(ÀLBUM DE FOTOS)

No vaig a esmentar a les moltes persones amb les quals he col·laborat durant els 34 anys durant els quals he estat oficialment professor de la Universitat de València, o durant els 45 anys durant els quals he estat vinculat, d'una o altra manera, a aquesta Universitat, i moltes de les quals han passat de ser professors meus a ser colegues en la docència, o de ser alumnes a ser professors. I no els vaig a esmentar perquè serien inevitables oblits que després lamentaria. Però faré una única excepció amb Llorenç Ferrer, que m'ha acompanyat als llarg de tots aquests anys, primer com a professor de Mecànica Clàssica, després com a director de la meua Tesi Doctoral. Que va ser qui me va introduir en la Teoria de Sistemes, el camp en el qual he desenvolupat la meua tasca investigadora. I amb qui en els anys 70 vam encetar una experiència de renovació pedagògica que adelantava alguns dels trets del que ara es planteja en el marc del Procés de Bolonya, si més no abans dels retalls pressupostaris que està patint. I com a degà, primer de la Facultat de Ciències i després de la Facultat de Matemàtiques, En Llorenç Ferrer va encapçalar el procés de la seua transformació democràtica durant la transició. Després hem seguit col·laborant al si del que es va anomenar Bloc per una Universitat Progressista, Moderna i Valenciana, que Llorenç presidia, i al si de la Sociedad Española de Sistemas Generales, que continua presidint. La meua llarga i estreta relació amb el professor Llorenç Ferrer és una palesa expressió de la vinculació, al llarg de tota la meua vida universitària, entre el compromís acadèmic i el compromís social. En el marc de la Matemàtica Aplicada sempre he considerat que les Matemàtiques, a més de ser divertides, que ho són i molt, podien ser un instrument per a la transformació de la realitat, i en particular per a la transformació social, ajudant a entendre els processos de canvi del sistemes complexos, com són els sistemes socials. De fet, durant molts anys he estat treballant en el desenvolupament de Models Matemàtics d'Evolució Social, tant en la realització de treballs propis com dirigint tesis doctorals.

En relació a això vaig a contar dues anècdotes de sentit contrari: la primera un tant ominosa, la segona més esperançadora:

Fa molts anys, després que vaig presentar en un Congrés una ponència sobre teoria matemàtica de l'aprenentatge, se me va apropar un home i me va dir que la meua teoria podia ser útil en el camp al qual treballava, demanant-me còpies dels meus treball. S'els vaig donar, i quan me va donar la seua targeta vaig llegir "Capitán de Corbeta, del Gabinete de Psicología del Estado Mayor de las Fuerzas Armadas". I sempre he tingut el reconcomi de si les meues teories haurien estat utilitzades per a fer "enginyeria social", com deia Pep, menjant-lis el coco als reclutes.

I anys després, vaig perdre part dels prejudicis que tenia envers Estats Units en un Congrés internacional sobre Cibernètica al qual vaig assistir en Pittsburgh, Pensilvania. Com es podeu figurar, anava amb certa prevenció sobre el que me podria passar, especialment tenint en compte que era poc després de l'11 de setembre. Però no solament no vaig tenir cap problema, sinó que me van donar el primer premi del Congrés per una comunicació que essencialment consistia en un Model matemàtic per a la superació del capitalisme.

D'aquesta manera, i parafrasejant a Alfonso Carlos Comín, podria dir igualment que he estat comunista en la Universitat i matemàtic en el Partit, per exemple elaborant propostes de sistemes electorals per a millorar el seu funcionament democràtic. Ara deixaré d'estar físicament en la Universitat (com ha estat publicat, seguiré present en el Ciberespai), però continuaré essent matemàtic en el Partit. Perquè m'hauré jubilat com a professor, però com a matemàtic u no es jubila mai.

Campus de Burjassot, 1 d'octubre de 2010