|
Wine: food, drug or medicine perhaps? In this
article the author looks at the many beneficial effects of moderate wine
consumption, which have been described in recent years. These effects
are due to polyphenolic compounds that are present in wine and which act
as antioxidants and cardiovascular protectors.
El vi forma part de la nostra cultura des de fa
aproximadament uns 6.000 anys, fonamentalment en la franja mediterrània.
Probablement el vi és, al costat de l’aigua i la llet, una de les
begudes més antigues que es coneixen. Això no obstant, la
consideració social del vi ha canviat al llarg de la història,
però sobretot en les darreres dècades.
Fins als anys seixanta, el vi era considerat com un aliment més,
molt arrelat en la cultura mediterrània. S’ha estimat que fins
el 10% de les calories totals que ingeria l’ésser humà adult,
més l’home que la dona, es prenien en forma de vi. A partir dels
anys seixanta, va començar a reduir-se el consum de vi, que va
ser substituït per altres begudes amb alcohol o sense. Aquest canvi
el provocà l’aparició de potents empreses multinacionals
que fabricaven aquestes altres begudes i que amb noves tècniques
de mercat van aconseguir desplaçar el vi del seu lloc natural.
A més a més, a partir dels anys vuitanta, es va produir
una associació directa entre vi i droga. Com a exemple podem esmentar
les campanyes publicitàries de la Direcció General de Trànsit
en què es mostrava que la suma de tres copes de vi i un cotxe era
igual a una ambulància. El vi va passar a ser considerat una droga
i el seu consum es va reduir encara més. Això no obstant,
a mitjan dècada dels noranta es va començar a parlar dels
efectes beneficiosos sobre la salut de consumir moderadament vi. Aquests
efectes beneficiosos són el resultat de les conclusions de l’estudi
Monica, que va donar lloc a allò que avui coneixem com a “paradoxa
francesa”.
El projecte Monica (Multinacional Monitoring
of Trends and Determinants in Cardiovascular Disease) va ser un projecte
coordinat per l’Organització Mundial de la Salut que es va realitzar
entre els anys 1985 i 1991 i en el qual participaren un total de trenta
centres pertanyents a setze països d’Europa. Aquest projecte tractava
d’establir les possibles fluctuacions geogràfiques tant en la morbilitat
com en la mortalitat per patologia cardiovascular, fonamentalment patologia
coronària. Els resultats d’aquest projecte fins cert punt van ser
sorprenents, ja que a França la mortalitat per patologia coronària
era la tercera part de la mitjana de tots els països participants
en l’estudi, a pesar de no existir variacions en altres factors de risc
com ara el consum de greixos saturats, nivells de colesterol en la sang
o tabaquisme. La incidència més alta es va produir en els
països nòrdics, on va assolir una mortalitat per patologia
coronària de quasi 600 casos per cada 100.000 habitants. Aquest
fet es coneix com la paradoxa francesa.
L’explicació d’aquesta paradoxa es
va buscar en la dieta dels francesos, que fonamentalment és una
dieta de tipus mediterrani. Aquesta dieta es caracteritza per la presència
de quantitats elevades de fruites, verdures i oli d’oliva com a aportació
de greixos i per un consum moderat i fins i tot alt de vi. És més,
quan s’analitzen els resultats dels tres centres francesos que participaren
en el projecte Monica, es va observar que la mortalitat per patologia
coronària a Tolosa era notablement inferior a la dels altres dos
centres (Taula
1). En realitzar les enquestes nutricionals, es va observar que, encara
que no existien diferències significatives en el consum total d’alcohol
entre els habitants de les tres zones (al voltant de 36 grams per dia
i persona), a Lille i a Estrasburg la ingesta d’alcohol la dividien a
parts iguals entre vi i cervesa, mentre que a Tolosa pràcticament
tot l’alcohol es prenia en forma de vi.
Diversos estudis epidemiològics han demostrat que el consum moderat
d’alcohol disminueix el risc de patologia cardiovascular. Aquests estudis
s’han realitzat comparant bevedors moderats d’alcohol (entre 15 i 40 grams
per dia, que equival a entre un i tres gots de vi cada dia); alcohòlics
(més de 70 grams cada dia); i no bevedors. La incidència
més baixa de mort per patologia cardiovascular es produeix en els
bevedors moderats d’alcohol. A més, aquests estudis també
han posat de manifest que en els consumidors de grans quantitats d’alcohol
es produeix un augment del risc de morir per causes no relacionades amb
l’aparell cardiovascular. Això no obstant, com es pot desprendre
del projecte Monica, el vi, a més de l’efecte de l’alcohol per
se, exerceix una protecció addicional.
Aquest efecte protector addicional del vi
sembla relacionat amb el seu alt contingut en compostos polifenòlics
(Taula
2). El grup de polifenols el formen una gran varietat de compostos
d’origen vegetal que es caracteritzen per la presència d’almenys
un grup fenol en la seua estructura (Figura
1). Són productes essencials per a la fisiologia vegetal. S’ha
estimat que hi ha més de 8.000 polifenols diferents. Estructuralment
van des d’estructures simples com els àcids fenòlics a polímers
d’alt pes molecular com els tanins (Taula
3).
La ingesta total de polifenols en l’ésser
humà és difícil de calcular, però es pensa
que és molt alta, perquè pot superar el gram per dia en
algunes poblacions. Això no obstant, fins fa molt poc de temps,
l’interès nutricional d’aquests compostos estava en els efectes
adversos que produeixen. Aquests efectes són deguts al fet que
alguns polifenols, com ara els tanins, precipiten proteïnes presents
en els aliments i també formen complexos insolubles amb alguns
oligoelements i per tant disminueixen el valor nutricional dels aliments.
A més inactiven alguns enzims gastrointestinals,
amb la qual cosa disminueix la seua digestibilitat. Malgrat això,
des de fa una dècada s’estan descrivint els efectes beneficiosos
de la ingesta de compostos polifenòlics. Aquests efectes són
producte del fet que la majoria d’aquests compostos actuen com a antioxidants
i, per tant, podrien tenir efectes beneficiosos sobre malalties en què
l’oxidació representa un paper important, com ara les malalties
cardiovasculars, algunes malalties neurodegeneratives com l’Alzheimer
o el Parkinson, el procés d’envelliment o el càncer. En
la darrera dècada els compostos polifenòlics han despertat
un gran interès en la comunitat científica. A hores d’ara,
molts s’investiguen en profunditat per determinar si resulten útils
com a anticancerígens i en el tractament d’altres malalties de
gran transcendència social.
Un aspecte interessant és si aquest
efecte protector l’exerceixen per igual tots els tipus de vi. Si ens referim
a la quantitat total de polifenols no hi ha dubte que el vi negre en té
molts més que el blanc (Taula
2), mentre que els vins rosats es troben en una posició intermèdia.
A més s’han realitzat diversos estudis que demostren que el vi
negre presta major protecció cardiovascular que no el vi blanc.
D’altra banda, una beguda molt habitual com la cervesa té una quantitat
relativament petita de polifenols, mentre que el te conté una concentració
alta (Taula
2).
Per acabar, no hauríem d’oblidar que
el vi conté alcohol i que el consum excessiu d’alcohol és
perjudicial per a la salut, perquè causa danys importants en molts
òrgans, especialment en el fetge, i augmenta la incidència
de determinats tipus de càncer, com el d’esòfag o el d’estómac,
entre altres. A més el consum de petites quantitats d’alcohol produeix
una disminució en els reflexos i en l’atenció, amb què
augmenta el risc d’accidents. També cal destacar que l’alcohol
produeix dependència psicofísica i addicció. Tot
això a pesar que normalment el consum de vi no és de tipus
compulsiu com el d’altres begudes de major graduació.
 -
|