JOACHIM
PATINIR Victoria Bosch Moreno Universitat de Valncia Dels artistes que van treballar a lĠactual
Blgica entre els segles XV i XVI, aquest pintor s un dels menys coneguts en
lĠactualitat. Pocs detalls documentats tenim de la seua biografia i cap de la
formaci que va rebre per s alguns testimonis dĠimportants artistes amb els
quals va entaular relaci i que el nomenen als seus escrits, aix com als
inventaris contemporanis. Pel que fa a la bibliografia especialitzada
en aquest artista s, doncs, prou reduda per molt concreta. Les primeres
investigacions daten dels anys trenta del segle XX i van ser fetes per Max Friedlnder, qui va realitzar un primer inventari de les
obres al seu volum nov dins la srie Early
Nederlandish Painting
el 1931. En una poca posterior, el 1968, Robert Koch
va publicar la seua monografia, la ms influent i respectada entre les
actuals investigacions sobre Patinir. Ja el 1988 Reindert Falkenburg va publicar
la seua tesis en angls, Joachim Patinir: Landscape and Image of the Pilgrimage of Life. Aquesta
ltima es troba entre les publicacions ms notables, que sĠhan fet sobre dit
pintor, de finals del segle XX. Recentment cal destacar les investigacions
dutes a terme a Espanya per Alejandro Vergara
—cap de conservaci de pintura flamenca al Prado— que van
culminar amb la realitzaci dĠuna exposici lĠany 2007 al Museu del Prado i
amb la publicaci, el mateix any, del catleg raonat Patinir:
estudios y catlogo crtico. Aquest ltim esdev una de les principals
referncies per aquest treball, donat que s la publicaci ms completa en
espanyol al voltant de lĠartista. Cont una exhaustiva compilaci de les
dades que sĠhan pogut esbrinar sobre Patinir per
tamb noves reflexions i aportacions a lĠestat de la qesti. Aquestes sn, a ms, les publicacions que
han esdevingut referncies principals dins les posteriors investigacions
sobre el pintor, tot i que tamb s citat en distints llibres i catlegs que
tracten la pintura de paisatge i el Renaixement als Pasos Baixos. Tenint en
compte, aleshores, totes aquestes aportacions podem fer una xicoteta
biografia a partir de totes les dades documentades i que formen part del
consens majoritari. Joachim Patinir (o
Patinier) va nixer el 1480 o 1485 al sud de
lĠactual Blgica i, concretament, a la ciutat de Dinant o a la de Bouvignes, ambds ciutats situades a les ribes del riu
Mosa. Aquestes ribes sn un emplaament important donat que esdevindran la
principal font o inspiraci pels seus paisatges. De la seua trajectria
inicial o de la seua formaci no es t cap informaci fins 1515, quan s ja
un pintor format i hi ha constncia de la seua adscripci com a mestre lliure
al gremi de Sant Lluc a Amberes. Patinir, doncs, es va moure del sud de Blgica al nord, a
Flandes, per desenvolupar la seua carrera mogut segurament per raons
econmiques, com explicar ms endavant. De la seua poca a Amberes es pot deduir que va ser un pintor reconegut
entre els seus contemporanis, gaudint de la seua estima, i tamb que va
comptar amb un pblic que li comprava les obres i grcies al qual podia
subsistir. Entre els testimonis ms importants tenim el
dĠAlbert Drer (1471-1528), qui durant el seu
viatge als Pasos Baixos entre 1520-1521 va conixer Patinir
i el va elogiar qualificant-lo de Çbon pintor de paisatgesÈ (Durero, 1983: 545) al seu diari. Fins i tot li va fer un Retrat
durant les seues segones npcies. Altre dels grans artistes amb qui el
paisatgista es va relacionar a Amberes va ser
Quentin Metsys (1466-1530), arribant a treballar
conjuntament en algunes obres. A ms, Metsys
—qui va retratar personatges de la talla dĠErasme, Toms Moro o Peter Gillis— el va poder introduir dins del corrent
humanista. DĠaquest ltim fet, la vinculaci de Patinir
al cercle dĠhumanistes, no es t cap prova documentada per s seria una
hiptesi molt plausible atenent a lĠestreta relaci que ambds personatges
van mantindre, tal i com ho testifiquen els arxius
on apareix que desprs de la seua mort el 1524, Metsys
va assumir la tutela de les seues filles, corresponents al primer matrimoni
del paisatgista. Un altre personatge destacat que ens aporta
informaci de lĠartista, el tenim ms a prop de la nostra cultura i, a ms,
ens ajuda a aproximar-nos a la ra per la qual trobem obres de Patinir a Espanya. Va ser Felipe de Guevara, un conegut
humanista i cortes espanyol —membre a la cort de Carles V— del
segle XVI i que va ser un dels primers en adquirir els seus quadres. Aquest
personatge ens deixa constcia, a travs de la seua
correspondncia, de lĠarribada dĠobres de Patinir
(que ell mateix va comprar o heretar de son pare Diego de Guevara) al nostre
pas. Tot i que actualment no es sap res del seu parador, s es conserven una
srie de cartes on el mateix Felipe conta una llegenda relacionada amb un
dels quadres que posseeix i amb el seu autor Patinir.
Tot i la versemblana del seu relat (per les dades geogrfiques que apunta)
no hi ha cap certesa de qu en la tempesta a la qual es refereix, Patinir hi estiguera involucrat
i com a conseqncia realitzara lĠobra Tempesta de la mar. Sent aquest un
dels quadres que Guevara hauria adquirit o heretat i dels quals res es sap.
Estarem davant, doncs, dĠun dĠaquests casos, i com succeeix amb nombrosos
artistes, on la llegenda o mite es barreja amb el fet real. Tanmateix,
aquesta informaci mostra la rapidesa —i contemporanetat— amb
qu la seua obra es va difondre i el reconeixement del qual Patinir va gaudir. A banda dĠaquest cortes, cal destacar una
segona via per la qual van arribar a Espanya les obres del paisatgista. Es
tracta de la coneguda casa dĠAlba dins la qual el tercer duc dĠAlba Fernando
çlvarez de Toledo va ser un possible propietari dĠaquestes obres. s important ressaltar aquests personatges
donat que ser dels seus hereus dĠon Felip II comprar part de la seua
colálecci patineresca, a banda de les obres ja
documentades a la colálecci de lĠEscorial des del 1593. Per entendre aquesta presncia dĠobres
flamenques dins les coláleccions espanyoles des dĠuna poca tan primerenca i,
sobretot, lĠinters dels monarques per
adquirir-les, cal fer menci primer dels lligams histrics que han unit el
nostre pas amb el Pasos Baixos i, segon, del paper del propi artista dins
el seu context. En primer lloc, doncs, Espanya ha estat vinculada als Pasos
Baixos ja des de lĠEdat mitjana —des dels Trastmara—
i, molt especialment a Flandes a partir de la reforma religiosa del segle
XVI. Van influir de manera decisiva el gust i sensibilitat que les pintures
religioses dĠaquesta regi van despertar en lĠmbit espanyol. Fins i tot, es
va arribar a desenvolupar un estil a Espanya, corresponent als ltims anys
del segle XV, anomenat Çhispano-flamencÈ per la seua estreta vinculaci amb
aquest estil del nord. En segon lloc s important fer menci del
moment que Patinir va viure i de com el va
aprofitar. Aquest es correspon al voltant del 1500, quan Amberes,
junt amb les ciutats comercials del sud dĠAlemanya i Vencia, presentava una
de les economies ms frtils de tot Europa. Pel que fa a lĠaspecte social s
important destacar tamb lĠaparici i el creixement dĠuna burgesia urbana
molt receptiva respecte a la gestaci de nous corrents artstics com ara b, el
paisatge. Concretament va ser als Pasos baixos on aquest gnere es va
instaurar dĠuna manera ms evident dins el context europeu. No s dĠestranyar
aleshores, que un personatge com Patinir sĠinteresara clarament per aquest gnere i sĠhi dedicara plenament. El pintor no noms va veure tot un
nou camp per explorar i ple de possibilitats sin tamb una eixida econmica
molt frtil. En aquest sentit, Patinir va saber
adaptar-se al competitiu mercat dĠAmberes i a les
seues exigncies. DĠuna banda es va assegurar una clientela adinerada que
sĠinteressava per articles de luxe, com aix ho demostren les seues obres ms
ambicioses, i, de lĠaltra, va ser conscient tamb de les noves classes
burgeses que demanaven tamb obres dĠart per dins un mercat de nivell inferior
amb obres ms barates, com es pot apreciar en els seues pintures de menor
elaboraci. Tenint en compte aquest panorama
scio-econmic s molt important tindre en compte lĠafirmaci dĠAlejandro Vergara establint que Patinir
va saber observar la importncia de lĠespecialitzaci i la innovaci per
fer-se un lloc i consolidar la seua carrera. Es pot afirmar, doncs, que
aquest artista s fill del seu temps, en el sentit de qu va configurar el
conjunt de la seua obra com a resultat dĠall que estava demandant lĠeconomia
artstica dĠAmberes al segle XVI (Vergara, 2007: 33). Aix s com Patinir,
adaptant-se al panorama que acabe de mencionar, va
configurar un estil propi a partir dels convencionalismes o esquemes previs
on la figura, els personatges, dominaven el paisatge, s a dir, ocupaven
sempre un primer pla destacant sobre el paisatge del fons que, al seu torn,
es representava amb menor proporci. Aix es pot observar en un Trptic amb la
Mare de Du de finals del segle XV fet per un pintor annim
—Mestre del fullatge brodat— i que
exemplificaria aquest esquema previ generalitzat a gaireb totes les
representacions contempornies. Doncs b, all que va fer Patinir
va consistir, fonamentalment, en donar-li la volta a aquest esquema establert
de manera que el resultat va ser una obra on el paisatge cobra major
protagonisme i les figures minven considerablement la seua grandria respecte
els elements paisatgstics que lĠenvolten. El tema comena ja a ser un
pretext per recrear-se en la representaci dĠun paisatge. Aquesta s una de
les aportacions clau de lĠartista al context de la histria de lĠart donat
que per primera vegada augmenta el protagonisme dels paisatges, que en obres
anteriors quedaven com a simple tel de fons, s a dir, tenien un carcter
ms anecdtic. Tanmateix, cal dir que la qesti sobre si va ser Patinir el primer o no en dotar dĠaquesta rellevncia els
paisatges ha estat prou discutida: mentre investigadors com Alejandro Vergara asseguren que s ho va ser, altres estudiosos com
Paul Vandenbroeck (conservador al Museu de Belles
Arts dĠAmberes) afirmen tot el contrari i recolzen
la teoria de qu va ser un dels primers per no el primer (Vandenbroeck, 2007: 73). Les seues aportacions, per, no es centren
nicament en el tractament del gnere de manera nova sin tamb en lĠestil
que va emprar per a aconseguir-ho i en la seua frmula pictrica. Aquesta es
basa fonamentalment en composicions horitzontals que conjuguen distintes
perspectives, la utilitzaci dĠuna gama de colors molt concreta
—sobretot verds, blaus i marrons— i la representaci de figures
de tamany redut. Sobretot destaquen les seues
panormiques que solen oferir distints plnols amb perspectiva aria que
permeten lĠobservador delectar-se amb la quantitat de detalls que Patinir sĠesfora per incloure en les seues obres de
major qualitat, s a dir, aquelles que formen part del mercat de productes de
luxe. Per omplir els seus quadres amb aquesta quantitat de detalls, Patinir va haver de re-formular lĠelaboraci de la
perspectiva que segurament sĠhauria ensenyat durant la seua poca
dĠaprenentatge a la manera tradicional. Va optar doncs, per modificar aquest
esquema establert mitjanant la superposici de bandes de terreny en
regressi cap al fons. DĠaquesta manera, a les seues obres els
primers plnols es veuen en perspectiva aria i a mesura que el paisatge
sĠeleva es van acostant a lĠaltura dels ulls. Un altre element poc freqent
en lĠesquema paisatgstic de lĠpoca s la utilitzaci dĠuna recta horitzontal
per separar el terreny o les zones dĠaigua de lĠhoritz, donat que all que
sĠacostumava a fer era tancar els paisatges amb les muntanyes. Tamb hi podem
destacar els elements que es repeteixen als seus quadres de manera general com sn els
camps verds, arbres, plantes, xicotets edificis i grans formacions rocoses.
Aquestes ltimes sn un dels elements ms caracterstics que configuren el
seu estil i que, segurament, sĠinspiren directament en el paisatge de la
regi del riu Mosa, una regi dĠon lĠartista s natural. Per aquesta frmula
pictrica descrita podem trobar distints precedents dins la pintura flamenca
renaixentista del segle XV —amb artistes com Jan van Eyck, Robert Campin o Roger van der Weyden—
per all que encara no sĠhavia fet va ser la sistematitzaci que Patinir va dur a terme i que va acabar formant part de
lĠessncia del seu estil. Aquest paisatgista lĠempra repetidament, donant
lloc a una visi versemblant de lĠexterior. Cosa que demostren tant el seu
reconeixement contemporani com la seua influncia posterior en lĠanomenada
escola paisatgstica del segle XVI. Un ltim aspecte que cal tindre en compte
per comprendre lĠobra de Patinir s el seu mtode
de treball. Al segle XVI en Amberes era com la participaci de distints artistes
dins una mateixa obra. El paisatgista va colálaborar en nombroses obres i
dins el seu taller, era aquesta una prctica molt comuna. s aquesta la ra
per la qual resulta difcil atribuir-li un gran nombre dĠobres que s
encaixen dins el seu estil, per no est clara la seua autoria. s
comprensible, aleshores, que fer un inventari de les seues obres s una feina
rdua i molt discutible. De tots els intents que sĠhan fet per
delimitar aquest inventari podem trobar gran varietat dĠopinions per tamb
sĠha aconseguit arribar a un consens majoritari que atribuiria un total de
dinou obres que els especialistes consideren de la seua m i que van eixir
del seu taller. DĠaquestes en tenim, al seu torn, un total set a Espanya
repartides en coláleccions privades, la colálecci de lĠEscorial, la del
Thyssen i la del Prado. Aquest ltim posseeix la major quantitat dĠobres que
una sola entitat conserva a tota Espanya i que, a ms, pertanyen al grup de
pintures de luxe que Patinir realitzava per la seua
clientela vinculada amb la cort. Sn obres com El
pas de la llacuna Estgia, Panorama
amb cicle de sant Jeroni, El descans en la fugida a Egipte o Les temptacions de sant Antoni Abat.
La resta dĠobres que tamb sĠatribueixen a Patinir,
s a dir, les que no formen part de les dinou anteriors fetes de la seua
prpia m, sn producte del seu taller per no sn realitzades enterament pel
paisatgista sin que sn fruit de la colálaboraci amb els seus aprenents. Hi
ha, per ltim, un ampli grup molt discutit de pintures que formalment
encaixen dins el seu estil per de les quals es dubta la procedncia del seu
taller. Aquestes pintures, segons Vergara, haurien
estat realitzades per altres artistes imitant la frmula de Patinir, que tant havia triomfat, per aprofitar-ne la
tirada comercial dĠaquest tipus dĠobra (Vergara:
2007, 29 i ss). No obstant, el que s s ben segur s que
aquest artista va desenvolupar una gran activitat productiva dins del seu
taller, tant per la quantitat dĠobres seues que van circular arreu dĠEuropa,
com per la quantitat que ens va deixar en el curt perode de temps que va
viure, donat que va morir —dĠacord amb lĠesperana de vida del seu
temps— poc abans del 1524 amb uns 39 o 44 anys. BIBLIOGRAFIA - Vergara, J. i
altres [2007]. Joachim
Patinir. Catlogo crtico. Madrid, Museo
Nacional del Prado. - Duero, A. Diario
del viaje a los Pases Bajos (1520-1524) en Garriga, J. i altres [1983]. Fuentes
y documentos para la Historia del Arte. Renacimiento en Europa. Barcelona,
Gustavo Gili. - Balis, A. Devisscher, H. i altres
[1989]. La pintura flamenca en el Prado. Zaragoza, Ibercaja. - Vandenbroek, P. [2007]. ÇEntre simpata csmica y
observacin distante. El orden natural y moral en la pintura paisajista de Joachim PatinirÈ en Boletn del
seminario de estidios de arte, Universidad de
Zaragoza, 75, 73-108. - Mateo, I.
[2001]. ÇLa pintura flamenca en el Escorial: Roger Van der Weyden, Jheronimus Bosch, Peter
Brueghel y Joachim PatinirÈ,
en Javier, F. i altres, El Monasterio del Escorial y la Pintura,
Madrid, CSIC. - Da Vinci, L.
[1964]. Tratado de la pintura (1452-1519), ed. i trad. de Abril, M. Madrid, Espasa-Calpe. |
|