PROGRAMA MÒDUL 1291 Profª. Lourdes Cortés INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA EN TREBALL SOCIAL Caràcter: Teoric-pràctic (10’5 crèdits) CURS 2005-2006 Grups A y G 1- Continguts 2- Metodologia Docent 3- Avaluació del mòdul 4-Materials 5- Bibliografia Continguts Unitat I. Coneixement i Treball Social. Teories del treball social 1. El coneixement: producció i utilització en les ciències socials i el Treball Social. 2. Les construccions teòriques del treball social. La sistematització de l’acció professional. 3. Diferents accepcions del concepte de Comunitat en les ciències socials. 4. La comunitat com a conpcepte operatiu en Treball Social. Comunitat i localitat. Localitat i globalitat. Nous enfocaments de la noció de comunitat. Unitat II. Bases conceptuals per al Treball Social Comunitàri 5. El treball social comunitàri i la mediació de la organització institucional. 6. Identitat i canvi en l’organització institucional 7. Més enllà de la organització institucional: grups i xarxes socials. Suport social. El teixit social comunitàri. 8. Aspectes actuals de la professionalització del Treball Social Unitat III. Teoria y praxis del treball social comunitari: evolució i models 9. Origen i evolució del treball social comunitari. Antecedents històrics. 10. Diferents concepcions del treball social comunitari. Classificacions i tipologies. 11. De la Organització comunitària al Desenvolupament comunitari. Aportacions al Treball Social Comunitari. 12. La comunitat com unitat d’acció del treball social. Alguns models de la praxis professional del T.S.C.: desenvolupament local, planificació social i acció social. 13. Intervenció comunitària i Desenvolupament comunitàri. Desenvolupament i auto-desenvolupament: potencialitats i limitacions. Una concepció integral del desenvolupament. Unitat IV: Instruments de la intervenció comunitària 14. El grup com instrument de treball en la intervenció comunitària. La dimensió comunitària del grup i el treball comunitàri amb grups. 15. Elements subjectius de la participació grupal. El treball amb grups de la comunitat. 16. La vinculació intergrupal en la intervenció comunitària Unitat V: Diferents propostes metodológiques en la lntervención comunitària 17. La comunitat com Objecte/sujecte de intervenció. Contradiccions de la intervenció, legitimidat, intencionalidat, racionalidat y autoridat. 18. Delimitació dels objectius del Trabajo Social comunitari: Cóm, per a qué i amb quí definir-los. 19. Diverses propostes metodològiques en la intervención comunitaria des d’un enfocament multidisciplinar. 20. Els processos metodológics de la intervención comunitaria: desenvolupament i etapes generals. 21. El Treball Social amb xarxes socials i la intervención comunitaria: teixit social i tercer sector. Unitat VI: Anàlisi de necessitats en la intervenció comunitària 22. Diverses tipologies de necessitats en ciències socials: de les necessitats biològiques a les necessitats socials. 23. De les necessitats socials a les necessitats humanes: desenvolupament a escala humana i el concepte de necessitat en el desenvolupament comunitàri. 24. Dimensions de la participació comunitària en el diagnòstic de necessitats 25. La identificació de necessitats: la matriu de necessitats i satisfactors en el model de desenvolupament a escala humana. 26. Tècniques grupals en la identificació de necessitats. Unitat VII: Estratègies de la intervenció comunitària: la investigació – acció participativa. 27. De la investigació explicativa a la investigació comprensiva. La IAP como estratègia de intervenció comunitària. Dimensions educativa, participativa i transformadora de la IAP 28. Diferents models de la IAP: de la IAP institucional a la IAP compromesa. 29. Las fases generals: Etapas, recursos tècnics y metodològics en el transcurs d’una IAP. 30. La IAP en l’entorn de les pràctiques de intervención social i desenvolupament comunitàris: usos i experiències. Metodologia docent El caràcter teorico-pràctic del mòdul facilita l’adopció del Taller com a metodologia de referència, no obstant això es farà us de la classe magistral quand calga introduir nous aspectos teòrics, especialment en les primeres unitats del temari. Com també seràn utilitzades les eines informàtiques en la mesura que els estudiants del grup en tinguen accés. Els tallers Aquestos aniràn plantejant-se a mesura que es desenvolupen els continguts de la materia i es preveu que puguen realitzar-se un mínim de set al llarg del cuadrimestre, tot i que es presenten en el present programa els deu que serien desitjables com a òptim. Hi haurà tres moments diferents en cada taller: presentació del taller, elaboració i treball conjunt. En el moment de la presentació es facilitaran els materials. Podrà haver un temps de elaboració no presencial per a la preparació de cada taller per part de cada grup i que la professora atendrà mijançant el sistema de tutories. Finalment hi haurà un moment de treball conjunt en el qual es presentarà les realitzacions de cada grup. Les classes teòriques El temps docent de les classes es distribuirà per atendre tant els continguts teòrics de la matèria com els seus aspectes instrumentals i pràctics. Avaluació del mòdul El mòdul s’avaluarà tenint en compte les seves dues vessants: la teòrica i la pràctica. La part teòrica punturà sobre un màxim del 70 % de la nota final i la pràctica el restant 30 %. El mòdul està considerat com una sola unitat a nivell didàctic i per tant cada convocatòria s’avaluarà quand l’estudiant s’haja presentat en les dos parts de la materia. Per a la part teórica, els estudiants amb una assitència continuada a les classes (no inferior al 80%) podràn optar a la avaluació mitjançant un treball que hauràn d’acordar personalment amb la professora i que es centrarà en un dels blocs del temari. El treball es referirà a la bibliografia del mòdul acordada en la proposta de treball. Per a la resta d’estudiants que no hagen optat expresament per aquesta modalitat i en tot cas quand no hi haja una assitència regular, el sistema d’avaluació serà una prova escrita de desenvolupament sobre diversos temes del programa i que podrà preparar-se amb la bibliografia recomanada en aquest . La part pràctica del mòdul s’avaluarà, sempre que s’haja participat en les sessions de taller corresponents, amb la presentació d’una memòria que done compte del treball realitzat per a la seva preparació i les seves conclussions, així com la presentació dels treballs complementaris que es demanen. Materials: Bibliogràfic , Videogràfic i on-line El material bibliogràfic de referència es presenta ordenat per unitats temàtiques i està disponible en el cataleg general de les biblioteques de la Universitat, en especial en el fons de la Biblioteca de Socials Gregori Mayans. Podrà facilitar-se un dossier bàsic amb materials seleccionats, a petició. El material audiovisual s’exibirà en els respectius tallers com a material d’anàlisi. Per als tallers s’indicarà el material corresponent pera cadascun, en el moment de la seva presentació. Bibliografia per unitats temàtiques: Unitat I 1. Barcellona, Pietro (1999): Postmodernidad y comunidad : el regreso de la vinculación social. Edit. Trotta, Madrid, 1999, 3º edic. 2. Gurrutxaga Abad, A (1993) El sentido moderno de la comunidad, dins R.E.I.S., nª64, octubre 1993 3. Hiernaux, J.P (1997) "Profesiones, campos y producción del saber" dins Revista de Políticas Sociales, n° 2, junio, pp. 41‑51. 4. Hill, Ricardo Nuevos paradigmas en Srabajo Social . Lo social natural. Siglo XXI. Madrid 5. Ion, Jacques (1997) "Los procesos de estructuración profesional a prueba de crisis", dins Revista de Políticas Sociales, n° 2, junio, pp. 69‑79. 6. Kisnerman, Natalio (1984) Comunidad. Humanitas, Buenos Aires 7. Malagón, J.L. (1999) Fundamentos del trabajo social comunitario. Aconcagua Libros, Sevilla 8. Palazón Romero"Conocimiento, ideología y poder en Trabajo Social"Revista de Pedagogía Social, n° 8. 9. Park, Peter (1992) "Qué es la IAP: perspectivas teóricas y metodológicas", dins Salazar Salazar, Cristina. La Investigación Acción Participativa. Ed. Popular, Madrid 10. Payne, Malcom (1995) "La construcción social de la teoría del Trabajo Social", dins Teorías Contemporáneas del Trabajo Social, Capitulo 1 i 2. Editorial Paidos 11. Velez Restrepo, O.L.: Reconfigurando el Trabajo Social. Perspectivas y tendencias contemporáneas. Espacio Editorial. Buenos Aires, 2003 12. Rodriguez Villasante,T (1998) Del desarrollo local a las redes para mejor-vivir. Humanitas, Buenos Aires Unitat II 13. Álvarez‑Uría, Fernando (1995) "En torno a la crisis de los modelos de intervención social", dins Desigualdad y pobreza hoy. Talasa, Madrid 14. Batten, T.R (1967) El enfoque no directivo en el Trabajo Social de grupo y comunidad. Euramérica, Madrid 15. Dabas, Elina Nora (1995) Red de Redes. Paidos, Buenos Aires. 16. De Robertis, Cristina (1994) La intervención colectiva en Trabajo Social. , Capitulo 5. Ateneo, Buenos Aires 17. Donzelot, Jaques et alt (1998) “Une foncion social généralisée” dins Revue Esprit num 3/4 pags 90-110 18. Etkin, Jorge (1989) La identidad de las organizaciones, Capítulos 7,8,9. Paidos, Barcelona 19. Etkin, Jorge (1995) La doble moral de las organizaciones. Capitulo 5. MCGraw Hill, Madrid 20. Ross, M.G (1967) Organización comunitaria. Euramérica, Madrid Unitat III 21. AA.VV. (2000).Cuadernos de Trabajo Social.Monográfico Comunidad.nº13.Ed.U.C.M. Madri 22. Brown, A (1988) Treball de grup. Editorial Pòrtic, Barcelona 23. De Robertis, Cristina (1988) Metodología de la intervención en Trabajo Social. Ateneo, Buenos Aires 24. Gracia, Enrique (1997) El apoyo social en la intervención comunitaria. Paidos, Barcelona 25. Malagón, J.L. (1999) Fundamentos del trabajo social comunitario. Universidad Pablo Olavide, Sevilla 26. Marchioni, Marco (1992) La audición, Benchomo, Tenerife 27. Red, Natividad de la (1986) Solidaridad y ayuda mutua en una comarca de Castilla y León. Diputación de Valladolid, Valladolid 28. R. Villasante, T (1998) Del desarrollo local a las redes para mejor-vivir. Lumen-Humánitas, Buenos Aires 29. Twelvetrees, A. (1988) Treball de comunitat. Pòrtic, Barcelona 30. Velez Restrepo, O.L. (2003) Reconfigurando el Trabajo Social, perspectivas y tendencias contemporáneas. Espacio Editorial, Buenos Aires Unitat IV 31. Batten, T.R (1967) El enfoque no directivo en el Trabajo Social de grupo y comunidad. Euramérica, Madrid. Pags.59-108 32. De Robertis, Cristina (1994) La intervención colectiva en Trabajo Social. El Ateneo, Buenos Aires 33. Follari, Roberto (1989) Trabajo en comunidad: análisis y perspectivas. Humanitas, Buenos Aires 34. Marchioni, Marco (1987) Planificación social y organización de la comunidad. Editorial Popular,Madrid 35. Red, Natividad de la (1987) "La animación comunitaria: apuntes metodológicas", dins Revista de Documentación Social, nº 69, pp. 151‑167. 36. Twelvetrees, Alan (1988) Treball de comunitat. Pòrtic, Barcelona Unitat V 37. Ander‑Egg, Ezequiel (1980) Metodología y practica del desarrollo de la comunidad. Unieurop ,Tarragona 38. Dabas, Elina Nora (1995) Red de redes: las prácticas de la intervención en redes sociales. Paidos, Buenos Aires 39. De Robertis, Cristina (1994) La intervención colectiva en Trabajo Social. El Ateneo. Buenos Aires 40. López Hernandez, Gerardo M (1999) Condición marginal y conflicto social. Talasa, Madrid 41. Lucca, Elena (1998) Buscando la sinergia en trabajo social. Humanitas, Buenos Aires 42. Marchioni, Marco (1994) La utopía possible. La intervención comunitaria en las nuevas condiciones sociales. Benchomo, La Laguna. 43. Marchioni, Marco (1987) Planificación social y organización de la comunidad. Editorial Popular, Madrid 44. Marchioni, Marco (1969) Comunidad y Desarrollo. Nova Terra, Barcelona 45. Porzecanski, Teresa (1972) Desarrollo de comunidad y susbculturas de clase. Humanitas, Buenos Aires 46. Payne, M (1995) Teorias contemporáneas de Trabajo social. Paidos. Pags: 257-294 47. Prieto, O (1988) El autodiagnóstico comunitario e institucional. Humanitas, Buenos Aires 48. Rezsohazy, Rudolf (1988) El desarrollo comunitario. Participar, programar, innovar. Editorial Narcea, Madrid 49. Ware, C.F (1986) Estudio de la comunidad. Humanitas, Buenos Aires Unitat VI 50. Alonso, Luis Enrique (1998) "La producción social de la necesidad y la modernización de la pobreza: una reflexión desde lo político", dins J.Riechmann (coord.). Necesitar, desear, vivir. Los Libros de la Catarata, Madrid pp. 129‑161. 51. Arango, Carlos et alt. (1994) La Coma que queremos. Impresión ECVSA, Valencia 52. Doyal, L; Gough, I (1994) "La estimación de la satisfacción de necesidades", dins Teoría de las necesidades humanas. Icaria, Barcelona 53. Elizalde, Antonio. "La IAP y el diagnostico de las necesidades comunitarias", dins Revista de Documentación Social, n° 92. 54. Martínez Moreno, Ángel (1989) "Aproximació a un concepte operatiu de necessitat social", dins Revista de Treball Social, n° 116, pp. 31- 48. 55. Max‑Neef, Manfred et alt. (1994) Desarrollo a escala humana. Conceptos, aplicaciones y algunas reflexiones., Icaria, Barcelona Capitulo 2. 56. Pérez Campanero, M.P (1991) Cómo detectar las necesidades de intervención socioeducativas. Narcea, Madrid 57. Riechmann, Jorge (1998) "Necesidades humanas frente a límites ecológicos y sociales", dins Necesitar, desear, vivir. Sobre necesidades, desarrollo humano, crecimiento económico y sustentabilidad. Los Libros de la Catarata, Madrid, pp. 291 ‑332. 58. Sempere, Joaquín (1998) "Necesidades y política ecosocialista", dins J.Riechmann (coord.). Necesitar, desear, vivir. Los Libros de la Catarata, Madrid pp. 274‑290. 59. Sempere, Joaquín (1992) L’explosió de les necessitats. Edicions 62, Barcelona Unitat VII. 60. Colectivo IOE (1993) "Investigación‑Acción Participativa. Introducción en España", dins Revista de Documentación Social, n° 92. 61. Gabarron, L; Hernandez, L (1994) Investigación Participativa. C.I.S, Madrid Capítulo 3. 62. Goyette, G. i Lessard-Hébert, M (1988) La Investigación Acción, sus fundamentos y su instrumentación. Laertes, Barcelona. 63. Kemmis, S (1992) Cómo planificar la investigación‑acción. Barcelona, Laertes. 64. López Ceballos, Paloma (1987) Un método para la Investigación ‑ Acción Participativa. Editorial Popular, Madrid 65. López Ceballos, Paloma "La IAP: un enfoque integral", dins Revista de Documentación Social, n° 92. 66. Park, Peter (1992) "Qué es la IAP: perspectivas teóricas y metodológicas", dins Salazar, C. La Investigación Acci6n Participativa. Ed. Popular, Madrid 67. R. Villasante, T. (1998) Del desarrollo local a las redes para mejor-vivir. Humanitas, Buenos Aires 68. Stompquist, N.P (1983) "Algunas consideraciones metodológicas sobre la investigación­ acción". Santiago de Chile, Seminario Técnico Regional, CEPAL. 69. Zamosc, León (1992) "Campesinos y sociólogos: reflexiones sobre dos experiencias de investigación activa en Colombia", dins Salazar, C. La investigación Acción Participativa. Madrid, Ed. Popular. Bibliografía bàsica: 70. Barbero, J.M. i Cortés, F (2005): Trabajo comunitario, organización y desarrollo social. Ed: Alianza, Madrid 71. Cerda Herrero, M. et alt (2003): ”Mediación Comunitaria. Una experiencia de mediación ciudadana”, en Mediación familiar y social en diferentes contextos. Ed. Nau Llibres i Publicacions Universitat de Valencia. 72. Hamzaoui, M (2005): El trabajo social territorializado. Las transformaciones de la acción pública en la intervención social. Publ Universitat de Valencia- Nau Llibres, Valencia. 73. Hill, Ricardo (1998) Lo social/personal. Aportes al “relativismo profesional” en el umbral del tercer milenio. Ed. Lumen. Buenos Aires 74. Pastor Seller, E. (2004) : Trabajo Social comunitario. Ed. DM, Murcia 75. Velez Restrepo, O.L. (2003) Reconfigurando el Trabajo Social, perspectivas y tendencias contemporáneas. Espacio Editorial, Buenos Aires Alguns portals on-line de caràcter general relacionats amb el treball social: http://www.entornosocial.es/sumario.html http://www.intress.org http://www.budget-participatif.org/actualite.php3?com=7