JACOPO DA PONTORMO

 

 

 

Elies Hostalrich Llopis

Universitat de Valncia

 

Jacopo Carruci, habitualment conegut com Jacopo da Pontormo o simplement il Pontormo —en referncia al nom del seu poble natal, situat en las rodalies dEmpoli—, va nixer el 24 o 25 de Maig de lany 1494.  Fill de Bartolomeo di Jacopo di Martino Carrucci i dAlessandra di Pasquale di Zanobi, son pare fou tamb pintor i, segons es diu, deixeble de Domenico Ghirlandaio, encara que res ms es sap de la seua vida i obra. Pontormo va tindre una infncia dura, ja que sent un xiquet encara, va perdre a una gran part dels seus familiars ms propers. En lany 1499 va morir son pare i en el 1504 sa mare, quedant ell orfe amb tan sols deu anys. Pocs anys desprs va morir el seu avi i Jacopo va quedar a crrec de la seua via Brigida, qui es va encarregar de la seua educaci i a petici de la qual va aprendre a llegir i escriure aix com tamb els rudiments del llat. Als tretze anys, la seua via el va portar al Collegi dels Pupili de Florncia, per a que —segons els costums daleshores— es conservaren i es cuidaren els seus pocs coneixements (Vasari, 1957: 249). All el va deixar a crrec dun familiar lluny anomenat Battista calzolaio (s a dir Batista, de professi sabater). Poc de temps desprs va morir tamb la seua via i Jacopo va haver de portar a la seua germana amb un altre familiar anomenat Niccolaio per, poc de temps desprs, aquesta tamb va morir. Aquesta srie de trgics esdeveniments van contribuir a la formaci, primer durant la infncia, i ms tard en la primera joventut duna persona trista i afligida. Vasari (1957: 250) el descriu com a un jove melanclic i solitari.

 

Aprenentatge i primeres obres

En Florncia, Pontormo va passar en poc de temps per les mans de quatre artistes importants. Segons Vasari (1957: 249), poc de temps desprs darribar, messer Bernardo Vettori el va collocar amb Leonardo da Vinci (1) per a passar desprs a formar part del taller dAlbertinelli, ms tard va estar en el de Piero di Cosimo i, finalment en el 1512, amb Andrea del Sarto, amb qui va estar molt poc de temps a conseqncia duna disputa entre ambds. Aquesta successi de mestres en tan poc de temps demostra que Jacopo, ja en la seua joventut, era una persona de difcil satisfacci i de grans inquietuds, amb una gran mobilitat desperit. Aquest tret s de suma importncia en la vida adulta del nostre artista.

La primera obra independent de Pontormo va ser realitzada mentre aquest treballava al taller dAlbertinelli i fou una Anunciaci xicoteta que mai va ser entregada al seu comitent (un sastre amic seu), ja que aquest va morir abans de que estiguera acabada. Per tant, Pontormo es va haver de quedar amb ella i va decidir donar-li-la al seu mestre daquell moment, Mariotto, qui segons Vasari, la coloc en su taller, ensendola muy orgulloso a todo aquel que quisiera contemplarla (loc. cit.). Sobre aquesta obra afegeix, seguidament Precisamente Rafael de Urbino pas por Florencia y vio la pintura del joven Jacobo, quedando maravillado. Dicho artista le profetiz los xitos que ms tarde fueron realidad (loc. cit.).

Poc desprs de nixer Pontormo, shavia posat al cap de Florncia a Girolamo Savonarola qui, a causa de les seues predicacions, va fer fora de la ciutat a Pere II i, amb ell, als Mdici. No obstant, en lany 1512 aquesta situaci va canviar. El parntesi republic es va tancar i els Mdici, amb el recolzament de les tropes espanyoles, tornaren a Florncia i recuperaren el poder. Un any desprs, la famlia va veure un dels somnis del seu pare, Lloren il Magnifico acomplit: un dels membres de la seua famlia, Joan de Mdici, havia alcanat el cardenalat i ara era anomenat papa, amb el nom de Lle X, assentant, daquesta manera, el seu paper com a famlia ms poderosa dItlia.

Aquest fet va permetre a Pontormo embarcar-se en el seu primer treball important, ja que [] en toda Florencia se encargaban a los artistas, por cuenta de los amigos y devotos de la casa de Mdicis, muchos escudos de armas en piedra, mrmol, en telas y al fresco (Vasari, 1957: 250).

Daquesta manera, els Servites de Maria —Orde mendicant fundada a Florncia el 1233—, que eren palleschi —partidaris de la famlia Mdici en Florncia— van decidir millorar estticament laspecte del seu convent per tal de celebrar lelecci del nou papa i com a conseqncia de la voluntat daquest de concedir el ttol de Jubileu perpetu al santuari de lAnnunciata. Andrea, Franciabigio i Rosso  van treballar tant en el petit claustre com en latri daquesta esglsia. A Andrea di Cosimo li encarregaren un escut darmes del papa Lle X, que aniria collocat en el centre de larc principal de la faana, entre dues figures: la Fe i la Caritat. En veures incapa dacomplir aquesta tasca sencera ell sol, va pensar en el jove Pontormo i li va encomanar que pintara aquestes dues figures. Ens conta Vasari (1957: 250-251) que el jove artista va decidir retirar-se en SantAgostino  alla Porta a Faenza —fet que concorda perfectament amb el seu carcter solitari i introspectiu— fins a haver acabat els dos dibuixos, moment en el qual lils va ensenyar al seu mestre, qui qued vertaderament sorprs amb el seu treball. s precisament aquest treball el que marc el final de la relaci entre aquests dos artistes, ja que [] desde entonces, como ya se ha dicho antes, por envidia o por el motivo que fuere, nunca ms lo trat con cario, y cuando Jacobo iba alguna vez al taller del maestro, no se le abra o bien era echado por los dependientes, de manera que acab por no ir ms (1957: 251).

Quan Andrea acab amb la decoraci de lescut, Pontormo va realitzar les figures amb molta rapidesa i una increble perfecci. No obstant, va pensar en destruir-les, amb la idea de fer-ne daltres basades en un disseny totalment nou, exclusivament seu i de la seua absoluta fantasia, per arrib tard, ja que (per a la seua indignaci) el fresc ja shavia descobert i mostrat a tots (loc. cit.). De nou, Vasari ens mostra el carcter minucis i la gran sensibilitat del nostre artista. Aquesta obra va ser molt alabada per la gent de lՏpoca i li va proporcionar a Pontormo fama i reconeixement. El mateix Michelangelo Buonarroti va dir, al saber que lobra shavia fet per un jove de dinou anys, que Este muchacho ser tal que si contina viviendo, llevar este arte al cielo (loc. cit.).

Durant el carnaval daquell any (1513) (2), tota Florncia estava de festa a causa del nomenament del nou papa Lle X i aquestes festivitats tamb li van suposar alguns encrrecs. Hi havia dues companyies de senyors i cavallers de la ciutat que organitzaven els festejos. La primera, liderada per Juli de Mdici, era la Compagnia del Diamante i laltra, rival i liderada per Lloren de Mdici, sanomenava Il Broncone. Aix, la Compagnia del Diamante va encarregar al llatinista Andrea Dazzi el disseny dun triomf. Aquest va pensar en una obra similar a la dels romans, compost de tres bells carros que representaven la Puerilitat, la Virilitat i la Senilitat amb els mots llatins ERIMUS; SUMUS; FUIMOS respectivament. Els carros van ser construts per Raffaello delle Viviole i lentallador Il Carota. Els motius decoratius van ser pintats per Andrea di Cosimo i els vestits van ser dissenyats per Giuliano da Vinci i Bernardino di Giordano. Les canons van ser escrites per Antonio Alamanni. Pontormo noms va pintar en aquests tres carros algunes histries de metamorfosi dels Dus.

En veure all, el cap de Il Broncone va encarregar —segons Clapp en 1515— a Jacopo Nardi que ingeniara alguna cosa que superara tot all fet per la Compagnia del Diamante i aquest va fer sis carros per tal de doblar als altres i en els quals Pontormo va collaborar pintant les Llegendes de Saturn en el primer carro, Escenes de la vida de Numa Pompili en el segon, Escenes de la vida de Tito Manlius Torquatus en el tercer, La mort de Juli Csar en el quart, Episodis de la vida dAugust en el quint i els Episodis de la vida de Traj en el sext. Desprs daquests carros seguia un sptim, que representava  ledat dor amb multitud de figures en relleu fetes per Baccio Bandinelli i pintures meravelloses treballades per Pontormo. Entre les figures en relleu es trobaven les quatre Virtuts cardinals.

Daquest treball cal dir que adems de las ganancias en efectivo que le proporcionaron estas fiestas, Pontormo recibi tantas alabanzas, que seguramente se puede decir que ningn joven de su edad las recibi nunca en tal magnitud en dicha ciudad (Vasari, 1957: 255), s a dir, que a ms de les remuneracions obtingudes per Pontormo, aquest va veure crixer la seua popularitat fins a tal punt, que sel va tornar a contractar quan Lle X va haver de visitar la ciutat per tal de pintar un arc de fusta construt per Baccio da Montelupo. Aquesta obra estava, segons Vasari pintada amb bellssimes histories, per ja en el moment en que ell escriu la biografia de Pontormo ens afirma que es troba en una condici runosa i que sols en queda una de les histries pintades, que representa a Palas afinant el seu instrument amb la lira dApollo (1957: 255).

Una vegada ms, Pontormo va ser requerit per tal dajudar a un artista de prestigi daleshores a acabar una obra. Se li havia encarregat a Ghirlandaio embellir les aposentes papals —situat en el convent de Santa Maria Novella, antiga residencia dels pontfexs en Florncia— i aquest, davant la impossibilitat dacabar tota la feina en solitari i sota la pressi de limminent retorn de Lle X a la seua ciutat natal, va demanar ajuda al jove Pontormo. No tenim documentaci que certifique la data daquesta tasca, per sabem que va ser comenada cap a lestiu del 1515 i que degu estar acabada abans del 15 de Novembre del 1515, data en la que Lle X va entrar en Florncia.

A Pontormo se li va encarregar pintar algunes coses en la capella en la qual el Papa hauria descoltar la santa missa cada mat. Aquesta capella, est situada en la cara nord del convent i el seu sostre est format per una volta de can, de manera que crea dues llunetes al tallar amb les parets. En una daquestes dues llunetes (la que est sobre la porta), Pontormo va pintar, al fresc, una Santa Vernica sostenint el sudari. A ms, en el centre de la estncia, en un gran tondo, va pintar a Du Pare descendint (Clapp, 1916: 11-12).

Pontormo va treballar, seguidament (3), en la esglsia de San Rufillo, situada en la Piazza dellOlio, darrere de lArquebisbat de Florncia. En aquesta esglsia va realitzar, en una capella, una Sacra conversazione al fresc, constituda per la Verge Mara amb el seu fill en braos, larcngel sant Miquel, santa Llcia i dos sants ms agenollats. En la part superior del fresc hi havia una lluneta, en la qual, Pontormo, va pintar una imatge de Du pare amb alguns serafins al voltant (4). Actualment, les restes daquesta obra es preserven en la capella di san Luca, dins de la Basilica della Santissima Annunziata a excepci de la pintura de la lluneta, que va ser destruda.

Els xits laborals precedents del nostre artista, van fer que se li encarregara pintar una Visitaci en el Chiostrino dei Voti, dins de la Basilica della Santissima Annunziata, la qual va acabar en lany 1516. Les figures de Fe i Caritat de lAnnunziata, les decoracions de la capella en les aposentes papals i la Sacra conversazione de San Rufillo, constitueixen els primers xits de Pontormo, quan tenia a penes dinou anys, que hui dia encara perviuen. Encara que aquestes no revelen el talent de les seues obres posteriors, aquest s que es comenava a prefigurar, ja que es mostraven certs trets que desenvoluparia en la seua edat adulta, com la refinada estranyesa dels caps, lՈgil moviment de les figures i levident atracci cap a la novetat, ja present en les obres aquestes com, ms tard, en obres de maduresa.

 

Cap a un protomanierisme, primeres experimentacions (1518-1520)

Dacord amb el que diu Freedberg (1992: 181), les primeres experincies que podem considerar, en Florncia, com a linici del Manierisme es redueixen a lactivitat de dos artistes, curiosament dos alumnes dAndrea del Sarto: Jacopo Pontormo i Il Rosso. Fins a lany 1518, ambds havien continuat vinculats a lestil imperant, encara que Pontormo havia assimilat amb major profunditat que Rosso lestil clssic, la qual cosa provocaria que les transformacions posteriors daquest estil per part de Pontormo foren ms intenses i de majors conseqncies histriques.

No obstant, 1518 va constituir la data que va marcar la introducci de novetats estilstiques considerables en la obra dambds. En Pontormo, aquestes novetats es van reflectir en la taula que pint, amb el tema de la Visitaci, en lesglsia de San Michele Visdomini. Aquesta pintura no representa, de cap manera, una culminaci en la obra i lestil de Jacopo, sin un punt de partida cap a la innovaci estilstica i el creuament de les fronteres del classicisme. Per la intenci de Pontormo no fou la de negaci de lestil anterior, com a una cosa negativa. Saprecia que parteix de propostes ben assentades dins de lestil clssic. Hi ha influncies de Leonardo, dAndrea i de Fra Bartolommeo. Aquesta obra no pass desapercebuda en lՏpoca sin que va ser molt coneguda i admirada. Per exemple, Vasari afirma, entre altres elogis, que Se puede decir, sin equivocarse, que sta es la tabla ms maravillosa pintada por Pontormo (1957: 257) i, a ms, tamb es sabut que la arxiduquessa Maria Maddalena va intentar comprar-la per 1000 scuddi, per li van negar la compra per ser part inalienable de la herncia i del llegat cultural de Francesco Pucci (Clapp, 1916: 126).

La direcci cap on apuntava la nova actitud iniciada per aquesta ltima obra es va manifestar en una de les obres principals, que Pontormo va pintar entre lestiu de lany 1518 i la tardor del 1519. Salvi Borgherini va encarregar a un important grup de pintors la decoraci de la cambra nupcial per al seu fill Pierfrancesco, amb ocasi de les seues noces amb Margherita Acciaiuoli. En aquesta tasca, Pontormo va ocupar un dels llocs, pintant tres cassetons basats en escenes de la vida de Josep i un panell de Josep en Egipte.

Encara que les quatre xicotetes pintures van tindre fama (Clapp, 1916: 22), Vasari parla del plaf en concret com una de les millors obres de Pontormo quien quiera contemplar las bellezas de sus Cabezas, la distribucin de las figures, la variedad de las posturas y ademanes, de su inagotable inventiva, mire [...] la historia bastante grande y toda en figuras pequeas: representa a Jos en Egipto (1957: 158-159). Precisament sobre aquesta ltima obra, Linda Murray ens comenta que: Aqu la tesis propuesta por el Manierismo se encuentra ya plenamente elaborada: el pintor no est ya condicionado por la perspectiva ni por la necesidad de presentar el tema de una manera racional y objetiva. Puede utilizar la luz y el color, el claroscuro y la proporcin como le plazca, y puede tomar elementos prestados de cualquier fuente (1995: 150) i, el que encara s ms important: Slo est obligado a crear una imagen interesante que exprese las ideas inherentes al tema (loc. cit.).

A aquests anys pertanyen tamb els primers retrats coneguts (5) de Pontormo (6). Dos exemples daquests sn el Retrat de Cosimo il Vecchio i el Retrat dun jove.

 

Intervenci en Poggio a Caiano (1520-1522)

Els Mdici van desenvolupar els seus rituals cortesans al voltant de certs complexos rurals anomenats Ville medicee. Aquestes ville medicee constituen vertaders microcosmos i expressen el mxim nivell de larquitectura renaixentista i barroca. Entre totes, la que ens ocupa, degut a la participaci en ella del nostre pintor, s la Villa medicea di Poggio a Caiano, tamb coneguda sota el nom dAmbra que est situada en el municipi que li dona nom: Poggio a Caiano. Aquesta vila fou patrocinada per Lloren il Magnifico i construda entre els anys 1470 i 1474. Aproximadament entre el 1520 i el 1521, el papa Lle X va decidir decorar el gran sal com a tribut a la memria de son pare.

Lencrrec complet constava de dues llunetes i dos grans frescs i en ell van treballar, a ms de Pontormo, Andrea del Sarto i Franciabigio. Pontormo va decidir comenar la seua tasca amb una de les llunetes. Fou Paolo Giovio, bisbe de Nocera qui va escollir el tema de Pomona i Vertumnus pensant en un passatge de les Metamorfosis. Al mateix temps que Pontormo treballava en la seua lluneta, Franciabigio i Sarto es van encarregar de cadascun dels dos frescs, i s precisament aquestes tres obres el que ens queda de lencrrec ja que, malauradament, el seu patrocinador Lle X va morir l1 de Desembre de lany 1521 amb el que es van suspendre les obres al gran sal de la vila deixant aix inacabat un projecte decoratiu qu, en les prpies paraules de Freedberg de haberse realizado entonces en su integridad, hubiera llegado a ser el equivalente florentino de los grandes ciclos decorativas de la escuela romana (1992: 182). Afegeix que la pintura de Pontormo fou el resultat dun procs laboris i quasi segurament posterior a un viatge realitzat a Roma per tal destudiar la Capella Sixtina, on estableix contacte amb lart de Michelangelo.

Es conserven tants dibuixos preliminars per a aquesta obra (Clapp, 1916: 30) que podem fer una mena de seguiment pels passos que Pontormo va seguir des de la idea general, en la seua forma embrionria, fins al resultat final, en la seua forma artstica. En aquests dibuixos, tant en lestudi dels personatges com en els dissenys preparatoris globals, saprecia la influncia de Michelangelo a la qual, no obstant, el disseny final li deu poc (Clapp, 1916: 30-36), ja que Pontormo, a pesar de sucumbir a la fascinaci de lart de Michelangelo s encara capa dalliberar-se, fet que podem observar en la forma en qu tracta el tema el pintor. Afegeix Freedberg que a un primer diseo que responda al estilo clsico heroico, exagerado en clave miguelangelesca, le sucedi una interpretacin del tema, carente por completo de retrica y casi sin explcito carcter narrativo, contraviniendo as, por su renuncia a la retrica y la declamacin, los principios del estilo clsico (1992: 183).

 

Estada a la Cartoixa i influncia de Drer i tornada a Florncia (1522-1530)

Segons apunta Vasari (1957: 261), en lany 1522, Pontormo es va installar en la Certosa del Galluzzo, un monestir cartoix de la Toscana, situat a tres milles de Florncia. Vasari atribueix aquest fet a dues raons; en primer lloc, en aquest any es va declarar la pesta a Florncia, amb el que molta gent havia demigrar, motiu pel qual no va dubtar en acceptar lencrrec de realitzar algunes pintures al fresc en el claustre daquest monestir. No obstant, una vegada installat all (amb la nica companyia del seu aprenent Bronzino), Pontormo va descobrir que en aquell lloc podia trobar una tranquillitat i una soledat que estaven, com ja hem dit altres vegades, en consonncia amb el seu carcter i que li van fer decidir que haba llegado la ocasin de esforzarse para mostrar al mundo que haba adquirido an mayor perfeccin y una tcnica diferente de la que haba usado hasta entonces (loc. cit.).

Sabem que Pontormo era una persona extremadament inconformista —va passar, per exemple, per les mans de molts mestres en la seua joventut— i amb una gran mobilitat desperit. Quan sen va adonar de qu el naturalisme dAndrea li suposava una limitaci, va buscar lestmul que necessitava en les primeres obres de Michelangelo, com ja sha dit abans. El contacte amb les obres daquest artista va canviar el seu estil, convertint-lo en un de ms personal. A causa del seu estudi, durant els seus anys daprenentatge, del cartr de la Batalla de Caccina —del qual diu Freedberg (1992: 36) que pel seu mfasi formalista i el seu virtuosisme avanava la mentalitat de lart postclssicPontormo va modificar profundament el seu ideal de la forma.

No obstant, Pontormo va comenar a trobar-se enfrontat a lestil de les obres madures de Michelangelo, al mateix temps que aquest estil comenava a obsessionar a tota Florncia, comenant aix una mena detapa dels michelangelleschi. Pontormo va voler fugir de la tirania del cnon de la forma de Michelangelo i va aterrar en Alemanya, amb lestil de Drer, grcies a algunes estampes que havien arribat a Florncia des dAlemanya, gravades per les mans daquest artista (Vasari, 1957: 261). Vasari critica durament aquesta decisi. En les pgines que parlen de la estana de Jacopo en la Certosa hi trobem aquestes declaracions: toda la dulzura, la gracia y la finura con que la Naturaleza dot al arte de Pontormo qued alterada y bastante ofendida por la crudeza y poca flexibilidad de la imitacin alemana (1957: 262) o No es posible comprender que un hombre como Pontormo hubiese podido martirizarse tanto para imitar una manera artstica nueva, cuando la Naturaleza, en su sabidura, le haba concedido todos los dones necesarios para que su arte gustase [...] a todo el mundo a les quals segueixen moltes altres.

Cinc van ser els frescos que va pintar Pontormo al claustre de la Certosa sobre el tema de la Passi de Crist: La oraci en lhort, Crist davant de Pilatos, El cam cap al calvari, Piet i La resurrecci. El seu estat actual s runs i aquest fet s un dels factors de que sels atribueixen uns efectes tan disruptius que, de segur, van tindre en molta menor mesura quan estaven intactes.

La diferencia destil entre Poggio i la Certosa s gran. Vasari (1957: 262) escriu que ning no podria distingir el Crist davant Pilatos de la obra dun pintor ultramunt (7). Aquesta afirmaci s, no obstant, una exageraci (Clapp, 1916: 40) ja que Pontormo noms es va limitar a prendre prestat certes peculiaritats de vestimenta, actitud, contorn o siluetes. Les tapisseries, que Pontormo havia intentat, de forma vehement, canviar, segueixen sent florentines i la pinzellada, el disseny i els tipus, italians.

A banda del cicle de cinc obres de la Passi del claustre, Pontormo va pintar un quadre amb El sopar dEmmas per a lhostatgeria i un altre amb la Nativitat per a laposenta del prior.

La imitaci de lestil de Drer va suposar una interrupci en levoluci del seu talent natural. No obstant, aquesta exploraci intellectual de tcniques del nord no va influir en les arrels del seu art, dherncia florentina, i una vegada aquest va deixar dinteressar a Jacopo, el va abandonar sense deixar cap resta dell en el seu estil posterior (Clapp, 1916: 45). Com ens explica Vasari, fent referncia a obres posteriors, En dicha capilla pareca que Jacobo hubiese vuelto a su antigua tcnica, que tantos honores le haba proporcionado (1957: 265).

En lany 1525 i ja de nou en Florncia, li van encomanar la decoraci duna capella al fresc, tasca que constava de diverses parts i que mantindria al nostre artista ocupat fins a lany 1528. En la cpula va pintar a Du Pare i els quatre patriarques (hui dia perdut); va pintar a cadascun dels evangelistes en un dels quatre tondi; en el mur de la dreta, Pontormo va pintar una Anunciaci i, sobre laltar, va fer una de les seues obres ms importants, tant histricament com estilstica: una taula pintada a loli que t com a tema El Davallament de la creu i que, segons Freedberg (1995: 187) seala la maduracin de la capacidad y personalidad artstica de Pontormo. Encara que es segueix apreciant la influncia de Drer en certs aspectes, aquesta sha tornat molt discreta.

Entre els anys 1527 i 1531, Florncia va passar per la seua ltima crisi. El 16 de Maig de lany 1527, desps del saqueig a Roma en aquest mateix any, els Mdici van ser derrotats de nou i expulsats de la ciutat, fet al que va seguir un efmer govern republic que va establir el gran Consell. No obstant, en el 1530, desprs de resistir durant vuit mesos de forma heroica, els republicans van cedir davant lexrcit espanyol. La repblica fou abolida en el 1532, quan el Papa Climent VII va anomenar duc de Florncia a Alexandre de Mdici convertint, daquesta manera, el govern de repblica a monarquia hereditria.

A pesar de qu Pontormo va estar treballant durant el perode entre 1525 i 1528 en la capella Capponi, no vol dir que no acceptara altres encrrecs. Durant el perode de 1526-1528 sobserva, en la resta de les seues obres, una de les caracterstiques que ms saproxima als principis del classicisme: la voluntat harmnica que presenta en elles (Freedberg, 1995: 188). Aquest cert retorn al classicisme es torna a esvair de nou cap a lany 1529 amb obres com el retaule de Santa Ana o la Madonna amb el xiquet, obra de la qual Vasari comenta que demuestra que no se le haba quitado de la cabeza el sistema alemn (1957: 266). Com apunta Freedberg, es poden establir similituds entre algunes obres daquesta poca i altres del perode dimitaci de Drer, com per exemple el retaule Santa Ana i el Sopar dEmmas; entre la Crucifixi al fresc procedent de Boldrone i la Piet, obra en la qual havia ja introdut elements de primitivisme compositiu i emocional que reprn, ara de nou, en la Crucifixi, posant a prova els lmits del nou vocabulari. A ms, el Martiri de la legi tebana mostra, de nou, alguna de les excentricitats emotives del perode inicial de Pontormo i, de forma ms patent, les seues arbitraries extravagncies pel que fa al dibuix anatmic. No obstant, aquest retorn no sha de veure com una rendici de Pontormo davant les dificultats de la disciplina de la seua fase classicista o de lharmonia estrictament consistent que Pontormo shavia exigit; En paraules de Freedberg como suceda en su primera ruptura con el clasicismo, la presente merma debe ser entendida, ms bien, como una liberacin de ataduras y la apertura hacia recursos inditos de estilo (1995: 189).

 

De 1530 a 1545: cap a un estil definitiu

Amb el triomf dels Mdici en Florncia desprs del setge, Climent VII orden a Octavi de Mdicis continuar les obres en el Gran Sal en Poggio a Caiano. Com que Franciabigio i Andrea del Sarto havien mort, la tasca va ser encarregada per complet a Pontormo (Vasari, 1957: 267). Continua Vasari dient-nos que de seguida va ordenar Pontormo el tapiat i es va posar a treballar amb els cartrons per que, no obstant, no va arribar a comenar mai les pintures, fet que atribueix a que Bronzino, el seu ajudant, no estiguera present en aquell moment. Aquest projecte es va abandonar totalment amb la mort del seu patrocinador, Climent VII, lany 1534.

Trobem, per tant, un xicotet espai temporal descassesa productiva. Per aquest no sha dentendre com una disminuci del potencial creatiu de Pontormo. Com apunta Clapp (1916: 59), Pontormo va estar reconsiderant el significat del cnon formal michelangelesc de les tombes de san Lorenzo. Citant les seues prpies paraules: What his contemporaries imitated superficially, he now strove to comprehend profoundly [El que els seus contemporanis van imitar superficialment, ell es va esforar per comprendre-ho profundament] (Clapp, 1916: 59-60).

L՜nic cartr que ens ha arribat de la decoraci programada en Poggio a Caiano presenta una composici esplndida, estranya en el seu equilibri, espaiosa i plena de moviment. En forma i esperit, aquest disseny difereix completament de la lluneta situada en el mateix edifici onze anys abans (Clapp, 1916: 61). Mostra un Joc de pilota que prolonga lestil del Martiri de la legi tebana per amb un michelangelisme ms explcit i literal (Freedberg, 1995: 189).

Durant aquesta poca, Pontormo va realitzar dos quadres (8) sobre esbossos que Michelangelo havia preparat (Vasari, 1957: 268) (9). Malauradament coneixem les versions que altres artistes van fer dels mateixos esbossos, per no les de Pontormo (Freedberg, 1995: 189). El que si que sabem, grcies a la biografia de Vasari, s que aquests van ser molt apreciats (Vasari, 1957: 268). Tamb se li va encarregar la decoraci duna altra vila medicea, la de Careggi (Vasari, 1957:  270), arreglada per voluntat del duc Alexandre. Lencrrec consistia en pintar dues lgies, per al qual li va ajudar Bronzino. En la primera van pintar en cada peu figures de la Fortuna, la Justcia, la Victria, la Pau, la Fama i lAmor. Lamentablement, no van arribar a pintar la segona lgia, ja que van assassinar al duc Alexandre el 13 de Desembre de 1536 (Vasari, 1957: 270-271).

Desprs del nomenament de Cosme de Mdici com a duc, aquest va ordenar la intervenci de Pontormo en la Villa di Castello, pintant una lgia. En aquest cas, lobra de Pontormo no va satisfer les expectatives que en ell shavien depositat, encara que aquest fet no va ser motiu per a que el duc deixara de confiar en les seues habilitats.

 

La fase final: de 1545 a 1557

Entre els anys 1535 i 1545 Pontormo va ser, de forma molt evident, michelangelesc. En certs dibuixos daquestes poques s visible el fort inters que va tindre en les frmules daquest. Ens mostra la meravellosa penetraci del seu esperit aix com la perseverana de Pontormo per ampliar la seua comprensi de forma plstica. Cap al 1540, Pontormo havia comprs i assimilat el mecanisme, per aix dir-ho, de lart de Michelangelo. No obstant, encara amb les figures enginyosament imitades, es va veure incapa de dotar-les del pols vital necessari per a insuflar-les vida. No era tant un creador, en lantic sentit potic de la paraula, com un artista en el ms modern dels sentits: un artes interessat en els problemes ocults del seu art. Per aquesta ra les allegories que havia creat en Carregi o Castello no li van satisfer. La mera forma michelangelesca deix datraurel i la mera composici cientfica, deix dinteressar-li. Per a Bronzino, Vasari, Bandinelli i Tribolo, la mera imitaci del cnon de Michelangelo fou un fi en si mateix; per a Pontormo, aquest cnon, ara profundament estudiat, es va convertir en el que la resta dels cnons havien significat per a ell, el material previ duna nova forma de decoraci. Aquesta fase final en el desenvolupament de la seua carrera fou la ms incompresa.

Loportunitat per a expressar-se en els termes del seu nom material va vindre de la m dun encrrec de Cosimo per a decorar la capella de Sant Lloren. Els Mdici havien sigut els senyors daquesta esglsia des de feia generacions i Pontormo fou escollit per a la decoraci de la mateixa. No obstant, i per desgrcia, ara solament podem aspirar a apreciar de forma difusa el grau de satisfacci que aquest va aconseguir. Els frescos van ser destruts en lany 1742 per una generaci suficientment incompetent per a apreciar-los i entendrels. No s sorprenent que per als qui eren devots de la mera representaci, aquestes pintures foren incompreses des del principi. Vasari, ja en lՏpoca, posa veu a les critiques dient-nos que quien quiere forzar la Naturaleza, arruina todo lo bueno que esta le ha dado (1957: 275).

Segons Vasari (1957: 275), Pontormo va morir als seixanta-tres anys dedat, atacat per una forta hidropesia. A la seua mort i encara que moltes vegades no haja sigut el suficientment valorat —bona mostra daquest fet sn alguns testimonis de Vasari—, sin tot el contrari, ens va deixar, a banda dun gran corpus dobres, obert el cam al desenvolupament del Manierisme.

NOTES

(1) Amb aquest fet, Vasari dona per sentat que la seua formaci com a pintor comena al voltant dels seus tretze anys, s a dir entre el 1506 i el 1507. No obstant, sembla digne de menci el que Clapp, en referncia a aquest fet, ens diu: Vasari implies that Jacopo's training as a painter did not begin until 1506-1507, although, from a document that I have discovered, it appears to be not unlikely that before April  10, 1503, he had already begun his apprenticeship, for on that day the monks of Santa Maria Novella, wishing to record the terms upon which they had sold a house in the Gualfonda to Albertinelli, had a deed drawn up in which mention is made of a Jacopo Carucci. Since, between 1500 and 1505, no adult of that name is referred to in either the Catasto or the Consorteria, we are, it would seem, justified in believing that the Jacopo in question was none other than our master, although he was, of course, only a child (1916: 5).

 

(2) Hi ha en aquest esdeveniment diverses versions. Segons Vasari, el primer carnaval va tindre lloc en 1513 (1957: 252) i del segon no sespecifica cap data (1957:  253). Segons Clapp el primer va tindre lloc en el 1514 i el segon un any ms tard, en el 1515 (1916: 13).

 

(3) Segons Clapp, aquest va ser el seu primer encrrec important i el situa entre 1512 i 1513: We do not know to whom Jacopo owed his first important commission. It was for a fresco which was once in a chapel of San Ruffillo in Piazza  dellOlio — a work for which we have no documents. Vasari places it after the Faith and Charity of the facade of the Annunziata. We have, however, every reason to conjecture that it was executed between the autumn of 1512 and the summer of 1513 (1916: 7-8).

 

(4) Segons Vasari (1957: 256). Seogns Clapp, en aquesta lluneta es representava a Du Pare amb Querubins (1916: 8).

 

(5) El retrat de GiovannAntonio Lappoli i el del gendre de Becuccio Bicchieraio amb un amic han sigut perduts (Clapp, 1916: 25).

 

(6) Al menys els primers retrats exempts, ja que sabem que, per exemple, en Josep en Egipte va retratar a Bronzino (Clapp, 1916: 25).

 

(7) El terme, original del llenguatge eclesistic durant la Edat Mitjana, descrivia a un membre del papat que no era itali i que, per tant, venia de ms enll de les muntanyes (en referencia a les muntanyes alpines), es va utilitzar tamb per a altres persones en poques posteriors. A partir de la reforma protestant, el terme es va reciclar.

 

(8) Un Noli me tangere per a Alfonso Davolo del qual Alessandro Vitelli li va demanar amb posterioritat una copia i un quadre amb Venus i Cupido per a Bartolomeo Bettini.

 

(9) I no solament els va preparar, sin que, a ms, va expressar el seu desig de que Pontormo fora qui tradura a pintura aquests dissenys en cartr.

 

 

BIBLIOGRAFIA

 

      Clapp, F. M. [1916]. Jacopo Carucci da Pontormo. His life and work, New Haven, Yale University Press.

      Freedberg, S. J. [1992]. Pintura en Italia: 1500 a 1600, Madrid, Ctedra.

      Murray, L. [1995]. El alto renacimiento y el manierismo, Madrid, Ediciones Destino.

      Vasari, J. [1957]. Vidas de Artistas Ilustres Vol. IV, Barcelona, Iberia.

 

 

CATLEG

      Fede e Carit [Fe i Caritat], 1513-1514. Pintura al fresc, 125x460 cm. Museo del cenacolo di Andrea del Sarto, Florncia.

      Episodio di vita ospedaliera [Episodi de vida hospitalria], ca. 1513. Pintura al fresc, 91x150 cm. Galleria dellAccademia, Florncia.

      Sacra conversazione di San Rufillo [Sacra conversa de San Rufillo], ca. 1514. Pintura al fresc. Basilica della Santissima Annunziata, cappella di San Luca, Florncia.

      Visitazione (Visitaci), 1514-1516. Pintura al fresc, 392x337 cm. Basilica della Santissima Annunziata, Chiostrino dei Voti, Florncia.

      Veronica, 1515. Pintura al fresc, 307x413 cm. Cappella dei Papi, Chiesa di Santa Maria Novella, Florncia.

      Dio Padre benedicente [Du Pare en benedicci], 1515. Medall pintat al fresc, 120 cm de dimetre. Cappella dei Papi, Chiesa di Santa Maria Novella, Florncia.

      Tondi e riquadri con putti, stemmi medicei [Tondos i cassetes amb putti i armes dels Mdici], 1515. Pintures al fresc, tondos de 60 cm de dimetre i cassetes de 75 cm de costat. Cappella dei Papi, Chiesa di Santa Maria Novella, Florncia.

      Ritratto di un gioielliere [Retrat dun joier], ca. 1516. Oli sobre taula, 69x50 cm. Muse du Louvre, Pars.

      Giuseppe venduto a Putifare [Josep venut a Putifar], 1517-1518. Oli sobre taula, 58x50 cm. National Gallery, Londres.

      Supplizio del fornaio [Suplici del forner], 1517-1518. Oli sobre taula, 58x50 cm. National Gallery, Londres.

      Giuseppe riceve richieste daiuto dai fratelli [Josep es revella als seus germans], 1517-1518. Oli sobre taula, 35x142 cm. National Gallery, Londres.

      Giuseppe in Egipto [Josep en Egipte], 1518-1519. Oli sobre llen, 44x49 cm. National Gallery, Londres.

      Sagrada Familia e santi [Sagrada Famlia i sants], 1518. Oli sobre cartr, 214x185 cm. Chiesa di San Michele Visdomini, Florncia.

      San Quintino [Sant Quint], ca. 1518. Oli sobre taula, 163x103 cm. Pinacoteca comunale, Sansepolcro.

      Ritratto di Cosimo il Vecchio [Retrat de Cosimo el Vell], 1518-1519. Oli sobre taula, 86x65 cm. Galleria degli Uffizi, Florncia.

      San Giovanni Evangelista [Sant Joan Evangelista],  1518-1519. Oli sobre taula, 180x55 cm (al centre), 180x70 cm [en la part superior]. Chiesa di San Michele a Pontorme, Empoli.

      San Michele Arcangelo [Sant Miquel arcngel], 1518-1519. Oli sobre taula, 180x55 cm (al centre), 180x70 cm (en la part superior). Chiesa di San Michele a Pontorme, Empoli.

      Adorazione dei Magi [Adoraci dels Mags], 1518-1519. Oli sobre taula, 85x191 cm. Galleria Palatina, Palazzo Pitti, Florncia.

      Vertumno e Pomona [Vertumne i Pomona], 1519-1521. Pintura al fresc, 461x990 cm. Villa medicea, Poggio a Caiano, Florncia.

      Orazione nellorto [Oraci en lhort], 1522-1523. Pintura al fresc, 300x290 cm. Certosa del Galluzzo, Florncia.

      Cristo davanti a Pilato [Crist davant Pilat], 1523, 1524. Pintura al fresc, 300x290 cm. Certosa del Galluzzo, Florncia.

      Andata al Calvario [Cam al calvari], 1523-1524. Pintura al fresc, 300x290 cm. Certosa del Galluzzo, Florncia.

      Piet, 1524-1525. Pintura al fresc, 300x290 cm. Certosa del Galluzzo, Florncia.

      Resurrezione [Resurrecci], 1523-1524. Pintura al fresc, 232x290 cm. Certosa del Galluzzo, Florncia.

      Cena in Emmaus [Sopar en Emmas], 1525. Oli sobre llen, 230x173 cm. Galleria degli Uffizi, Florncia.

      San Giuliano [Sant Juli], 1526-1527. Pintura al fresc, 307x127 cm. Galleria dellAccademia, Florncia.

      Crocifissione con la Madonna e san Giovanni (Crucifixi amb la Madonna i sant Joan), 1526-1527. Pintura al fresc, 307x175 cm. Galleria dellAccademia, Florncia

      Sant'Agostino [Sant Agust], 1526-1527. Pintura al fresc, 307x127 cm. Galleria dellAccademia, Florncia.

      Deposizione [Davallament], 1526-1528. Oli sobre taula, 313x192 cm. Cappella Capponi, Chiesa di Santa Felicit, Florncia.

      Annunciazione [Anunciaci], 1526-1528. Pintura al fresc en dues parts cadascuna de les quals mesura 250x110 cm. Cappella Capponi, Chiesa di Santa Felicit, Florncia.

      Quattro tondi con Evangelisti [Quatre tondos amb els Evangelistes], 1526-1528. Oli sobre taula, el dimetre de cadascun s de 70 cm. Cappella Capponi, Chiesa di Santa Felicit, Florncia.

      Madonna col Bambino e san Giovannino [Madonna amb el xiquet i sant Joan], 1526-1528. Oli sobre taula, 86x73 cm. Galleria degli Uffizi, Florncia.

      Ritratto di giovinetto [Retrat dun jove], 1529-1530. Oli sobre taula, 85x61 cm. Pinacoteca Nazionale di Palazzo Mansi, Lucca.

      Nativit di san Giovanni Battista [Naixement de sant Joant Bautista], 1529-1530. Oli sobre taula, 54 cm de dimetre. Galleria degli Uffizi, Florncia.

      Madonna col Bambino, santAnna e quattro santi [Madonna amb el xiquet, santa Ana i quatre sants], ca. 1528. Oli sobre taula, 228x176 cm. Muse du Louvre, Pars.

      Ritratto di Alessandro deMedici [Retrat dAlexandre de Mdici], 1534-1535. Oli sobre taula, 97x79 cm. Philadelphia Museum of Art, Filadlfia.

      SantAntonio abate [Sant Antoni abat], 1540-1545. Oli sobre llen, 78x66 cm. Palazzo Pitti, Florncia.