FEDERALISME DEMOCRÀTIC I OBJECCIÓ DE CONSCIÈNCIA
Rafael Pla López
membre de la Comissió Política del PCPV
El 19 de març me trobava en Madrid en una reunió del
Comité Federal del PCE debatent la seua proposta de documents
congressuals. Per això, no vaig poder comprar aquest dia el
Levante EMV i no me vaig assabentar del seu contingut. Així,
quan després de Pasqua me van dir que aquest dia ens van acusar
de sinistres propòsits disciplinaris, em vaig sorprendre molt.
Però quan revisant l'hemeroteca vaig poder llegir l'article en
qüestió no vaig poder menys de somriure.
En efecte, l'article atribueix a unes desconegudes "fuentes comunistas consultadas"
el terrible propòsit de tornar al "centralisme
democràtic". Serien doncs unes fonts poc solvents, que no devien
recordar quina cosa era aquest "centralisme democràtic" en la
tradició leninista. Recapitulem: consistia en la
conjunció de dos principis: el principi democràtic segons el qual la minoria podia defensar les seues posicions però s'havia de sotmetre a la majoria, i el principi centralista
segons el qual els òrgans inferiors estaven sotmesos als
superiors; per això hi havia un Comité Central que podia
decidir sobre qualsevol tema.
Doncs bé: tant el PCPV com el PCE van abandonar fa temps el
centralisme i el vam substituir pel federalisme: no tenim cap
Comité Central, sinó un Comité Federal del PCE i
un Comité Nacional del PCPV, amb una distribució de
competències de manera que el PCPV és sobirà per a
decidir en l'àmbit valencià, i de la mateixa manera els
òrgans comarcals i locals tenen autonomia per a decidir en els
àmbits comarcals i locals. Naturalment, continuem funcionant
segons el principi democràtic, i per això parlem de federalisme democràtic des del XIII Congrés del PCE.
Ara bé, no solament vam abandonar el centralisme, sinó que vam substituir el principi de la disciplina pel de la cohesió,
de manera que, tot i mantenint el principi de que la minoria ha
d'acceptar els acords adoptats per majoria, volem que aquesta
acceptació es faça per convicció i
coherència, i no per imposició. En la pràctica
això suposa acceptar la possibilitat d'una mena d'objecció de consciència:
quan algú no aplica els acords adoptats, ho lamentem i ho podem
criticar, però no ho sancionem sempre que respecte els principis
ètics en que es basem. Això és possible
perquè el nostre Partit, que aspira a una humanitat sense
Estats, no actua directament com a tal en les institucions de l'Estat.
Seria inacceptable, en efecte, que un càrrec públic
al·legara raons de consciència per a no aplicar un acord
de l'organització que representa.
Doncs bé, les propostes per al X Congrés del PCPV
mantenen tant el federalisme democràtic com el principi de
cohesió, i no pretenen reintroduir ni el centralisme ni la
disciplina que, per altra banda, és habitual en la resta dels
partits polítics. Plantegen, però, una mena de
regulació del que podríem anomenar objecció de
consciència. Per a entendre-ho, posaré un exemple
aliè al camp de la política: imaginem que un professional
sanitari adopta una confessió religiosa que prohibeix les
transfusions de sang i es nega a col·laborar en operacions que
les requerisquen. Si s'aplicara un mecanisme disciplinari laboral,
simplement se l'acomiadaria. Si pel contrari s'accepta la seua
objecció de consciència, se li traslladaria a unes
funcions compatibles amb les seues creences. Per a això,
naturalment se li podria requerir que declarara prèviament tal
objecció de consciència. I seria mostra d'una gran
flexibilitat que, en cas d'una objecció sobrevinguda, en lloc de
sancionar-li se li traslladara. Naturalment, ningú entendria que
protestara per aquest trasllat considerant-lo com una
penalització, un castic o una repressió, exigint
mantenir-se en el seu lloc de treball per a boicotejar les
transfusions. Tothom entendria que la institució
sanitària afectada hauria de realitzar necessàriament el
trasllat per a possibilitar la realització de les transfusions
acordades pel òrgans competents.
Doncs bé, un procediment similar és el que es planteja en
el PCPV amb caràcter excepcional, simplement per a possibilitar
que la majoria d'un òrgan puga posar el pràctica els
acords que adopta. Així de simple.