Logo de la Universitat de València Logo Càtedra de Cooperació i Desenvolupament Sostenible Logo del portal

2030 SDGs Game online

  • 12 de juny de 2020
2030 SDGs Game online

Amb la promesa de no deixar a ningú arrere, 193 països es van comprometre el 25 de setembre de 2015 a adoptar els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) que formen part de l'agenda de l'ONU configurada per a protegir el planeta, acabar amb la pobresa i garantir la prosperitat de la ciutadania global per a 2030.

Sent que la consecució dels 17 ODS requereix d'un esforç conjunt, és indispensable involucrar a totes les persones. Per a això, el primer és conéixer i comprendre els reptes que se'ns presenten i quina millor manera que a través del joc?

El 2030 SDGs Game (Joc dels ODS 2030) va nàixer al Japó en 2016 com a joc de taula i s'ha convertit en un fenomen social impactant al Japó, fins al punt d'haver guanyat una àmplia cobertura mediàtica, arribant a més de 100,000 participants. Aquesta eina de sensibilització ens va arribar de la mà d’Imacocollabo. El nom d'aquesta organització prové d'una combinació de paraules que ve a dir “experimenta, col·labora i actua, ací i ara”. Originalment, la Càtedra de Cooperació i Desenvolupament Sostenible de la Universitat de València estava col·laborant amb aquesta entitat per a organitzar, per primera vegada a Europa, un torneig del joc. No obstant això, la crisi del coronavirus va canviar el plantejament en impossibilitar la presencialitat i va sorgir la idea de manera col·laborativa: dissenyar una versió online de 2030 SDGs Game que poguera arribar a totes parts.

El passat 11 de juny, un equip format per huit membres de la Universitat de València ha participat en el primer test, a nivell internacional, d'aquest projecte fet realitat: un torneig pilot del 2030 SDGs Game online, realitzat per a la seua avaluació. Els membres de l'equip UV han sigut tres professores: Ana Alcaraz Lamana (Facultat de Ciències Socials), Elena Ortiz Ballester i María Alcantud Díaz ambdues de la Facultat de Magisteri); i cinc estudiants de postgrau: María Botella Martínez (valenciana, doctoranda en Desenvolupament Local i Cooperació Internacional), Jeison Camilo Sua Flores (colombià, doctorant en Didàctiques Específiques), Roger Yance Pelaez (bolivià, Màster en DDHH, Pau i Desenvolupament Sostenible), Ana María Gutierrez Fajardo (equatoriana, Màster en Gènere i Polítiques d'Igualtat) i Jorge Valiente (valencià, Màster en Professor d'Educació Secundària).

El joc és una simulació de com es veurà el món en 2030, depenent dels projectes que cada jugador decidisca recolzar en funció dels recursos a la seua disposició, els seus objectius individuals i la seua capacitat per a col·laborar amb els altres. Cadascun d'aquests projectes influeixen positiva o negativament en els eixos de la sostenibilitat: l'economia, el medi ambient i la societat, i, per tant, en l'impacte dels ODS; i conformaran la “realitat futura”. En acabar la partida, es dedica un temps a la reflexió per a determinar els esdeveniments que ens han conduït al nostre resultat.

Mitjançant aquesta experiència, ens hem enfrontat als greus conflictes del nostre temps mitjançant estratègies que redueixen la seua magnitud real, fent-los accessibles i estimulant la nostra curiositat per saber més. Ens hem convençut que la nostra participació és valuosa i pot marcar la diferència. Hem confirmat la necessitat de promoure els ODS, i ens ha inspirat i motivat a actuar en la vida real per a construir el món que volem veure en 2030.

Galeria d'imatges