El Col·legi Major Rector Peset mostra en una exposició la passió d’Alfaro pel jazz

Jardín de Jazz, 1994.

L’escultor Andreu Alfaro sentia autèntica devoció pel jazz. Estimava aquesta música i el 1994 va crear la sèrie ‘Jazz’, una cuidada selecció de dibuixos i escultures entorn d’aquesta temàtica. El Col·legi Major Rector Peset de la Universitat de València comença aquest curs amb l’exposició ‘Alfaro i el jazz. Quan la nit es trenca en mil sons’. La mostra, que reuneix bona part d’aquestes obres, s’inaugura aquest dimecres, 28 de setembre, a les 20:15 hores, i podrà visitar-se fins el 23 d’octubre.

La mostra, organitzada per la Universitat de València a través del Vicerectorat de Cultura i Igualtat, amb la col·laboració de la Fundació SGAE i l'Institut Valencià de Cultura, s’emmarca en la celebració a València de ‘JazzEñe’, programa d’internacionalització del jazz espanyol a iniciativa de la Fundació SGAE, que arrancarà amb l’obertura de l’exposició al Col·legi Rector Peset i es perllongarà des de l’endemà fins a l’1 d’octubre amb concerts al Teatre Rialto.

Andreu Alfaro (València 1929 - Godella 2013) va ser un gran melòman. D’entre totes les músiques, explica la comissària de l’exposició, Toni Picazo, sentia vertadera passió pel jazz i, especialment, per les figures llegendàries del swing nord-americà dels anys 30 i 40: “On més gaudia de l’escolta d’aquesta música era en l’ambient proper i íntim dels clubs de jazz. Cada vegada que viatjava a Nova York assistia a algun concert, i no era estrany veure’l dibuixar del natural, veritablement complagut”.

Per a Alfaro, el jazz no era només un particular estil musical o la millor expressió de la identitat cultural afroamericana, representava també, segons va confessar, un estat de l’esperit capaç de “cantar les penes per a transformar-les en goig”, que li recordava els difícils anys de la postguerra quan “sentia les cançons de les criades, com es deien llavors, que es contestaven les unes a les altres cantant des dels patis mentre cuinaven o tendien la roba”.

El 1994, reconegut ja internacionalment com a un dels principals renovadors de l’escultura espanyola de la segona meitat del segle XX, va voler consagrar una sèrie “a la música dels negres nord-americans, que tanta alegria apassionada m’ha proporcionat, des del cor als peus, al llarg de tota la meua vida”, com declararia. I Picazo assenyala que no era el primer artista a abordar el jazz, tan sols cal recordar treballs memorables de Man Ray, Matisse, Mondrian, Lee Friedlander, Pollock o, en el cas d’Espanya, Tàpies, Guinovart o Tharrats, entre uns altres. 

No obstant açò, l’acostament al jazz des de l’escultura comptava amb pocs antecedents, per aquest motiu el que va realitzar Alfaro, un conjunt d’escultures i dibuixos agrupats sota el nom de ‘Jazz’, concite un interés especial. “És una oportunitat de veure una obra poc mostrada al públic i que, en canvi, és un treball de maduresa, que mostra el millor Alfaro i els seus trets distintius, com són el caràcter autobiogràfic de la seua obra, la interpretació de l’escultura com a un dibuix en l’espai i el seu diàleg amb la tradició”, explica Pinazo, d’una mostra per a descobrir el vessant “més lúdic i vivaç, d’Alfaro, i alhora l’artista més lúcid i inspirat”.

L’exposició reuneix una selecció de treballs pertanyents a aquesta sèrie al costat d’un grup de dibuixos procedents de quaderns de viatge de l’artista que no van ser concebuts per a ser mostrats en públic, la qual cosa suposa la trobada amb un Alfaro íntim. 

Sota aquest prisma, servint-se del ferro i, no per casualitat, del llautó polit, un material present en els seus primers treballs com a escultor, Alfaro evoca motius i instruments bàsics del jazz, inclosos la veu i el cos, i les possibilitats del qual ha portat a límits insospitats. La mateixa energia, senzillesa i elegància del traç desplegada en les escultures destaca en els dibuixos sobre paper, en els quals la sonoritat del jazz també sembla trobar refugi.

A través d’aquesta exposició, la Universitat de València ret homenatge a l’artista valencià que el passat mes de febrer va ser distingit a títol pòstum amb la Medalla de la institució. També reafirma la línia expositiva de la Universitat dedicada a mostrar els grans artistes contemporanis. En 2016, el Centre Cultural La Nau ha produït les exposicions de Michavila, Artur Heras i, el pròxim mes de novembre, inaugurarà una mostra sobre Yturralde.

‘JazzEñe 2016’
Coincidint amb l’obertura de l’exposició ‘Alfaro i el jazz. Quan la nit es trenca en mil sons’ (el títol està pres d’un poema de Marc Granell inspirat en un dels treballs de l’escultor valencià entorn d’aquesta música), ‘JazzEñe’ se celebrarà a València del 28 de setembre a l’1 d’octubre. Al llarg de tres dies, s’han programat, al Teatre Rialto, 12 concerts en format ‘showcase’ de 45 minuts amb alguns dels grups més representatius del jazz que es fa a Espanya en l’actualitat. El preu de les entrades és de 7 euros per sessió.

‘JazzEñe’, iniciativa organitzada per la Fundació SGAE, en col·laboració amb l'Institut Valencià de Cultura, la Universitat de València, Acción Cultural Española (AC/E) i Radio 3, comptarà amb la presència de representants de 13 festivals i promotors de jazz europeus, convidats per la Fundació SGAE, per a mostrar-los la creació dels autors del jazz que desenvolupen la seua labor a Espanya i promoure així noves vies de col·laboració entre ells. També hi haurà trobades professionals entre els grups participants amb els directors de festivals i programadors europeus. 

Els concerts s’oferiran en dues sessions: sessió de vesprada, a les 19 hores, i sessió de nit, a les 22 hores. El dia 29 de setembre actuaran Sinouj, Marta Sánchez Quintet, Noesis Trio amb Perico Sambeat, i Ernán López Nussa. El dia 30, estan programats els concerts de Ramón Díaz Group, Joaquín Chacón, Joan Monné Trio i Verónica Ferreiro Quinteto. ‘JazzEñe’ finalitzarà el dia 1 d’octubre amb les actuacions de Luis Verde Quinteto, Ernesto Aurignac Quintet, Chiqui Cienfuegos i Javier Vercher.


FITXA DE L’EXPOSICIÓ:
‘Alfaro i el jazz. Quan la nit es trenca en mil sons’.
Del 28 de setembre de 2016 al 23 d’octubre de 2016. 
De dimarts a divendres, de 16 a 20 hores. 
Dissabtes, de 10 a 14 i de 16 a 20 hores.
Diumenges, de 10 a 14 hores. Entrada lliure.

+Info:
http://links.uv.es/7RzLbxc
 

Data d'actualització: 27 de de setembre de 2016 07:00.

Llista de notícies