Els ballets moderns ‘Les biches’, de Poulenc, i ‘Parade’, de Satie, obrin el Festival ‘Serenates’

La Consagració de la Primavera. Serenates 2013 a La Nau

Els ballets moderns ‘Parade’ i ‘Les biches’, amb música d’Erik Satie (1866-1925) i Francis Poulenc (1899-1963) respectivament, obrin aquest cap de setmana, la programació del Festival Serenates, que se celebra al Claustre de La Nau fins al pròxim 9 de juliol. El festival organitzat per la Universitat de València i l’Institut Valencià de Cultura celebra enguany el 30 aniversari amb 12 nits de concerts de diferents estils. Les entrades, a 3 euros, poden adquirir-se a través de latenda.es

El festival ‘Serenates’ dedica les dues primeres nits (24 i 25 de juny, a les 22.30 hores) a posar en valor un dels primers ballets moderns íntegrament, ‘Parade’, quan es commemora el centenari de la seua estrena i a recuperar un altre dels ballets més innovadors, ‘Les biches’. Tots dos es van estrenar en l’ambient artístic parisenc posterior a la Primera Guerra Mundial, que animava els creadors a l’experimentació, molt influenciats pels moviments incipients d’avantguarda. 

L’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València, juntament amb els alumnes del Conservatori Superior de Dansa i el Cor de Cambra Ad Libitum de l’Escola Coral de Quart de Poblet interpretaran els ballets ‘Les biches’ i ‘Parade’ amb escenografia, vestuari i audiovisuals dissenyats i creats per alumnes de l’EASD València, i imatge personal realitzada pels alumnes de l’IES El Cabanyal. Tots junts oferiran una mirada actual d’aquests dos ballets, que van suposar una ruptura en la tradició huitcentista.

No és la primera vegada que ‘Serenates’ s’endinsa en un projecte pedagògic que reuneix més de 200 alumnes d’ensenyaments superiors. Fruit d’aquesta mateixa col·laboració, el festival va arrencar fa quatre anys amb ‘La consagració de la primavera’, d’Igor Stravinsky, amb motiu igualment del centenari de l’estrena d’aquesta obra provocadora en el seu temps. 

Tant el director de l’orquestra, Hilari Garcia, com la directora artística de l’espectacle, Maribel Bayona, coincideixen a afirmar que a través d’aquesta proposta pretenen “dialogar des dels nostres temps amb dues obres revolucionàries, a propòsit del centenari del ballet compost per Satie”. És per tant una actualització i no tant una reconstrucció històrica de dues peces claus que marquen l’inici de la modernitat. 

‘Serenates’ té la col·laboració de l’Ajuntament de València (regidories de Cultura, Festes i Joventut), la Diputació de València, l’Institut Superior d’Ensenyaments Artístics de la Comunitat Valenciana (ISEACV), l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, la Fundació Bancaixa, la Fundació Banc Sabadell i l’Institut Francès de València.

Els primers ballets moderns
Amb música d’Erik Satie, argument de Jean Cocteau, coreografia de Léonide Massine i escenografia i vestuari de Pablo Ruiz Picasso, ‘Parade’ va ser, en diversos sentits, el primer ballet modern íntegrament, i va obrir pas a tots els ballets que van seguir. Satie va incorporar a la partitura una sèrie d’elements molt innovadors, com per exemple els ritmes de jazz, a més d’incloure en la instrumentació, entre altres coses, el so d’una màquina d’escriure o la sirena d’un vaixell o altres sorolls. Aquesta circumstància vinculava estretament la música del ballet amb el maquinisme tan característic d’un dels primers moviments d’avantguarda: el futurisme. Per la seua banda, Picasso va presentar al món una nova forma de veure l’escenari i el vestuari, mentre que la coreografia de Massine al·ludia a la comèdia, la farsa moderna. ‘Parade’ aglutinava de manera eclèctica la forma de veure la modernitat a través de les diverses manifestacions artístiques i de les diferents pràctiques creatives de les avantguardes de principis del segle XX.

El guió de l’obra es basa en un argument bastant popular en l’època: quatre artistes circenses (un prestidigitador xinès, una xiqueta americana i una parella d’acròbates) representen una part dels seus respectius espectacles per cridar l’atenció del públic que es passeja per un bulevard parisenc davant una barraca de fira on se suposa que tenen lloc aquests espectacles. 

‘Parade’ va ser estrenat el dia 18 de maig de 1917 al Théâtre du Châtelet de París per la Companyia dels Ballets Russos. Els creadors que van intervenir, sota l’atenta mirada de Sergei Diaghilev, van donar vida a aquest ballet paradigmàtic que va aglutinar els descobriments de cada artista creador en les seues respectives disciplines.

D’altra banda, ‘Les biches’, amb música de Francis Poulenc, coreografia de Bronsilava Nijinska i amb decorat i vestuari de Maris Maurencin, va ser estrenat el 6 de gener de 1924 per la companyia dels Ballets Russos de Diaghilev en l’Òpera de Montecarlo. Sense trama específica (s’atribueix l’argument a l’enfant terrible francès Jean Cocteau però no està confirmat), reunia diverses xiques joves de caràcter complex i tres xics, també joves, en una gran estada blanca inundada de sol, per a un galanteig distingit i ple d’ironia. 


Dotze nits de concerts
Després de l’arrencada aquest cap de setmana, el festival prosseguirà el dilluns 26, el Cor de la Generalitat Valenciana, dirigit per Jordi Blanch, oferirà el concert ‘Música d’homes amb veu de dona’.

El dia 27 de juny, el grup valencià Capella de Ministrers, especialitzat en la recuperació de música històrica dirigit per Carles Magraner interpretarà ‘La ruta de la seda’.

El dia 28 de juny, l’Orfeó Universitari de València, que celebra aquest any el 70 aniversari, oferirà dues obres, ‘Stabat Mater’ (1876) de A. Dvorák) i ‘Lachrimae’, que el compositor valencià Francisco Coll ha escrit per encàrrec a l’Orfeó en el marc del Projecte Residències artístiques, iniciat en 2014.

El dia 29 de juny actuarà l’Orquestra de València, dirigida per Albert Gonzálvez, interpretarà peces de S. Prokofiev, P. Dukas i C. Debussy, a benefici de l’Associació Espanyola Contra el Càncer.

El divendres 30, la veu d’Amancio Prada amenitzarà la nit de Serenates amb ‘Sonets de l’amor fosc, cançons i gaseles de Federico García Lorca’. Tres anys després de la seua actuació en aquest festival torna a la Nau amb la poesia del poeta granadí.

El dissabte 1 de juliol, Capella i Escolania del Misteri d’Elx descobriran al Claustre de la Nau aquesta mostra única i excepcional del teatre medieval, reconeguda per la UNESCO com a obra mestra del Patrimoni Oral i Immaterial de la Humanitat en 2001.

Entre el 6 i el 9 de juliol, la programació de ‘Serenates’ està coproduïda amb la Gran Fira de València i adopta un caràcter més popular i folk. El primer concert, a càrrec del grup Danses del Corpus de València, serà el 6 al Claustre, però la resta tindrà lloc a la plaça del Patriarca. L’entrada a tots els concerts és lliure.

El dia 7 actuaran les colles de dolçaines, tabaleters i percussió de la Socarrà i la Universitat de València, dirigides per Pere Molina i Gonzàlez.
L’endemà, el dia 8 de juliol serà el torn de la Societat Musical Santa Maria Magdalena de Novelda, dirigida per Juan José Cuenca, amb un programa de música festera.

El cantautor de l’Alcúdia, Jonatan Penalba, tancarà el festival, el diumenge dia 9 amb ‘De soca-rel’. 
 

Data d'actualització: 25 de de juny de 2017 09:00.

Llista de notícies