D'entrada ja resulta singular la manera com es planteja l'antinomia inicial. Doncs, des del punt de vista d'un capitalisme neoliberal, es podria contestar fàcilmente que s'opta per les dues coses a l'hora: mà d'obra barata per a la massa i ciència i tecnologia punta per a una élite. L'alternativa, de fet, està mal plantejada: caldria formular-la entre mà d'obra desqualificada i barata i mà d'obra qualificada i ben pagada: un desenvolupament harmònicament sostenible exigís tant ciència i tecnologia "punta" com de nivel mitjà, com a base per a una producció de qualitat. I per a això cal impulsar, de forma indestriable, la investigació i la educació.
I cal insistir en això, perquè la formació del professorat universitàri és necessàriament una formació docent i investigadora. Tenint en compte això resulten sobtants (i revel·ladores) propostes com "En la Universidad, supeditación de la carrera docente a la carrera investigadora" o "eliminación de los perfiles docentes y creación de perfiles basados en líneas de investigación de amplio contenido", oblidant que la dotació de places de professorat universitari ha d'atendre primordialment (encara que no hauria de fer-ho únicament) a les necessitats docents.
Ens quedem, per tant, amb una proposta amb la qual coincidiriem, en principi, amb l'Associació: la potenciació de la figura d'Ajudant, com a personal docent i investigador en formació. Aquesta, i no altra, ha de ser la via normal per a accedir a la condició de professor universitari.
En fi, podem continuar aquest debat tant en la pàgina de debat d'Alteritat com, espere, en la de la Asociación por el Avance de la Ciencia y la Tecnología en España: espere que, igual que jo he posat en "Alteritat" un enllaç al Document de l'Associació, aquesta enllace també aquesta pàgina amb els meus comentaris.