Logo de la Universitat de València Logo Càtedra d'Empresa Familiar Logo del portal

El creixement de l'empresa és un mitjà per a dotar de sostenibilitat a un projecte que aporta valor

  • 3 de desembre de 2019
Image de la noticia

Hui, dimarts 03 de desembre, la Càtedra d'Empresa Familiar de la Universitat de València (CEF-UV), promoguda per l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), l'Escola d'Empresaris (EDEM), l'Institut Valencià per a l'Estudi de la empresa Familiar (IVEFA) i l'Institut de l'empresa Familiar (IEF), i compta actualment amb el patrocini de BANKIA i BROSETA ABOGADOS ha celebrat un nou esmorzar sota el títol: "Les empreses familiars davant el desafiament de l'creixement" a la qual han assistit més de 100 empresaris i directius de famílies empresàries.

Durant l'esdeveniment, els empresaris Myriam Gimeno (Consellera Delegada de el Grup Gimeno) i Joaquín Ballester (President de Grup Alimentari Citrus, GAC) han traslladat als assistents l'experiència de creixement dels seus grups empresarials, tots dos per sobre dels 300 milions d'euros de facturació.

Alejandro Escribá, catedràtic de la Universitat de València i director de la CEFUV ha introduït l'esmorzar destacant la importància que les empreses situen el creixement entre les seues prioritats perquè els projectes empresarials aporten més ocupació, innovació, atraguen i desenvolupen més talent i generen més riquesa en la societat.

Els ponents han exposat les característiques actuals dels seus grups empresarials i han abordat els avantatges que la mida els reporta, els reptes que s'han d'afrontar en els processos de creixement, les alternatives estratègiques que poden utilitzar-se per créixer i han ofert algunes recomanacions sobre com superar les barreres que normalment limiten el creixement de les empreses més menudes.

Joaquín Ballester ha destacat que "l'empresa ha de ser fidel a la seua raó de ser" emfatitzant la importància de mantenir l'enfocament en la missió i la visió de l'empresa, i emmarcar el creixement en el projecte de generació de valor. En la mateixa línia, Myriam Gimeno ha destacat que el creixement no ha de distreure l'atenció dels aspectes principals del negoci.

Tots dos han destacat que la mida proporciona millors condicions per atraure i retindre el millor el talent, oferint plans de carrera i possibilitats de desenvolupament professional i, al seu torn, aquest talent és crucial per acompanyar el procés de creixement de l'empresa. Myriam Gimeno ha suggerit que, des del punt de vista de les famílies empresàries, a mesura que la família creix a través de les successives generacions, és també important dimensionar el negoci per seguir oferint valor als accionistes.

Entre els reptes que suposa el creixement, Myriam Gimeno ha suggerit que l'empresa ha de disposar d'una bona estabilitat accionarial que garantisca la cohesió i el consens respecte de el projecte.

Joaquín Ballester ha posat sobre la taula les diferents alternatives estratègiques que les empreses poden utilitzar per créixer, i ha destacat que totes elles poden ser interessants en funció del context. El creixement inorgànic, les aliances, la internacionalització o la diversificació han guiat el creixement d'aquestes empreses, però no es pot perdre de vista el creixement orgànic en tot moment, ja que és el que consolida els projectes i la consecució de sinergies.

Gimeno ha coincidit en la consideració de les diferents alternatives i la seua valoració amb criteris professionals. En aquesta línia, tots dos han apostat pels valors de la innovació, la proactivitat i la professionalització dels òrgans de govern i direcció com eixos del creixement. En aquest sentit, Myriam Gimeno ha subratllat que "no es pot créixer sense comptar amb un equip de professionals, capaços d'organitzar l'estructura de govern i confiar-hi"

En les conclusions de l'esmorzar, el director de la Càtedra, Alejandro Escribá ha destacat que el creixement d'una empresa no és l'objectiu, no és la fi, sinó el mitjà per desenvolupar un projecte que aporta valor a l'Empresa Familiar. L'èxit d'aquests processos i la seua aportació de valor per a la perdurabilitat de l'empresa depèn de quatre punts clau:

L'empresa ha d'estar preparada per al creixement. Disposar d'una estructura de govern estable, un equip professionalitzat, i una situació interna favorable amb un model de negoci sòlid.


Els valors que acompanyen el creixement de l'empresa inclouen l'ambició i l'enfocament a perseguir la missió de el projecte, la importància de mantenir un equip cohesionat, la confiança en el talent i l'obertura a perspectives diverses i la consideració d'un repertori estratègic ampli. Així mateix, són claus l'orientació a la innovació i el desig de perdurabilitat del projecte. Obertura de perspectiva, enfocament, perseguir la missió i la visió de l'empresa.

Pel que fa a les famílies propietàries, el creixement requereix una visió compartida, en la qual cada membre de la família ha de conèixer quin deu  ser el seu paper per contribuir al desenvolupament del negoci, bé siga mitjançant la participació directa en la gestió, en els òrgans de control, o com a accionista.

Finalment, el context també juga un paper rellevant en els processos de creixement, però tot i que les condicions externes no donen facilitats per al creixement, l'empresa ha d'abordar aquest repte com una aposta interna i el seu èxit depèn d'afrontar les circumstàncies i dotar-se dels mitjans necessaris per tal d'assolir els resultats.

Vídeo - resum de l'Esmorzar

Consulteu les notícies publicades per:

- Via Empresa: "Que el creixement no et pare la festa"

- Levante-EMV: "Empresas familiares sin miedo futuro a la Bolsa"

- Valencia Plaza: "El reto de la empresa valenciana: crecer para ser más competitiva"

- Castellón Información: "La Cátedra de Empresa Familiar celebra un nuevo desayuno centrado en el Crecimiento en Empresas Familiares"

Imatges: