Logo de la Universitat de València Logo Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Logo del portal

Desenvolupat un sistema de Realitat Augmentada Col·laborativa que pot funcionar fins amb un miler de mòbils

  • 3 d’abril de 2014
Image de la noticia

Un grup de científics de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la Universitat de València (ETSE-UV), dirigits pel professor Juan Manuel Orduña, ha desenvolupat un sistema de Realitat augmentada col·laborativa (CAR, de l’anglés ‘Collaborative Augmented Reality’) que pot funcionar de forma interactiva fins amb un miler de telèfons mòbils intel·ligents, les característiques del qual han estat publicades recentment en la revista ‘Journal of supercomputing’.

Aquest avanç tecnològic permet ampliar l’aplicació de la Realitat Augmentada Col·laborativa en àmbits com ara l’educatiu, el cultural, l’industrial i, fins i tot, el militar, ja que aquesta tècnica facilita el treball en comú i coordinat des de terminals situats a distància. 

Juan Manuel Orduña explica que fins ara mai s’havien avaluat les prestacions dels sistemes CAR basats en telèfons mòbils, atés que fa poc de temps que els telèfons mòbils tenen la potència de càlcul i el hardware necessaris per a proporcionar Realitat Augmentada de forma interactiva. No obstant això, l’aparició dels telèfons mòbils intel·ligents o smartphones han convertit aquests dispositius en eines molt adequades per a la Realitat Augmentada Col·laborativa. Aquest treball, en el qual participen també els investigadors de la Universitat de València Víctor Fernández i Pedro Morillo, ofereix “una referència sobre la forma de dissenyar els sistemes de Realitat Augmentada Col·laborativa i sobre la quantitat d’usuaris que poden arribar a suportar aquests sistemes”. 
 
De fet, aquest grup de l’ETSE-UV ha aconseguit que l’ús d’aquesta tecnologia passe de desenes a milers d’usuaris, és a dir, un avanç de dos ordres de magnitud i, així, ampliar les seues possibilitats d’utilització. En aquest sentit, el mateix grup d’investigadors de l’ETSE-UV va publicar a finals de 2013, també en ‘Journal of supercomputing’, les seues conclusions sobre les prestacions dels telèfons mòbils intel·ligents quan s’utilitzen en aplicacions de Realitat Augmentada Col·laborativa. Aquestes prestacions difereixen segons el hardware i el sistema operatiu que incorporen els mòbils (Android, iOS, etcètera) i també imposen certs requisits a les aplicacions de Realitat Augmentada Col·laborativa. Sobre la base de les conclusions d’aquest estudi es va desenvolupar un simulador que ha permés realitzar l’estudi complet dels sistemes CAR i millorar el seu disseny. 
 
Per a aplicacions massives
El sistema de Realitat Augmentada Col·laborativa ideat per la Universitat de València estableix les bases per a poder desenvolupar sistemes CAR massius per a llocs amb gran afluència de persones com ara museus, estacions, aeroports, recintes esportius, estadis de futbol, etcètera, ja que “hem demostrat la base tecnològica per a desenvolupar aplicacions on centenars de persones estiguen mirant als seus dispositius mòbils la mateixa imatge del món real, però modificada amb objectes 3D superposats en cadascun dels mòbils de forma coordinada”, agrega el director de l’estudi. 
 
Juan Manuel Orduña és professor del Departament d’Informàtica de l’ETSE-UV. Ha publicat més de 120 articles científics en diferents mitjans de difusió, dels quals 27 són articles publicats en revistes del ‘Journal Citation Report’ (JCR). Ha dirigit diversos projectes d’investigació nacionals i participa en la xarxa d’excel·lència europea HiPEAC. En 2003, Orduña va crear el grup de Xarxes i Entorns Virtuals (GREV) de la Universitat de València i, des d’aleshores, centra la seua investigació en xarxes d’interconnexió de sistemes distribuïts, entorns virtuals distribuïts i en el desenvolupament de sistemes multiagent escalables. En els últims anys, el grup ha iniciat col·laboracions interdisciplinàries amb grups d’investigació en l’àrea de Bioinformàtica. 
 
Per la seua banda, Pedro Morillo Tena és professor titular del Departament d’Informàtica de la Universitat de València, institució en la qual desenvolupa la seua carrera professional des de 1998. Ha publicat més d’un centenar d’articles científics en matèries relacionades amb els Gràfics 3D Temps Real (Realitat Virtual, Realitat Augmentada i Simulació 3D), així com també amb la Gestió de Projectes.
 
Més informació: 
http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11227-013-0925-8
http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11227-013-1082-9