Logo de la Universitat de València Logo Màster Universitari en Continguts i Formats Audiovisuals Logo del portal

COMPROMÍS VALÈNCIA 2017

TVMORFOSIS-ATEI

La Universitat de València, com a institució cinc vegades centenària, sempre s'ha caracteritzat pel seu tarannà innovador i per ser punt de trobada de diferents activitats que propicien l'aproximació entre el saber, la recerca i la societat. Per això, s'ha volgut que València i la seua històrica Universitat hagen albergat un cop més TVMorfosis/CONTD com a centre de discussió entre els diferents agents de la indústria audiovisual i la comunitat científica i investigadora.

Ens congratulem que aquesta XVIII edició de TVMorfosis haja escollit com a centre d'interès la reflexió i anàlisi sobre la divulgació de la ciència en l'entorn digital, perquè és clau que el nostre sistema de Comunicació Audiovisual integre en el seu flux mediàtic internacional aquesta transferència de coneixement que fem les universitats a la societat i als seus sectors productius. Però, a més, aquesta iniciativa també ha apostat per la creativitat i el talent.

A la III edició de TVMorfosis/CONTD, com ja és normal en aquest format, s'ha propiciat el punt de trobada entre experts, professionals, acadèmics i joves estudiants, amb la finalitat de debatre amb els diferents agents que intervenen en la cadena productiva i així aportar punts de vista per enriquir i enfortir la qualitat dels continguts audiovisuals en la comunicació científica. Amb això, hem transferit un valor afegit a les nostres indústries culturals i creatives. A més de proposar que el nou marc del sistema de comunicació audiovisual aposte també pels continguts audiovisuals culturals i científics de qualitat.

La veritat és que la convergència d'iniciatives que hem acollit en aquesta trobada de València ha donat bons fruits. Les activitats han estat diverses:

  • Presentació de la primera coproducció entre els països que coordinen TVMorfosis (Mèxic, Brasil, Colòmbia, Costa Rica i Espanya) amb la sèrie televisiva Vidas y Bebidas. Aquesta producció audiovisual retrata la diversitat multicolor de begudes a base de fermentació i destil·lació en l'espai iberoamericà i la seua irradiació a través del món, descobrint el dia a dia dels seus productors, clients, experts, aficionats i distribuïdors. Els seus diferents microrelats retraten també aquells espais on la gent celebra les seues històries de vida en companyia del menjar, la paraula i la beguda des d'un consum responsable. Vidas y Bebidas és un diàleg permanent entre persones que han anat modelant paisatges i formes de viure a través del temps, a partir dels diferents processos i tècniques d'elaboració. En definitiva, una mirada que integra història, economia, ciència i cultura.
  • El desenvolupament de les diferents seccions en directe del format televisiu participatiu TVMorfosis, centrat aquest any en la "Comunicació Audiovisual de la Ciència", ha introduït per primera vegada un Taller de Coproducció per a projectes que contemplen la divulgació de la ciència, així com una consultoria dels projectes presentats en el pitching per donar-los viabilitat en la indústria audiovisual. TVMorfosis/CONTD ha abordat en aquesta edició l'impacte que Internet està provocant amb el canvi radical de les relacions entre els actors involucrats en la comunicació pública de la ciència, creant un entorn més obert i participatiu, en el qual la innovació té un paper fonamental. Aquest nou paradigma està propiciant un desenvolupament extraordinàriament ric de formats, estils i vies de difusió, en què la creativitat sembla no tenir límits. En un àmbit en el qual el vídeo online representa ja més del 70% de tot el tràfic de dades a la xarxa, l'audiovisual científic es converteix en un contingut clau per comunicar la ciència de manera atractiva per al gran públic. No obstant això, el nou ecosistema planteja nombrosos reptes que productors, difusors i audiències hauran de resoldre el més aviat possible.
  • I també, la celebració del Consejo Directivo de la Asociación de las Televisiones Educativas y Culturales de Iberoamérica (ATEI), que ha establert les bases per a la modernització d'aquesta entitat en el canvi de cicle del sistema mediàtic mundial immers en la multidifusió digital.

Per tant, s'han llançat iniciatives i projectes que ara han de començar la seua marxa i consolidació. Potser, hem sobrepassat ja en aquesta edició de València l'equador del projecte TVMorfosis i és necessari que tots els socis superem nous reptes per enriquir aquesta iniciativa que ens va venir de la mà del Mestre Torres i el canal 44 fa uns anys.

A continuació, exposem les noves metes per a un TVMorfosis en l'horitzó del 2020 dins el marc d'una agenda digital més àmplia:

  • Cercar una vinculació major de TVMorfosis amb una ATEI que hem de rellançar.
  • Aprofundir en l'enriquiment del format, introduint una interfície d'emissió més transmèdia amb més continguts complementaris.
  • Ampliar la participació en el projecte perquè països com Argentina, Xile, Portugal o altres puguen enfortir la nostra geografia iberoamericana.
  • Posar en primera línia de la multidifusió digital les plataformes i teledifusoras universitàries, convertint-les en un gran aportador de continguts de qualitat per a la divulgació de la ciència i la diversitat cultural en el marc de la nova ATEI.
  • Fer que les nostres coproduccions siguen una activitat normal a partir dels tallers i grups de treball que inserim en els programes en cadascuna de les nostres edicions. Productes que arriben a les pantalles com a resultat de la feina de tots.
  • Convertir-nos en una referència comunicativa d'iniciativa pública en el nou sistema mediàtic, on el nostre núvol de continguts estiga altament valorada.
  • Implementar màsters, tallers o cursos compartits entre les nostres universitats per implicar més al nostre alumnat en el disseny de nous formats audiovisuals i, d'aquesta manera, el programa de pitching siga una realitat en totes les edicions de TVMorfosis.
  • Obrir nous fluxos permanents de treball compartit i en línia a través de rutines propiciades per la informàtica compartida en ftps i altres dispositius.
  • I, en definitiva, aconseguir la convergència de la diversitat de continguts audiovisuals universitaris iberoamericans en una possible ingesta compartida i metadades que es parlen entre si des d’un TVMORFOSIS plenament col·laboratiu.

Aquests, com a mínim, haurien de ser els nostres horitzons si volem reescriure en continuïtat el nostre relat.

València 3 de juny del 2017