Comentaris de Rafael Pla López al
Documento elaborado por la Asociación por el Avance de la Ciencia y la Tecnología en España:

Campus de Burjassot, 4 de novembre de 1997

L'amabilitat d'un company m'ha permés conèixer el document de l'Associació, del qual no havia tingut notícia fins a aquest moment. El document té un inici estimulant quan planteja " elegir entre ser mano de obra barata para buscar atraer empresas extranjeras, o estar entre los creadores de ciencia y tecnología punta apta para exportar a otros paises". Tanmateix, després cau en els tòpics sobre l'endogàmia universitària, amb propostes que en bona part poden resumir-se en el "llevat tu per a que me pose jo". En la pàgina de Debat sobre la selecció del professorat universitari es tracta amb suficient amplitud aquest tema com per a estalviar-me insistir sobre el mateix. Sí voldria, en canvi, incidir en altre aspecte.

D'entrada ja resulta singular la manera com es planteja l'antinomia inicial. Doncs, des del punt de vista d'un capitalisme neoliberal, es podria contestar fàcilmente que s'opta per les dues coses a l'hora: mà d'obra barata per a la massa i ciència i tecnologia punta per a una élite. L'alternativa, de fet, està mal plantejada: caldria formular-la entre mà d'obra desqualificada i barata i mà d'obra qualificada i ben pagada: un desenvolupament harmònicament sostenible exigís tant ciència i tecnologia "punta" com de nivel mitjà, com a base per a una producció de qualitat. I per a això cal impulsar, de forma indestriable, la investigació i la educació.

I cal insistir en això, perquè la formació del professorat universitàri és necessàriament una formació docent i investigadora. Tenint en compte això resulten sobtants (i revel·ladores) propostes com "En la Universidad, supeditación de la carrera docente a la carrera investigadora" o "eliminación de los perfiles docentes y creación de perfiles basados en líneas de investigación de amplio contenido", oblidant que la dotació de places de professorat universitari ha d'atendre primordialment (encara que no hauria de fer-ho únicament) a les necessitats docents.

Ens quedem, per tant, amb una proposta amb la qual coincidiriem, en principi, amb l'Associació: la potenciació de la figura d'Ajudant, com a personal docent i investigador en formació. Aquesta, i no altra, ha de ser la via normal per a accedir a la condició de professor universitari.

En fi, podem continuar aquest debat tant en la pàgina de debat d'Alteritat com, espere, en la de la Asociación por el Avance de la Ciencia y la Tecnología en España: espere que, igual que jo he posat en "Alteritat" un enllaç al Document de l'Associació, aquesta enllace també aquesta pàgina amb els meus comentaris.