Logo de la Universitat de València Logo Càtedra d'Empresa Familiar Logo del portal

Desdejune-Tertúlia "La llavor de compromís social i mediambiental en l'Empresa Familiar"

  • 18 d’octubre de 2021
Image de la noticia

Avui, dilluns 18 d'octubre, la Càtedra d'Empresa Familiar (CEFUV) promoguda per l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), l'Escola d'Empresaris (EDEM), l'Institut Valencià per a l'Estudi de l'Empresa Familiar (IVEFA), l'Institut de l'Empresa Familiar (IEF) i la Universitat de València (UV), i que compta amb el patrocini de CaixaBank i Broseta, ha celebrat un nou desdejune–tertúlia sota el títol de “La llavor de compromís social i mediambiental en l'Empresa Familiar”.

Alejandro Escribá, catedràtic de la Universitat de València i director de la Càtedra d'Empresa Familiar (CEFUV), ha introduït el desdejuni destacant que un dels beneficis més importants que aporten les empreses familiars al benestar socioeconòmic dels països, és el del seu arrelament al territori i el seu compromís amb la societat que les ha vistes nàixer i créixer. Posteriorment, ha tingut lloc un col·loqui amb Mireia Server (CEO de Rolser) i Enrique Choví (Director General de Choví) en el qual es pogut veure la importància de la capacitat d'adaptació i anticipació per a al final poder aportar valor a la societat com al que respecta a la Responsabilitat Social Corporativa (RSC). Així com que la RSC ha de ser una responsabilitat de tots: treballadors, clients, proveïdors, etc. han d'estar alineats amb els valors de l'empresa.

Rolser és una empresa familiar, amb més de 50 anys d'existència, que aposta pel desenvolupament de polítiques sostenibles que la fan estar a l'avantguarda a optimitzar els recursos, la innovació constant, la creativitat i el disseny que són els pilars fonamentals que marquen la línia de treball. Mireia Server ha volgut destacar que la motivació principal de Rolser en relació amb la seua política de RSC es relaciona amb el llegat que deixarem a les pròximes generacions, destacant que el seu ADN i orgull de pertinença es trasllada de generació en generació. Contrasten cada iniciativa que es planteja des del seu alineament amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible, i consideren clau la involucració de tot l'equip humà de l'organització, als quals consideren part de la família, i la implicació dels clients i proveïdors per a aconseguir una major efectivitat de les mesures.

"En el nostre pla estratègic, el seu punt angular és la RSC. Tots els nostres valors estan reflectits en aquest punt"

Enrique Choví

Fa 70 anys, els germans Choví van començar amb un xicotet negoci familiar, que avui dia s'ha convertit en una empresa referent del seu sector. La seua meta és arribar a ser una empresa 100% socialment responsable. Enrique Choví ha posat en valor que la RSC és part central de l'estratègia de la companyia i respon al llegat que va deixar el seu fundador Vicente Choví: “primer les persones”. Per això, sobre la base d'aquesta premissa, en Choví la RSC gira entorn de la integració dels empleats en processos d'innovació respectant el medi ambient, el compromís amb la societat ja que col·laboren amb diverses ONG’s i la implementació de l'economia circular amb la utilització d'envasos més sostenibles sent els primers en l'aplicació de tecnologies innovadores en aquest aspecte, col·laborant amb empreses pioneres com Repsol i Berrys Superfos.

"El motor fonamental de l'Empresa Familiar són els seus treballadors" 

Mireia Server

Durant el col·loqui, els ponents han abordat les motivacions, els beneficis que reporta, els processos i les estructures de gestió implicades en les accions de RSC de les empreses.

En les conclusions del desdejuni, el director de la Càtedra, Alejandro Escribá ha destacat que la responsabilitat social i el compromís social i mediambiental de les empreses familiars es veu facilitat per la idiosincràsia d'aquest tipus d'empreses, en les quals el sentiment de pertinença i identitat de l'empresa, la visió a llarg termini que implica diferents generacions, els valors i l'arrelament al territori formen part de la seua essència. La RSC té a veure amb la manera en què s'aconsegueixen els beneficis, i no tant amb la manera en el qual es reparteixen. Les empreses més implicades ho fan mogudes pels seus valors i pel seu compromís amb el llegat que desitgen deixar a les pròximes generacions. Aquest plantejament té una influència real en el seu entorn, i genera també un impacte reputacional molt important per a elles. Així mateix, incrementa el sentit de pertinença i la futura implicació de les futures generacions de la família. Entre les bones pràctiques, s'ha destacat la importància de valorar i analitzar les iniciatives que es plantegen, així com mesurar el grau d'alineació amb els objectius i valors de l'empresa en matèria de RSC, i els resultats aconseguits. És important, també, dissenyar una estructura formal per a ordenar i gestionar les actuacions, dedicant recursos econòmics i humans a la consecució de les finalitats.

VÍDEO:

Si vol conèixer més, faça click en les següents notícies: