de de las posiciones psicológicas de
grupo. ABSTRACT American and Lebanese
college students reported their hopes and fears for the future in the months
following the terrorist attacks on the U.S. of September 11, 2001. Results
illustrated the importance of robust political-psychological orientations,
including empathy, identification with powerful or powerless groups, social
dominance orientation, and right-wing authoritarianism, in predicting
particular hopes and fears among both Americans and Lebanese. Fear of intergroup violence was felt especially by those low on
social dominance orientation and who identify with low power groups in both
samples. However, whereas Americans high on authoritarianism feared a loss of
U.S. predominance, Lebanese low on social dominance orientation hoped for a
loss of U.S. predominance. We argue that psychological studies of responses
to significant political events, even traumatic ones, are informed by
psychological group positions. Key words: social dominance
orientation, right-wing authoritarianism, empathy, terrorist attacks |
Psicología Política, Nº 27, 2003, 37-58 AMERICAN EXPRESSIONS OF ALTRUISM AND GENERATIVITY J. Azarow, M. J. Manley, C. Koopman, A.
Platt-Ross, L. D. Butler, D. Spiegel Stanford University RESUMEN Se analizan las declaraciones escritas
de altruismo y solidaridad generacional de los ciudadanos de Estados Unidos y
residentes, a raiz de los ataques terroristas del
11 de septiembre de 2001. El altruismo se refiere a conductas y compromiso
con el bienestar de los demás, realizadas de forma desinteresada, mientras
que la solidaridad generacional (Erikson, 1950)
alude a la preocupación y compromiso
con el bienestar de las generaciones siguientes y futuras. Los objetivos del
estudio son describir los tipos de preocupaciones y conductas
altruistas así como la solidaridad,
expresadas en las declaraciones recogidas en el momento y después de seis
meses; observar los posibles cambios con el paso del tiempo en su relevancia;
y determinar si la expresión de estos intereses prosociales se relacionan con la orientación política
de los encuestados. Participaron 137 personas. La orientación política no se
relacionó con las alusiones al altruismo o la solidaridad generacional, es
decir, que se expresaron por igual entre encuestados de distintas
orientaciones políticas. ABSTRACT This study examines
expressions of altruism and generativity in
narratives written by United States citizens and residents in the aftermath
of the September 11, 2001 terrorist attacks. Altruism refers to concern and behavior on behalf of another’s well-being that is not
motivated primarily by anticipated self-benefit, while generativity
(Erikson, 1950) denotes concern for and commitment to the well-being of the
next and future generations. The study’s aims were to: characterize the
kinds of altruistic and generative concerns and behavior
expressed in narratives collected at baseline and six-month follow-up;
explore possible changes in their salience over time; and determine whether
expression of these prosocial concerns in the
narratives was associated with authors’ political orientation. Participants
included 137 persons. Political orientation was not related to mentions
of altruism or generativity; these concerns were
expressed to a comparable degree across respondents of diverse political
orientations. Key words: altruism, generativity, political orientation, September 11,
terrorism. |
Psicología Política, Nº 27, 2003, 59-77 AMERICAN
NATIONAL IDENTIFICATION AMONG COLLEGE
STUDENTS
BEFORE, DURING, AND AFTER SEPTEMBER 2001
Michael D. Silver - Lisa
A. Silver Anacapa Sciences, Inc. -
University of California at Santa Barbara RESUMEN Este
artículo analiza los cambios en la identificación nacional americana a raíz
de los hechos del 11 de septiembre de 2001. Desde una definición
multidimensional de la identidad nacional americana, la investigación
compara el nivel de identificación de un grupo de universitarios, justo
después de los hechos del 11 de septiembre de 2001, con el manifestado por
otro grupo comparable de universitarios, en septiembre de 2000 y 2002.
Partiendo de la teoría de identidad social y de investigaciones previas, se
supuso que el nivel de identificación en 5 aspectos sería superior después
del 11-9 que el de los períodos anteriores comparados. Los resultados de
otras investigaciones, que muestran un mayor compromiso cívico después del
11-9, fue una razón más para comprobar esta hipótesis en un aspecto concreto
de la identificación –el sentimiento de unidad con el propio grupo. También
se analizan los efectos del género y del grupo étnico. En definitiva, en este
trabajo se proporciona una aportación que puede ser útil. ABSTRACT This paper
addresses changes in American national identification as a result of the events
of September 11, 2001. Using a social identity-based multidimensional definition
of American national identification, the current study compared American
identification levels in college students just after the events of September
11th, 2001 to those of comparable students in September 2000 and 2002. Based
on social identity theory, and previous research, we predicted that
identification levels across five identification aspects would be higher
shortly after 9/11 than in the two comparison periods. An additional
motivation for this hypothesis for one particular identification aspect
–associated with feelings of oneness with one’s group– was based partly on
others’ research showing increases in civic engagement after 9/11, and
therefore provides a potentially-useful extension of that work. This paper
also analyzes the effects of ethnic and gender group memberships. Key
words: national identification, social identity theory, 9/11 attacks, ethnic
and gender groups |
Psicología Política, Nº 27, 2003, 79-91 INTEGRATIVE COMPLEXITY OF WESTERN AND TERRORIST LEADERS IN THE WAR
AGAINST THE AFGHAN TERRORIST REGIME Peter Suedfeld
The
University of British Columbia
RESUMEN La complejidad integradora, una medida
de procesamiento cognitivo de la información, en estudios anteriores ha
detectado cambios relacionados con las crisis internacionales: plantea
niveles relativamente altos en las comunicaciones de los líderes en la fase
previa a una resolución pacífica, disminuciones unilaterales en los momentos
previos a un ataque sorpresa y disminuciones bilaterales antes del estallido
de una espiral bélica. El estudio actual mide los niveles de complejidad
integradora, previos al ataque terrorista del 11 de septiembre en EE.UU. y durante el año y medio del contraataque en
Afganistán. Las medidas de la complejidad de las comunicaciones de los
líderes de cuatro naciones occidentales (US, Inglaterra, Francia y
Alemania), la OTAN, los talibanes y Al-Qaeda señalan algunos rasgos nuevos relacionados con
características específicas de los líderes y su nación u organización. En
general, sin embargo, el modelo de cambios de complejidad es muy similar a
los encontrados en las guerras anteriores. ABSTRACT Integrative complexity, a measure of
cognitive information processing, has in past studies shown reliable changes
associated with international crises: sustained relatively high levels in
the communications of leaders prior to
a peaceful resolution, unilateral decreases on the part of a nation’s
leaders prior to its launching a
surprise attack, and bilateral decreases before the outbreak of an escalation
spiral war. The current study measured
integrative complexity levels before the Sept. 11, 2001 terrorist attack in
the U.S. and during the ensuing 1-1/2 years of the coalition counterattack in
Afghanistan. Complexity measures of the communications of leaders of four
major Western nations (the US, the U.K., France, and Germany), NATO, the
Taliban, and al-Qaeda indicated some novel features associated with the
specific characteristics of individual leaders and their nation or
organization. In general, however, the
pattern of complexity changes was highly similar to those found in previous wars.
Key words: integrative complexity, national leaders,
Sept 11, 01 terrorist attack, counterattack |
Psicología Política, Nº 27, 2003, 93-103 BEYOND THE AMERICAN REACTION: INTEGRATIVE COMPLEXITY OF MIDDLE EASTERN LEADERS DURING THE 9/11CRISIS L.G.
Conway, III- P.Suedfeld- S.M. Clements Indiana State U., U. of
British Columbia, Indiana State U. RESUMEN Este trabajo analiza la respuesta psicológica y la
complejidad integradora de los líderes de Oriente Medio durante la crisis del
11/9. Se completa así el artículo anterior de este monográfico sobre la
respuesta psicológica de los líderes occidentales a la crisis del 11 del 9.
La complejidad integradora es el grado en que las personas reconocen la
existencia de dimensiones múltiples y, en consecuencia, relacionan entre sí
dichas dimensiones. Las comunicaciones públicas de los principales líderes de
naciones/organizaciones medio-orientales se codificaron según la
complejidad integradora en cinco fases de la crisis. Los resultados indican
que, en la mayoría de estos líderes, la complejidad integradora disminuyó
después del 11-9 y luego aumento de forma significativa, llegando al máximo
en el contra-ataque americano de Afganistán. A pesar de jugar un papel
secundario en la crisis, parece que los líderes orientales fueron muy
impactados psicológicamente por los hechos provocados por el ataque del 11
septiembre. ABSTRACT To complement previous work on Western leaders’ psychological response
to the 9/11 crisis, the present study evaluated Middle Eastern leaders’
integrative complexity throughout the crisis. Integrative complexity is the
degree that persons recognize the validity of multiple dimensions and subsequently
relate those dimensions to each other. The public communications of central
leaders from nine Middle Eastern nations /organizations were coded for
integrative complexity across five different phases of the crisis. Results
indicated that, for the majority of Middle Eastern leaders in the study,
integrative complexity dropped markedly immediately after 9/11, and then
rose steadily, peaking during the U.S. counter-attack on Afghanistan. These
results suggest that, despite playing largely peripheral roles in the crisis,
Middle Eastern leaders were nonetheless substantially psychologically
impacted by the events precipitated by the 9/11 attacks. Key
words: Middle Eastern leaders, integrative complexity, psychological
response, 9/11 attacks |
Psicología Política, Nº 27, 2003, 105-117 PATTERNS OF JUSTIFICATION OF THE UNITED STATES’ ‘WAR AGAINST
TERRORISM’ IN AFGHANISTAN J.C.Cohrs- J.Maes- B.Moschner- S.O.Kielmann Friedrich-Alexander University of Erlangen-Nuremberg, University of
Trier, Carl von Ossietzky University of Oldenburg, University of Trier,
Germany RESUMEN Según la teoría de la guerra justa, las intervenciones militares
deben cumplir varios criterios para estar legitimadas (Haspel,
2002). Estos criterios se corresponden con cuatro procesos de desconexión
moral descritos por Bandura (1999): la justificación
moral, la negación de responsabilidad, el menosprecio de las consecuencias
negativas y la culpabilidad de la víctima. A partir de datos de un estudio
alemán en Internet con 1536 participantes, analizamos si estos aspectos de interpretación se relacionan con la
actitud hacia la Guerra de Afganistán, si existen modelos específicos de
desconexión moral, y cómo se relacionan con las actitudes. Todos los aspectos
de interpretación se relacionan entre si para apoyar a la guerra. Sin
embargo, nosotros identificamos varios modelos de desconexión moral y sólo
el menosprecio de las consecuencias negativas y el rechazo de responsabilidad
se encontraron en todos los modelos. ABSTRACT According to just war
theory, military interventions have to fulfill several criteria in order to
be legitimate (Haspel, 2002). These criteria
correspond broadly to four processes of moral disengagement described by Bandura (1999): moral justification, denial of
responsibility, minimization of negative consequences, and blame of the
victim. Using data from a German Internet study with 1,536 participants, we
examined whether these aspects of interpretation relate to attitude toward
the Afghanistan War, whether there are specific patterns of moral
disengagement, and how these patterns relate to attitudinal variables. All
aspects of interpretation related to support for war. We identified various
patterns of moral disengagement. However, only minimization of negative
consequences and denial of responsibility were found in all patterns. Key
words: moral disengagement, war, political attitudes, justice, internet
study. |
Psicología Política, Nº 27, 2003, 119-130 THE EFFECTS OF AUTHORITARIANISM AND SOCIAL DOMINANCE UPON AMERICAN
STUDENTS’ ATTITUDES TOWARD ATTACKING IRAQ Sam McFarland
Western Kentucky University RESUMEN Se
parte de la teoría del proceso dual de Duckitt
(2001, 2002) como un esquema conceptual para analizar los efectos del
autoritarismo y la dominancia social en el apoyo al ataque americano y
británico en el 2003 en Irak. Estos efectos se analizaron en la semana previa
al ataque. El autoritarismo y la dominancia social intensificaron el apoyo
al ataque aumentando un patriotismo ciego (es decir, acrítico).
Siguiendo la teoría de Duckitt, también
contribuyeron por separado de forma específica: el autoritarismo reforzó el
apoyo al resaltar la percepción de que América estaba amenazada por Saddam Hussein. La dominancia
social aumentó el apoyo reduciendo la preocupación por el coste humano de la
guerra. El patriotismo ciego reafirmó también la creencia de que Irak era una
amenaza y redujo la preocupación por el coste humano de la guerra. ABSTRACT In the week before the 2003
American and British attack upon Iraq, the effects of authoritarianism and
social dominance upon support for the attack were examined using Duckitt’s (2001, 2002) dual process theory as a
framework. Both authoritarianism and social dominance intensified support
for the attack by increasing blind (i.e., uncritical) patriotism, and, in
keeping with Duckitt’s theory, each contributed to
support in a unique way as well: Authoritarianism strengthened support for
the attack by intensifying the perception that Iraq, under Saddam Hussein,
threatened America. Social dominance increased support by reducing concern
for the human costs of the war. Blind patriotism also strengthened belief
that Iraq posed a threat and reduced concern for the war’s human costs. Key words: authoritarianism, social
dominance, patriotism, war |
Psicología Política, Nº 27, 2003, 131-135 EPILOGUE POLITICAL IMPRESSIONS FROM EUROPE Julio Seoane University of Valencia. Spain. |