Logo de la Universitat de València Logo Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Logo del portal

La Universitat participa en un projecte de drons socials construïts per joves estudiants de 65 instituts, el 19 de maig a l'ETSE

  • 28 d’abril de 2017

La Universitat de València, el CEFIRE de Torrent, InnDEA València/Las Naves, la start-up de la Universitat Miguel Hernández El Caleidoscopio i gairebé mig centenar d’ajuntaments de la província de València han donat el tret d’eixida a la ‘La Fira Aèria’, un projecte d’innovació educativa amb l’objectiu que joves entre 12 i 18 anys aprenguen a construir drons amb finalitat social o mediambiental d’impacte positiu per al seu entorn.

 

Dron construït en l'última edició de la Fira Aèria.

La Universitat de València hi participa a través de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE-UV), que acollirà la Fira Aèria el divendres 19 de maig de 2017, i a través de la col·laboració de la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+I). En el projecte hi concorreran uns 3.000 estudiants de la província de València, de més de 65 instituts, que han confirmat la seua assistència. El projecte ja ha començat, amb la formació del professorat que el farà possible.

La Fira Aèria és una proposta que busca fomentar vocacions tecnològiques, així com l’apoderament tecnològic de joves estudiants d’ESO i batxiller mitjançant la construcció d’un dron i la reflexió sobre la tecnologia en conjunt, com una potent eina per millorar l’entorn humà, i no únicament com un objecte de consum. També busca imaginar el futur aeri mitjançant l’ampliació de coneixements i habilitats en un espai d’aprenentatge i creació inclusiu i cooperatiu per a adolescents.

Aquest projecte serveix també per tendir ponts i estimular la comunicació entre l’administració pública, la comunitat escolar, els centres d’innovació, les universitats i els diversos agents socials implicats en les problemàtiques que pretenen resoldre’s amb els drons dissenyats, permetent generar xarxes d’innovació educativa a nivell local i provincial.

La primera etapa del projecte, la formació dels prop de 150 professors inscrits, desenvolupada en col·laboració amb el CEFIRE de Torrent, va acabar el gener de 2017. Amb l’objectiu d’aconseguir tot l’àmbit geogràfic, les localitats d’Almussafes, Xàtiva, Paterna, Benetússer, Algemesí, Bunyol, Museros, Alzira i València (Las Naves) es van establir com les seus en les quals s’impartiran els diferents cursos formatius per al professorat.

Una vegada finalitzat el procés de formació del personal docent implicat, aquest ha guiat l’alumnat en el desenvolupament d’un projecte que començarà amb una revisió històrica dels models de les relacions entre tecnologia i societat. Ha continuat amb una introducció a la teoria del vol i finalment s'ha centrat en el disseny i construcció d’un dron, que haurà de realitzar activitats de benefici comú per a l’entorn local.

En la Fira Aèria els participants hauran de dissenyar i construir els estands on mostraran a la resta de participants les bondats socials i artístiques dels seus artefactes voladors, i realitzar una ponència en què expliquen com han gestionat el projecte. L’esdeveniment acabarà amb una exhibició de vol de tots els drons presentats a la Fira.

La concepció, l’estructura i la posada en pràctica de La Fira Aèria és a càrrec de l’empresa de divulgació especialitzada en ciència i innovació El Caleidoscopio i ha sigut possible gràcies a la col·laboració de Lot Amorós i el projecte Flone, els quals van inspirar aquest projecte.

En el projecte, hi participen els ajuntaments de l’Alcúdia, Algemesí, Almussafes, Anna, Alzira, Bellreguard, Benetússer, Benigànim, Benifaió, Bétera, Bunyol, Canals, Carcaixent, Càrcer, Catadau, l’Eliana, Énguera, Foios, Guadassuar, Massanassa, Montserrat, Museros, Ontinyent, l’Olleria, Paiporta, Paterna, Picassent, la Pobla de Farnals, la Pobla de Vallbona, Puçol, el Puig de Santa Maria, Rafelbunyol, Riba-roja de Túria, Sagunt, Sedaví, Tavernes Blanques, Utiel, València i Xàtiva, que des de les seues respectives regidories d’Educació hi han donant suport i han afermat el seu compromís per incentivar i fomentar el coneixement cientificotècnic entre els més joves.