Logo de la Universitat de València Logo Càtedra d'Empresa Familiar Logo del portal

Taula Redona “La competitivitat i perdurabilitat de l'Empresa Familiar: reflexions i desafiaments”

  • 16 de febrer de 2021
Image de la noticia

En el marc de la Setmana de l'Economia d'Alzira, Idea Alzira ha organitzat una taula redona titulada “La competitivitat i perdurabilitat de l'Empresa Familiar: reflexions i desafiaments”, en col·laboració amb Grefusa, Broseta Abogados i la Càtedra d'Empresa Familiar de la Universitat de València, a la qual van assistir més de 170 participants.

La trobada va comptar amb la participació de Bernardo Gregori (Director de Riscos, Compliance, RSC i Relacions Institucionals. President del Consell de Família i membre de la tercera generació de la família empresària) i Alejandro Ríos (Soci-Director de Broseta Abogados. Assessor jurídic especialista en Empresa Familiar). L'acte ha sigut presentat i moderat per Alejandro Escribá (Catedràtic d'Organització d'Empreses de la Universitat de València, investigador associat de l'IVIE i director de la Càtedra d'Empresa Familiar de la UV).

 

“Perquè l'empresa familiar perdure, és clau mantenir l'esperit emprenedor més enllà de l'empenyiment del fundador”

Alejandro Escribá

Alejandro Escribá ha començat explicant que les empreses familiars valencianes estan millorant el seu pes en el grup d'empreses d'alta competitivitat, però que la seua posició es troba molt pròxima a la mitjana nacional.

Escribá ha explicat els factors associats a la competitivitat. Quant al factor humà, ha destacat que a mesura que s'incrementa la grandària empresarial es guanya eficiència i productivitat, però que també es paguen millors salaris i d'inverteix més en formació i en talent.

 

Escribá també ha assenyalat que en l'economia valenciana predomina el pes del comerç en la generació de valor afegit, amb un 44,6%, mentre que el pes de la indústria és més reduït amb un 16,8%. No obstant això, a la Ribera Alta, el comerç pesa menys en la generació de riquesa, amb un 17,4% i la indústria pesa molt més, amb un 61,7%.

 

Ha explicat que existeixen tres aspectes fonamentals en els quals cal treballar per a millorar la competitivitat. Primer, el desenvolupament de les competències atraient talent: per a això fa falta una bona política de recursos humans, una remuneració atractiva i unes bones condicions laborals que permeten el desenvolupament professional de les persones. També és necessari apostar per la tecnologia i la innovació. Segon, Fa falta guanyar grandària per a poder afrontar aquests desafiaments, i tercer, és necessari millorar els sistemes de govern i els nivells de professionalització de la gestió.

 

D'altra banda, ha explicat les claus de la perdurabilitat, que tenen a veure fonamentalment amb dos aspectes. Primer, la planificació de la successió de l'Empresa Familiar. “L'Empresa Familiar perdura quan és competitiva i aporta valor a la societat al llarg de les generacions i per tant cal anar traslladant aqueix propòsit i esperit empresarial a les pròximes generacions”. Segon, el manteniment de l'orientació emprenedora, anant més enllà de la generació fundadora.

“Més d'un 70% dels líders actuals de les empreses familiars admet no tenir un pla de successió”

Alejandro Escribá (Proyecto STEP)

Per la seua part Bernardo Gregori, va contar la història de Grefusa des dels seus orígens fins el que és avui dia, fent èmfasis en els seus valors sòlids i compromesos amb les persones i amb la societat. Ha destacat l'esperit de superació, la capacitat d'adaptació, innovació constant, aposten per les persones i la reputació de la empresa.

“L'avi va crear l'empresa, els fills la van desenvolupar i, al contrari del que diu el refrany, amb els néts Grefusa continua creixent”

Bernardo Gregori

Finalment, Alejandro Ríos ha remarcat la importància de no solapar una decisió familiar amb l'àmbit de l'empresa, ja que pot repercutir molts perjudicis per a tots dos cercles. Així mateix, ha explicat la importància de diferenciar els rols dels tres cercles d'influència que conformen l'empresa familiar: la propietat, el govern i la gestió.

“Per a mi els consellers independents externs han de tenir 3 trets fonamentals: ser molt bons en algun aspecte que siga important per a l'empresa, ser valentes per a dir les coses tal com les veuen, i que tinguen empatia i sàpien aportar el lubrificant que permeta evitar frecs en la família”

  Alejandro Ríos

 

Alejandro Escribá ha conclòs destacant la importància de millorar la competitivitat de les empreses familiars, ja que són la columna vertebral de l'economia, representen la gran majoria de les societats mercantils (més del 90% a la Comunitat Valenciana) i aporten tres quartes parts de la riquesa i un 84% de l'ocupació.



La Càtedra d'Empresa Familiar de la Universitat de València (CEFUV), promoguda per l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), l'Escola d'Empresaris (EDEM), l'Institut Valencià per a l'Estudi de l'Empresa Familiar (IVEFA), l'Institut de l'Empresa Familiar (IEF) i la Universitat de València (UV), i compta actualment amb el patrocini de BANKIA i BROSETA ABOGADOS.