Logo de la Universitat de València Logo Càtedra d'Empresa Familiar Logo del portal

La resposta socialment compromesa de les empreses familiars espanyoles davant la COVID es va situar per damunt de la mitjana global

  • 20 de juliol de 2021
Image de la noticia
  • Quan va irrompre la pandèmia, les empreses familiars espanyoles comptaven amb liquiditat suficient per a afrontar nòmines i despeses durant quasi nou mesos.
  • El 92% de les Empreses Familiars espanyoles ha situat com a prioritat que els empleats disposaren de la informació i el coneixement que necessitaven per a enfrontar-se a la situació provocada per la COVID-19, enfront del 65% d'empreses no familiars.
  • En un context tan complex i incert, les empreses familiars espanyoles van tenir dues prioritats: la salut dels professionals i mantenir el negoci funcionant, el 52% dels enquestats va implantar solucions de teletreball.
  • El 12% de les Empreses Familiars espanyoles va reaccionar ràpidament adaptant el seu producte a l'entorn en remot, a l'emergència sanitària i a les necessitats del mercat, resultat que iguala el percentatge a nivell global, un 13%.

Aquestes són algunes de les conclusions derivades de l'estudi sobre l'agilitat, capacitat d'adaptació i resiliència de les empreses familiars enfront de les conseqüències econòmiques i socials provocades per la pandèmia global del COVID-19, pels equips d'investigadors a Espanya que pertanyen al consorci internacional STEP Project (Successful Transgenerational Entrepreneurship Practices) (https://thestepproject.org/) en col·laboració amb KPMG.

STEP Project és un consorci internacional fundat en 2005, i en el qual participen actualment 22 grups d'investigació de tots els continents. Aquesta xarxa d'investigació col·labora amb altres universitats i això li permet analitzar les característiques i comportaments de les empreses familiars en més de 70 països. A Espanya, formen part d'aquest projecte la Càtedra d'Empresa Familiar de la Universitat de València promoguda per l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), l'Escola d'Empresaris (EDEM), l'Institut Valencià per a l'Estudi de l'Empresa Familiar (IVEFA), l'Institut de l'Empresa Familiar (IEF), la Universitat de València (UV), i patrocinada per Broseta i CaixaBank; La Càtedra d'Empresa Familiar de la Universitat de Jaén, i investigadors del Departament de Direcció d'Empreses i Sociologia de la Universitat d'Extremadura, que han comptat amb la col·laboració de la Càtedra d'Empresa Familiar i Creació d'Empreses de la Universitat Abat Oliba CEU en el treball de camp per a l'obtenció de respostes de les empreses familiars espanyoles.

L'estudi analitza un total de 469 respostes, de les quals 415 són d'empreses familiars, i identifica quatre perfils diferents les característiques dels quals estan associades a qui exerceix el lideratge de la companyia i la composició de l'accionariat: family venture, family corporation, family consorium i family Enterprise.

L'informe presenta els principals resultats de l'estudi realitzat sobre la resposta de les empreses familiars en els mesos posteriors a la declaració de l'estat d'alarma. Aquests resultats mostren que el compromís i l'agilitat de les empreses familiars espanyoles són els dos elements més importants de la seua resposta.

Les empreses familiars espanyoles van demostrar una gran agilitat en la resposta immediata, implementant accions de control i reducció de costos, però mantenint un fort compromís amb l'ocupació. Els costos laborals es van controlar a través de reduccions de jornada, acolliment a programes d'ajuda estatals, ajustos en la retribució dels executius i van establir una intensa comunicació amb els empleats.

L'informe mostra tres alternatives de resposta estratègica: Responsabilitat social, 3 dels 4 tipus d'empreses identificats segueix aquesta estratègia, perquè aquest tipus de companyies està estretament vinculat a les comunitats a les quals pertanyen, el prestigi de la família ve determinat per la responsabilitat i empatia amb la societat; transformació del negoci, la gran agilitat per a transformar-se en un moment d'incertesa, poder adaptar-se a la situació, cercar i aprofitar oportunitats en un context tan complex i incert; i cautela, optar per aquesta estratègia ha mostrat una especial preocupació per la retenció del talent i el benestar els empleats.

Les conseqüències econòmiques i socials provocades per la pandèmia de la COVID-19 constitueixen un desafiament de gran complexitat per a les Empreses Familiars. Al llarg d'aquests mesos, les empreses familiars espanyoles no sols s'han centrat en mantenir al negoci, sinó que també a cuidar dels diferents grups d'interès (stakeholders), reforçant la protecció d'aquests, fomentant el teletreball, adoptant mesures orientades a garantir la tranquil·litat financera dels empleats i garantint el servei a la societat. L'estret vincle amb l'entorn ha quedat palès durant l'emergència sanitària, la major part va posar molt d'èmfasi a orientar les seues activitats i posar els seus recursos al servei de la societat, adaptar-se als canvis en l'entorn i poder veure la situació com una oportunitat de transformació s'han convertit en una fortalesa de les companyies.
L'informe, a més, compta amb testimoniatges d'empresaris dels diferents territoris d'Espanya, mitjançant els quals donen a conèixer les seues actuacions durant la pandèmia i que reforcen encara més el paper dels empresaris i de les empreses en la societat.

Consulte informe complet ací