University of Valencia logo Logo Faculty of Physics Logo del portal

El Nobel de Física 2015 Takaaki Kajita col·labora en diversos experiments a la Universitat de València

• October 7th, 2015
Image de la noticia

El japonés Takaaki Kajita, Nobel de Física 2015 juntament amb el canadenc Arthur B. McDonald, és col·laborador en diversos experiments dins de l’Institut de Física Corpuscular (IFIC), centre mixt de la Universitat de València i el CSIC. Tots dos han rebut el reconeixement de la Reial Acadèmia de les Ciències de Suècia “pel descobriment de les oscil·lacions de neutrins”. El seu treball ha canviat la percepció de l’univers.

L’Acadèmia Reial de Ciències Sueca va anunciar ahir els Premis Nobel de Física d’enguany, atorgats a Takaaki Kajita (Super-Kamiokande Collaboration, Universitat de Tòquio, Japó) i a Arthur B. McDonald (Sudbury Neutrino Observatory Collaboration, Canadà), “pel descobriment de les oscil·lacions de neutrins, la qual cosa demostra que els neutrins tenen massa” i “ per les seues contribucions clau als experiments que van demostrar que els neutrins canvien d’identitat”. “Aquesta metamorfosi requereix que els neutrins tinguen massa. El descobriment ha canviat el nostre enteniment del comportament més fonamental de la matèria i pot resultar crucial per a la nostra percepció de l’univers”, assenyalen des de Suècia.

En 1998 Takaaki Kajita va presentar al món el descobriment que els neutrins que es produeixen a l’atmosfera a partir dels rajos còsmics oscil•len entre dues identitats en el seu vol cap a la Terra. Arthur McDonald va dirigir l’experiment que posteriorment va demostrar que els neutrins produïts en el Sol no desapareixen en el seu camí a la Terra, sinó que canvien d’identitat abans d’arribar al detector SNO.