Course Description
Fall Semester, 2001

Course and Unique Number:
SPN 325K # 44825/Cross-Listed with LAS 370S
 

Course Title:

SPN 325K Spanish American Literature through Modernism

Meeting:

T Th 9:30 - 11

Rooms:

Garrison 111
UGL/ FAC 327 (Videos)
Batts 230* (Computer lab)

Syllabus / Temario
 
 
 

Visiting Instructor:

Dr. Vicente Forés

Virtual Instructor:
Dr. Margot Beyersdorff

Office: Batts 310/
Office Tel. 232-4530/
e-mail: fores@uv.es

Office Hours:
T,TH, 11:00 12:30











Description: In this course we will examine a broad range of Spanish American literary writings within the cultural-historical circumstances that produced them. The readings, spanning Mexico to Argentina, begin with the Mesoamerican and Andean myth - histories and accounts of Spanish exploration and "Conquest" followed by important examples of Colonial letters: poetry and biography of convent women, the "sacred hero" in verse, travel accounts of Crown officials, the carta of the Liberator and, finally, the Republican era: essays on national identity/language, anecdotes and customs ("Tradiciones") and stories of the frontier (regional cultures).

Evaluation is based on 1) writing assignments for each of the readings, 2) discussion in class on readings and 3) a final essay and 4) presentation of the essay in class. The essay may be a further elaboration of one of the topics from the readings chosen for discussion in class. The course will also stress reading comprehension and vocabulary building skills. Most of the readings will be accompanied by study guidelines and/or questions and for homework you will be expected to prepare an answer for one of the questions or topics for class discussion.
 
 

Descripción:
Durante este curso analizaremos una amplia gama de textos literarios HispanoAmericanos en el contexto y sus circunstancias histórico-culturales que las condicionaron. Las lecturas, abarcando de México a Argentina, los inicios de los mitos Mesoamericanos y Andinos - historias y relatos de la exploración Española y "Conquista" seguido de importantes ejemplos de cartas Coloniales: poesia y biografías de monjas, el "héroe sagrado" en verso, relatos de viajes de oficiales de la Corona, la carta de los libertadores, y, finalmente, la era Republicana: ensayos sobre identidad/lengua nacional, anécdotas y costumbres ("Tradiciones") e historias de la frontera (culturas regionales).

La evaluación se basa en:
1) un ensayo escrito de cada lectura, (e-mails)
2) la discusión en clase (chat participation) y
3) un ensayo final (website design and publishing) y
4) la presentación del ensayo final (listserv publishing).

El ensayo puede ser una aportación sobre un tema de las lecturas elegidas para ser discutidas en clase. El curso hará énfasis en la comprensión lectora y hábilidades de retórica y nuevas tecnologías. La mayor parte de las lecturas se complementarán con guías de estudio y/o preguntas y para deberes se supone que prepararéis una respuesta para una de las preguntas o tema para discutir en clase.
 
 

Grading System:
Sistema de evaluación:










Class discussion on readings & videos 35% Participación en la clase & videos &ordenadores 35%
Homework: writing assignments on readings 50% Deberes: redacciones sobre lecturas y e-mails 50%
End of course essay 10% Ensayo fin de curso 10%
End of course presentation on essay 5% Presentación del ensayo final de curso 5%
 

Textbooks:

Course Packet of Readings (University Co-op).
Colonial Latin America, 4th edition, by Mark A. Burkholder & Lyman L. Johnson
 
 

http://www.uv.es/~fores/44825.html

© Copyright August 2001 by Dr. Margot Beyersdorff & Dr. Vicente Forés
© Diseño de la página-web August 2001: by Dr. Vicente Forés