JOACHIM PATINIR

 

 

Victoria Bosch Moreno

Universitat de Valncia

 

 

Dels artistes que van treballar a lĠactual Blgica entre els segles XV i XVI, aquest pintor Žs un dels menys coneguts en lĠactualitat. Pocs detalls documentats tenim de la seua biografia i cap de la formaci— que va rebre per˜ s’ alguns testimonis dĠimportants artistes amb els quals va entaular relaci— i que el nomenen als seus escrits, aix’ com als inventaris contemporanis.

Pel que fa a la bibliografia especialitzada en aquest artista Žs, doncs, prou redu•da per˜ molt concreta. Les primeres investigacions daten dels anys trenta del segle XX i van ser fetes per Max FriedlŠnder, qui va realitzar un primer inventari de les obres al seu volum nov dins la srie Early Nederlandish Painting el 1931. En una poca posterior, el 1968, Robert Koch va publicar la seua monografia, la mŽs influent i respectada entre les actuals investigacions sobre Patinir. Ja el 1988 Reindert Falkenburg va publicar la seua tesis en angls, Joachim Patinir: Landscape and Image of the Pilgrimage of Life. Aquesta œltima es troba entre les publicacions mŽs notables, que sĠhan fet sobre dit pintor, de finals del segle XX. Recentment cal destacar les investigacions dutes a terme a Espanya per Alejandro Vergara —cap de conservaci— de pintura flamenca al Prado— que van culminar amb la realitzaci— dĠuna exposici— lĠany 2007 al Museu del Prado i amb la publicaci—, el mateix any, del catˆleg raonat Patinir: estudios y cat‡logo cr’tico. Aquest œltim esdevŽ una de les principals referncies per aquest treball, donat que Žs la publicaci— mŽs completa en espanyol al voltant de lĠartista. ContŽ una exhaustiva compilaci— de les dades que sĠhan pogut esbrinar sobre Patinir per˜ tambŽ noves reflexions i aportacions a lĠestat de la qŸesti—.

Aquestes s—n, a mŽs, les publicacions que han esdevingut referncies principals dins les posteriors investigacions sobre el pintor, tot i que tambŽ Žs citat en distints llibres i catˆlegs que tracten la pintura de paisatge i el Renaixement als Pa•sos Baixos. Tenint en compte, aleshores, totes aquestes aportacions podem fer una xicoteta biografia a partir de totes les dades documentades i que formen part del consens majoritari.

Joachim Patinir (o Patinier) va nˆixer el 1480 o 1485 al sud de lĠactual Blgica i, concretament, a la ciutat de Dinant o a la de Bouvignes, ambd—s ciutats situades a les ribes del riu Mosa. Aquestes ribes s—n un emplaament important donat que esdevindran la principal font o inspiraci— pels seus paisatges. De la seua traject˜ria inicial o de la seua formaci— no es tŽ cap informaci— fins 1515, quan Žs ja un pintor format i hi ha constˆncia de la seua adscripci— com a mestre lliure al gremi de Sant Lluc a Amberes. Patinir, doncs, es va moure del sud de Blgica al nord, a Flandes, per desenvolupar la seua carrera mogut segurament per raons econ˜miques, com explicarŽ mŽs endavant. De la seua poca a Amberes es pot deduir que va ser un pintor reconegut entre els seus contemporanis, gaudint de la seua estima, i tambŽ que va comptar amb un pœblic que li comprava les obres i grˆcies al qual podia subsistir.

Entre els testimonis mŽs importants tenim el dĠAlbert DŸrer (1471-1528), qui durant el seu viatge als Pa•sos Baixos entre 1520-1521 va conixer Patinir i el va elogiar qualificant-lo de Çbon pintor de paisatgesÈ (Durero, 1983: 545) al seu diari. Fins i tot li va fer un Retrat durant les seues segones nœpcies. Altre dels grans artistes amb qui el paisatgista es va relacionar a Amberes va ser Quentin Metsys (1466-1530), arribant a treballar conjuntament en algunes obres. A mŽs, Metsys —qui va retratar personatges de la talla dĠErasme, Tomˆs Moro o Peter Gillis— el va poder introduir dins del corrent humanista. DĠaquest œltim fet, la vinculaci— de Patinir al cercle dĠhumanistes, no es tŽ cap prova documentada per˜ s’ seria una hip˜tesi molt plausible atenent a lĠestreta relaci— que ambd—s personatges van mantindre, tal i com ho testifiquen els arxius on apareix que desprŽs de la seua mort el 1524, Metsys va assumir la tutela de les seues filles, corresponents al primer matrimoni del paisatgista.

Un altre personatge destacat que ens aporta informaci— de lĠartista, el tenim mŽs a prop de la nostra cultura i, a mŽs, ens ajuda a aproximar-nos a la ra— per la qual trobem obres de Patinir a Espanya. Va ser Felipe de Guevara, un conegut humanista i cortesˆ espanyol —membre a la cort de Carles V— del segle XVI i que va ser un dels primers en adquirir els seus quadres. Aquest personatge ens deixa constˆcia, a travŽs de la seua correspondncia, de lĠarribada dĠobres de Patinir (que ell mateix va comprar o heretar de son pare Diego de Guevara) al nostre pa’s. Tot i que actualment no es sap res del seu parador, s’ es conserven una srie de cartes on el mateix Felipe conta una llegenda relacionada amb un dels quadres que posseeix i amb el seu autor Patinir. Tot i la versemblana del seu relat (per les dades geogrˆfiques que apunta) no hi ha cap certesa de qu en la tempesta a la qual es refereix, Patinir hi estiguera involucrat i com a conseqŸncia realitzara lĠobra Tempesta de la mar. Sent aquest un dels quadres que Guevara hauria adquirit o heretat i dels quals res es sap. Estar’em davant, doncs, dĠun dĠaquests casos, i com succeeix amb nombrosos artistes, on la llegenda o mite es barreja amb el fet real. Tanmateix, aquesta informaci— mostra la rapidesa —i contemporane•tat— amb qu la seua obra es va difondre i el reconeixement del qual Patinir va gaudir.

A banda dĠaquest cortesˆ, cal destacar una segona via per la qual van arribar a Espanya les obres del paisatgista. Es tracta de la coneguda casa dĠAlba dins la qual el tercer duc dĠAlba Fernando çlvarez de Toledo va ser un possible propietari dĠaquestes obres.

ƒs important ressaltar aquests personatges donat que serˆ dels seus hereus dĠon Felip II comprarˆ part de la seua colálecci— patineresca, a banda de les obres ja documentades a la colálecci— de lĠEscorial des del 1593.

Per entendre aquesta presncia dĠobres flamenques dins les coláleccions espanyoles des dĠuna poca tan primerenca i, sobretot, lĠinterŽs dels monarques per adquirir-les, cal fer menci— primer dels lligams hist˜rics que han unit el nostre pa’s amb el Pa•sos Baixos i, segon, del paper del propi artista dins el seu context. En primer lloc, doncs, Espanya ha estat vinculada als Pa•sos Baixos ja des de lĠEdat mitjana —des dels Trastˆmara— i, molt especialment a Flandes a partir de la reforma religiosa del segle XVI. Van influir de manera decisiva el gust i sensibilitat que les pintures religioses dĠaquesta regi— van despertar en lĠˆmbit espanyol. Fins i tot, es va arribar a desenvolupar un estil a Espanya, corresponent als œltims anys del segle XV, anomenat Çhispano-flamencÈ per la seua estreta vinculaci— amb aquest estil del nord.

En segon lloc Žs important fer menci— del moment que Patinir va viure i de com el va aprofitar. Aquest es correspon al voltant del 1500, quan Amberes, junt amb les ciutats comercials del sud dĠAlemanya i Vencia, presentava una de les economies mŽs frtils de tot Europa. Pel que fa a lĠaspecte social Žs important destacar tambŽ lĠaparici— i el creixement dĠuna burgesia urbana molt receptiva respecte a la gestaci— de nous corrents art’stics com ara bŽ, el paisatge. Concretament va ser als Pa•sos baixos on aquest gnere es va instaurar dĠuna manera mŽs evident dins el context europeu. No Žs dĠestranyar aleshores, que un personatge com Patinir sĠinteresara clarament per aquest gnere i sĠhi dedicara plenament. El pintor no nomŽs va veure tot un nou camp per explorar i ple de possibilitats sin— tambŽ una eixida econ˜mica molt frtil. En aquest sentit, Patinir va saber adaptar-se al competitiu mercat dĠAmberes i a les seues exigncies. DĠuna banda es va assegurar una clientela adinerada que sĠinteressava per articles de luxe, com aix’ ho demostren les seues obres mŽs ambicioses, i, de lĠaltra, va ser conscient tambŽ de les noves classes burgeses que demanaven tambŽ obres dĠart per˜ dins un mercat de nivell inferior amb obres mŽs barates, com es pot apreciar en els seues pintures de menor elaboraci—.

Tenint en compte aquest panorama s˜cio-econ˜mic Žs molt important tindre en compte lĠafirmaci— dĠAlejandro Vergara establint que Patinir va saber observar la importˆncia de lĠespecialitzaci— i la innovaci— per fer-se un lloc i consolidar la seua carrera. Es pot afirmar, doncs, que aquest artista Žs fill del seu temps, en el sentit de qu va configurar el conjunt de la seua obra com a resultat dĠall˜ que estava demandant lĠeconomia art’stica dĠAmberes al segle XVI (Vergara, 2007: 33).

Aix’ Žs com Patinir, adaptant-se al panorama que acabe de mencionar, va configurar un estil propi a partir dels convencionalismes o esquemes previs on la figura, els personatges, dominaven el paisatge, Žs a dir, ocupaven sempre un primer pla destacant sobre el paisatge del fons que, al seu torn, es representava amb menor proporci—. Aix’ es pot observar en un Tr’ptic amb la Mare de DŽu de finals del segle XV fet per un pintor an˜nim —Mestre del fullatge brodat— i que exemplificaria aquest esquema previ generalitzat a gairebŽ totes les representacions contemporˆnies. Doncs bŽ, all˜ que va fer Patinir va consistir, fonamentalment, en donar-li la volta a aquest esquema establert de manera que el resultat va ser una obra on el paisatge cobra major protagonisme i les figures minven considerablement la seua grandˆria respecte els elements paisatg’stics que lĠenvolten. El tema comena ja a ser un pretext per recrear-se en la representaci— dĠun paisatge. Aquesta Žs una de les aportacions clau de lĠartista al context de la hist˜ria de lĠart donat que per primera vegada augmenta el protagonisme dels paisatges, que en obres anteriors quedaven com a simple tel— de fons, Žs a dir, tenien un carˆcter mŽs anecd˜tic. Tanmateix, cal dir que la qŸesti— sobre si va ser Patinir el primer o no en dotar dĠaquesta rellevˆncia els paisatges ha estat prou discutida: mentre investigadors com Alejandro Vergara asseguren que s’ ho va ser, altres estudiosos com Paul Vandenbroeck (conservador al Museu de Belles Arts dĠAmberes) afirmen tot el contrari i recolzen la teoria de qu va ser un dels primers per˜ no el primer (Vandenbroeck, 2007: 73).

Les seues aportacions, per˜, no es centren œnicament en el tractament del gnere de manera nova sin— tambŽ en lĠestil que va emprar per a aconseguir-ho i en la seua f—rmula pict˜rica. Aquesta es basa fonamentalment en composicions horitzontals que conjuguen distintes perspectives, la utilitzaci— dĠuna gama de colors molt concreta —sobretot verds, blaus i marrons— i la representaci— de figures de tamany redu•t. Sobretot destaquen les seues panorˆmiques que solen oferir distints plˆnols amb perspectiva aria que permeten lĠobservador delectar-se amb la quantitat de detalls que Patinir sĠesfora per incloure en les seues obres de major qualitat, Žs a dir, aquelles que formen part del mercat de productes de luxe. Per omplir els seus quadres amb aquesta quantitat de detalls, Patinir va haver de re-formular lĠelaboraci— de la perspectiva que segurament sĠhauria ensenyat durant la seua poca dĠaprenentatge a la manera tradicional. Va optar doncs, per modificar aquest esquema establert mitjanant la superposici— de bandes de terreny en regressi— cap al fons.

DĠaquesta manera, a les seues obres els primers plˆnols es veuen en perspectiva aria i a mesura que el paisatge sĠeleva es van acostant a lĠaltura dels ulls. Un altre element poc freqŸent en lĠesquema paisatg’stic de lĠpoca Žs la utilitzaci— dĠuna recta horitzontal per separar el terreny o les zones dĠaigua de lĠhoritz—, donat que all˜ que sĠacostumava a fer era tancar els paisatges amb les muntanyes. TambŽ hi podem destacar els elements que es repeteixen als seus  quadres de manera general com s—n els camps verds, arbres, plantes, xicotets edificis i grans formacions rocoses. Aquestes œltimes s—n un dels elements mŽs caracter’stics que configuren el seu estil i que, segurament, sĠinspiren directament en el paisatge de la regi— del riu Mosa, una regi— dĠon lĠartista Žs natural. Per aquesta f—rmula pict˜rica descrita podem trobar distints precedents dins la pintura flamenca renaixentista del segle XV —amb artistes com Jan van Eyck, Robert Campin o Roger van der Weyden— per˜ all˜ que encara no sĠhavia fet va ser la sistematitzaci— que Patinir va dur a terme i que va acabar formant part de lĠessncia del seu estil. Aquest paisatgista lĠempra repetidament, donant lloc a una visi— versemblant de lĠexterior. Cosa que demostren tant el seu reconeixement contemporani com la seua influncia posterior en lĠanomenada escola paisatg’stica del segle XVI.

Un œltim aspecte que cal tindre en compte per comprendre lĠobra de Patinir Žs el seu mtode de treball. Al segle XVI  en Amberes era comœ la participaci— de distints artistes dins una mateixa obra. El paisatgista va colálaborar en nombroses obres i dins el seu taller, era aquesta una prˆctica molt comuna. ƒs aquesta la ra— per la qual resulta dif’cil atribuir-li un gran nombre dĠobres que s’ encaixen dins el seu estil, per˜ no estˆ clara la seua autoria. ƒs comprensible, aleshores, que fer un inventari de les seues obres Žs una feina ˆrdua i molt discutible.

De tots els intents que sĠhan fet per delimitar aquest inventari podem trobar gran varietat dĠopinions per˜ tambŽ sĠha aconseguit arribar a un consens majoritari que atribuiria un total de dinou obres que els especialistes consideren de la seua mˆ i que van eixir del seu taller. DĠaquestes en tenim, al seu torn, un total set a Espanya repartides en coláleccions privades, la colálecci— de lĠEscorial, la del Thyssen i la del Prado. Aquest œltim posseeix la major quantitat dĠobres que una sola entitat conserva a tota Espanya i que, a mŽs, pertanyen al grup de pintures de luxe que Patinir realitzava per la seua clientela vinculada amb la cort. S—n obres com El pas de la llacuna Est’gia, Panorama amb cicle de sant Jeroni, El descans en la fugida a Egipte o Les temptacions de sant Antoni Abat. La resta dĠobres que tambŽ sĠatribueixen a Patinir, Žs a dir, les que no formen part de les dinou anteriors fetes de la seua pr˜pia mˆ, s—n producte del seu taller per˜ no s—n realitzades enterament pel paisatgista sin— que s—n fruit de la colálaboraci— amb els seus aprenents. Hi ha, per œltim, un ampli grup molt discutit de pintures que formalment encaixen dins el seu estil per˜ de les quals es dubta la procedncia del seu taller. Aquestes pintures, segons Vergara, haurien estat realitzades per altres artistes imitant la f—rmula de Patinir, que tant havia triomfat, per aprofitar-ne la tirada comercial dĠaquest tipus dĠobra (Vergara: 2007, 29 i ss).

No obstant, el que s’ Žs ben segur Žs que aquest artista va desenvolupar una gran activitat productiva dins del seu taller, tant per la quantitat dĠobres seues que van circular arreu dĠEuropa, com per la quantitat que ens va deixar en el curt per’ode de temps que va viure, donat que va morir —dĠacord amb lĠesperana de vida del seu temps— poc abans del 1524 amb uns 39 o 44 anys.

 

BIBLIOGRAFIA

- Vergara, J. i altres [2007]. Joachim Patinir. Cat‡logo cr’tico. Madrid, Museo Nacional del Prado.

- Duero, A. Diario del viaje a los Pa’ses Bajos (1520-1524) en Garriga, J. i altres [1983]. Fuentes y documentos para la Historia del Arte. Renacimiento en Europa. Barcelona, Gustavo Gili.

- Balis, A. Devisscher, H. i altres [1989]. La pintura flamenca en el Prado. Zaragoza, Ibercaja.

- Vandenbroek, P. [2007]. ÇEntre simpat’a c—smica y observaci—n distante. El orden natural y moral en la pintura paisajista de Joachim PatinirÈ en Bolet’n del seminario de estidios de arte, Universidad de Zaragoza, 75, 73-108.

- Mateo, I. [2001]. ÇLa pintura flamenca en el Escorial: Roger Van der Weyden, Jheronimus Bosch, Peter Brueghel y Joachim PatinirÈ, en Javier, F. i altres, El Monasterio del Escorial y la Pintura, Madrid, CSIC.

- Da Vinci, L. [1964]. Tratado de la pintura (1452-1519), ed. i trad. de Abril, M. Madrid, Espasa-Calpe.