Logo de la Universitat de València Logo del portal

  • Premsa

RUTES MATEMÀTIQUES

En col·laboració amb la Societat d'Educació Matemàtica de la Comunitat Valenciana Al-Khwârizmî, es pretén utilitzar aquest entorn com un recurs didàctic per a la divulgació, l'ensenyament i l'aprenentatge de les matemàtiques amb l'objectiu que qualsevol ciutadà o els estudiants desenvolupen actituds positives cap a elles i aconseguir un aprenentatge més significatiu. Les rutes previstes faran que l'entorn del nucli antic de la ciutat de València i les instal·lacions més modernes, com el Museu de Ciències Príncipe Felipe, els seus carrers, els seus parcs i establiments públics, puguen convertir-se en una important font d'activitats matemàtiques. L'objectiu de l'activitat és que els estudiants dels instituts d'ensenyament secundari i de batxiller aprenguen a veure i a apreciar les matemàtiques del seu entorn d'una forma agradable. La ruta s'iniciarà amb una sessió prèvia on es treballarà l'itinerari amb plànols de la ciutat i se'ls farà lliurament del material necessari (cintes mètriques, clinòmetres, calculadores, quaderns didàctics...)

RUTA 1  - De les Torres de Serrans al Jardí Botànic-

Punt de trobada Torres de Serrans

RUTA 4  - Del Mercat de Colom a la Nau

Punt de trobada Mercat de Colom, porta que recau a C/ Jorge Juan

TALLER DE MATEMATIQUES

El taller consta de dues parts: primer es fa una introducció sobre diversos tipus de superfícies, sobre com són les seues seccions, és a dir, quines figures planes poden aparèixer quan una superfície es tallada per un pla, i quines aplicacions té el coneixement de les seccions d'un cos geomètric.

En la segona part, els assistents tindran l'oportunitat de construir alguns models reals de les superfícies vistes en la primera part a partir d'algunes famílies de seccions d'aquestes superfícies. Primer, fent servir plantilles i amb paper i tisores, tallaran les seccions per a després reconstruir la superfície a partir de les seccions.

María García Monera, professora de matemàtiques d'ensenyament secundari és las responsable de portar a terme aquest taller a la Facultat de Matemàtiques a Burjassot.

TALLER DE GEOLOGIA

Facultat de Biologia de la Universitat de València (Campus de Burjassot)
Anna García Forner Conservadora de Colecciones Científicas Museo de Geología responsable dels tallers

Taller d'identificació de minerals. El taller proposa el reconeixement i la identificació d'espècies minerals a partir de propietats físiques com ara el color, la brillantor, la duresa, el magnetisme, el color de la ratlla, etc. Per a la seua realització, els participants comptaran amb l'ajuda d'un dossier, una clau dicotòmica molt senzilla i amb monitors especialitzats. El taller consta de dues parts, en la primera part es realitzarà una introducció teòrica i en la segona es posarà en pràctica els coneixements adquirits anteriorment.

Taller de micropaleontologia. L'objectiu d'aquest taller és ensenyar als alumnes un aspecte desconegut de la paleontologia per al públic general, però que té una gran importància a l'hora de conèixer el passat més remot. Als alumnes se'ls donarà una guia amb un resum dels conceptes que es van a utilitzar, incloent il·lustracions que els ajudaran a identificar els materials que trobaran.

TALLER ASTRONOMIA

Lloc : Taller d'Astronomia  Aula d'Astronomia  Facultat de Física de la Universitat de València (Campus de Burjassot)

Enric Marco, tècnic de l'Aula d'Astronomia, inicia aquesta activitat amb una petita xerrada introductòria d'uns vint minuts de durada per tal de detallar les activitats que realitzen els astrònoms i explicar breument els principals objectes celestes.

Després, amb el telescopi, es procedirà a l'observació del Sol. S'explicaran les seues principals característiques i com observar-lo de manera segura. En cas de que les condicions atmosfèriques siguen adverses per a l'observació, aquesta part es substituirà per altra activitat de l'Aula d'Astronomia



CONFERENCIES ALS CENTRES DE SECUNDARIA

IES BLASCO IBAÑEZ, Cullera conferència a càrrec de Juan Monterde:

Data 02/12/2015
Com treballa un matemàtic?

Resum
Aprofitarem exemples clàssics per il·lustrar què és el que realment fan els matemàtics: conjecturar a partir d'exemples per a després refutar o demostrar les conjectures. Veurem també alguna de les tècniques habituals de demostració, és a dir, de com deduir fets a partir d'unes hipòtesis, de com enllaçar raonaments que justifiquen afirmacions.

Els exemples són clàssics perquè són punts clau en la història de la matemàtica. El primer és la tràgica història de la demostració de la incommensurabilitat de la diagonal d'un quadrat de costat la unitat. El segon servirà per explicar què és una demostració per inducció.

IES BENAGUASIL Conferència a càrrec de Juli Peretó

Data pendent

Darwin i l’arbre de la vida

Resum: Fa segle i mig, Charles R. Darwin va difondre una de les idees més fèrtils i poderoses de la biologia: tots els éssers vius tenen un mateix avantpassat, tots tenen un mateix origen, tots som parents. Així, doncs, les relacions entre tots els organismes actuals i els que han existit en el passat es pot representar amb un diagrama arborescent.

L’arbre de la vida, amb les branques extingides enfonsades en la terra, en el registre fòssil, i el seu fullam espès d’espècies vivents actuals, és una imatge darwinista molt potent. Aviat va ser adoptada pels naturalistes per a substituir la idea, antiga i incorrecta, de la gran cadena del ser: una escala que ascendia dels cucs insignificants als excelsos humans, a tocar dels déus. Amb l’arbre de la vida darwinista ja no fórem mai més éssers a punt de ser àngels sinó primats evolucionats. Les tècniques bioquímiques i el mètodes computacionals actuals ens han permès de reconstruir l’arbre filogenètic universal, fent realitat el somni de Darwin, alhora que hem trobat relacions familiars insospitades. Això amplia el seu valor molt més enllà del que Darwin mai no pogué ni imaginar. Però a més de l’interès científic evident que té l’arbre de la vida i el descobriment de les relacions filogenètiques en la biosfera actual, aquestes recerques són útils i tenen també aplicacions pràctiques. En darrer terme, d’una manera com més va més precisa, ens permeten plantejar la pregunta qui som? en termes científics.
 

IES Andreu Alfaro de Paiporta, a càrrec de Vicent Martinez

resum conferència

Quan mirem el cel nocturn i els astres que poblen la volta celeste, ens preguntem sovint a quina distància es troben. Entendre les escales còsmiques no és fàcil, ja que les grandàries dels estels i les galàxies, així com les distàncies que ens en separen són tan enormes que la nostra experiència quotidiana no és de gran ajuda per a fer-nos una idea de la immensitat de l’univers.

En la conferencia, fent ús d’analogies, s’expliquen les escales côsmiques, des del sistema solar fins a l’univers profund.

Idees clau, materials (llibres, documents, audiovisuals, webs, blocs, enllaços youtube...) http://metode.cat/Revistes/Seccions/Desvelant-l-univers/Les-escales-cosmiques http://sociedad.elpais.com/sociedad/2009/01/19/actualidad/1232319606_850215.html

D’elements innovadors durant la conferència. Aquest any s'ha incorporat un vídeo amateur d’un minut de duració sobre la grandària del sistema solar realitzat per estudiants de 3er d’ESO

 

 

 

 

 

 
Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers amb fins tècnics , d'anàlisi del trànsit per facilitar la inserció de continguts en xarxes socials a petició de l'usuari . Si continua navegant , considerem que accepta el seu ús . Per a més informació consulte la nostrapolítica cookies