COMUNICAT SOBRE LA POLÈMICA AL VOLTANT DE
L’EDUCACIÓ PER A LA CIUTADANIA
Els sotasignats, estudiants, personal d’administració
i serveis i professors de
la Universitat de València, molts de nosaltres implicats directament en la formació de docents, volem manifestar la nostra preocupació pel comportament que d’unes setmanes ençà vénen mostrants
alguns responsables del sistema educatiu
valencià en relació amb la matèria “Educació per a la ciutadania i els drets humans”.
El fet d’impartir
aquesta matèria en anglés en 2n d'ESO s'ha justificat com a part de l'anomenat
Pla d'Extensió
del Trilingüisme. Aconseguir
que els alumnes d'Educació Secundària Obligatòria estudien les matèries
del currículum en tres llengües (les dues oficials i una d’estrangera) és una de les
justes aspiracions del nostre
sistema educatiu. Impartir algunes
matèries del currículum en llengua
estrangera pot ser una mesura
adequada però cal tenir en compte que el nivell de comprensió i d'expressió previst per als alumnes de 2n d'ESO remet a “situacions habituals” i a “assumptes quotidians i predictibles”,
que no són precisament el
que van a treballar en Educació
per a la ciutadania.
Segons el currículum de la Comunitat Valenciana, aprovat
pel Govern autonòmic, l’objectiu de la matèria d'Educació per a la ciutadania és que l’alumnat “aprenga a exposar les seues opinions i juís amb arguments raonats
i amb capacitat per a acceptar les opinions dels altres. Això
només pot aconseguir-se per mitjà de la pràctica efectiva del diàleg, que
es mostrarà com la millor estratègia per a abordar els conflictes de forma no
violenta”. No pareix el més
adequat que per a aconseguir-ho
s'utilitze l'anglés com a llengua d'expressió
en les aules.
D'altra banda, l'actuació de les autoritats educatives en relació amb el professorat de Secundària que imparteix la matèria perverteix la relació d'ensenyament i aprenentatge que s'ha d'establir entre el docent i els seus
alumnes fonamentalment per dues raons:
·
En alguns casos
el professor d'anglés no és especialista en els continguts per la qual cosa es converteix en el traductor d'un
especialista, al qual els seus alumnes poden entendre perfectament, fet que crea una situació en l'aula difícil de justificar.
·
En els casos en què el professor qualificat domina l'anglés, el nivell dels seus alumnes
no li permet interactuar amb ells en aquesta
llengua, per la qual cosa
la relació d'ensenyament- aprenentatge esdevé impossible.
Som
conscients que aquestos arguments són perfectament
coneguts pels detractors de la matèria “Educació per a la ciutadania i els drets humans”
perquè són de trellat i també perquè molts d’aquests detractors són docents i ocupen alts càrrecs de responsabilitat en el
sistema educatiu valencià.
I precisament per això ens preocupa la irresponsabilitat
de les autoritats educatives
en posar en perill el prestigi
i la credibilitat de tot un
sistema educatiu només per mostrar públicament
el seu desacord amb la inclusió en el currículum d’aquesta matèria. Els atacs a la dignitat que està patint el professorat, mitjançant coaccions administratives intolerables i sent
objecte d’injustificables declaracions públiques per part dels qui
haurien de ser autoritat
per a tots, són d’una gravetat només comparable a la manca de respecte que aqueixa suposada autoritat està tenint amb l’alumnat
i amb les seues famílies.
Per tot això demanem que tots els agents del sistema educatiu valencià tornen urgentment a les seues funcions originals: els estudiants a educar-se en els centres guiats pel bon quefer dels seus professors,
els inspectors a vetlar perquè així
ocórrega i els responsables
polítics a facilitar els mitjans materials i humans que ho facen
possible.
Des de la nostra responsabilitat
com a formadors, fem una crida a les nostres autoritats educatives perquè reconduïsquen aquesta situació, des del
respecte a l'educació dels nostres futurs ciutadans i des del respecte a la professió
docent.
SIGNEU
http://www.uv.es/magisdire/SIGNATURA