Una investigació mostra com la comunitat bacteriana intestinal alterada agreuja la salut de pacients amb VIH

Jorge F. Vázquez, Amparo Latorre, María José Gosalbes i Andrés Moya.

Una investigació liderada per científics de la Unitat Mixta de Recerca en Genòmica i Salut de Fisabio de la Generalitat Valenciana i l'Institut Cavanilles de Biodiversitat i Biologia Evolutiva de la Universitat de València mostra com el metabolisme alterat de la microbiota intestinal contribueix a agreujar la salut de pacients amb VIH. Les conclusions d'aquest treball s'han publicat recentment en ‘Mucosa Immunology’, del grup editorial ‘Nature’.

L'objectiu d'aquesta recerca era determinar la composició gènica i taxonòmica de la microbiota intestinal en pacients infectats pel virus de la immunodeficiència humana (VIH) amb resposta positiva al tractament antiviral i com aquests canvis afectaven la seua salut. D'aquesta forma, els científics van detectar que no només hi ha un canvi en les espècies de les comunitats bacterianes intestinals, sinó que també es trobava alterada la seua capacitat metabòlica.

“Aquestes modificacions funcionals de la microbiota inclouen l'increment de rutes metabòliques possiblement patogèniques, de rutes de resistència a estrès oxidatiu i de l'augment de la via de producció de lipopolisacàrids, component fonamental de la membrana de bacteris gramnegatius i altament inflamatori”, explica el primer autor de l'article, Jorge Francisco Vázquez Castellanos.

El treball es va dur a terme amb una cohort de pacients infectats pel VIH amb resposta positiva al tractament antiretroviral i individus control que coincidien amb l'edat i el sexe dels infectats. D'una banda es van mesurar variables clíniques relatives al sistema immune, aterosclerosi, inflamació i risc cardiovascular i, d’una altra, es va efectuar una anàlisi metagenòmica de les comunitats bacterianes intestinals de cadascun d'ells. Finalment, es van establir correlacions entre els canvis en les comunitats bacterianes i els indicadors de salut i de l'estat del sistema immune.

Aquesta recerca sorgeix de la col·laboració interdisciplinària dels investigadors de la Unitat Mixta de Recerca en Genòmica i Salut de Fisabio i l'Institut Cavanilles de Biodiversitat i Biologia Evolutiva, Amparo Latorre, María José Gosalbes, Andrés Moya i Jorge F. Vázquez Castellanos, amb el doctor Sergio Serrano-Villar del servei de malalties infeccioses de l'Hospital Universitari Ramón y Cajal.

INCREMENT DE L'ESPERANÇA DE VIDA
El tractament antiretroviral en pacients infectats pel VIH ha resultat molt efectiu, ja que ha aconseguit que l'esperança de vida s'incremente significativament. No obstant això, aquesta segueix sent deu anys menor a la de la població en general i es calcula que aquest virus mata al voltant d’un milió i mig de persones cada any. Entre les causes de mort més comunes en pacients infectats pel virus hi ha la de malalties cardiovasculars degudes a aterosclerosi.

“Encara que les causes d'aquesta inflamació sistèmica poden ser variades, es pensa que una de les principals podria ser la translocació de metabòlits bacterians al torrent sanguini a causa del dany que ha causat el virus en les mucoses intestinals. És per això que és important caracteritzar la microbiota en pacients infectats pel VIH i estudiar la relació d'aquests canvis amb el deteriorament de la salut de pacients infectats pel virus”, argumenta Andrés Moya, catedràtic de Genètica de la Universitat de València i investigador de la Unitat Mixta amb Fisabio.

El pas següent en aquesta investigació és realitzar anàlisis similars en diferents grups de pacients amb diverses respostes al tractament antiretroviral i entendre els canvis fonamentals que poden ocasionar aquestes comunitats bacterianes aberrants. A més, Jorge Vázquez, subratlla que l'aplicació de prebiòtics o probiòtics per a controlar aquesta comunitat bacteriana alterada “podria ser de gran ajuda per a evitar el dany crònic dels pacients sota tractament antiretroviral i, sens dubte, un camp d'estudi molt prometedor”.

Altered metabolism of gut microbiota contributes to chronic immune activation in HIV-infected individuals. Vázquez-Castellanos J.F., Serrano-Villar S., Latorre A., Artacho A., Ferrús ML., Madrid N., Vallejo A., Sainz T., Martínez-Botas J., Ferrando-Martínez S., Vera M., Dronda F., Leal M., Del Romero J., Moreno S., Estrada V., Gosalbes MJ., Moya A. Mucosal Immunology. 2014 Nov 19. doi: 10.1038/mi.2014.107.

Data d'actualització: 2 de de març de 2015 11:57.

Llista de notícies