Publicado en Recerques, 1987.
LES PREMSES DEL BURGÉS.
Josep Campo i les empreses periodístiques a la
València del segle XIX.
Justo Serna i Anaclet Pons
Departament d'Història Contemporània. Universitat de València.
"Quan en
Odesa i Moscou
sonen els canons de bronze,
el arròs, que hui està a
nou,
demà pujarà hasta onze" [1]
"En
mi curioso ayer --contesté-- prevalecía la superstición
de que entre cada tarde y cada mañana ocurren
hechos que es
una
vergüenza ignorar" (J.L. Borges)
Fins fa poc més d'un segle, el món no estava
conscientment organitzat amb fins informatius, és a dir, el cabdal d'informació
que circulava era escàs i el seu àmbit no solia sobrepassar l'esfera
preferentment local. En aquest escenari precontemporani, allò pròxim o allò
llunyà tenen una mesura humana: l'ésser humà no té gaires pròtesis --entre
aquestes, uns mitjans de transport poc desenvolupats-- que li permeten
ultrapassar aqueixos límits. Així, els conceptes d'espai i temps són criteris
de demarcació d'allò real que no són objecte de discusió o de confusió, en la
mesura que --com assenyalava Elias (1989, 111)-- "permiten a los hombres
orientarse ante posiciones o distancias
entre estas posiciones que los acontecimientos de todo tipo toman tanto
en su relación recíproca dentro del mismo proceso, como respecto de posiciones
homólogas dentro de otro proceso, normalizado como medida". Hom podia
viatjar, posem per cas, a Londres i arribar-hi,
però estava lluny i el trànsit era atzarós.
L'aparició de la premsa, primer doctrinal i
després noticiera, canvià l'escenari de la comunicació, provocant un augment de
les interaccions i, sobretot, incrementant les probabilitats de relació
informativa. Els periòdics, doncs, contribuiren a alterar la percepció que es
tenia tradicionalment d'aqueixos criteris de demarcació. L'ús social del temps
i de l'espai --conceptes amb un alt nivell de generalitzacií i síntesi, amb
funcions coordinadores i integradores, en opinió de Norbert Elias-- es vegué
conmogut per la perturbació informativa que introduïa la premsa. D'una banda,
la notícia periodística constituïa la nova/vella pròtesi que permetia
trascendir l'estricte escenari local amb límits espacio-temporals ben fixats. D'altra,
convertia en interlocutors, en entitats dialogants, a personatges i figures
allunyades, distanciades entre sí. La conseqüència era clara --i des
d'aleshores no ha fet sinó incrementar-se'n l'efecte--: la percepció del món i
les nocions de proximitat i de continuïtat eren fortament sacsejades i
internament modificades[3].
Londres, doncs, seguia estan allunyada, però sobre ella podien saber
diàriament, amb puntualitat, sense necessitat d'aventurar-se en un viatge que
encara tenia molt d'atzarós. D'entrada,
els periòdics construïren una realitat diferent i contribuïren a formar una
figura social inexistent. ¿ A què ens referim amb tot això?
En primer lloc, la premsa informava i creava
realitat alhora en la mesura que traduïa una sel.lecció el món tridimensional a
un discurs escrit. Les quatre planes usuals del periòdic del nou-cents donaven
compte d'un sector d'allò real reduint la seua possible densitat conflictiva en
etiquetar aqueix món segons les diferents seccions periodístiques (Estranger,
Política, Corts, Notícies locals, Avisos, etc.). A més, aquesta designació de
la realitat anava a ser-ho segons dues fòrmules predominants i privilegiades de
text: la de la notícia i la de l'article de fons. Mentre que la primera és la
forma històrica de codificar el
significat de l'aconteixement, el segon és l'instrument contemporani de
pensament urgent i d'intervenció. En ambdós casos, allò que és substancial és
dispensar ordre, és a dir, atorgar sentit per tal de reduir l'equiprobabilitat
de significat en un món que es percep, cada vegada més, en termes de desordre i
de ruptura de les expectatives tradicionals. Ara bé, no es deu pensar que el
desordre siga previ a la capacitat periodística de conjurar-lo. Ans al
contrari, són dos fets simultanis, paral.lels: l'aparició del mercat
capitalista i, a la fi, l'ampliació de les relacions econòmiques, socials i
polítiques, tot el qual porta
aparellat l'eixamplament del mercat del
significat, però també l'intent de
controlar i reduir aquest darrer.
En segon lloc, els periòdics transformaren
també l'estructura social al crear una figura transversal inexistent fins
aleshores: el públic. Quan fem esment d'aquest subjecte col.lectiu, no ens
referim a una massa d'individus receptors-fruïdors agregats dins un mateix
espai físic (al teatre, per exemple), sinó a un ampli sector de població
diseminat, fragmentat, però copartícep d'una opinió, en aquest cas afavorida
arran de la lectura del mateix diari. La història contemporània de la premsa
és, entre d'altres coses, de la
l'ampliació exponencial del públic i, per tant, la de la multiplicació
de la seua capacitat i dels seus efectes. En principi, i per raons òbvies
(analfabetisme, etc.), l'audiència potencial d'un periòdic era relativament
modesta: així, l'opinió i l'article de fons només reuneixen als ja convençuts, als fidels d'una idea que
es comparteix; i, alhora, el diari es concep més sovint com un instrument de
lluita política o d'interessos contraposats que no pas com una font d'informació
transitiva o neutra. Aquests fets, que són prou coneguts, tenen en el cas de la
València de mitjan segle dinou la seua peculiar traducció.
Per les raons que hem exposat anteriorment i
per altres que podrien afegir-se, ningú no pot dubtar del creixent paper que la
informació periodística assoleix dins
les societats contemporànies en la socialització ideològica. La publicació d'un
diari és sempre --ja ho sabem-- una forma explícita d'apel.lar a (i crear)
un determinat públic: no només satisfent les necessitats de l'esmentada
audiència, sinó també afavorint-ne el
naixement d'altres noves.
Ara bé, com ja és convencional fer-ho des de
la història de la comunicació, no és
exactament el mateix referir-se a la premsa que es desenvolupa sota un règim
liberal que a aquella altra que és
resort fonamental de la societat de masses. Nosaltres al.ludim --no serà
necessari insistir-hi-- a la primera. Els alts percentatges poblacionals
d'analfabetisme, la capacitat limitada de la seua difusió i, a la fi, la seua
mateixa organització estructural fan de la premsa un mitjà extraordinàriament
limitat. Tant és així que aqueixos factors ens autoritzen a concebre aquests
primers periòdics burgesos sobretot com a instruments ideològics d'autoconsciència
abans que no de cooptació ideològica
d'una població majoritàriament illetrada. Tot i admetre el marc
restrictiu en el qual s'insereix la premsa del
nou-cents, el bén cert és que no resulta lògic demanar-li allò per al
que no fou concebuda. Les investigacions de Nicholas Abercrombie,entre
d'altres, plantegen la funció d'integració social i ideològica que la premsa
assolí per als grups socials dominants. Així, discutint la tesi marxiana de la
ideologia-classe dominant, l'autor sosté
que "sería más correcto
decir que la clase dominante fue la que creyó `realmente´ la ideología
dominante, y que el aparato de transmisión ideológica que tenían a su
disposición parecía estar apuntando más bien hacia la propia clase dominante
(...). Puede ser muy bien que la ideología dominante está dirigida
fundamentalmente a la clase dominante, tal vez a fin de asegurar la
coherencia social necesaria para la preservación, transmisión y acumulación de
propiedad privada" (1982, 51).
Les possibilitats reals dels diaris depenen,
com és conegut, de l'audiència que aconsegueixen reunir. Audiència? Com hom
sap, és una llicència periodística emprar aquest mot per tal de referir-se als
lectors reals i potencials d'un diari. Tanmateix, i sobretot per al segle XIX,
audiència és alguna cosa més que una expressió metafòrica: fa al.lusió a una
certa pragmàtica de la seua fruïció, a uns efectes que van més enllà del consum
individual de periòdics. En aquest darrer sentit, doncs, els diaris tenen
audiència perquè poden dictar l'agenda, perquè assenyalen no tant allò que
opinar, sinó allò del que fer-ho, allò que és central, que és contemporani i
que els nostres iguals no poden ignorar. D'ací, justament, que siga primordial
lafunció integradora i cohesiva que el temari periodístic acompleix. Per tal de
poder estendre'ns sobre aquests fets --com farem després--, és precís, però,
partir de dades certes, incontrovertibles, tot i que primitives. Fem referència
al tiratge dels diaris, cosa no gaire senzilla.
Són diverses les preguntes que tot el que hem
dit ens provoca. La millor manera de calibrar allò al que fem al.lusió és realitzar una anàlisi històrica de la
premsa local . Al cas que ens ocupa i que hem escollit, les metes de la
investigació són tres. D'un costat, esbrinar les condicions de sorgiment i de
possibilitat de la premsa vinculada a la burgesia local. D'un altre,
conjecturar i explicar intencionalment les motivacions que tingueren els seus
creadors a l'hora d'avanturar-se en l'edició o el tancament de periòdics
polítics i doctrinals. Al capdavall, proposar quines foren les funcions que
aquells diaris compliren en l'autoconsciència i difusió ideològiques.
2. Les condicions de possibilitat de la
premsa
Per al cas madrileny, i davant la manca de
notícies sobre el tiratge,
Jean-François Botrel tingué la fortuna
d'accedir a una font alternativa
i inestimable. Gràcies a ella, va poder elaborar una estadística de la premsa
de Madrid --segons el Registre de
Contribució Industrial-- del 1858 al 1909. En el nostre cas, per la discontinuïtat i fragmentació de la font,
això no ha estat possible. Tanmateix, per tal d'esbrinar de forma aproximada
els nivells de difusió de la premsa local, disposem d'un altre indicador seriat.
Ens referim a la classificació de l'import del franqueig de periòdics i
impressos per a tot l'estat "porteados al peso" en totes les
administracions de correus entre el 1850 i el 1859. Aquest informe, que
apareixia mensualment a la Gaceta de Madrid, era elaborat per la
Direcció General de Comptabilitat Especial, primer, per la Direcció General de
Correus, després, i, finalment, per la Direcció General de Rendes Estancades.
Atés que a hores d'ara no tenim un coneixement precís del tiratge real de les
publicacions, aquest és l'únic mitjà per
tal de conjecturar raonablement sobre quina podia ser la incidència relativa
dels periòdics, encara que això no vol
dir que no tinga limitacions molt greus.[4]
En primer lloc, no hem d'oblidar que el timbre
abonat ho és per expedicio extraprovincial, és a dir, el pagamant s'efectüa
quan les publicacions es remeten fora del lloc d'impressió i d'edició. Així, no
necessàriament ha d'haver una equivalència entre la difusió del periòdic dins i
fora de la província. Ara bé, en aquelles ciutats com València on el nombre de
publicacions era aleshores limitat, és lògic admetre l'esmentat timbre com aun
hipotètic índex relativament fidel dels
tiratges. En segon terme, també és significatiu recordar que aquest abonament
ho era pel pes i no pel nombre d'exemplars expedits. Nogensmeys, això no lleva
que puguem extreure conclusions acceptables ja què el format i, per tant, els
grams per exemplar dels periòdics eren, en general, idèntics. A la fi, hem de
prendre amb cura dita sèrie en la mesura que els errors estadístics no degueren
ser infreqüents. De tota manera, aquesta darrera consideració ens permet
recordar novament que l'ús que fem d'aquesta documentació és sols hipotètic, per manca d'altres fonts amb les
que contrastar els resultats.
En conseqüència, si comparem les dades que ens
ofereix aquesta font, allò que, abans de res, resulta rellevant --i evident,
per la natura extraprovincial del document-- és l'escassíssima incidència de la
premsa valenciana fora del seu centre principal de difusió. En canvi, les
publicacions madrilenyes exerceixen una hegemonia lògica que fa de la capital
de l'estat l'efectiu centre de difusió: pel que fa al total del timbre abonat
al llarg d'aquella dècada, Madrid assoleix un percentatge que oscil.la entre el
76% i el 87% Mentre, tant València com
ara Barcelona tot just ultrapassen l'1% i el 5% respectivament. En
conseqüència, diríem, "la
centralización administrativa encuentra un correlato estricto en la
centralización de la comunicación social y, por tanto, de la difusión
ideológica" (Cabrera et al., 1975, 91-92). Ara bé, aquesta condició
de domini que exerceix la premsa madrilenya deu ser considerada en els termes
adeqüats: fa referència, com s'ha dit, a la distribució extraprovincial,
però res no ens diu respecte de la seua
efectiva lectura i, per tant, tampoc dels seus destinataris. En qualsevol cas,
aqueixa hegemonia es fonamentaria en el fet que aquella premsa estava propera físicament al poder polític i administratiu,
principal subministrador aleshores de la informació requerida.
En segon terme, un altre aspecte que reix de
la dita serialització és el creixement net de la distribució i difusió
periodístiques: hi ha una notable corba ascendent en el tràfic de les
publicacions. En general, les raons a les quals obeeix aquest creixement ens
són conegudes: a una lenta encara que progressiva alfabetització, acompanya
l'adequació de la xarxa viària i de la infraestructura; ara bé, el factor més
determinant és l'explosió numèrica de la premsa com a conseqüència del poder
progressista. Així, tots els indicis s'adrecen cap a una relació intrínseca
entre el triomf del progressisme, l'edició
de nous periòdics i la multiplicació dels tiratges. A més, el
reimplantament de la llei d'impremta del 1837 afavorirà especialment la reaparició d'òrgans de premsa d'aquesta
tendència política. En qualsevol cas, i per damunt d'aquests elements generals,
destaca en concret el creixement
assolit a València, com podem veure al quadre següent:
Creixement percentual de la difusió de la
premsa (1850-1859)
1850 1854 1856 1859
Espanya 100
224 105 236
Madrid 100
207 96
208
Barcelona 100
137 83
170
València 100
495 156 441
---------------------------------------------------------------------
Font:
Gaceta de Madrid, 1850-1860. Elaboració pròpia.
---------------------------------------------------------------------
Com es pot apreciar, el creixement que
s'experimenta a València és sorprenent i sempre bastant superior al registrat
com a mitja a la resta de l'estat. Fins i tot, els percentatges superen força
als que observem per als casos de Madrid i Barcelona. És clar que aquest
augment obeeix a diverses raons, tot i
que no puguen ser explicitades jeràrquicament,
i que , sense dubte, molt tenen a veure amb el punt de partida que la
font ofereix. Tanmateix, hi ha alguna cosa més que el simple creixement
exponencial de capçaleres, de periòdics o de fulles volants. Per damunt de la
multiplicació, allò realment substantiu del procés és la sel.lecció tendencial
i, per tant, la seua discriminacó efectiva. En concret, al.ludim a la
consolidació d'un parell de periòdics de diversa obediència doctrinal que
esdevenen l'obligada referència en l'espai periodístic[5].
A l'inici de la dècada --com, en general, al
llarg de tot el període estudiat-- és palesa l'hegemonia d'un òrgan de premsa
que és representant fidel del progressime que s'anomenava "templado"
i, en part, acomodatici. Ens referim al Diario Mercantil, expressió d'un
progressime legal, la difusió del qual s'incrementarà arran la Vicalvarada.
Tanmateix, des del 1852 hi ha un nou diari que ve a cobrir un espai periodístic
que encara no estava ocupat: El Valenciano, un òrgan moderat, "político,
religioso, literario y comercial" que havia començat a publicar-se en
abril de l'any anterior (Tramoyeres, 1880-1881). Així, ambdós periòdics doctrinals constitueixen, almenys
fins 1860, la referència obligada de la
premsa local, atès que des d'aquell any l'ambit periodístic del moderantisme
s'eixamplaria.
En qualsevol cas, més enllà de l'hipotètic
ordre de tiratge que el timbre de franqueig ens permet conjeturar, convé
detindre la nostra atenció al periòdic en si mateix. A València, les bases
estructurals dels diaris s'allunyen bastant del model que estava imposant-se a
l'Europa d'aleshores, és a dir, la informació noticiera. Des de 1845 fins el
1868, la premsa valenciana reprodueix a grans trets tota la puresa del
periodisme doctrinal (Seoane, 1977, 344 ss.): la seua base econòmica encara
estava encarnada per un grup de pressió que avança el capital per tal d'editar
la publicació i que, en algun cas, conservarà la propietat per a determinar la
seua línia política. Encapçala la redacció un director que és qui coordina
l'actuació de la resta del personal i que es vincula directament amb el
propietari. A més, aquell sol posseir
un títol universitari que sovint és el d'advocat, credencial
polivalent La resta de l'anomenat staff
ho és en termes de col.laboració, però no de plantilla, de manera que sol tenir
algun tipus de "militància" o de simpatia política molt propera --o
subordinada-- a la del propietari, participant activament en la vida pública.
Així, és dificil dintingir un periodista d'un polític professional, com també
ho és reconèixer entre els col.laboradors d'un diari qui és periodista
professional i qui és un propietari, qui és un dilettante i qui és un publicista compromés o
subordinat. En un periòdic doctrinal, al capdavall, hi havia menys
professionalisme i més adhesió a les idees i les directrius de la propietat de
la publicació.
Dins
d'aquest contexte, el
manteniment del Diario Mercantil com a publicació hegemònica no només
s'explica pel particular tarannà --escassament exaltat-- que el progressime
legal atorga al periodisme, sinó també per la peculiar política de premsa
exercida pel sector emergent de la burgesia urbana. Malgrat la tendència periodística predominant, que encara era la
del diari doctrinal, el grup moderat afí al gran patró local Josep Campo no
mostrà com a objectiu prioritari i immediat el control directe d'un periòdic.
De fet, durant bastant de temps, semblava
contentar-se amb servir-se de les planes i de l'audiència d'un mitjà
políticament progressista i, per tant, no gaire proper ( el Diario Mercantil).
Així és, al marge de les diferències polítiques entre l'un i l'altre, el ben
cert és que les reivindicacions materials per les que lluitava el periòdic
eren tot just objectiu i fi de l'oligarquia local. A l'estudiar les bases
doctrinals que aquest diari mantingué al llarg del bienni progressita, Joaquín
Azagra ho ha assenyalat amb precisió: defenia, entre altres coses, la
necessitat d'articular una imfraestructura de comunicacions (port, ferrocarril,
etc.) que eren alhora obres que controlava o que pretenia controlar el moderat
Josep Campo (Azagra, 1978, 122). La confusió entre béns i serveis públics,
interessos privats i dotació d'infraestructures constitueix el tret central que
defineix l'activitat de Campo i dels seus amics instrumentals. El Diario
Mercantil es feia portaveu d'una necessitat sentida comunment i que aquells
semblaven satisfer: la de la modernització urbana, la del benestar, comoditat i
salubritat ciutadanes.
La
urgència de dotar-se d'un nou
òrgan de premsa no es va fer palesa fins uns anys després. Com ja hem analitzat
al nostre treball La ciudad extensa,
les raons s'han de buscar en la fragmentació burgesa, és a dir, en l'eclosió
de dos grups financers enfrontats, hostils com a conseqüència de l'obtenció de
les contrates, dels serveis i dels seus rendiments polítics[6]. Cal dir que fins el 1858 no es consolidà un
grup bancari (Societat del Crèdit Valencià-SCV) enfrontat a Campo i la seua
Societat Valenciana de Foment (SVF). En aquest context, el seu principal
adversari, Gaspar Dotres, no deixaria de denunciar, quan l'ocasió ho afavoria,
les maniobresque Josep Campo portava endavant. Més encara: la penetració a la
plaça financera de València de la sucursal del Banc d'Espanya convertiria al Diario
Mercantil en l'eix de la polèmica. Des d'aleshores, la SCV iniciaria una
política d'aproximació a la premsa: la lluita pel domini urbà pasava per la
lluita en la definició d'allò que diríem "real" urbà.
Cal parar esment, però, en la legislació
vigent en matèria d'impremta i en els
badalls que obria a l'hora d'apropar
interessos economico-corporatius i empreses periodístiques. Dues són les normes
que regeixen la legalitat de les publicacions al llarg d'aquest període
convulsiu de la premsa. Es tracta de les lleis de Cándido Nocedal del 13 de
juliol del 1857 i d'Antonio Cánovas del Castillo del 29 de juny del 1864[7].
El caire d'ambdós textes és distint: mentre l'un assumeix un criteri general de
censura prèvia, l'altre ho fa sota l'opció repressivo-liberal.. Així, la
primera llei és expressió concreta de la duresa de la reacció moderada davant
els "excessos" de la premsa. La segona, pel contrari, naixia sobretot
com a correctiu de l'anterior i, segons alguns autors, "supuso una cierta
apertura" (Cabrera et al., 1975, 61). Al marge d'altres
consideracions, allò que ens interessa posar de relleu és l'obligatorietat que
la llei del 1857 estableix al voltant dels dipòsits previs: per tal de
poder publicar, l'editor responsable
devia abonar unes quantitats que anaven des dels 300.000 rals per a Madrid fins
els 200.000 rals per a altres capitals. Es tracta de xifres desmesurades i que,
com algun analista va subratllar, "elevaron al mayor grado posible la
furia de los periodistas" (Eguizábal, 1879, 215). Per contra, la llei de
Cánovas introduiria una sensible rebaixa en aquests dipòsits: 100.000 rals i
60.000 rals, respectivament, cosa que ha estat interpretada sovint com el fruit
d'una inspiració de caire més liberal. Nogensmenys, més enllà de que les
quantitats siguen més o menys desproporcionades respecte d'unes
"empreses" periodístiques molt dèbils, allò que ens interessa posar
de relleu és la dependència que genera.
Els avanços, els crèdits, els dipòsits previs fornits per aquells que disposen
de numerari fan doblement depenents als qui els necessiten: respecte de la
institució oficial que els demana i, més important encara, respecte de
l'entitat bancària que els atorga.
3. Papers públics i interessos privats
Així, quan la
SCV inicia des de la seua constitució l'any 1858 una política d'atracció
de la premsa, ho fa servint-se del requisit econòmic que la mateixa
legislació imposava. Aprofitant, doncs,
aquestes exigències, i més enllà de possibles afinitats, el Crèdit Valencià
avançaria a diverses publicacions els 200 mil rals exigits com a dipòsit. Amb
això, la SCV esdevindria avaladora del Diario Mercantil (1859), El
Valenciano (1859 i 1863) i La Opinión (1860). Aquesta generosa contribució
només implicava el control sobre el funcionament administratiu i
mercantil del periòdic. La única facultat
que se li concedia al dipositari era la de suspendre la publicació si,
en el cas de penalitzacions, l'editor no avançava prèviament l'import. El
Crèdit Valencià, doncs, neixia amb un interés decidit per afirmar-se socialment
mitjançant la premsa i ho feia en un moment en el qual es debatia la concessió
al seu favor de les obres del port.[8]
Aquest fet
i el recolzament que el Crèdit Valencià rebé del Diario Mercantil
(sobretot en la lluita per la concessió abans esmentada) foren potser
determinants a l'hora de fer variar de política a Josep Campo. Hi ha més, però: el 1860, Campo trasllada la
seua residència a Madrid per tal d'eixamplar els seus negocis privats, buscant
amb això una nova irradiació política i empresarial. Això no significà que ell
desatenguera la seua fina xarxa d'interessos a València. Ans al contrari,
semblà mostrar-se especialment actiu en mantenir i incrementar el seu radi
d'influència. A la fi, la seua carrera política li ho exigia: necessitava un
periòdic que, a més, contribuïra força a difondre en campanya electoral
permanent la bonhomia del candidat i la qualitat de les seues iniciatives. En
aquest sentit, no resulta gens estrany, per exemple, que coincidira aquest fet
amb la seua presentació a diputat a Corts, no pel partit judicial habitual --el
d'Enguera-- sinó per un altre situat a la capital --el del quarter del Mar--, és a dir, per la circunscripció que
concentrava de manera majoritària la residència de les bones families i que, al
capdavall, era l'eix financer de la ciutat. Aquest conjunt de circumstàncies,
doncs, degueren de ser mesurades per Campo portant-lo a adquirir el 1861 un
periòdic fins aleshores ruïnós: La Opinión.
Aquest diari, que havia nascut a juliol del
1860 sota inspiració progressista, mancava desde la seua fundació d'una base
social a la qual adreçar-se. Malgrat haver-se creat "cuando los progresistas
volvían a levantar cabeza", el ben cert és que els seus artífexs eren dos
individus que, tot i ser residents a València,
no tenien arrels a la ciutat. Luis de Loma Corradi i Mariano Carreras
González havien iniciat anys enrera publicacions periodístiques d'existència
curta sense comptar, a més, amb una sòlida base econòmica. Només les seues ocupacions respectives com a
comptador a la Fàbrica de Tabacs i com a professor d'Economia Política a
l'Escola Industrial i de Comerç a València els avalaven en les seues
iniciatives dins del món del publicisme[9].
És per això que fou necessari que el Crèdit Valencià avançara el dipòsit exigit
per la llei, tot i que allò que en altres publicacions era recolzament
econòmic, en aquest cas esdevenia maniobra improductiva.
El periòdic --com es sostenia al seu prospecte
fundacional-- naixia "con la conciencia de la pequeñez", tot i que
això no era el principal obstacle. Els entrebancs eren, en realitat, de diversa
mena. D'un cantó, l'escassa originalitat ideològica de la iniciativa era greu
per a la seua supervivència econòmica: naixia sostenint els mateixos principis
que, des de molt abans, ja mantenia el Diario Mercantil. És a dir,
l'hipotètic destinatari no necessitava un altre òrgan de premsa que afegir a un
reduit mercat editorial satisfet amb les publicacions doctrinals. D'altre
cantó, el relatiu aïllament en el qual
els seus responsables es vegueren envoltats per part de les col.laboracions
periodístiques acabaria per contribuir al fracàs: signatures poc conegudes o
poc representatives dels sectors dominants no eren, per suposat, el millor aval
ideoògic de la publicació.
Cal aclarir, però, quins eren els seus
responsables. D'una banda, Luís de Loma, que havia nascut a la població
gaditana de Sanlúcar de Barrameda el 1829, havia participat en diverses
empreses periodístiques seguint una certa tradició familiar. Era nebot del
prestigiós i temible periodista Fernando Corradi, fundador del periòdic
madrileny El Clamor Público, publicació que esdevindria una de les de
major difusió en l'Espanya dels anys cinquanta. D'altra, Mariano Carreras,
l'autèntic redactor del diari segons el conveni signat per ambdós, era un experimentat
publicista. Nascut el 1827 a la població aragonesa de Morata de Jalón, Carreras
era "licenciado en Derecho y Medicina, doctor en Ciencias, profesor
mercantil y autor dramático". A més de tot això, havia participat en
diverses empreses periodístiques. Així és, mentre residí a la Cort havia
col.laborat activament amb diversos periòdics progressistes, entre els quals
destacava La Iberia (Altabella, 1970, 78-79; Cabrera et al.,
1975, 99 ss.). Tot plegat, ambdós individus procedien de les files del
progressisme, però, tot i ser coneixedors del paper imprés i dipositaris d'una
cultura notable, eren, pel que sembla,
pregonament ignorants de la lògica expressiva de les xarxes del poder
local com a conseqüència de la seua procedència forana i de la seua tardana
arribada a València.
Aquest darrer element no mereix ser ignorat .
Mariano Carreras, que "se ha dedicado con actividad infatigable a la
redacción y confección del periódico", no aconseguiria mantenir gaire
temps la vida de la publicació. En decembre del 1860 ja se sostenia que
"el periódico La Opinión no llega a cubrir sus gastos"[10].
El verb inflamat, el radicalisme de paper i el progressisme crític de Carreras
no aconseguiren salvar el diari d'una ruïna que semblava assegurada. No resulta
gens estrany, doncs, que aquest Mariano Carreras fora el mateix que, quatre
anys enrerra, afavorit amb un càrrec administratiu en el Ajuntament
progressista --secretari municipal--, haguera tractat infructuosament de posar
remei a les disfuncionalitats de la
corporació. Aquell esforçat treballador
havia intentat aplicar un nodel d'organització racional burocràtica que avui anomenaríem weberiana al sí d'un
municipi i en una època en la que dominava allò que, en un altre lloc, hen
anomenat la lògica del desgovern (1992, 76-92). La bona voluntat i les
intencions reformistes no podien remplaçar els avantatges corporatius i privats
que la desorganització facilitava.
Així les coses, la compra del periòdic per
part de Josep Campo rescatava de la ruïna una publicació d'inspiració política
contrària al seu moderantisme. Clar que el que ell necessitava era un òrgan de
premsa disposat a legitimar-lo políticament i social, a més de defendre els
seus negocis urbans. Precisava d'un periòdic que recordara sovint i per
redundància que el seu propietari afegia al "espíritu de empresa (...) un
vivo sentimiento de patriotismo y filantropía". Requeria que es glosara
una i altra vegada "su inteligencia y su constancia infatigable", de
forma que per a ningú no fora cap secret que la seua "reputación como
hombre de negocios (es) general ya en
España"[11]. D'altra banda, sembla que l'adquisició del
periòdic fou obra del consell personal de Ramon Ferrer Matutano. Aquest era
aleshores el seu secretari personal, potser la persona de major confiança, tot
just en un moment en el qual el mateix Campo traslladava la seua residència a
Madrid. No eren, doncs, els "conservadores valencianos" els qui li
van oferir la idea a qui en seria el director --Teodor Llorente--, com han
repetit alguns hagiògrafs, sinó que seria el mateix Campo el qui, lluny de
buscar una operació econòmica rendible, tractava d'assegurar-se un mitjà
d'opinió, un instrument d'agitació i
legitimació, tal i com li confesà a Ferrer Matutano en certa ocasió (Almanaque,
1891, 237).
Entre l'operació duta a terme pel Crèdit
València i la realitzada per Campo hi havia una diferència substancial: la
primera d'ambdues era una fòrmula subtil de control indirecte, mentre que la
segona suposava no només la propietat de la capçalera, sinó també de la mateixa
impremta[12].
Així doncs, Campo situava a Teodor
Llorente com a director i a Josep Domènech com a impressor, de manera que
l'adquisició li augurava la gestió d'un mitjà de premsa totalment subordinat
als seus interessos. Com confesà uns anys més tard Joan Navarro Reverter --un
altre dels seus més fidels col.laboradors--, amb això demostrà tenir "muy
buen ojo"[13]. L'operació
recorda allò que, sense dubte, fou una prèctica habitual en la promoció
personal de carreres polítiques i publicistes afins. A Bel Ami,
Maupassant descrivia La Vie Française com un periòdic de diners, d'un
home de diners que no emprava a les seues empreses a qualsevol, al marge de la
seua qualificació tècnica, sense abans haver-lo tractat, provat, olorat.
Si Campo comptava, com ja hem analitzat en un
altre lloc, amb una fidel classe de servei en l'àmbit del negoci urbà,
ben aviat aconseguí fer-se amb un grup de publicistes que li farien costat.
Teodor Llorente, que anys després es faria cèl.lebre com el gran patriarca de
la Renaixença local, només era en aquell moment un jove advocat procedent d'una
famila petit-burgesa d'idees moderades (Andreu, 1936, 13 ss.; Duran, 1936, 9
ss.). Gràcies a la recomanació de Ramon
Ferrer Matutano, Campo optaria per vincular-lo a la nova empresa i des d'aleshores
Llorente començaria una carrera personal plena d'èxits que acabaria cinquanta
anys després. D'igual manera, però, desenvoluparia una activitat frenètica en
la defensa política i institucional dels interessos de Josep Campo. Així és, no
només a través d'aquesta efímera
publicació, sinó també gràcies a les seues diverses ocupacions
polítiques en el municipi o en la Societat Econòmica d'Amics del País. Tant és
així que la figura de Llorente ha assolit proporcions irreals per als seus
hagiògrafs, convertint-se en un clixé. L'afalac superlatiu i la valoració
desmesurada han acabat per presentar-nos-el
com el maitre à penser de la burgesia nadiva. Nogensmenys, la
realitat és més prosaica, com ens revelà Joan Fuster en Un país sense
política. La projecció pública de Llorente s'incrementà acceleradament com
a conseqüència del recolzament que de primer antuvi Campo va atorgar al jove
advocat que s'havia vist sense feina tot just quan morí el jurisconsult amb el
que havia treballat durant dos anys. "Coincidió (pues) con las
perplejidades en que se hallaba (Llorente), el pensamiento de fundar un
periódico que tuvo elopulento banquero", com ens diu el seu col.laborador
Joan Navarro Reverter. Més encara: és a Llorente a qui cal atribuir la
consumació i divulgació d'una ideologia agrarista i conservadora que s'acomodà
bé a les necessitats d'autolegitimació del grup dominant local.
De la seua banda, Josep Domènech, el regent de
la impremta de La Opinón, esdevindria el principal impresor de la ciutat
i president de l'Escola d'Artesans, tot després d'haver-se adestrat a les tipografies de Josep Rius, l'editor
del Diario Mercantil. De fet, seria, a més, arran del 1862 quan el
mateix Domènech accederia a convertir-se en l'impressor oficial de la
Diputació. En aquest ascens vertiginós, no cal dir que el poder i la influència
de Campo estigueren sempre presents. Amb un sol exemple tindrem prou: quan
aquell es féu càrrec de la impressió del Boletín Oficial de la Provincia
el 1862, Campo "anticipó (...) mil seiscientos escudos como depósito hecho
en metálico (...) por cuenta y en nombre del Don José Doménech a quien le fue
adjudicado dicho servicio"[14].
És clar que un recolzament econòmic constant ens explicaria, per exemple, que
Josep Rius, qui des de feia anys havia figurat com un dels màxims contribuents
pel concepte d'indústria, fora ultrapassat en la qüota de contribució del 1865
per la impremta regentada pel Domènech. I tot això té encara més importància si
atenem al contexte on ho hem situat: si bé Rius era el propietari de la
capçalera i del taller tipogràfic en el qual s'imprimia el Diario Mercantil,
Josep Domènech només era el regent de la impremta que publicava La Opinión.
Fou gràcies a la tasca realitzada a través
d'aquest periòdic que Campo pogué polemitzar oberta i freqüentment amb els seus
rivals a la plaça financera de València. Com assenyalà Ferrer Matutano, La
Opinión fou al llarg d'aquests anys "un arma" adquirida amb
"la intención de usarla" (Llorente, 1928, 10). En efecte, la pèrdua
de la contrata de les obres del port per part de Josep Campo justificà l'ús que
d'aquella publicació es féu. Ja ho hem vist adés: l'enfrontament fou continuat
i sense desmai i, com sabem, el Diario Mercantil i La Opinión
s'embolicaren en polèmiques directament relacionades amb els interessos que
defenien el Crèdit Valencià i la Valenciana de Crèdit i Foment.
Tot i això, tampoc no podem desconèixer que, a
més, una de les feines més eficaces del periòdic de Campo fou treballar
activament per la consumació de la ideologia agrarista. Hom pot verificar en el
seu discurs una vocació provincialista, agrarista i lliurecanvista en estreta i
lògica vinculació amb les activitats econòmiques desenvolupades. Tanmateix, es
tracta d'un univers conceptual del qual, d'altra banda, no en són aliens els
responsables i el públic del Diario Mercantil. En conjunt, és la defensa
d'un món rural actiu i productiu en estreta dependència d'una infraestructura
de comunicacions que tant el Crèdit Valencià com la Valenciana de Crèdit i
Foment estaven contribuint a nodrir. Per tant, no ens ha de resultar sorprenent
que foren alguns dels amics de Campo els qui contribuïren a engegar la Societat
Valenciana d'Agricultura (Peregrí Caruana, Santiago Garcia, Josep de Llano,
Frederic Trénor o Teodor i Felicíssim
Llorente). O, en el mateix
sentit, tampoc no ens estranyarà que el butlletí intern d'aquesta societat --La
Agricultura Valenciana-- es publicara inicialment en el fulletó de La
Opinión i, més avant, quan ja apareix com a publicació independent,
s'editara als tallers tipogràfics regentats per Josep Domènech.
Aquest fet no deu interpretar-se solament en
termes de dependència o de subordinació de la propietat agrària al nucli
hegemònic de la burgesia comercial-financera. Ans al contrari, si per alguna
cosa es caracteritzà aquesta darrera fou pel quantiós i primerenc esmerç en
béns rústics, sovint explotats seguint una òptica empresarial. Així, doncs, que
l'agricultura intensiva i la seua defensa foren objecte permanent d'aquestes
publicacions no obeeix a estranyes o inexplicables circumstàncies d'interés
polític, sinó, més aviat, a la necessitat de legitimar un model d'acumulació
que tracta de conciliar propietat amb especulació financera. La prova més
evident de tot això la trobem, per exemple, en el perfil sociològic de l'accionariat i en la
justificació de les diverses obres públiques. El ferrocarril, el port, les
carreteres, els camins veïnals, les empreses del Canal de l'Albufera o del
Tramvia de Carcaixent, Gandia i Dénia, entre d'altres iniciatives, hi són
exemples palesos[15]. En major o
menor mesura, aquests projectes reuniren a propietaris amb necessitats
d'infraestructura, comerciants que cercaven vincular el tràfic amb els centres
de producció, i especuladors "eixerits", en paraules de Fuster,
desitjosos de fer diners ben aviat. La sort final dels projectes és, en aquest
cas, allò que menys ens interessa: no es tracta de jutjar si els seus plans
eren adequats i racionals, sinó només de valorar la interrelació d'interessos
agraris i urbans que un model com aquest imposa.
Des d'aquesta vessant, hem de dir que
l'experiència ideològica de La Opinión, més enllà de la seua viabilitat com a empresa
periodística, fou afortunada. Contribuí força a conciliar interessos que,
inicialment, semblaven contraposats. Tanmateix, la iniciativa empresarial
fracasà, si com a tal entenem el tancament del periòdic. "El Sr. Don
Teodoro Llorente --comentava el gasetiller del Diario Mercantil el 23 de
gener del 1866-- anunció el domingo a los suscriptores de La Opinión que
abandona la direcció de este periódico". Vint-i-quatre hores després, i en
exclussiva primícia per als lectors del òrgan progressista, aquell mateix
redactor confesava: "Dicen de Madrid que el nuevo periódico que va a
sustituir a La Opinión de Valencia se titulará Las Provincias".
Set dies més tard, els col.legues del Diario Mercantil es congratulaven
per l'aparició del nou diari:
"Ayer apareció el primer número del periódico nuevo Las Provincias,
que se publica bajo la dirección del Sr. D. Teodoro Llorente (...). Le deseamos
--s'afegia amb bon ull i premonitòriament--
larga vida"[16].
Les autèntiques raons d'aquest canvi de capçalera no ens son bastant
conegudes, tot i que, això sí, no
desconeixem les que interessadament i expressa s'hi aduïren.
El diumenge 21 de gener del 1866, en una carta
oberta adreçada "a los suscriptores", Teodor Llorente confesava els
motius reclamant crèdit "a la sinceridad de mis deseos". Segons
assenyalava, les raons eren de tipus estrictament polític. La Opinión
havia nascut "en un momento de calma que hacía esperar la consolidación de
una larga época de tolerancia y de progreso legal". L'objecte principal
d'aquella publicació havia estat servir de plataforma pública per a la
reunificació de totes les forces moderades dins un gran partit
liberal-conservador. La creixent divisió entre les seues fraccions feia, però,
pràcticament inviable aquell propòsit i, en conseqüència, el que el diari
romanguera en funcionament més temps ja no tenia sentit. Els enfrontaments
obeïen, d'altra banda, a l'acció desestabilitzadora de les forces més
autoritàries i intransigents del moderantisme i a l'actitud
"bullidora" --segons la paraula de l'època-- de certs individus de la
Unión Liberal. El nou periòdic, doncs, que vindria a substituir l'antic diari
doctrinal, naixeria amb vocació independent, "fuera de los actuales
partidos", per tal de fer-se'n ressó només de "la voz del país"[17].
El Diario Mercantil semblava desentendre's de l'operació, tot i que no
féu el mateix El Valenciano, el vell òrgan moderat que solament
sobreviuria dos anys a la desaparició de
La Opinión, i per al qual desvincular-se dels partits suposava la
creació d'un altre de nou.
Al marge de la versemblança de l'argumentació
que Llorente addueix, no hem d'ignorar tot allò que calla. Els hagiògrafs de Teodor Llorente han insistit en
"el criterio de la más sana independencia" per tal de justificar el naixement del nou periòdic, tal i com
reprodueix l'Almanaque de 1891 del seu
periòdic. Altres historiadors, a
més, han confós el trasllat de la residència de Campo a Madrid amb el
desinterés del banquer per mantenir un diari local. Les raons, però, en són
altres, almenys si atenem a la confesió feta per Ramon Ferrer Matutano al
mateix Teodor Llorente.
En primer lloc, la idea de tancar el vell
periòdic no pertany a aquest darrer sinó al propietari. A més, en lloc d'obedir
al seu allunyament de la capital, respon a un canvi d'estratègia per part de
Campo. Així és, La Opinión, a més de respondre ideològicament a les
necessitats del seu propietari, s'autocalificava sovint com a portaveu del
"gran partido moderado". Atesos
l'esqueixament i les baralles creixents que el moderantisme local
registrava, si més no des del 1865, Campo veia perillar la defensa dels seus
estrictes interessos econòmics en la mesura en què s'involucraren amb els
esdeveniments polítics, tot just quan havia estat anomenat senador vitalici el
1865. És a dir, l'obtenció d'aquesta honrosa distinció consumava un dels motius
polítics que li havien fet adquirir el periòdic: contribuir a l'encimbellament
polític del seu propietari, continuant així el camí recorregut per tants altres burgesos al segle passat,
l'epítom del qual podria ser el Bel Ami de Maupassant. Tot plegat, si
les circumstàncies del moderantisme local no eren les òptimes i, a més, la seua
carrera política personal estava garantida, no tenia sentit mantenir un òrgan
de premsa que havia destacat per les
seues repetides beligeràncies.
Hi ha, però, una contradicció evident entre el
que Llorente declara públicament a gener del 1866 i altres informacions
reservades que són prèvies al tancament de la publicació. El 9 de novembre del
1865 Ramon Ferrer Matutano trametia a Llorente una carta anunciant-li l'incert
futur del periòdic:
"Ya
habrá visto Vd. que no hemos asistido a la reunión del partido moderado. D.
José está cada vez más decidido a apartarse de la política. Yo no daré el menor
paso para que vuelvan las cosas a la poco agradable situación que tenían en
abril último (...). He perdido además toda la afición a la política. No me
acomoda continuar ganándome odios sin más compensación que el `derecho´ de
tener que servir a mis `amigos políticos´.
Para
que aquí tengamos completa tranquilidad, hoy es un obstáculo La Opinión.
Es un arma, aunque envainada, pero el conservarla revela la intención de usarla
algún día (...). No existiendo esta intención, sólo convendría conservar el
periódico como especulación. Desgraciadamente dista mucho de serlo"
(Llorente, 1928, 10).
És a dir, les raons que breument esposà
Llorente no són, en principi, incertes, però no és menys evident que els
esmentats conflictes polítics no afectaven tant al mateix director quant al
propietari, qui fou, al capdavall, el que decidí tancar la publicació. Segons
les confessions de Ramon Ferrer Matutano, la solució que "don José"
tenia al cap era doble. Una possibilitat era cedir La Opinión, sota
certes condicions, és clar, al seu principal competidor (el Diario Mercantil);
una altra, pel contrari, consistia en traspassar-lo a correligionaris moderats
que desitjaven fer-ne ús. Si triaven aquesta segona solució, Campo era
partidari de deixar-lo a mans, per exemple, de Ciril Amorós. Hom pot pensar que
era una eixida òptima. Es perllongaria el control sobre la publicació, la qual
aniria a parar a un jove advocat que, en estar subordinat a la xarxa de relacions de Campo, havia aconseguit prestigiar-se en
les esferes del poder local: havia aconseguit, tot i que provisionalment, estar
al front del Govern Civil i havia "ordenat" l'enderrocament de les
muralles. Tot i això, a instància del mateix Campo, Ferrer Matutano tancava la
seua confessió recordant-li a Llorente
que "don José" es mostraria receptiu a qualsevol solució que aquell
li proposara per tal de desfer-se dignament de la publicació.
A la fi, com sol ocòrrer, s'optà per una
eixida en la que totes les parts es vegueren beneficiades. En lloc de cedir-lo a la competència
--operació que, encara que podia ser rendible econòmicament, no convenia des
d'una vessant política-- o a algun correligionari inexpert en matèria
publicista, es creava un nou diari "independent" amb distinta
capçalera: Llorente en seria el propietari figurant al front de la direcció;
Domènech es mantindria com a regent de la impremta, que romandria en mans de
Campo; i "don José" conservaria,
tot plegat, "un medio de publicidad para los asuntos que le
importaran" alliberant-lo a la vegada de qualsevol "compromiso
político" (Llorente, 1928, 10). Amb aquesta solució, doncs, Domènech
seguiria esssent un fidel empleat de Campo a través del qual podia controlar,
en última instància, el mateix periòdic. A l'hora de valorar aquest fet han
errat alguns dels especialistes que s'han acostat al naixement de Las
Provincias, atés que han confós la transferència de la capçalera amb la
venda de la impremta. De fet, Campo no cediria la propietat de la impremta a
Domènech fins el 1869[18].
Ara bé, aquesta "col.laboració" tan estreta no s'esgotà des
d'aleshores, perquè no és menys cert que, des d'aquella operació de
compravenda, aquesta mateixa impremta seguiria treballant en favor de les
publicacions que Campo sol.licitava. Així fou: a la mort de Domènech, aquell
era un dels principals deutors de l'empresa[19].
Cal parar esment, però, en el fet de com un
modest impresor que iniciara els seus treballs com a aprenent en tallers aliens
pogué arribar, gràcies a la seua vinculació amb Campo, a assolir el lloc més
destacat entre els de la seua branca. Així, un cop Domènech adquirí en
propietat la impremta que regentava, la seua capacidad de decisió augmentà i el
seu poder sobre el mateix periòdic es multiplicà. En aquest sentit, arribaria a
compartir la propietat de la capçalera a la darreria del segle mitjançant la
constitució d'una societat anònima anomenada "Las Provincias, diario de
Valencia". Més endavant, aquest nou control de la publicació es
perllongaria a través d'un dels seus fills, Frederic Domènch, el qual
aconseguiria la propietat absoluta de la impremta i del periòdic l'any 1904[20].
Arran, doncs, del 1866, una nova capçalera
apareixia en el món de la premsa valenciana: Las Provincias, diario de
Valencia. Es tractava d'un periòdic que, a grans trets, suposava una
continuïtat practicament total amb el seu avantpassat, fins i tot pel que fa
als membres del seu staff. Aquests eren majoritàriament antics moderats
procedents de La Opinión, redactors habituals de La Agricultura
Valenciana, col.laboradors personals de Josep Campo i de les seues empreses
i, en algun cas, estaven vinculats
familiarment entre ells: Eduard Atard, Antoni Polo, Felicíssim Llorente, Vicent
Lassala, Joan Reig, Josep Royo, August
Belda, Tomeu Solànich, Josep Aguirre Matiol i Rafael Ferrer Bigné, entre
d'altres. És a dir, amb aquest ventall de publicistes veiem reaparèixer alguns
dels més importants membres del grup d'actius ideòlegs que feien costat a
Campo. Aquests, a través de la gestió de diverses institucions i corporacions,
contribuïen a difondre els models
socials que acompanyen a la burgesia comercial-financera. Estem parlant de
professionals liberals (advocats, metges, etc.), propietaris i comerciants, els
quals fornien la nova èlit de gestors locals que venien a substituir des de
finals dels anys cinquanta l'abstencionisme interessat dels grans
patrons locals (Pons i Serna, 1992, 92-97). Alguns d'ells són, al
capdavall, aquells que Rafael Janini
cel.lebraria dècades després com els "principales impulsores y defensores
de la riqueza agrícola y ganadera valanciana".
En qualsevol cas, al llarg d'aquests anys es
desenvolupà una forta lluita pel control ideològic a través de la premsa en
relació, d'altra banda, amb el progressiu deteriorament del règim moderat. Els
dos successos polítics més importants d'aleshores (el sexenni revolucionari i
la Restauració alfonsina) palesarien
precisament l'estreta vinculació de Las Provincias amb la causa
conservadora. En el primer dels casos, l'hostilitat vers l'acció revolucionària
de govern fou evident. Com també ho fou, en segon terme, la seua política
soterrada en favor de la Restauració borbònica. En aquest contexte polític, la
confrontació entre els principals periòdics de la ciutat tingué una data clau:
el 1872. Fou aleshores quan es consumà una operació de la que Teodor Llorente
seria el principal artífex: la desaparició del Diario Mercantil amb la
compra de la seua capçalera, una adquisició condicionada a que el seu antic
propietari i impresor (Josep Rius Monfort) no editarà cap altre "diario
político" durant sis mesos. A més,
la venda implicava que els antics subscriptors del Diario --segons el
conveni establert entre ambdues empreses-- passarien a engrossir l'antiga
llista dels de Las Provinvias. Tanmateix, l'operació no reixí totalment.
Això perquè l'1 d'abril del 1872, tot just al dia següent de l'aparició del
darrer número de l'antic diari, naixia El Mercantil Valenciano, una nova
capçalera engegada per antics redactors del Diario disconformes amb la
"solució" empresarial i ideològica. Es tractava, doncs, d'una nova
publicació la inspiració política de la qual la vinculava directament amb
aquella altra de la que era hereua forçada[21].
Com es evident, la liquidació del periòdic
tradicional del progressisme en favor de Las Provincias es fonamentava
en la coincidència entre conflictes polítics i control ideològic en el contexte
d'una conjuntura determinada que l'afavorí.Ara bé, hi ha alguna cosa més: una
xarxa de relacions familiars i d'amistat que la facilità. Així, veiem aparèixer
un element que s'esdevé substancial: la lògica de les relacions familiars dins
les empreses econòmiques. En aquest cas, però, lluny de ser un fenòmen
important per la quantitat econòmica que s'esmerçà, ho és més aviat pel ressò
que podria haver tingut en la difusió ideològica de models polítics. Ja hem
assenyalat com la Societat del Crèdit Valencià pogué ser avalista de tots
els periòdics avançant-los el dipòsit exigit per la llei d'impremta, més enllà
de la ideologia que cadascú mantinguera. De la mateixa manera, el grup de Josep
Campo, majoritàriament moderat, tampoc no va
desatendre les relacions amb el principal responsable d'aquell òrgan de
premsa que durant un temps havia polemitzat amb La Opinión. En efecte,
alguns dels empleats que Campo tenia no renunciaren a mantenir una aproximació
familiar i amistosa. Dos exemples són, en aquest sentit, la base de la nostra
argumentació.
D'una banda, Júlia Rius Monfort, germana del
propietari i impresor del Diario, estava casada amb Josep N. Rubert, qui
no només era un redactor habitual d'altres publicacions properes al grup de
Campo, sinó que ocupava un alt càrrec dins
l'empresa ferroviària d'aquest darrer. Concebre aquesta relació familiar
solament en termes d'apropament entre grups i individus de procedència estranya
seria conjecturar al voltant d'eleccions personals la motivació final de les
quals desconeixem. Ara bé, una coincidència d'aquesta mena, si és que ho
fou, no pogué deixar de tenir influència en aquell tancament amistós i
convingut d'un diari de la competència.
D'altra, sabem que un indicador bastant fidel
per tal de conèixer el cercle de les amistats íntimes d'un individu és el
marmessor dipositari de les seues darreres voluntats. Per això mateix, és molt
aclaridor que l'executor testamentari de Josep Rius Benet, pare dels anteriors,
fora Ramón Ferrer Matutano, qui, com recordarem, era secretari personal de Josep
Campo. L'aproximació, doncs, que mostrava l'operació de compravenda quedava
alhora avalada per unes relacions familiars i unes amistats que traduïen en l'esfera pública allò que sovintejava en
la sociabilitat privada dels contractants[22].
Comptat i debatut, tots aquests esdeveniments
que hem analitzat posen de relleu la creixent importància que s'atorga a la
premsa. Com no podia ser d'altra manera en aquest àmbit, també el periòdic
registra un lligam entre professionalisme, interessos economico-polítics i necessitats
d'autoconfirmació d'un grup burgés nou. Darrere de la naturalesa política de
cada diari --Diario Mercantil, La Opinión, etc.-- hi ha,
tanmateix, fraccions de l'èlit local o un determinat patró en defensa de
projectes no exclussivament polítics. Més encara, també en aquest cas la
micropolítica del periòdic amaga els grans negocis que es diluciden aleshores i al voltant dels
quals s'enfronten diversos sectors de la burgesia ciutadana. Així, el
nostre
interés no rau en fer una anàlisi estructural de la premsa, sinó en observar de
quina manera el diari es torna un altre
element de configuració ideològica d'aquest grup. En aquest sentit, els
periòdics esdevenen mediadors
interessats de conflictes intragrupals i difusors de projectes econòmics
determinats. En conjunt, aquesta premsa que hem analitzat es converteix en un
instrument privilegiat que dota de
coherència de classe a un grup que s'està consolidant en aquests anys
tant a nivell econòmic com políticament i social.
4. El mercat del significat
"Tendría que haberlo profetizado; me doy cuenta
y me avergüenzo. No
hay sorpresas en la vida, usted sabe. Todo lo que nos sorprende es
justamente aquello que confirma el sentido de la vida"
(J.C. Onetti).
Hi ha d'altres elements que també cal
considerar a l'hora d'analitzar aquestes publicacions periòdiques. Un
tractament ingenu d'aquests nous mitjans de comunicació seria el de
considerar-los com a simples canals de transmissió. Una part de la literatura que
podem consultar sobre el periodisme insisteix sobretot en la seua funció de
reproducció de la realitat, però darrere d'aquesta afirmació s'amaga la veritat
dels fets: la premsa és una construcció del món que es fonamenta en la noció de
referencialitat. Si se'ns admet una boutade, podríem dir que el periòdic
crea la "ficció" contemporània de la notícia permanent i quotidiana,
com si la realitat --variable, noticiable o no-- poguera acoblar-se diàriament
a un determinat nombre de planes i a una mateixa estructura. En aquest sentit, el lector habitual
construirà un món amb un temps que es puntua seguint les notícies fornides per
un fenomen "nou" que serà
determinant des d'aleshores: l'actualitat. Així, al llarg del segle XIX es
produeix un augment notable de la informació que el públic té a l'abast. Alhora, aquest increment requereix la
regulació simultània d'aqueix cabdal informatiu, és a dir, la seua reducció significativa. Això vol dir que
les informacions hauran d'estar dotades de significats concrets,
reconeixibles i inserts dins d'un relat del món. Si, com assenyalava Alvin
Gouldner, allò que registra el vuit-cents és un "creciente mercado del
significado", els mediadors que intervenen a la seua producció tracten
d'apropiar-se'n de l'ordre que el regula.. Les ideologies tractaran de
reconstruir en termes de totalitat la fragmentació informativa al
"interconectar los subsistemas aparentemente aislados de la sociedad"
(Gouldner, 1978, 128).
Front a la idea de grup primari, és a dir,
front a l'estricta reunió física de persones, aquests nous periòdics
desenvolupen la realitat del públic i de l'opinió. Seguint Gabriel Tarde, la
caracterització bàsica del públic decimonònic depén de tres elements
fonamentals: la il.lusió inconscient de compartir una opinió, l'atracció per
l'actualitat i, al capdavall, la suggestió a distància (Tarde, 1986, 45). Així
és, existirà un grup més o menys ampli d'individus que no és necessari que
estiguen pròxims físicament, però que són partíceps d'un estat
d'opinió creat a través de les planes d'un periòdic. Són els interlocutors, les
entitats dialogants, dels que parlàvem adés. Així, un públic no seria més que
un grup de persones exposades als mateixos estímuls socials, que comparteixen
unes creències semblants i que no requereixen estar "copresents". Al
cas que ens ocupa aquest estat d'opinió
compartida es veu, a més, reforçat pel contacte permanent, per la interacció
continua en la que s'hi veuen inmersos molts dels escassos lectors dels
periòdics doctrinals. Per això mateix
s'esdevé lògic que tinga un fort contingut ideològic que permeta a un grup
burgés autorreconèixer-se més enllà del seu contacte habitual al cercle, al
teatre, al passeig, a les visites, al negoci, etc. A més, el mateix Gouldner assenyala
que el periòdic no només vincula a distància un grup, sinó que també contribueix a reforçar-lo "al estimular la
conversación cara a cara", és a dir, al crear l'agenda d'opinió, el temari
d'allò que és centralment contemporani. Això explica que, al llarg del segle
XIX, aquest tipus d'interacccions s'intensificara "para resolver las
incertidumbres acerca del significado de las noticias, proviniera tal
certidumbre de lagunas en la información
o de descripciones en conflicto" (Gouldner, 1978, 131-132). Per
tant, l'aparició del públic no comporta necessàriament la liquidació de grups
primaris, sinó que, pel contrari, la informació pot intensificar aqueixa
sociabilitat elemental mitjançant la
qual es canalitza un cos compartit d'informació privilegiada, cosa que ja
estudiàrem al nostre llibre La ciudad extensa.
Això mateix, però, no exclou que, tot i ser periòdics d'opinió, no comencen a
configurar-se poc a poc com a diaris noticiers. És cert que hi ha un
desfassament en aquet sentit amb els diaris europeus, però no ho és menys que periòdics com el Diario Mercantil, La Opinión o
Las Provincias comencen a
incloure a les seues planes despatxos telegràfics i notícies diverses de Madrid
i de l'estranger. Això és així perquè les necessitats de la burgesia no es
limiten a posseir un nexe ideològic comú, sinó que també requereixen un
coneixement cada cop més exhaustiu i fidel de tot tipus d'informació, vinga
d'Odessa o de Moscou, siga sobre l'arròs o sobre la guerra, per als seus propis negocis o per a la seua
vida privada. Precissament, aquest fenomen comença a donar-se "cuando los
parlamentos y los centros políticos despertaron mayor interés y la expansión de
los mercados en sistemas nacionales e internacionales hizo que sucesos distantes
pudieran afectar a los precios y suministros locales" (Gouldner, 1978,
129).
Part d'aquesta oferta informativa, així com la
creació d'un derterminat estat d'opinió havien estat una obra primerenca, si
més no al cas de la ciutat de València, d'altres mitjans corporatius, com ara
el Boletín de la Real Sociedad Económica de Amigos del País. Aquest
òrgan solia donar compte de les més diverses innovacions, des dels avanços en
la fotografia fins els assajos realitzats amb l'apreciat guano, a més d'emetre
informes de qualsevol tipus. Ara bé, la principal novetat de la premsa diària,
a més de tenir major difusió, fou la de retre tribut a aquesta noció
d'actualitat a la que ens referíem. L'enderrocament de les muralles, per
exemple, fou un aconteixement públic preparat al detall gràcies a la dilatada
espera que sofrí. En aquest cas, com en d'altres, aquesta premsa registra una
tensió entre l'aconteixement imprevist i la notícia creada ad hoc. Al
seu clàssic estudi sobre la tipologia dels aconteixements, A. Moles sostenia
que el primer d'aquests és un tipus de variació que el sistema percep però que
no preveu amb antelació (Moles, 1972, 90).
Ateses les limitades possibilitats que té aquesta
premsa, un aconteixement imprevist queda normalment registrat, però no se li
atorga el privilegi d'un major nombre de columnes en funció d'aqueixa novetat,
tret que afecte al model de món i d'actualitat que els periòdics palesen.
"Ciertamente --assenyala Gouldner--, existe una permanente tendencia a
responder selectivamente a la información, admitiendo la información
concordante con la estructura afectiva (o ideológica) existente y filtrando la
información que no concuerda con ella", segons el model de la
consonància-disonància cognitiva (Gouldner, 1978, 142). Per això mateix,
aquesta prensa dóna major relleu a l'aconteixement previst i creat amb una
determinada finalitat, la de provocar un efecte de sentit prèviament controlat
per l'emissor. Com és obvi, un aconteixement deliberadament construit per al
seu coneixement públic no implica l'acceptació passiva pels lectors. La
possibilitat de refús i de descodificació aberrant sempre ha estat present en
la fruïció dels productes culturals (Eco, 1981). Ara bé, això no fa que el
lector d'aleshores no poguera construir la contemporaneïtat dels seus
interessos en funció de les informacions rebudes a través del periòdic. És a
dir, també al vuit-cents els diaris contribuïen a fornir un temari d'assumptes
informativament interessants al marge de la seua acceptació o no per part del
públic (Rodrigo, 1989, 61 ss.). L'enderrocament de les muralles de València és
una de les nombroses proves que podríem aportar-hi. Això no significa
necessàriament que el públic lector d'aquelles dates acceptara sense més la
versió dels fets que la premsa proporcionà. Però potser aqueix mateix públic
acabria concebent l'enderrocament com a element central de l'actualitat
valenciana. En aquest fet singular veiem, doncs, reproduir-se aquests mecanismes.
És a dir, front a l'equiprobabilitat de significats que l'acte públic pogué
tenir, les autoritats i la premsa optaren per selecionar-ne només un i així
palesar una única pertinença: l'enderrocament no era el punt d'inflexió d'un
procés d'especulació urbana iniciat abans, sinó exclussivament l'acte
simbòlic d'una col.lectivitat que s'afegia al progrés. Això mateix és habitual,
com és lògic, en tot tipus
d'aconteixements, però el sentit d'aqueixa selecció es reforça en aquells que
estan predeterminats. A més d'aquest exemple i de molts altres que podríem
citar, anem a centrar-nos en el que tingué lloc el dia 19 de novembre del 1863.
Amb aquest cas analitzem de quina manera es produeixen els aconteixements i com
són narrats dins d'un relat informatiu noticier i simbòlic alhora. Ens referim
a aquell en el qual coincidiren tres esdeveniments diversos, però als que es
volgué dotar d'un significat unívoc per contigüitat: l'aniversari de la reina,
l'obertura de la secció Castelló-Benicàssim del ferrocarril
d'Almansa-València-Tarragona i la
inauguració de l'asil de pàrvuls de Josep Campo.
Com en el cas de l'enderrocament de les
muralles, els responsables d'aquestes cel.lebracions públiques prepararen
minuciosament els actes a realitzar. Com no podia ser d'altra manera, fou el
periòdic de Josep Campo el que més es va esplaiar amb els aconteixements,
ocupant-hi quatre de les seues cinc columnes, cosa que no era gaire habitual ni
al mateix diari ni als de la competència. De fet, el Diario Mercantil es
limità a oferir una breu referència. A més, s'ignorava la coincidència de tots
tres assumptes, reduint així la informació a un insert aparegut a la
"Gacetilla general" del periòdic que només constava de deu línies en
les que es donava compte simplement de "la inauguración de la escuela de
párvulos que ha fundado en esta capital D. José Campo". En canvi, La
Opinión fou el diari més agraït, fins al punt que la imformació que s'hi
dedicava adquirí la forma de l'article d'opinió i de la crònica noticiera[23].
En ambdós casos, la confusió deliberada entre opinió escrita i noticiera de
l'aconteixement fou evident, com no podia ser menys en un periòdic que es
reclamava doctrinal. Tant en una com en l'altra, destaca en primer lloc
l'anonimat del redactor. De tota manera,
encara que aquesta premsa burgesa incloga articles signats per
col.laboradors, aquets solament indiquen les seues inicials (A.P.: Antoni Polo
de Bernabé; F. Ll.: Felicíssim Llorente; etc.). Això, com solia ocòrrer al
segle passat, és propi d'un periodisme que vol donar sentit col.lectiu a
l'empresa editorial. D'aquesta qüestió fou plenament conscient el mateix Marx
quant a la Gaceta Renana confesava el 1843 que "el anonimato
forma parte de la esencia de la prensa periódica, por ser lo que convierte
a un periódico, de lugar de reunión de muchas opiniones individuales en órgano
de un espíritu". En efecte, és així com la redacció i lectura d'un
article d'opinió o d'una notícia permeten fer
"que se sienta más natural y libre no sólo el locutor, sino también
el público, al no ver al hombre que habla, sino la cosa de la que
habla" (Marx i Engels, 1987, 170).
I la cosa de la que parlaven aquell editorial i aquella crònica
aparegudes a La Opinión era de la figura de Josep Campo.
En efecte, al fer coincidir com aconteixement
públic els tres fets esmentats, l'únic significat possible i pertinent s'hauria
de trobar en l'element que els vincula. En aquest cas, l'autor de la
coincidència. Si Josep Campo ha decidit que el seu ferrocarril i el seu asil
s'inauguren el mateix dia que la reina celebra el seu aniversari, això és fruit
de la voluntat d'atorgar a aquests actes un significat especial. Com es sap,
els aniversaris de la familia real adquirien una destacada solemnitat que
permetien renovar les adhesions d'uns ciutadans agraïts al règim isabel.lí.
"A las solemnidades de costumbre, hay que añadir este año dos sumamente
gratas para Valencia y sumamente honrosas para el digno patricio que con su
fecunda iniciativa y generoso desprendimiento las motiva", llegim a La
Opinión. I aquesta coincidència permet emparar sota el "manto de
armiño" de la reina dos fenòmens tan destacats com el progrés material
associat al ferrocarril i el progrés moral associat a l'asil. De fet, les
inauguracions que tingueren lloc aquell dia foren concebudes com a solemnitats
que cel.lebraven "los días de nuestra augusta Reina". A més, però, la
informació sobre el tren i sobre l'asil es completava amb una menció explícita
que provocava alhora una connotació evident: el ferrocarril esdevenia sinònim
d'Europa, de comunicació i d'obertura; l'hospici infantil, de treball,
d'educació i d'honradesa.
Amb això, Campo se'ns presenta com un
productor conscient de realitat simbòlica ritualitzada mitjançant actes públics que assoliren la
categoria de succés. Així, reproduïa una pràctica simbòlico-informativa
secular, demanera que paradoxalment allò que ocorre, allò que actual, no és
nou, sinó que està previst i confirma el que ja sabem d'avantmà, com assenyalava
Pierre Nora (1978). Al capdavall, quan un fet públic adquireix aquesta
qualificació és perquè a l'hora de produir-se
s'ha donat bé una perturbació en la cadena causal que el genera bé un
fenomen de coincidència que l'identifica. Deia Roland Barthes que en aquest
segon cas la manifestació pot obeir a tres versions: a la repetició, a
l'aproximació de fenòmens relativament allunyats o a una relació de
contrarietat entre ells. Al cas que ens ocupa, es dóna precisament la segona
possibilitat contribuint així a limitar "la naturaleza anárquica --o
inocente-- de lo aleatorio" i evocant "una determinada
significación". Des del moment en què allò aleatori significa alguna cosa,
"ya no es un azar" (Barthes, 1983, 234). Per tant, en aquesta
construcció de coincidències res no n'hi havia d'inocent i sí molt de contingut
deliberat, de significació expressa. És a dir, Campo i el seu periòdic portaven
a terme una mediació informativa que
tractava d'evitar el desordre de les interpretacions. "Cuando la mediación
introduce un modelo de orden entre las cosas para ofrecer una visión estable
del mundo --deia Manuel Martín Serrano--, se produce un cambio importante. La
información del mediador deja de tener por objeto la realidad original, `lo que
ocurre´. Por el contrario, el mediador, por medio de `lo que ocurre´, trata de
explicar el orden. El suceso --comptat
i debatut-- sirve para ilustrar una forma de consenso que ofrece un significado
estable para interpretar el mundo" (1977, 53). Més clar ho palesava La
Opinión el 20 de de novembre del 1863: "Ayer callaban las voces
discordantes de los partidos políticos, de las rivalidades y los rencores, para
dejar oir el unánime acento de un pueblo que felicita al promovedor de sus
adelantos y agradece su eficaz iniciativa".
BIBLIOGRAFIA
AA.VV. (1989), El marqués de Campo. 100
años después. València.
ABERCROMBIE, N. (1982), Clase, estructura y
conocimiento. Barcelona.
ALMANAQUE (1891), Almanaque de "Las
Provincias". València.
ALMANAQUE (1901), Almanaque de "Las
Provincias". València.
ALTABELLA, J. (1970), "Las
Provincias", eje histórico del periodismo valenciano, 1866-1969. Madrid.
ANDREU, R. (1936), El árbol y sus frutos.
Teodoro Llorente y Olivares. València.
AZAGRA, J. (1978), El bienio progresista en
Valencia. Análisis de una situación revolucionaria en Valencia a mediados del
siglo XIX (1854-1856). València.
BARTHES, R. (1983), "Estructura del
`suceso´", en Id., Ensayos críticos. Barcelona, 1967, pp.
225-236.
BLASCO, R. (1973), "Opinión, La", en
Gran Enciclopedia de la Región Valenciana. València, VIII, p. 88.
BOTREL, J.M. (1975), "Estadística de la
prensa madrileña de 1858 a 1909, según el registro de contribución
industrial", en TUÑON DE LARA, M. (ed.) (1975), pp. 25-45.
Id.
(1992), "La prensa en las provincias: propuestas metodológicas para su
estudio", Historia Contemporánea, núm. 8, pp. 193-214.
CABRERA, M. et al. (1975), "Datos
para un estudio cuantitativo de la prensa madrileña (1850-1875), en TUÑON DE
LARA, M. (ed.) (1975), pp. 89-147.
CENDAN, M. et al. (1974), Historia del
derecho español de prensa e imprenta (1502-1966). Madrid.
DIAZ, A., PONS, A. i SERNA, J. (1986), La construcción del puerto de Valencia.
Problemas y métodos (1283-1880). València.
DURAN, M. (1936), Teodor Llorente.
Barcelona.
ECHEVERRIA, J. (1994), Telépolis.
Barcelona.
Id.
(1995), Cosmopolitas domésticos. Barcelona.
ECO, U. (1981), Lector in fabula. La
cooperación interpretativa en el texto narrativo. Barcelona.
EGUIZABAL, J.E. (1879), Apuntes para una
historia de la legislación española sobre imprenta desde el año 1480 al
presente. Madrid.
ELIAS, N. (1989), Sobre el tiempo.
Madrid.
FERRAGUT, C. (1966), "La imprenta de
Doménech", Las Provincias, 30/1/1866.
FUSTER, J. (1976), Un país sense política.
Barcelona.
GOULDNER, A. (1978), La dialéctica de la
ideología y la tecnología. Madrid.
HERNANDEZ, T.M. (1983), Ferrocarriles y capitalismo en el País Valenciano,
1843-1879. València.
JANINI, R. (1923), Principales impulsores y
defensores de la riqueza agrícola y ganadera valenciana durante la segunda
mitad del siglo XIX. València.
LAGUNA, A. (1990), Historia del periodismo
valenciano. València.
LAGUNA, A. i MARTINEZ, F.A. (eds.) (1992), Historia
de Levante. El Mercantil Valenciano. València.
LLORENTE FALCO, T. (1928), Epistolari
Llorente. Cartes de llevantins, 1861-1900. barcelona.
MANUAL (1860), Manual de los
establecimientos y oficinas destinados al servicio público en Valencia. València.
MARTIN SERRANO, M. (1977), La mediación.
Madrid.
MARX, K. i ENGELS, F. (1987), Sobre prensa,
periodismo y comunicación. Madrid.
MOLES, A. (1972), "Notes pour une
typologie des événements", Communications, núm. 18, pp. 89-101.
NORA, P. (1978), "La vuelta del
acontecimiento", en LE GOFF, J. i NORA, P. (eds.), Hacer historia. Barcelona, vol. I,
pp. 221-239.
PERIS, J. (1977), "Opinión, La", en Gran
Enclicopèdia Catalana. Barcelona, X, p. 771.
PIQUERAS, J.A. (1992), "De `Diario
Mercantil´ a `El Mercantil Valenciano´", en LAGUNA, A. i MARTINEZ, F.A.
(eds.) (1992), pp. 59-78.
PONS, A. i SERNA, J. (1992), La ciudad
extensa. La burguesía comercial-financiera en la Valencia de mediados del siglo
XIX. València.
Id.
(1992b), "De la seda a la renta. La actitud inversora de un burgués
valenciano: Gaspar Dotres Gelabert", Historia Contemporánea, núm.
8, pp. 75-106.
Id.
(1993), Els ferrocarrils a La Safor. Vies i mercat al segle XIX. Gandia.
REGLA, J. (1975), Introducció a la història
del País Valencià. València.
RODENAS, C. (1978), Banca i
industrialització. El cas valencià (1840-1880). València.
RODRIGO, M. (1989), La construcción de la
noticia. Barcelona.
SANCHIS, C. (1988), El transporte en el
País Valenciano. València.
SEOANE, M.C. (1977), Oratoria y periodismo
en la España del siglo XIX. Madrid.
SERNA, J. (1981), Prensa e ideología
agrarista en el País Valenciano: a propósito de "La Opinión"
(1860.1866). València, tesi de licenciatura.
SERRANO MORALES, J.E. (1898-1899), Reseña
histórica en forma de diccionario de las imprentas que han existido en Valencia.
València.
TARDE, G. (1986), La opinión y la multitud.
Madrid.
TORRENT, J, i TASSIS, R. (1966), Història
de la premsa catalana. Barcelona.
TRAMOYERES, L. (1991), Catálogo de los
periódicos de Valencia. València. Facsímil de "Periódicos de Valencia", Revista de Valencia
(1880-1881), núms. 1 al 13.
TUÑON DE LARA, M. (ed.) (1975), Prensa y
sociedad en España (1820-1936). Madrid.
VALLS, J.F. (1988), Prensa y burguesía en
el siglo XIX español. Barcelona.
VIDAL, J. (1991), Transportes y mercado en
el País Valenciano (1850-1914). València.
Aquest article forma part d'una investigació que, sobre les interaccions burgeses a la València del segle XIX, hem dut a terme amb el finançament del Institut d'Història de la Institució Valenciana d'Estudis i Investigacions (IVEI).
[3]. Una tesi
semblant és la que desenvolupa Javier Echeverría (1994 i 1995) al parlar de
l'impacte de les noves tecnologies que
actualment, a la ciutat i a la llar, obren els murs separadors i
desterritorialitzen la casa i l'urbs. Segons aquest autor, la primera fita hi
seria la constitució de la biblioteca privada i els llibres llegits al seu si.
No fa esment, però, del paper
representat per la premsa en l'eixamplament de l'imaginari dels contemporanis,
que és justament el que ací ens preocupa.
[4]. Al voltant
dels entrebancs del registre de tiratges al segle XIX, cf. Botrel (1975),
Cabrera et al. (1975) i Serna
(1981).
[5]. En aquest
sentit, vegeu el gràfic que reproduïm a Pons i Serna (1988, 26).
[6]. Per a totes
aquestes qüestions cal veure el nostre llibre del 1992, on s'analitza la
burgesia local i es contextualitza el
sorgiment del grup de Campo al voltant de la Societat Valenciana de Foment.
Enfront d'aquest en sorgeix un altre encapçalat pel comerciant d'origen català
Gaspar Dotres, el qual, a la vegada, es cohesiona entorn de la Societat del
Crèdit Valencià. Vegeu, a més, Ródenas (1978),
Pons i Serna (1992 b) i l'obra col.lectiva sobre Campo (AA.VV., 1990).
[7]. Sobre aquesta
normativa, vegeu els textes d'Eguizábal (1879), Cendán (1974) i Cabrera et
al. (1975).
[8]. Arxiu General
de Protocols de València (AGPV), Protocols de M. Tasso, 1/12/1859, 1/6/1860 i
9/4/1863. Arxiu del Regne de València (ARV), Protocols de J. Genovés,
28/4/1859. Així mateix, cf. el llibre de Díaz, Pons i Serna (1986).
[9]. Vegeu les
obres: Manual (1860, 26 i 36) i Almanaque (1901, 287).
[10]. ARV, Protocol
de V.A. Barrachina, 25/12/1860.
[11]. Vegeu, per
exemple, La Opinión dels dies
3/3, 29/4 i 19/6/1860.
[12]. ARV, Protocol
de T. Liern, 28/4/1861.
[13]. En particular,
resulta d'interés l'article del Navarro Reverter que amb el títol de
"Teodoro Llorente y Las Provincias" va publicar Las Provincias
el 31/1/1916.
[14]. Sobre
Domènech, vegeu: Serrano Morales (1898-1899, 117 i 473-475); Boletín Oficial
de la Provincia de Valencia, 25/4/1862; AGPV, Protocol de M. Tasso,
1/5/1869.
[15]. Sobre totes
aquestes obres disposem d'una bibliografia extensa: Hernández (1983), Díaz,
Pons i Serna (1986), Sanchis (1988), Vidal (1991), Pons i Serna (1993).
[16]. Vegeu el Diario
Mercantil dels dies 23/1, 24/1 i 1/2/1866.
[17]. Aquestes
justificacions es poden trobar exposades a un article aparegut a La Opinión
el 21/1/1866. A més, sobre l'assumpte s'estén també Laguna (1990, 177 ss), tot
i que en general no coincidim ni en les
anàlisis, ni en les informacions ni, al capdavall, en el to que empra.
[18]. Peris (1977,
771) i Blasco (1973, 88). Així mateix,
AGPV, Protocol de M. Tasso, 1/5/1869.
[19]. AGPV,
Protocol de M. Tasso, 24/12/1880.
[20]. AGPV,
Protocol de M. Tasso, 26/5/1898. A més, Ferragut (1966, 22).
[21]. AGPV,
Protocol de M.Tasso, 30/3/1872. Diario Mercantil, 31/3/1872 i El
Mercantil Valenciano, 1/4/1872. Al marge de les fonts, cal veure també
les obres d'Antonio Laguna (1990,
143-144) i de José A. Piqueras (1992, 65-68). El primer autor, però, s'estén
en qüestions un tant confuses que no ens aclareixen les raons sobre les
quals conjectura. De la seua banda, el segon se centra en subratllar el
rerafons polític de l'operació. En qualsevol cas, cap dels dos esmenta la xarxa
de relacions que hi ha entre ambdues empreses.
[22]. AGPV,
Protocol de M. Tasso, 28/7/1879. A més de les relacions d'amistat que hem
exposat, cal afegir que Joan Navarro Reverter i Josep N. Rubert eren vells
coneguts. Ambdós havien estat redactors del setmanari (científic, literari,
teatral, etc.) El Rubí, on feren al llarg de dos anys (des de juliol del
1859 fins a maig del 1861) les seues primeres passes literàries. A més, la publicació era editada per Rius, de manera que les relacions amb
Navarro Reverter venien de lluny. Vegeu l'obra de Luis Tramoyeres (1991, 92).
[23]. Vegeu al
respecte La Opinión dels dies 19 i 20/11/1863, així com el Diario
Mercantil del 19 i 20/11/1863.