Logo de la Universitat de València Logo Càtedra de Model Econòmic Sostenible de València i el seu Entorn (MESVAL) Logo del portal

Els investigadors Iván Vicente, José Manuel Pastor i Ángel Soler s'alcen amb el Premi al Millor Treball de l'III Congrés Mesval

  • 16 de maig de 2022

El treball titulat ‘Resiliència, educació i sostenibilitat’ ha sigut reconegut per la seua contribució a un model econòmic sostenible de ciutat, sota els criteris d'organització, metodologia i rigor científic.

Aquest guardó, dotat amb 200 euros, reconeix al millor treball presentat en l'III Congrés MESVAL “Cap a un model econòmic de ciutat sostenible” que va tindre lloc els dies 27 a 29 d'octubre de 2021 a la ciutat de València, organitzat per la Càtedra Model Econòmic Sostenible de València i el seu Entorn (MESVAL) de la Universitat de València i l'Ajuntament de València.

Han concorregut a aquest premi les i els investigadors inscrits en III Congrés MESVAL, la proposta de treball dels qual va ser acceptada prèviament pel comité organitzador, van enviar dins del termini i en la forma escaient el treball complet i el van presentar durant la celebració del congrés. L'avaluació dels treballs ha sigut duta a terme pel comité científic del congrés.

El premi consisteix en 200 euros per al treball més valorat per la seua contribució a un model econòmic sostenible de ciutat, sota els següents criteris: objectius i justificació de l'estudi, organització, metodologia i rigor científic i contribució dels resultats a un model econòmic sostenible de ciutat.

‘Resiliència, educació i sostenibilitat’

El treball guanyador, titulat: ‘Resiliència, educació i sostenibilitat’, analitza la importància per a l'individu i per al conjunt de la societat de ser ‘resilient’, capacitat atribuïda a aquells que han aconseguit superar les barreres que dificultaven el seu èxit en termes educatius, mostrant unes certes habilitats que els fan destacar donat el seu context socioeconòmic.

En aquells països o regions on existeix una major proporció d'alumnes resilients s'entén que la superació de les adversitats és més senzilla, és a dir, el sistema educatiu funciona millor per als menys afavorits. Els autors conclouen que una societat més i millor educada és una societat més productiva, amb major consciència social i mediambiental, i per tant més sostenible.

Iván Vicente Carrión, José Manuel Pastor Monsálvez i Ángel Soler Guillén, investigadors de la Universitat de València, han utilitzat com a base de dades principal l'Enquesta de Condicions de Vida o ECV per al cas espanyol. Gràcies a aquesta font d'informació, durant el treball realitzat s'han treballat més de 3 milions de dades per a tots els països de la Unió Europea, durant un període bastant ampli de temps (2005; 2011 i 2019).

Els autors també han pogut constatar que ser resilient és doblement profitós per a les dones perquè a més de superar el seu entorn, disminueixen el seu propi sostre de cristall respecte als homes, justificant encara més si cap l'interés que s'hauria de posar en aquesta problemàtica. Per tant, a manera de conclusió, sembla necessari recalcar el paper protagonista de l'educació en la sostenibilitat de la societat.

Proposta de concessió de l'I Premi al Millor Treball presentat en l'III Congrés Mesval (pdf)