De l'altar al carrer
De
l'altar al carrer
Del 21 d'octubre de
2008 a l'11 de gener de 2009
Sala Martínez
Guerricabeitia - La Nau
Horari: de dimarts a dissabte de 10 a 13.30 hores i de 16 a 20 hores. Diumenge
i festius de
10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE |
|

JOAN COSTA. Dolorosa d’Iraq, 2003 |
|
DE L’ALTAR AL CARRER
Com era la cara i la imatge corporal de Jesús el Crist?
Quina imatge tenia la Verge Maria i els grans
personatges protagonistes dels evangelis, Pere, Joan,
Magdalena, Judes, etcètera? En realitat, els quatre
relats canònics del cristianisme no en diuen res i la
seua iconografia és deguda sempre a variacions o
reelaboracions d’imatges anteriors, no sempre
respectuosos amb els orígens, la funció religiosa i el
significat espiritual de totes aquestes figures.
De fet, el cristianisme primitiu és anicònic i la
història de la iconografia cristiana no comença a
desplegar-se fins a la primera meitat del segle III. Les
primeres comunitats cristianes només feien servir
símbols que deixaven a les parets de les catacumbes
romanes, com ara el colom o el peix.
El pensament nou i, sobretot, la iconografia nova no es
troba immediatament. Per això, l’Església decideix
servir-se de la iconografia mitològica coneguda (Hermes
Criòfor, pastor d’ovelles, Orfeu, Hèrcules, Eros i
Psique, etcètera) per representar tant la figura del
Crist com la de la Verge, els sagraments i diferents
escenes bíbliques (Noè, Isaac, David enfront de Goliat...).
L’any 313, el cristianisme esdevé la religió de l’estat,
la qual cosa porta a tallar de soca-rel tanta vitalitat.
|
|

JAUME
GARCÍA ANTÓN. Papa, brokers, xiqueta, 2001 |

JOSÉ
ORTEGA. Vizio [Sèrie:”La mistica (Dürer III)” núm. 10],
1971 |
|
L’exposició que ara ens presenta el Patronat Martínez
Guerricabeitia de la Universitat de València és una
mostra de l’esforç dels artistes per invertir els termes
i així, si l’Església va intentar el control del carrer
a través de l’altar, ells porten les imatges de l’altar
al carrer. Amb una diferència fonamental: no volen
controlar l’altar sinó tot el contrari, que l’altar
deixe en pau el carrer. Igual que els primers artistes
cristians, la major part dels artistes presentats aquí
desconstrueixen i reutilitzen el museu de les imatges
generades a través dels segles per encarar-nos amb les
misèries de la nostra educació politicoreligiosa, perquè
l’evolució d’aquesta iconografia expressa també la
capacitat de polivalència simbòlica de les imatges
al·legòriques, susceptibles de transmissió i fins i tot
de contradicció respecte a les fonts originals, des del
moment en què no hi ha un codi rígid ni normatiu tancat,
sinó un ventall infinit de possibilitats a partir d’uns
pocs elements recognoscibles i amb un valor universal. |
|

MANUELA BALLESTER. Federico García Lorca crucificat,
1974 |

JACINTA GIL. Crucifixió, 1966 |
|
La mostra recull les propostes de setze artistes i
comprèn un període de quaranta anys, des del 1966 fins
als nostres dies, en un intent d’anar més enllà de
l’encotillament d’estètiques i de generacions tan
estimat per alguns mitjans i per alguns crítics
especialitzats.
Els artistes, doncs, retornen al carrer el que és del
carrer sense solemnitat, amb humor, ironia i humilitat;
sense intentar bastir cap mena de catecisme laicista
alternatiu. Ells són els veritables oficiants actius del
ritual del coneixement i la dimensió religiosa a través
del procés de desmitificació irònica per retornar-nos la
mirada amant i amable del Jesús primitiu.
Ciència, art i religió, cadascuna en el seu àmbit, poden
contribuir a la millora i la llibertat de les persones
concretes, com ho demostra la teologia de l’alliberament
o altres experiències al llarg de la història. Són coses
que pràcticament tots els artistes que es presenten
aquí, amb el seu humor, intel·ligència crítica i
poètica, ens ajuden a harmonitzar i veure-hi més
clarament perquè puguem acarar amb més consistència i
pluralitat de jocs el segle que acaba de començar i que
espera de nosaltres uns gestos realment nous i
engrescadors. |
|

CURRO GONZÁLEZ. Pintura religiosa nº 3,
1991 |
|
|
|
|