Càtedra Bretxa Digital de GènereUniversitat de València Logo del portal

La participació de les dones en les carreres STEM a la Comunitat Valenciana

  • 27 de maig de 2021

Després de la recent presentació de l'informe titulat “BRETXA DIGITAL I GÈNERE EN LA COMUNITAT VALENCIANA Informe 2020” per part de la Càtedra de Bretxa Digital de Gènere de la Universitat de València, resulta interessant destacar alguns dels indicadors més significatius sobre l'evolució i situació actual de la bretxa digital segons gènere referents a la formació en carreres de ciències i tecnologies en la Comunitat Valenciana.

Les desigualtats poden afectar l'accés a les TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació) i el seu ús, com a primer i segon element que defineixen la bretxa digital de gènere, la qual cosa pot tindre un efecte en la formació d'homes i dones en carreres d'àrees denominades STEM (per les sigles en anglés de les carreres de Ciències, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques, CTEM en valencià). Per exemple, la probabilitat que les dones que decideixen anar a la universitat trien una carrera STEM és menor que la que tindria un home segons el acces, l’us i la formación en TIC que puguen disposar i obtindre. Aquesta formació permet al seu torn la inclusió en la societat a través de l'ús d'aquestes tecnologies, i això suposa el tercer element d'estudi de la bretxa digital de gènere. L'estudi 2020 de la Bretxa Digital de Gènere realitzat permet la identificació de desigualtats entre dones i homes respecte als nivells d'accés, ús o formació que presenta cada grup poblacional en diferents indicadors seleccionats per a avaluar la realitat d'homes i dones en la Societat de la Informació.

Les dades sobre treballadors TIC i egressats en carreres relacionades directament amb aquest sector, evidencien una participació relativa molt baixa de les dones en aquests camps. Les últimes dades sobre graduacions (egressats) i matriculacions no evidencien un canvi en aquesta situació per als pròxims anys.

Malgrat les dones tenen una participació major en l'educació universitària (59% dels egressats en l'últim any van ser dones), la seua participació en carreres directament relacionades amb les TIC és molt de menor que la dels homes. Mentre que entre els homes les carreres de les branques de Ciències i Enginyeria van representar al voltant d'un 38% dels egressats universitaris dels últims 4 anys, entre les dones aquestes carreres només representen al voltant d'un 14%. És a dir, que si una dona és considerablement menor a la qual tindria un home.

 

Catgentic_2021_grafic1_participacio-dones-stem

Catgentic_2021_grafic2_participacio-dones-stem

 

Encara que les dones tenen una participació elevada en la majoria de carreres de la branca de Ciències (amb percentatges de participació fins i tot superiors al 60% per exemple en Biotecnologia, Biologia, Tecnologia dels aliments o Bioquímica), i en algunes carreres de la branca d'Enginyeria (participació equilibrada entre sexes en carreres com a Enginyeria Biomèdica o Enginyeria Química), tenen una menor participació especialment severa en carreres d'Enginyeria especialment lligades a les TIC (Robòtica, Informàtica, Telecomunicacions, Electrònica) i Ciències pures (Física i Matemàtiques) on s'observen percentatges de participació de dones en els egressats menors al 20% com ocorre en Enginyeria Electrònica (17%) o Enginyeria en Telecomunicacions (15%), i fins i tot al 10% en Enginyeria Informàtica.

Catgentic_2021_grafic3_participacio-dones-stem

 

Les dades de matriculacions reflectirien una certa tendència creixent, encara que lleu i lenta, en la participació de dones en diverses d'aquestes carreres, no obstant això, també s'observa una reculada en la participació de dones en altres carreres, com per exemple la de Matemàtiques.

Com mostra l'informe 2020 de la càtedra de bretxa digital de genere de la Universitat de València i la Generalitat Valenciana, actualment s'està treballant en projectes que busquen promoure l'ingrés de dones en aquestes carreres més lligades a les tecnologies, com per exemple a través de les Xarrades STEM del projecte Girls4STEM a la UV. No obstant això, encara queda treball a fer per a enllestir noves estratègies de millora del posicionament de les dones en els sectors TIC i eliminar barreres en l'acostament de les dones a tecnologies més especialitzades en la població en general. És ben cert que ja existeixen algunes directives bàsiques que poden facilitar la disminució de la bretxa digital de gènere en àrees científic-tecnològiques, però no sempre s'han implementat o arribat a implementar en els llocs de treball. Aleshores, en l’informe també es planteja la necessitat de realitzar més estudis per a conéixer les raons per les quals les dones de les noves generacions no s'inclinen per carreres STEM.