DIGUEM NO PER ALTRA EUROPA POSSIBLE
Rafael Pla López
coordinador del PCPV de la ciutat de València
En febrer està previst un Referèndum sobre el projecte de
Tractat Constitucional Europeu. Tanmateix, és poca la
informació a la que la majoria de la gent ha pogut accedir sobre
el seu contingut. Aquesta falta de informació, i la llunyania en
que es veu Europa a pesar d'afectar fortament la nostra vida
quotidiana, pot dificultar el debat i l'oposició al projecte de
Tractat i afavorir que siga aprovat amb una gran abstenció, com
ja va passar en les Eleccions Europees. Per altra banda, solament
aquesta falta d'informació pot fer creibles afirmacions com que
es tractés d'un pas suposadament positiu però insuficient
cap a una Europa social i democràtica. Realmente, el Tractat
proposat el que fa és "constitucionalitzar" alguns dels trets
més antidemocràtics i antisocials del projecte europeu
que s'ha vingut desenvolupant en els darrers anys, un projecte
neoliberal basat en la sacralització del mercat, en la
línia del que van ser els tractats de Maastricht i Niza, i que
al restringir el paper de la inversió pública està
posant en perill, per exemple, la continuitat de les drassanes
públiques d'Izar al nostre país. En aquestes condicions,
afirmar que dir no al projecte de Tractat Constitucional significa
donar suport als anteriors tractats és una
fal·làcia profundament deshonesta. Precisament aquells
que volem una Europa dels pobles, democràtica, social i de pau,
ens veiem forçat a oposar-nos al projecte que ens presenten.
El cert és que un Estat que pretengués funcionar a la
manera del que contempla el projecte de Tractat Constitucional, amb un
Parlament que ni tan sols té capacitat d'iniciativa legislativa
pròpia, sinó que solament pot legislar conjuntament amb
el Consell de Ministres a proposta de la Comissió Europea o per
recomanació del Banc Central Europeu o a petició del
Tribunal de Justícia o del Banc Europeu d'Inversions (articles I-20, 23, 26 i 34), no acompliria
els requisits democràtics per a ser admés en la mateixa
Unió Europea. I no solament això, sinó que
manté la clàusula introduida al tractat de Maastricht
prohibint a
totes les institucions i organismes fins i tot intentar influir en els
Bancs Centrals (article III-188). I això afecta tant al Parlament
Europeu com als Parlaments dels Estats membres, amb el qual es devalua
també el seu funcionament democràtic donant
preeminència als Bancs Centrals sobre els representants de la
sobirania popular.
I pel que fa a la Carta de Drets, enlloc de requerir als Estats
la seua aplicació restringeix aquesta a les
competències de la Unió (article II-111), de les quals
s'exclou, per cert, pel que fa a la política social, les
remuneracions, el dret d'associació i sindicació i el
dret de vaga (article III-210).
En canvi, el projecte de Tractat Constitucional sí té
molt ben definit el seu caràcter militarista, obligant als seus
Estats membres a "millorar progressivament les seues
capacitats militars" i en connexió amb l'OTAN (article I-41).
Per altra banda, i pel que fa als suposats beneficis del projecte
europeu centrat en l'establiment de l'euro com a moneda única,
els coneixedors de l'anglés poden llegir el reportatge del
darrer número del Time, on un conjunt d'economistes expliquen
com aquest ha estat favorable per als beneficis empresarials,
però perjudicial per al comú dels consumidors que han
patit la pujada de preus dels productes de consum habitual. No
és d'estranyar, per tant, que el adalils del sistema capitalista
defensen aquest projecte d'Europa i de Tractat Constitucional.
És més difícil d'entendre que defense el sí
al tractat qui tanmateix critica els dèficits democràtics
i socials d'aquest projecte, com no siga des de la resignació,
la submissió i la impotència per a plantejar alternatives
al mateix.
En aquestes condicions, quan escolte parlar de "Sí
crític" o "Sí exigent" no puc evitar pensar que en
realitat es tracta d'un "Sí, bwana".
NOTA:
la numeració dels articles i algunes referències textuals
han estat adaptades al text finalment sotmés a Referèndum.