Llegís al LEVANTE-EMV
d'avui 18 de novembre que Juan Carlos, rei d'Espanya, entestat en donar
a Cuba lliçons de democràcia, va afirmar en La Habana que
en Espanya s'ha dut endavant "un empeño común en el respeto
de los derechos humanos, basado en la libertad y en una democracia verdadera
que ha hecho posible la reconciliación".
En quedar-me bocabadat,
vaig pensar si la memòria m'havia fet una mala passada. Però
no. Repassant l'hemeroteca, trobe que efectivament s'havien iniciat diligències
penals contra els claustrals de l'Assemblea d'Estudiants Nacionalistes
en la Universitat de València com a presumptes responsables d'una
campanya de protesta per la presència d'un representant de la corona
espanyola en la commemoració dels Cinc Segles d'aquesta Universitat,
i precisament el seu Claustre del 8 de novembre va demanar, defensant la
llibertat d'expressió, l'arxiu del procés judicial obert.
Bé, ja sabem que
normalment els discursos del rei no els redacta ell, sinó que s'els
escriu el Govern. Es probable que fins i tot el rei ignore que hi ha fiscals
que volen empresonar a uns joves per criticar la corona. Però tot
això demostra com d'agosarat és anar posant a Espanya com
a exemple de democràcia davant d'altres països, com és
el cas de Cuba.
I parlem estrictament de
llibertats polítiques, com és el cas de la llibertat d'expressió.
Perquè si parlem de drets humans d'altre tipus, de caràcter
socioeconòmic (dret al treball, a la vivenda, a l'educació,
a la salut...), no és que Espanya no puga donar lliçons,
és que, en particular, està a anys llum dels nivells assolits
a Cuba.
Però parlem de llibertats
polítiques. Parlem de llibertat d'expressió. Parlem del dret
a criticar al Cap de l'Estat (el rei), del dret a criticar el sistema polític
(la monarquia), sense arriscar-se a ser imputat penalment pel sistema judicial.
És clar que sense aquestos drets no es pot presumir, ni molt menys,
de tenir una democràcia vertadera.
I fins i tot, clar, caldria
plantejar que en una "democràcia vertadera" el poble hauria de poder
elegir al Cap de l'Estat. Que no altra cosa, per cert, és la república.
Sí. Ja sé
que es pot parlar de processos històrics, de les condicions de sortida
de la dictadura franquista, de que la "reconciliació nacional" es
va fer, amb totes les seues limitacions (pel que fa a la "reconciliació"
i pel que fa a allò "nacional"), al voltant d'una Constitució
que, encara que tinguera clares mancances democràtiques (com l'assenyalada
al paràgraf anterior), va possibilitar el seu dia la sortida de
la llarga nit del franquisme.
Però qui plantege
totes aquestes qüestions està relativitzant la democràcia
vigent a les condicions històriques que l'han fet possible, i per
tant hauria de ser especialment prudent a l'hora de fer afirmacions que
qüestionen el dret d'altres pobles a la construcció de les
seues vies democràtiques.
Solament aquells que critiquem
sense reserves les limitacions de la nostra democràcia, en referència
a principis democràtics de caràcter universal (els mateixos
que ens porten a donar suport al procés contra Pinochet i similars),
podem amb coherència criticar fraternalment (lluny de la prepotència
dels nostres governants) les limitacions democràtiques del sistema
polític cubà, sense oblidar que aquest també està
sotmès a forts condicionaments històrics, com en particular
el criminal bloqueig nord-americà, i fins i tot les accions terroristes
promogudes si més no des de territori nord-americà.
Però al mateix temps
hem de denunciar la perversitat dels que, quan parlen de democràcia
a Cuba, estan pensant en expropiar la revolució per a la minoria
de privilegiats que s'aprofitarien de la tornada a un règim capitalista,
com ha passat a l'Est d'Europa. Perquè el problema és, precisament,
com ajuntar, en tot el món, els drets polítics i els drets
socials, essent conscient de que els primers solament es poden realitzar
plenament en el marc dels segons. L'autèntica llibertat d'expressió,
per exemple, no suposa únicament que no empresonen a la gent per
dir allò que pensa, sinó que dispose de mitjans per a difondre
les seues opinions.
I en aquest sentit, aspirem
a que el poble de Cuba, com el nostre, pugem arribar a una democràcia
vertadera en la qual pugem decidir el nostre destí sense supeditar-nos
al pensament únic vinculat a la globalització del capital
financer...