Càtedra Bretxa Digital de GènereUniversitat de València Logo del portal

Presentació de l'informe de GenCaTIC sobre Bretxa Digital de Gènere en 2020 a la Comunitat Valenciana

  • 27 de maig de 2021

El 7 de maig de 2021 es va presentar el document  “BRETXA DIGITAL I GÈNERE EN LA COMUNITAT VALENCIANA -Informe 2020” per part de la Càtedra de Bretxa Digital de Gènere de la Universitat de València, en el context de les II Jornades per a la Igualtat de Gènere Digital. Aquest informe, que pot descarregar-se a RODERIC UV, mostra indicadors molt interessants respecte a l'evolució i situació actual de la bretxa digital segons gènere en la Comunitat Valenciana.

L'estudi 2020 de la Bretxa digital de Gènere s'enfoca en la identificació de desigualtats entre dones i homes respecte a tres aspectes relacionats amb les tecnologies de la informació: la bretxa en l'accés a les TIC, la bretxa a causa de l'ús i la formació en TIC i la bretxa que suposa en la inclusió derivada del seu ús en la societat actual. Aquest informe se centra en les dues primeres condicions de la bretxa digital de gènere i analitza el seu impacte en l'ús de les TIC en la societat, per exemple, la baixa presència de dones en empreses del sector TIC.

Per a mesurar aquestes desigualtats es mesura la distància entre els nivells que presenta cada grup poblacional en diferents indicadors seleccionats per a explicar la realitat d'homes i dones en la Societat de la Informació.

Gràfic 1 de l'informe Bretxa digital i gènere UV 2020 de GenCaTIC

Es conclou que el principal focus de preocupació quant a la bretxa digital de gènere es troba en l'ús d'ordinadors i per tant en el desenvolupament d'habilitats i coneixements TIC més especialitzats. La bretxa en l'ús de telèfons mòbils i l'accés o ús esporàdic a internet es produeix principalment en col·lectius especialment vulnerables: persones de baixos nivells d'estudi, baixos nivells d'ingrés i inactivitat laboral. No obstant això, s'observa que una vegada que es pren contacte amb la internet, les dones incorporen aquesta tecnologia amb més facilitat que els homes en la seua vida quotidiana, revertint la bretxa en la majoria dels grups a excepció del col·lectiu de persones sense estudis.

Gràfic 2 de l'informe Bretxa digital i gènere UV 2020 de GenCaTIC

No obstant això, és en l'ús d'ordinadors on les dones experimenten majors dificultats i majors retards respecte als homes. Atés que l'ús d'ordinadors representa a un usuari amb majors habilitats TIC i l'ús de programes més especialitzats, sorgeix la pregunta de què està succeint en els àmbits on l'ús d'aquestes eines més avançades és obligatori: els sectors TIC.

Com indica la càtedra per a la bretxa digital de gènere de la Universitat de València, és necessari continuar aprofundint en el coneixement dels contextos en els quals se situa aquesta bretxa. Des de l'aspecte laboral, econòmic, social, geogràfic i familiar. La situació d'emergència actual ha mostrat com és de necessari incidir a evitar i reduir aquesta bretxa digital de gènere per a augmentar les oportunitats i construir una societat en igualtat gràcies a les TIC i l'educació en tecnologies adequades a cada context.