L'Institut Cavanilles es dedica a l'estudi de la biodiversitat i la biologia evolutiva amb un enfocament integrador i pluridisciplinar. El punt més fort de l'Institut està en la seua capacitat per abordar pràcticament qualsevol qüestió relativa a la biodiversitat des de múltiples facetes, estudiant des de la morfologia fins al comportament, des de la variació genètica molecular fins a la quantitativa, i integrant experts en àrees complementaries com la biologia molecular, genètica, biologia de poblacions, paleontologia, taxonomia, ecologia, neurobiologia o etologia.

Accés a l'Institut Cavanilles