Logo de la Universitat de València Logo Càtedra de Nova Transició Verda Logo del portal

Cap a un turisme just i baix en carboni

  • 3 de desembre de 2020
Image de la noticia

Aquesta trobada online aborda la necessitat d'un replantejament del model turístic actual per fer-lo més sostenible a nivell social i ambiental, així com més resilient davant de les crisis i, especialment, davant d'un dels majors reptes que ha enfrontat la humanitat: l'emergència climàtica.

 

El passat dijous 3 de desembre, va tenir lloc la taula de debat virtual "cap a un turisme just i baix en carboni" organitzades per la Green European Foundation, Fudación Transició Verd i la Casa Encendida. En aquest debat va comptar amb la participació d'Aurora Pedro Bueno, directora en la Universitat de València de la Càtedra Interuniversitària de Nova Transició Verd; Javier Benayas, membre de Consell Aseso de la Xarxa Espanyola de Desenvolupament Sostenible; Karima Delli eurodiputada de el Grup Verds / ALE; i Rosa M. Tristán com a moderadora.

Des de les últimes dècades de segle passat, el turisme s'ha posicionat com un dels principals motors de l'economia espanyola. Com a activitat vinculada estretament amb la mobilitat ha registrat una caiguda notable en la crisi desencadenada per la pandèmia del COVID-19. S'estima que a Europa es podrien perdre fins a 22 milions de llocs de treball relacionats amb el sector turístic. El pes d'aquesta activitat en el PIB de l'economia espanyola ens dóna una idea de l'impacte de la crisi al nostre país.

Entre els participants hi va haver acord en que el model turístic segueix les pautes el model de consum que s'ha generalitzat en les últimes dècades i que, com va remarcar Javier Benayas "aquest virus és un toc d'atenció per tot el que està per venir, perquè el model que estem vivint, d'habitants i de consum, no té futur ".

Entre els reptes que té el model turístic espanyol i que van aparèixer a la taula amb l'objectiu de crear un turisme sostenible a llarg termini, destaquem la necessitat de redimensionar el fenomen low-cost especialment en l'àmbit de la mobilitat aèria. Segons informes recents, les emissions de l'transport aeri han estat subestimades i podrien representar tres vegades més del que s'estimava. Mentre no comptem amb combustibles que tinguin menor impacte en les emissions, els únics instruments que podem aplicar són impostos verds. Tal com es va assenyalar durant el debat, el querosè no paga cap impost a Europa i això és una situació difícilment explicable. Com va assenyalar Aurora Pedro no és sostenible seguir amb un model de turisme que comercialitza vols per 5 euros, perquè necessitem un turisme que generi més despesa, més ingrés per a les destinacions. És a dir ens "sacrifiquem" per rebre un tipus de turisme, de vegades, depredador que no genera un mínim d'ingrés. A més, cal destacar, la necessitat de mesurar la petjada de carboni del turisme en les destinacions que, per ara, només ha estat mesura en la ciutat de València.

Karima Delli, va afegir que no és qüestió d'únicament pensar en com recuperar l'hostaleria després de la vacuna, sinó que és primordial pensar en la solució a l'turisme de masses i, per això, cal promoure el turisme d'interior, però dissenyant models de gestió per acollir el turisme en els entorns naturals que són de major debilitat i fragilitat que els urbans.