La perspectiva de gènere protagonitza la programació de cinema pel març

Fotograma de la pel·lícula 'En el umbral de la vida'.

Un any més, pel març, l’Aula de Cinema de la Universitat de València commemora el Dia Internacional de la Dona amb dos cicles cinematogràfics amb perspectiva de gènere. Una programació que compta amb el suport de la Unitat d’Igualtat de la Universitat de València i que es presenta en el marc del cicle ‘8 de març: imatges per la igualtat’, un conjunt d’activitats al voltant de la igualtat de gènere i les arts visuals que inclourà projeccions, xarrades i exposicions organitzades per diverses entitats, com ara la Fundació per la Justícia i La Filmoteca de València (CulturArts).

La sala d’actes del Col·legi Major Rector Peset acollirà els dimarts de març (18 hores), ‘El gènere camuflat’, un cicle de quatre pel·lícules protagonitzades per dones que, en algun moment de les seues vides, han hagut d’adoptar un rol i fins i tot una aparença masculina per accedir a posicions socials que estan reservades socialment als homes. El transvestisme, la inversió de rols i l’adopció d’atributs socialment assignats al sexe masculí no correspon en ‘La gran aventura de Silvia’ (Sylvia Scarlett, George Cukor, 1935), ‘Albert Nobbs’ (Rodrigo García, 2011) o ‘Elizabeth’ (Shekhar Kapur, 1998) a una identificació de les seues protagonistes amb homes, sinó a una tàctica que tracta de superar els obstacles socials que dificulten que les dones puguen accedir a l’espai públic pel fet de ser dones. El cicle s’inaugurarà, aquest dimarts dia 3, a les 18 hores, amb la pel·lícula ‘Osama’ (Siddiq Barmak, 2003), la història d’una família afganesa on el camuflatge no és més que una estratègia de supervivència. El film serà presentat per la professora de la Universitat de València Awatef El Ketiti.
 
El cicle ‘La maternitat a debat’ ocuparà, per la seua banda, la programació de l’Aula de Cinema en el Palau de Cerveró, els dijous de març (dies 5, 12 i 26) a les 18 hores. Una proposta que tracta d’obrir una reflexió al voltant de la idealització de la maternitat com un destí suposadament natural de totes les dones. Els títols programats –‘En el umbral de la vida’ (Nära livet, Ingmar Bergman, 1958), ‘Casa de los Babys’ (John Sayles, 2003) i ‘Los chicos están bien’ (The Kids Are All Right, L. Cholodenko, 2010)– presenten múltiples i diverses històries que permetran parlar de les diferents formes en què cada dona experimenta aquesta realitat tan complexa i diversa. El cicle, que tracta així de superar les visions més endolcides de la maternitat, comptarà amb la participació de María José Gámez, professora de la Universitat Jaume I, i Montserrat Hormigos, doctora en Comunicació Audiovisual per la Universitat de València. 
 
L’entrada és lliure. Les pel·lícules es projecten en versió original i hi ha una presentació prèvia i un col·loqui posterior. 
 

Data d'actualització: 2 de de març de 2015 10:47.

Llista de notícies