Logo de la Universitat de València Logo Càtedra d'Empresa Familiar Logo del portal

Inauguració del curs d'Empresa Familiar “Aspectes clau per a la seua competitivitat i perdurabilitat”

  • 14 de juny de 2021
Image de la noticia

València 14 de juny de 2021.  Ahir va donar principi la XIII edició del curs de l'Empresa Familiar “Aspectes clau per a la seua competitivitat i perdurabilitat”, organitzat per la Càtedra d'Empresa Familiar (CEFUV), amb la col·laboració dels seus promotors: l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), l'Escola d'Empresaris (EDEM), l'Institut Valencià per a l'Estudi de l'Empresa Familiar (IVEFA), l'Institut de l'Empresa Familiar (IEF), la Universitat de València (UV), i amb el patrocini de Broseta i CaixaBank.

La inauguració va tenir lloc en ADEIT, on alumnes i ponents es van reunir per a donar la benvinguda al curs. Després d'unes breus paraules d'introducció per part d'Alejandro Escribá, director de la Càtedra i dels promotors del curs, els participants han pogut conèixer l'experiència del cas GREFUSA, de la mà de Bernardo Gregori, director de Riscos, Compliance, RSC i Relacions Institucionals de GREFUSA, així com president del Consell de Família. Bernardo ha relatat els orígens i l'evolució de l'empresa i ha compartit l'experiència de la creació del consell de família que governa la relació entre les famílies propietàries i l'empresa.

GREFUSA és una empresa familiar fundada en 1929 especialitzada a elaborar fruita seca i snacks de cereals. És una empresa líder en innovació, formada per més de 600 empleats i 2 plantes de fabricació on es produeixen més de 275 milions de bosses anualment.

Per a Bernardo, el consell de família és un fòrum fonamental per a tractar i ordenar tots aquells aspectes que afecten la família i a la seua relació amb l'empresa. En aquest fòrum, la tercera generació de l'empresa ha establit els valors i les bones pràctiques que ajuden l'empresa a tenir una gestió altament professionalitzada, i han establit les bases per a preparar a la quarta generació perquè siguen accionistes responsables i compromesos amb l'empresa familiar. Així mateix, va compartir la seua experiència en aquest àmbit i va donar alguns consells com: parlar lliurement entre els familiars, evitar situacions delicades que poden provocar malentesos, mantenir una actitud constant de respecte màxim per a debatre i consensuar, i finalment, una vegada aconseguida una decisió fer-la pròpia, ser part de la decisió i secundar-la.

Bernardo va destacar també els valors d'esperit de superació, capacitat d'adaptació, innovació constant, aposten per persones i la reputació de l'empresa, valors que són compartits per tota l'organització i per la família. Posteriorment, va voler remarcar la importància de la petjada positiva que deixa Grefusa en la societat, així com el reconeixement i reputació que ha aconseguit i que cuida cada dia. La seua estratègia de sostenibilitat està vertebrada en quatre pilars claus, en els quals treballen constantment per a generar valor i impacte positiu en el medi ambient, consumidor, persones i comunitat.

Finalment, Bernardo va comentar que la família ha donat prioritat a la professionalització. La importància de la gestió del talent és un pilar fonamental per a Grefusa, i la família no intervé directa ni indirectament en els processos de selecció de personal. El millor actiu que tenen les empreses són les persones que la formen. Per a gestionar el talent adequadament és molt important, la selecció de personal, l'avaluació de l'acompliment identificant el potencial de cadascun, plans de carrera, identificació de substituts en llocs clau.

La generositat i intel·ligència per part dels membres de la segona generació, cedint el relleu a una edat relativament primerenca, la creació d'un protocol familiar i la constitució un consell d'administració que acompanyara i ajudara en el procés de successió i professionalització, han sigut les peces claus en la continuïtat i perdurabilitat del negoci familiar

Bernardo Gregori

En les conclusions de la inauguració, el director de la Càtedra, Alejandro Escribá va destacar que la formació sobre les particularitats i la idiosincràsia de l'empresa familiar és fonamental per a millorar els processos de gestió en aquestes. És bo que els membres de les famílies propietàries, els directius (familiars o no) i els empleats de les empreses familiars, coneguen aquests aspectes per a comprendre millor el seu funcionament i l'encaix de determinades estratègies empresarials en aquestes. Aquesta formació també ajuda a implantar bones pràctiques de govern corporatiu, a fer més efectius els processos de successió, i permet aprendre a separar els àmbits empresarials i familiars i cercar la manera de complementar-los perquè es reforcen en lloc de generar conflictes o posar limitacions.

El curs d'Empresa Familiar s'ofereix de manera gratuïta als estudiants de la Universitat de València. L'empresa familiar suposa el 66% d'ocupació a Espanya, i la probabilitat que aquests estudiants (de qualsevol titulació) acaben treballant en empreses de propietat i gestió familiar, és molt elevada. El curs té una duració de 50 hores, aborda temàtiques de govern corporatiu, presa de decisions estratègiques, gestió del conflicte, processos de successió, gestió del llegat, dret mercantil, laboral i tributari, i gestió financera per a l'empresa i la família, s'impartirà fins al 9 de juliol. Aquesta formació, emmarcada en l'oferta del Servei d’Extensió Universitària, està també oberta a professionals i a tots aquells interessats en aquestes problemàtiques, amb la finalitat de divulgar el coneixement i contribuir a millorar la competitivitat i la perdurabilitat de les empreses familiars valencianes.

Més informació en www.cefuv.org

Imatges: