El contenido de esta página requiere una versión más reciente de Adobe Flash Player.

Obtener Adobe Flash Player

NOTA DE PREMSA

València, 08 de novembre 2013

Share|

tarja encontre


Catalina Lara analitza el paper de les dones en la història de la bioquímica i la biologia molecular

Dilluns 11 de novembre a l’Aula Magna de la Universitat de València (Centre Cultural La Nau) aquesta catedràtica de la Universidad de Sevilla impartirà la conferència “Las mujeres en la Bioquímica y la Biología Molecular“

En els seus més de cent anys de recorregut com a ciència la Bioquímica també ha estat construïda per dones, encara que normalment això no es veu en els manuals o les històries de la ciència. Sorprèn a molta gent saber, per exemple, que les primeres malalties genètiques degudes a defectes en enzims del metabolisme de carbohidrats van ser descrites per una dona, Gerty Cori; que l'estructura de la penicil·lina, sense la qual hagués estat impossible fabricar-la a escala industrial, la de la vitamina B12 i la de la insulina, van ser determinades per una altra dona, Dorothy Crowfoot Hodgkin, que el treball de Rosalind Franklin va ser determinant en el descobriment de l'estructura del DNA, o, molt més recentment, que Françoise Barré-Sinoussi va descobrir el virus de la SIDA, per la qual cosa va rebre el Premi Nobel de Fisiologia o Medicina en 2008.

Són només una petita mostra de les moltes bioquímiques i biòlogues moleculars que semblen ser invisibles. Per remeiar-ho, des de l'equip de “Divulgació: Ciència per a tots” de la SEBBM (Societat Espanyola de Bioquímica i Biologia Molecular), s'ha impulsat la creació d'una Galeria de Retrats de Dones en Bioquímica, així com una exposició itinerant que actualment es pot visitar en el claustre del centre cultural La Nau de la Universitat de València. El dilluns 11 de novembre a les 19h, a l'Aula Magna, la professora Catalina Lara parlarà d'aquestes científiques, dels seus assoliments i les seues dificultats, així com dels grans avanços de la Bioquímica i la Biologia Molecular en les últimes dècades.

Catalina Lara és catedràtica de Bioquímica i Biologia Molecular de la Universitat de Sevilla i ha realitzat estudis sobre diversos aspectes del metabolisme fotosintètic de plantes i microalgues. Ha dedicat molts esforços a la difusió del paper de la dona en el desenvolupament de la Bioquímica i la Biologia Molecular, a través d'articles, llibres, conferències i exposicions.

La conferència de la professora Lara forma part de la programació organitzada per la SEBBM, VLC/CAMPUS International Campus of Excellence –integrat per la Universitat de València, la Universitat Politècnica de València i el CSIC–, la Càtedra de Divulgació de la Ciència UCC+i i la Unitat d’Igualtat de la Universitat de València, la Delegació del CSIC a la Comunitat Valenciana i l’Espai Ciència (Institut d’Estudis Catalans, Acció Cultural del País Valencià, Octubre Centre de Cultura Contemporània) per a celebrar el 50è aniversari de la fundació de la SEBBM. Aquesta societat científica compta actualment amb més de 3.700 socis i constitueix la principal agrupació científica que coordina en el nostre país l'extensa activitat relacionada amb la Bioquímica i la Biologia Molecular.

Entre els objectius més rellevants de la SEBBM destaquen: promoure la investigació, fomentar la transferència de coneixement, millorar la docència, afavorir el contacte entre investigadors espanyols, contribuir a l'expansió internacional de la ciència espanyola, difondre i divulgar en la societat aspectes científics d'interès públic i, en definitiva, contribuir al fet que la ciència tinga un paper cada vegada més rellevant en el nostre país.

Les celebracions del 50 aniversari de la SEBBM cerquen la participació de la ciutadania perquè puga acostar-se i involucrar-se més profundament amb la ciència. L'objectiu principal és informar, entretenir i promoure l'interès per la ciència, a més de fomentar les vocacions científiques entre els més joves.

Galeria de Retrats de Dones en Bioquímica:
http://www.sebbm.es/ES/divulgacion-ciencia-para-todos_10/galeria-de-retratos-de-mujeres-en-bioquimica_511

 





logo ucc