Logo de la Universitat de València Logo UV RCC-Harvard Logo del portal

Formar els millennials per ser líders ètics: el repte dels educadors

  • 3 de juliol de 2017
Image de la noticia

La Universitat de Harvard ha publicat en el seu canal de YouTube el Cinquè Col·loqui Internacional IECO-RCC: Educating millennials for ethical leadership and Trust.

El Col·loqui ha estat organitzat per iniciativa de Manuel Guillén, professor del Departament de Direcció d'Empreses Juan José Renau Piqueras, director de l'IECO i Representant de la Universitat de València en el Real Colegio Complutense a Harvard. Aquesta activitat va reunir el passat 23 de març a més de quaranta acadèmics i professionals de l'àrea de Boston, Washington i Chicago amb l'objectiu de reflexionar sobre el repte de l'educació de la generació Millennial en principis ètics per influir en el futur de les organitzacions.

La reflexió d'aquesta cinquena edició del Col·loqui Internacional IECO-RCC Harvard ha girat al voltant del paper dels educadors com a mentors i models de referència a l'hora de formar els professionals del futur -les generacions de millennials- en temes d'ètica professional, en concret sobre confiança i lideratge ètic. Els ponents han posat de manifest des de diverses perspectives que la formació intel·lectual i les habilitats tècniques constitueixen només una part de l'educació. La formació dels estudiants estaria incompleta si no inclogués a més un clar enfocament de servei al bé comú en les professions, on el propi creixement personal estiga alineat amb el desig d'ajudar al creixement dels altres.

El col·loqui ha estat moderat pel Dr. Danilo Petranovich, Director de l'Abigail Adams Institute i ha comptat amb la participació de Leon Goldman, HCBE Executive Fellow de Bentley University; la Dra. Donna Hicks, del Weatherhead Center for International Affairs de Harvard University; Kevin Majeres, de la Harvard Medical School; el Dr Richard Weissbourd, de la Graduate School of Education de Harvard University i la Dra. Rita Jácome, subdirectora de la Càtedra d'Ètica Empresarial IECO-UV, de la Universitat de València.

En la introducció al col·loquio, Danilo Petranovich apuntà que els estudiants assisteixen a les seues classes sobre lideratge ètic amb la inquietud de saber si en la societat actual es pot tenir èxit i ser ètic al mateix temps. Davant d'aquesta disjuntiva, es va plantejar el paper que poden jugar els educadors en l'educació de les joves generacions. Va subratllar la importància d'abordar aquest desafiament fent que els joves siguin conscients del gran potencial per fer el bé que comporten els estudis i la feina i per descomptat, els seus èxits lícits.Pot veure la intervenció completa ACÍ.

Per la banda Leon Goldman va assenyalar que un dels factors determinants a l'hora d'ensenyar ètica és l'impacte que el role modeling (els models de conducta) tenen en els estudiants. Des de la seua experiència en el món de l'empresa, va emfatitzar la idea que l'ètica té a veure amb els comportaments i la presa de decisions, i que només mitjançant l'observació de maneres d'actuar èticament bons, les persones poden adoptar un canvi en les seves conductes. Parafrasejant al filòsof i escriptor Albert Schweitzer va dir que "l'exemple no és el principal a l'hora d'influir en els altres, és l'únic". Així mateix, ha comentat els efectes negatius que té el crear compartiments en parlar de l'ètica i va defensar la idea que la "l'ètica professional ha d'estar a tot arreu en el pla d'estudis". No n'hi ha prou amb algunes assignatures aïllades, que també són necessàries, és bàsic que cada formador treballe la dimensió ètica de tots els temes que ensenya.Veure intervenció completa ACÍ.

Tot seguit, la professora de Harvard Donna Hicks, va subratllar que una de les coses que es troben a faltar en l'educació de les generacions joves és ajudar-los a comprendre no només el món que els envolta, sinó el seu món interior i el sentit de les coses. Va reconèixer que els seus estudiants volen entendre el que és comú a tots els éssers humans: valors, emocions, desitjos, i com el concepte de dignitat -sobre el qual investiga des de fa dècades i en què basa la seua activitat com a mediadora en la resolució de conflictes internacionals- és un d'aquests conceptes universals fonamentat en el valor que cada persona té pel sol fet de ser-ho. La professora Hicks ha estat ponent habitual en aquests col·loquis des que va sorgir la iniciativa ara fa cinc anys. Pot vore la seua intervenció completa ACÍ.

En representació de la nostra institució, enguany ha participat com a ponente la Doctora Rita Jácome, sotsbdirectora de la Càtedra d'Ètica Empresarial IECO-UV. Per tractar de respondre a la pregunta del moderador sobre què és el que els millennials esperen dels educadors començar citant un professor que va rebre aquesta resposta d'un dels seus joves estudiants "per favor, ensenyeu-me alguna cosa que no puga trobar a Google". Del resultat de les seues investigacions desenvolupades a Boston ia València va comentar que els joves busquen tenir punts de referència d'excel·lència ètica, amb una sòlida unitat de vida fonament d'una bona reputació personal, basada en la coherència entre el que la persona és (caràcter) , el que diu (comunicació) i el que fa (comportament). Va concloure la seua intervenció posant l'accent en la necessitat d'ajudar les joves generacions a complir els seus somnis i això requereix integritat i honestedat per part dels educadors per contribuir al desenvolupament dels seus propis criteris personals i convertir-se en autèntics servant leaders, líders amb un plantejament de servei dels altres en què el que es fa, es diu i s'és, coincideixen. Veure la intervenció completa ACÍ.

Per la seua banda, el professor de Psiquiatria de la universitat de Harvard Kevin Majeres va defensar que una manera perquè els millennials traguen el millor d'ells mateixos i gaudisquen del seu treball és educar-los en "l'esforç per buscar ideals, més que els bons resultats, per fer així del seu treball professional una oportunitat per créixer". Precisament és en aquesta capacitat de plantejar-se ideals on resideix la seva major fortalesa per enfrontar-se als reptes de la vida professional i plantejar-se quines són les seues motivacions a l'hora de esforçar-se per tirar endavant la seua feina centrant-se en aquests objectius i ideals que es volen assolir. Així s'aconsegueix dur a terme les tasques amb passió -veient-les com una oportunitat per créixer- en lloc de amb ansietat -si es veuen com una amenaça. Entre altres reflexions va comentar que "la forma en què treballem, és la forma en què vivim". Per això, traslladar els ideals a la forma de treballar, millora el procés del treball en si mateix i fa que els joves traguen la millor versió d'ells mateixos gaudint amb l'activitat que realitzen.Veure intervenció completa ACÍ.

Finalment, el professor de l'Escola d'Educació de Harvard i conegut assessor en temes d'educació Richard Weissbourd, presentar els resultats de les seues últimes investigacions. En els seus estudis amb més de 50.000 millennials de tot el país ha corroborat que "a les llars nord-americans es promou i educa en un model d'èxit i felicitat personal, donant escassa o nul·la importància a la promoció de l'atenció cap als altres, el bé comuna o la justícia ". Ha insistit que no només cal ensenyar a les aules i en la família conceptes com empatia, o consciència social per a ser bons ciutadans. Es fa necessari un canvi radical i per a això "s'ha de donar als pares i educadors noves eines que siguen eficaces per ensenyar valors ètics, responsabilitat, justícia o gratitud".Ver intervención completa AQUÍ.

Un any més, el col·loqui va tenir lloc a la seu del Real Colegio Complutense en Harvard (RCC Harvard) i assistiren al voltant de quaranta acadèmics, professionals i alguns millennials de l'àrea de Boston. Tots ells van contribuir, amb les seues preguntes i intervencions, a enriquir encara més el contingut del seminari.

Pot veure un resum amb idees del col·loqui exposades en finalitzar la trobada per alguns dels participants ACÍ.

Aquesta iniciativa va néixer ara fa cinc anys promoguda per l'IECO (Institut per a l'Ètica en la Comunicació i les Organitzacions) ia la seua organització ha participat La Universitat de València. L'IECO,dirigit pel professor Guillén, col·labora amb universitats i altres centres d'investigació de tot el món amb el propòsit d'ampliar el coneixement i promoure el pensament crític sobre el paper de l'ètica en l'administració, direcció i comunicació en les organitzacions, a través d' la investigació, de la formació i l'assessorament. Manuel Guillén dirigeix així mateix la Càtedra d'Ètica Empresarial IECO-UV.

 

La cinquena edició del col·loqui pot seguir-se en la seua totalitat ACÍ.