ESMENES
DEL COL·LECTIU DE BURJASSOT
ALS DOCUMENTS PER A LA IX ASSEMBLEA D'EUPV
MANIFEST POLÍTIC:
Apartat 1 ("CANVIAR EL MÓN DE BASE"), pag.8-11: traure l'apartat del Manifest per tal de no
tancar el debat, sinó continuar-ho en unes
Jornades
organitzades a l'efecte.
Justificació: aquest apartat preten analitzar el devenir
del món i de l'esquerra des de 1975 fins l'actualitat.
Tanmateix, aquesta és una tasca excessivament complexa per a
resoldre-la en un par de fulls en la introducció del Manifest.
És positiu iniciar un debat sobre aquestes
qüestions, i en aquest sentit la
presentació a l'Assemblea d'EUPV de l'apartat esmenat hauria
acomplit la seua finalitat, però és difícil que es
desenvolupe plenament en aquest marc, raó per la qual seria
convenient no tancar el debat. En aquesta línia de no tancar el
debat,
i de respecte a la pluralitat interna d'EUPV, on són possibles
diferents enfocaments d'aquestes qüestions, en aquesta esmena no
es
presenta un text alternatiu, tenint en compte a més que aquest
apartat no és imprescindible per a la coherència global
del Manifest Polític, que pot començar perfectament amb
el següent apartat on diu "El segle XXI el
començàrem amb el crit de "és
possible"". A tal efecte, i com a elements per al
debat, es plantegen els següents:
No és
raonable liquidar la situació del moviment obrer (i social) en
tot el món durant aquest periode afirmant que "va anar
llanguint des de la crisi energètica fins no manifestar-se
pràcticament més que davall la forma d'ajuda
humanitària", ni menys
proclamant "una desaparició quasi total de la
consciència de classe i, abans que res, de classe obrera"
(pag.8, línies 30-36). El cert
és que la classe obrera continua existint en tots els
països capitalistes (de fet, no hi ha capitalisme sense classe
obrera: una cosa és que per una banda el desenvolupament
tecnològic i per altra banda l'increment de la precarietat hagen
generat una major heterogeneïtat al si de la classe treballadora,
i altra postular que "el capitalisme ha destruït les
estructures socials que donaven identitat a la classe obrera
tradicional" (pag.11, línies 8-10): la identitat de la classe obrera o
treballadora rau en la seua realitat social en el marc d'unes relacions
de producció que continuen essent capitalistes, i no es redueix
a la consciència d'aquesta realitat, consciència que
és la que pot haver estat entrebancada, que no destruida, per
l'esmentada heterogeneïtat), i en aquest periode de més de
30 anys s'han produït grans mobilitzacions obreres en tot el
món. Per no parlar de les mobilitzacions obreres en
Latinoamèrica i en Corea, per exemple, podem recordar les
més recents mobilitzacions en França i en Itàlia,
incloent vagues generals. També durant aquest periode es va
produir en Espanya la gran Vaga General del 14-D, així com
altres de menor impacte però amb un seguiment considerable. Cal
recordar que el ningunejar la darrera Vaga General en Espanya va
produir el descrèdit d'Urdaci i de la TVE controlada pel PP,
recollits posteriorment en una sentència judicial?
És una greu
imprecissió parlar de "règims comunistes" (pag.8,
línia 54) per a referir-se
als règims burocràtics de l'Est d'Europa, que res tenien
a veure amb la societat comunista, sense classes ni Estat, de que
parlara Marx. Quan aquests règims existien, aquesta terminologia
era utilitzada únicament pels anticomunistes. El seu ús
és ací el que permet parlar de "l'afonament
comunista" (pag.9, línia 2).
En això cal ser molt clars: el PCE va estar molts anys criticant
la degeneració burocràtica d'aquests règims, per a
que ara es puga incloure a la seua posició política, el
comunisme, en l'afonament dels mateixos: la "derrota sense
pal·liatius" (pag.10, línia 49) va ser d'aquests règims
burocràtics, i encara que tots vam patir les seues
conseqüències per falta de contrapés a la voracitat
del capitalisme neoliberal i imperialista, aquells que vam criticar el
seu dia aquells règims, i que per cert vam ser vilipendiats pels
seus dirigents, no tenim ara per qué considerar-nos
copartíceps de la seua derrota.
I una cosa seria
dir que l'enduriment de les posicions capitalistes genere noves
dificultats a les quals ha de fer front el projecte de
transformació radical, i altre afirmar que per això
aquest projecte "pràcticament ha desaparegut com a
alternativa positiva" (pag.9, línies 11-14). També és simplista parlar
genèricament de "el decliu i descomposició de
l'espai de l'esquerra política i social" (pag.9, línies
8-9), sense precisar temps ni lugar.
Caldrà recordar que en les darreres eleccions europees van
avançar els altres components del Partit de l'Esquerra Europea i
de l'Esquerra Unitària-Esquerra Verda Nòrdica,
retrocedint únicament IU?
És
també simplista afirmar que "ni la funció ni la
forma que va adoptar la crítica social en el segle passat
serveixen per a afrontar la tasca" (pag.9, línies 38-40). A banda de l'ambigüitat de
l'expressió "crítica social" (a qué es refereix?
parla del marxisme, de l'anarquisme o de ambdues? preten
finiquitar-los?), el que caldria fer és analitzar quins
components de les teorias i moviments socials crítics dels segle
XX continuen vigents en l'actual segle XXI, en el fons i en la forma, i
quins han esdevingut obsolets.
Liquidar
"les dues dècades que van del 75 al 95" dient que "han sigut de desconcert"
és altra greu
simplificació, encara que s'afegisca "de recerca d'un
espai en el futur" (pag.9, línies 48-50) . El cert és que en aquestes
dècades es van produir grans mobilitzacions socials i
desenvolupaments teòrics i pràctics alternatius,
parcialment arrelats en el que va representar el Maig del 68. Es van
desenvolupar nous moviments socials o van adquirir noves
característiques, com va ser el cas del moviment ecologista, el
moviment pacifista i el moviment feminista. Així, correspon a
aquest periode l'eclosió del moviment ecologista, que per una
banda va generar les organitzacions polítiques Verds i per altra
banda va impregnar d'una o altra manera a totes les organitzacions
progressistes, condicionant en molts casos les actuacions
governamentals. Es va desenvolupar també un fort moviment
pacifista en Europa, amb fites com la lluita contra els
Euromíssils o contra l'OTAN en Espanya. I es van desenvolupar
les noves corrents característiques del feminisme actual. Cal
subrratllar que el neixement d'IU (i d'EUPV) està arrelat en
aquestes mobilitzacions, amb un paper especialment rellevant del
moviment anti-OTAN. No és possible entendre el context i
l'origen de les lluites actuals ignorant-les, ni es pot impulsar un
relleu generacional ningunejant el paper jugat per la generació
anterior en la construcció de l'alternativa.
En aquest periode
sorgeix també el moviment zapatista en Chiapas, i allí es
realitza el I Encontre Intercontinental per la Humanitat i Contra el
Neoliberalisme, que va concloure amb la crida a desenvolupar, amb
l'ajuda d'Internet, Xarxes internacionals alternatives de
comunicació i de resistència. Aquest és el context
previ on es produeix la mobilització de Seattle que sol
consider-se l'acta de neixement del moviment antiglobalització o
altermundialista, però que no va sorgir del no res, sinó
que va
ser possible per les xarxes prèviament desenvolupades, amb
diversos precedents, com el Moviment Antimaastricht en Europa.
I una cosa
és que defensem la necessitat del moviment plural i
alternatiu d'esquerres que vol ser Esquerra Unida, i que no cap dins de
l'organicitat d'un únic partit polític, i altra que es
considere un "mite" l'organicitat
de partit i es declare que "és impossible continuar
aspirant a un partit orgànic d'eixes característiques"
(pag.10, línies 51-56), cosa
que no té res a veure amb la realitat que ens envolta. I
també dins d'EUPV hi ha si més no un Partit que vol
desenvolupar la seua organicitat, des d'un funcionament
democràtic i no autoritari, i encara que això no
té per qué ser compartit per tota EUPV, si més no
hauria de ser respectat. El text també confundeix el
desenvolupament de l'estructura de les forces productives amb un
suposat canvi de l'estructura capitalista de les relacions de
producció: la investigació científica i el
progrés tecnològic estan generant noves estructures en
xarxa, on la intercomunicació horitzontal, utilitzant recursos
com Internet, té un pes creixent. Però l'adopció
d'estructures en xarxa per les organitzacions alternatives, que no
suposa renunciar a l'organicitat sinó desenvolupar noves formes
d'organicitat, no s'ha d'entendre com una suposada
"adaptació al capitalisme flexible" (pag.10, línies 56-58): la "flexibilitat capitalista" és
la desrregulació de les relacions laborals, no la
renúncia a l'autoritarisme dels propietaris dels mitjans de
producció.
Per altra banda,
és si més no confús afirmar que "fa molt de
temps que hi ha diversos socialismes (no sols un)" (pag.11,
línies 1-2). Si parlem de
"socialismes" com a "realitats socials", podem dir que no hi ha cap. Si
parlem de "socialismes" com a diferents vies nacionals, això
té poc a veure amb la pluralitat dins de cada realitat nacional.
Si parlem d'organitzacions polítiques que porten la paraula
"Socialista" en la seua denominació, podem dubtar que
això garantisca el seu caràcter socialista. Altra cosa
seria participar seriosament en un debat tan interessant com el que
actualment es dóna al voltant de l'anomenat "Socialisme del
segle XXI", i en aquest marc entendre que hi ha diferents plantejaments
en debat, però això no suposa donar per bó que tot
la forest és orenga, ni acceptar un caràcter equivoc del
termini "socialisme" admetent que es puga considerar com a tal un
sistema sense propietat social dels mitjans de producció.
Apartat 2 ("CONJUNTURA INTERNACIONAL"):
Pag.11, línia 44: suprimir
", amb ella,".
Justificació: no és correcte donar a entendre que
la capacitat mobilitzadora de masses del moviment alterglobalitzador
és una conseqüència de la seua popularitat
mediàtica en Occident (cal suposar que es refereix a Europa i
els EE.UU., per tal com en Amèrica Latina hi ha una forta
mobilització contra l'ALCA i els TLC). Més bé el
seu ressó mediàtic va ser forçat per la seua
capacitat mobilitadora: Seattle va passar d'Internet al carrer sense
passar prèviament pels mitjans massius de comunicació.
Pag.12, línia 27: suprimir,
després de "resistència", "voluntarista".
Justificació: una actuació solament és
voluntarista si està desvinculada de la realitat social.
Pag.13, línia 51: substituir
"no té voluntat política" per "la majoria dels governs no
tenen voluntat política".
Justificació: la voluntat política no és
atribuible al món genèricament, sinó als agents
polítics i socials.
Pag.14, línies 48-51: substituir
", amb Luis Macas com aglutinador de l'esquerra i l'indigenisme de
Pachakutik" per "les forces
d'esquerra oposades al neoliberalisme".
Justificació: hi ha diferents candidats oposats al
neoliberalisme, com Luis Macas de Pachakutik, Marcelo Larrea d'ALBA i
Rafael Correa d'Alianza PAIS, i sembla que és aquest darrer al
que les enquestes donen més possibilitats de guanyar.
Apartat 3 ("L'ACTUAL CICLE POLÍTIC A ESPANYA"):
Pag.18, línies 28-40: substituir
el paràgraf per:
"El triomf del PSOE en les eleccions del 14 de març del 2005 va
obrir una porta per a desbloquejar els conflictes nacionals de la
realitat plurinacional de l'Estat Espanyol. Aquesta era l'expectativa
en Euskadi, en la perspectiva d'un procés de pau que posara fi a
la violència política, en Catalunya, que ha obert el
procés de canvi en les estructures territorials, o en la resta
de l'Estat, on també es compartien les expectatives de, passat
el 25 aniversari de l'actual Constitució, superar algunes de les
seues limitacions i l'herència franquista".
Justificació: donar una redacció més
acurada, tenint en compte que la primera proposta de reforma d'Estatut
va venir d'Euskadi, i que després del 14 de març no va
haver atemptats terroristes en Euskadi, de manera que no sembla
correcte afirmar que "contuava dessagnant-se".
Pag.18, línia 47: substituir
"Sabater" per "Zapatero".
Justificació: cal revisar el producte dels traductors
automàtics...
Pag.21, línia 25: substituir
"proporcionalitat" per
"capacitat redistributiva".
Justificació: precisament per a acomplir amb la seua
funció redistributiva, els impostos directes (sempre que no
siguen de "tram únic") augmenten més que proporcionalment
amb la renda; es a dir, qui guanya el doble ha de pagar més del
doble. Els que són proporcionals són els impostos
indirectes: amb el mateix percentatge d'IVA, per exemple, qui se gasta
el doble paga el doble.
Pag.24, línia 46: afegir al
final "contribuint així a erradicar la
prostitució".
Justificació: precisament la consecució de la
protecció social integral i de la llibertat sexual el que ha de
portar és a erradicar la prostitució. Cal assenyalar que,
encara que en el programa electoral es mantinga la formulació
consensuada d'erradicar l'explotació sexual, en la mesura que
ací, al Manifest, s'estan plantejant objectius a mitjà i
llarg termini, cal explicitar l'objectiu d'erradicació de la
prostitució.
Pag.26, línia 9: substituir
"l'Estat del Benestar" per
"benestar social que garantisca la gratuitat dels serveis
públics i la extensió de les prestacions socials en la
perspectiva del socialisme".
Justificació: l'expressió "Estat del Benestar"
està intrínsecament vinculada al model
socialdemòcrata-keynesià; referint-se a aquest, caldria
posar-ho sempre entre cometes; parlant d'un nou model cap al futur, cal
evitar aqueixa expressió, perfectament substituible, en el marc
del text, per la de "benestar social".
Pag.27, lineas 31-35: sustituir
desde el punto y seguido por "La iglesia Católica al
igual que
muchas otras religiones, suponen uno de los mayores soportes para las
sociedades patriarcales y siguen siendo un importante obstáculo
en el camino de la igualdad de género. En el primer caso existe
una
evidente discriminación en su propio seno, y también
ciertas manifestaciones externas que van desde declaraciones, arengas
y posturas en temas de sexo, aborto, etc. hasta la separación
por sexos en los colegios del OPUS. Existen también otras
religiones en las que la mujer se contempla como un mero objeto ,
propiedad del hombre, el cual decide como se viste, con quien se
casa, de qué puede trabajar, etc."
Justificación: dar una redacción más
matizada, no excluyendo que pueda haber expresiones religiosas
respetuosas con la igualdad de género y no atribuyéndoles
de forma generalizada el fomento y justificación de la violencia
hacia las mujeres.
Pag.27, línies 49-51: suprimir
des del punt i seguit.
Justificació: no es valora.
Apartat 4 ("LA SITUACIÓ POLÍTICA AL PAÍS
VALENCIÀ"):
Pag.28, línia 58: substituir
"l'Estat" per "el Govern
central".
Justificació: la Generalitat i els Ajuntaments
també són Estat.
Pag.29, línia 26: substituir
"Estats Units" per "el Govern
de Bush".
Justificació: és una redacció més
respectuosa amb el poble nordamericà, i més coherent amb
la línia següent on es parla de "el Govern d'Aznar" i no de
"Espanya".
Apartat 5 ("ELS MOVIMENTS SOCIALS"):
Pag.37, línies 30-31: substituir
"innegable representació entre la majoria dels treballadors i
treballadores" per "la seua
funció de representació del conjunt dels treballadors i
treballadores".
Justificació: tot i reconeguent als sindicats aquesta
funció, les baixes taxes d'afiliació fan que aquesta
representació no siga "innegable".
Pag.37, línea 55: añadir
al final: "La globalización y la cada vez
mayor presencia de empresas transnacionales, crean, por otro lado, la
necesidad de buscar nuevas estrategias de lucha a nivel Europeo e
incluso mundial y que ineludiblemente pasan por la existencia de
sindicatos fuertes y con capacidad organizativa más allá
de los propios países." MINORITARIA (4-4-1)
Justificación: contextualizar la perspectiva sindical en
el marco de la globalización.
Pag.39, línia 55: afegir
"El moviment ecologista s'expressa també, com hem assenyalat, en
les mobilitzacions contra la depredació urbanística".
Justificació: encara que s'ha fet referència
abans, si no s'inclou ací queda coixa la descripció de
l'ecologisme actual al País Valencià.
Pag.40, línia 9: afegir:
"Caldrà tanmateix estar vigilants per a mobilitzar-se contra
noves agressions imperialistes, com la que puga produir-se contra Iran,
i impulsar l'exigència de la retirada de les tropes espanyoles
d'Afganistan".
Justificació: plantejar una perspectiva
d'actuació futura, i en coherència amb la campanya d'IU
en relació amb Afganistan.
Pag.40, línia 29: afegir,
darrere del punt i seguit: "així com en l'homenatge anyal
a la guerrilla antifranquista en Santa Cruz de Moya".
Justificació: completar una llaguna.
Pag.40, línia 47: substituir
"ha conclós" per "pot
concloure".
Justificació: no renunciar a modificar el projecte de
Llei de la Memòria.
Pag.41, línia 4: substituir
"La desaparició" per
"L'afebliment".
Justificació: no donar per desaparegut un moviment obrer
reivindicatiu i a l'ofensiva.
Pag.41, línia 20: afegir,
després de "el botellón, les drogues, la petita
delinqüència, el bulling i la pornografia", "utilitzats per
una banda com a instruments per a canalitzar el malestar juvenil per
vies d'escapament individual i no d'acció col·lectiva
reivindicativa, i per altra banda com a justificació".
Justificació: tal com està redactat, sembla que
el botellón i les drogues foren l'alternativa a "l'espai privat
o a l'espai d'oci, igualment privat i classista"; cal destacar les dues
cares de la moneda.
Apartat 6 ("ESQUERRA UNIDA DEL PAÍS VALENCIÀ"):
Pag.42, línia 32: afegir
"en bona part" abans de
"l'estructura a través de la qual es fan els programes
electorals".
Justificació: en l'elaboració inicial dels
documents per a la Convenció Programàtica han participat
altres instàncies, com les Secretaries.
Pag.42, línia 44: afegir al
final "i evitant les disfuncionalitats que es puguen derivar de
les duplicitats entre Àrees i Secretaries".
Justificació: donar un toc d'atenció sobre
això, en coherència amb la proposta d'Estatuts on
s'inclou una mesura per a integrar les Secretaries en les Àrees.
Pag.43, línia 35: afegir,
darrere de "forces polítiques", "parlamentàries".
Justificació: hi ha forces polítiques de caire
estatal sense representació parlamentària que
també reconeixen el caràcter plurinacional de l'Estat.
Pag.44, línea 45:
añadir: "EUPV es necesaria para todos aquellos que no se
resignan a que las tremendas desigualdades que existen en el mundo y en
nuestro propio país, se perpetúen indefinidamente.
Es necesaria para los que no se resignan a que inevitablemente, la
destrucción de la naturaleza, la contaminación, el cambio
climático, etc. sean la herencia que dejemos a nuestros hijos.
Es necesaria para los que no entienden que el
sufrimiento por las guerras injustas, por los niños que mueren
todos los días de hambre, por los que mueren de
enfermedades que se pueden curar, etc. sean el pasaporte para una vida
mejor, sino por el contrario, creen que es el máximo exponente
de la degradación del ser humano. En definitiva, EUPV es
necesaria para los que no se conforman con denunciar las injusticias,
sino que además, quieren trabajar para superarlas; desde las
instituciones y desde los movimientos sociales en los que EUPV
participa, creando conciencia, pero también presentando
alternativas. Para quien EUPV no es necesaria, es para los grandes
monopolios, los gobiernos conservadores, los explotadores, las iglesias
que amansan a los débiles, y en fin para aquellos que tienen
intereses en perpetuar las desigualdades actuales."
Justificació:
reafirmació i especificació de la necessitat d'EUPV.
Pag.44, línia 54: suprimir
"es a dir,".
Justificació: no hi ha correspondència entre els
binomis carrer-institucional i alternatiu-concret.
Pag.46, línies 42-51: substituir-les
per "recau en que s'ha demostrat que Esquerra Unida era
l'únic pilar que sustentava l'Entesa per falta de força
real de la resta de socis".
Justificació: no hi ha cap necessitat de denigrar als
nostres companys de camí, i fa mal efecte culpabilitzar als
altres.
ESTATUTS:
Pag.55, líneas 26, 30 y 31 (Artículo
14): sustituir "al
menos" por "como
mínimo".
Justificación: redacción más clara.
Pag.56, línies 40-41 (Article 15):
substituir ", respectant en
tot cas les normes en quant a la paritat de sexes" per ". Es respectaran en tot
cas les normes en quant a la paritat de sexes".
Justificació:
amb la
redacció actual es pot entendre que els canvis per a recuperar
la
paritat s'haurien de fer únicament entre els elegits per llista
oberta.
Pag.62, línia 65 (Article 30):
afegir "en el seu cas" abans de "els Estatuts".
Pag.77, línia 16 (Article 69):
substituir "seran revisats" per "podran ser revisats".
Justificació: no obligar a revisar els Estatuts en cada
Assemblea.
TOTES LES ESMENES ES PRESENTEN PER UNANIMITAT LLEVAT D'ALTRA
ESPECIFICACIÓ.