Logo de la Universitat de València Logo Facultat de Física Logo del portal

Identifiquen cèl·lules vegetals a Les Dogues que revelen les espècies amb què es creaven els pigments negres de les pintures rupestres

  • Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
  • 21 de març de 2017

Els pigments negres utilitzats a l’abric de Les Dogues (Ares del Maestrat) durant el Neolític contenen carbó vegetal, descobert a partir de les cèl·lules vegetals fragmentades de coníferes i angiospermes. És la principal conclusió d’un estudi publicat en la revista PLOS ONE pels professors de la Universitat de València Clodoaldo Roldán, Ernestina Badal, Sonia Murcia i Valentín Villaverde, i per Esther López (Centre National de la Recherche Scientifique de França-CNRS).

Sonia Murcia i Clodoaldo Roldán.
 

A través d’una anàlisi paleobotànica, que mai s’havia fet servir, s’han pogut identificar les cèl·lules vegetals d’angiospermes i coníferes, i detallar el procés mitjançant el qual transformaven aquestes per a la seua utilització com a pigments. Aquestes cèl·lules estaven molt fragmentats i obstruïdes per una substància aglutinant, la qual cosa indica un procés mecànic de transformació intens mitjançant el qual es produïa una fina pols.

Posteriorment es mesclava amb una substància que no s’ha pogut identificar, encara que es creu que es tractava de greix d’animal o vegetal, amb la qual obtenien una barreja prou gelatinosa perquè aglutinara el pigment. L’article assenyala que, a causa de l’estat de degradació del pigment, és impossible identificar la naturalesa precisa de l’aglutinant, la qual cosa potser ha allunyat les investigacions anteriors de descobrir o explicar l’existència d’un aglutinant.

La investigació aporta una nova metodologia experimental al sector, les cadenes operatives, amb l’objectiu de, a més de determinar la composició del pigment, esbrinar el procés tècnic d’elaboració de les pintures. D’aquesta manera, fent ús de carbó vegetal de les espècies identificades i mitjançant ferramentes com les que tenien els homes i les dones del Neolític, com ara una maça i un morter, l’equip investigador ha pogut reproduir el possible ventall de pigments que feien servir.

A falta de confirmar la naturalesa de l’aglutinant, sí que s’han pogut recrear les possibles receptes de les pintures neolítiques. Així, l’abric de Les Dogues compta amb dos estils gràfics diferents, que indiquen tot un període de temps, imprecís, de transmissió i reproducció de les tècniques d’elaboració dels pigments.

L’objectiu de recrear aquestes tècniques radica en documentar els processos de fabricació per a acostar-se a com s’ha produït la transmissió del coneixement en les societats neolítiques. Fins fa poc, els pigments negres analitzats en l’àrea de la Valltorta indiquen que van ser elaborats a base de manganés. No obstant això, en l’àrea de Gassulla, dins del mateix parc cultural, i àrea a la qual pertany l’abric de Les Dogues, tots els pigments negres analitzats per l’equip investigador estan fets a base de carbó vegetal. Aquest descobriment ha estat possible gràcies a la combinació de les anàlisis elementals mitjançant l’espectroscòpia EDXRF, que han descartat la presència de manganés, i l’anàlisi microscòpica Raman, que ha confirmat la presència del carbó vegetal.

Així ho explica l’article «Identification of plant cells in black pigments of prehistoric Spanish Levantine rock art by means of a multi-analytical approach. A new method for social identity materialization using chaîne opératoire», publicat en la revista PLOS ONE per Clodoaldo Roldán, Ernestina Badal, Sonia Murcia i Valentín Villaverde, professores i professors de Universitat de València, i per Esther López, del Centre National de la Recherche Scientifique de França. És una investigació emmarcada en el projecte «NEOSOCWESTMED» de la Unió Europea, el qual es financia a través de fons per a les Marie Curie Actions.

Les cèl·lules que s’han identificat pertanyen a coníferes i angiospermes però els seus trets són comuns a molta de la vegetació pròpia del Neolític llevantí, com podrien ser l’arboç, el llentiscle, la noguerola, l’aladern, la prunera o el cirerer. Però és difícil concretar-ne més les varietats. En l’article es detalla la fabricació experimental dels pigments a partir de diferents combinacions del carbó vegetal obtingut de la vegetació esmentada i distints aglutinants. D’aquesta manera, s’ha tractat de reviure la tècnica per a comprovar la metodologia que era practicable al Neolític, i els resultats contrastats ofereixen resultats similars de pigmentació.

 

Matèries primeres minerals

Els aglutinants que foren emprats “són difícils de detectar amb les tècniques utilitzades, és per això que s’havia pensat que els pigments llevantins estaven elaborats mitjançant una simple mescla de matèries primes minerals, com l’hematites o el manganés, en aigua”, ha assenyalat l’equip. A més, puntualitzen: “fa molt que s’intenten analitzar les aglutinants amb multitud de tècniques, sobre tot per cromatografia, i no ha estat possible identificar-les, no tant per la capacitat d’aquestes tècniques, sinó perquè la matèria orgànica està massa degradada”. Tots coincideixen a destacar que l’enfocament multidisciplinari aplicat a aquesta recerca –l’anàlisi fisicoquímica, l’arqueobotànica i l’arqueologia experimental– són l’element clau que ha permés superar aquestes barreres.

 

Article:

López-Montalvo E, Roldán C, Badal E, Murcia-Mascarós S, Villaverde V (2017) «Identification of plant cells in black pigments of prehistoric Spanish Levantine rock art by means of a multi-analytical approach. A new method for social identity materialization using chaîne opératoire». PLOS ONE 12(2): e0172225. doi: 10.1371/journal.pone.0172225

Enllaç: http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0172225