Logo de la Universitat de València Logo Càtedra d'Empresa Familiar Logo del portal

• 5 de febrer de 2020
De izq. a der: Manuel Guillen (director IECO UV), Vicente Ruiz (Presidente de RNB), Rosana Perán (Vicepresidenta de Grupo Pikolinos) y Alejandro Escribá (Director CEFUV)

El dimarts 04 de febrer, la Càtedra d'Empresa Familiar de la Universitat de València (CEF-UV), promoguda per l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), l'Escola d'Empresaris (EDEM), l'Institut Valencià per a l'Estudi de l'Empresa familiar (IVEFA) i l'Institut de l'Empresa familiar (IEF), que compta actualment amb el patrocini de BANKIA i BROSETA ABOGADOS ha celebrat un nou esmorzar sota el títol: "Valors en les famílies empresàries: Com s'associen a l'èxit i perdurabilitat de l'empresa?", a la qual han assistit al voltant de 100 empresaris i directius de famílies empresàries.

Durant l'esdeveniment, els empresaris Vicente Ruiz (President de RNB) i Rosana Perán (Vicepresidenta de Grup Pikolinos) han transmès als assistents com han treballat en les seves famílies la identificació dels valors que millor representen el que són com a persones i com a família, i com aquests valors es connecten amb els de les persones que treballen per a les seves empreses, així com a les pràctiques de gestió de les mateixes.

Alejandro Escribá, catedràtic de la Universitat de València i director de la Càtedra d'Empresa Familiar (CEFUV) ha introduït l'esmorzar destacant la importància de situar les persones en el centre de la gestió empresarial i de reflexionar sobre els valors ètics sobre els quals es construeixen els projectes empresarials.

Sota la moderació de Manuel Guillén, director de la Càtedra d'Ètica Empresarial IECO UV, els ponents han exposat els principals valors que han identificat entre la família propietària, així com en el conjunt de directius que ocupen càrrecs de responsabilitat en les seves empreses. En el cas de Pikolinos, Rosana Perán ha destacat 5 valors: Excel·lència, Naturalitat, Treball en equip, Creativitat i Solidaritat, com aquells que millor uneixen i recullen l'ànima de la seva família i la seva empresa. Vicente Ruiz, per la seva banda, ha destacat que els valors de l'empresa familiar és un reflex dels valors viscuts a casa i en família, i que sota aquesta filosofia, en la seva empresa es recolzen en 4 pilars, 4 actituds i 1 mètode de treball perquè la "essència" de RNB impregni la manera de treballar i comportar-se en tots aquells que conformen l'empresa.

En ambdós casos, es treballen els valors periòdicament amb tots els membres de l'empresa, bé mitjançant programes de reforç (com és el cas de Pikolinos, que cada any centra els esforços de comunicació i motivació interna sobre un dels seus valors) com mitjançant el treball diari a través del que en RNB anomenen la "revolució de les petites coses", intentant que les petites accions estiguin alineades amb els principals pilars ètics de la seva organització. L'esmorzar ha despertat un interessant col·loqui entre els ponents i els assistents a l'esdeveniment, i s'ha aprofundit en els beneficis que reporta una orientació humanista i ètica en les organitzacions, més enllà dels resultats econòmics de les empreses. En paraules de Manuel Guillén, a l'igual que les persones necessiten respirar per sobreviure, les empreses necessiten beneficis, però respirar no és la finalitat última que persegueixen les persones, i la missió de les organitzacions va molt més enllà de generar beneficis.

En definitiva, l'esmorzar ha permès constatar la importància dels valors que sustenten els projectes i el compromís de les famílies empresàries, i que poden contribuir a una societat que proporcioni més oportunitats de desenvolupament humà i professional.

La Càtedra d'Empresa Familiar de la Universitat de València (CEF-UV) es va crear l'any 2006, promoguda per l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), l'Escola d'Empresaris (EDEM), l'Institut Valencià per a l'Estudi de l'Empresa familiar (IVEFA) i l'Institut de l'Empresa familiar (IEF), i compta actualment amb el patrocini de BANKIA i BROSETA ABOGADOS. Les seves activitats se centren en la docència, divulgació i investigació sobre la idiosincràsia i els desafiaments per a la millora de la competitivitat de les empreses familiars.

program

Pot consultar les notícies publicades per:

Valencia Plaza: RNB y Pikolinos: las "pequeñas cosas" y los valores como esencia de la ética empresarial

Levante-EMV: La empresa familiar valenciana destaca que el beneficio no es el único objetivo

Imatges: